Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Gjest tenkerFORmye
4 minutter siden, miss summers skrev:

Vi? Snakk for deg selv du. Jeg har ikke dårlig rykte, hverken der eller her. Ikke legger jeg ut lettkledde bilder på sosiale medier eller poserer med trutmunn heller. Ei legger jeg skyld på mennesker for urett som skjer dem. 

At folk kler seg LETT i syden betyr at de er varme, og ikke at de byr seg frem. Lettkledd på sosiale medier er å by seg frem. Kast steinen på deg selv. 

Nei nå må jeg le... "vi" er en samlet betegnelse for "oss kvinner" og ikke for enkeltpersoner som meg og deg. 

Jeg har ikke sagt noe om Ditt rykte og ei heller noe om mitt rykte.

Her er det snakk om å ta hensyn til kultur og normer når en reiser inn i andre land. På lik linje som vi ønsker andre gjør når de kommer inn i vårt land.

Nå følte jeg at jeg måtte forklare det til ett barn her..... Vær vennlig å tenk lengre enn som så! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, tenkerFORmye skrev:

Nei nå må jeg le... "vi" er en samlet betegnelse for "oss kvinner" og ikke for enkeltpersoner som meg og deg. 

Jeg har ikke sagt noe om Ditt rykte og ei heller noe om mitt rykte.

Her er det snakk om å ta hensyn til kultur og normer når en reiser inn i andre land. På lik linje som vi ønsker andre gjør når de kommer inn i vårt land.

Nå følte jeg at jeg måtte forklare det til ett barn her..... Vær vennlig å tenk lengre enn som så! 

Kaller du meg et barn? Vet du ikke at «vi» er å kategorisere kvinner som én homogen gruppe med én felles holdning? VI er individer, og jeg skal ha meg frabedt deg som talerør for noe som helst. 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenkerFORmye
4 minutter siden, Ispahan skrev:

Jeg har selv bodd i et muslimsk land, og da forholdt jeg meg til kleskoden der jeg var. Ikke fordi jeg var redd for å bli voldtatt, eller redd for å bli sett ned på, men fordi jeg ønsket å vise respekt. Jeg ville ikke gjøre noen forlegen heller og et minimum av respekt er å dekke skuldre, bryst og knær...

Gå gjerne i de kjolene i Tyrkia, sol deg i bikini også! Tyrkia er et turistland og har sett både lår og pupper før. Og jeg tror faktisk tyrkere flest klarer å se mennesket bak bikinien, de generaliserer ikke slik du påstår i innlegget ditt. Men jeg reagerer på hvorfor du skriver et helt innlegg om at du ønsker å vise respekt for din manns kultur, samtidig som du kler deg som de turistene du mener har ødelagt ryktet til norske kvinner. Og jeg har lest hele innlegget om voldtekt, og det er svært problematisk!

Innlegget er gammelt... 

Det jeg skrev om det var min refleksjon til hvordan denne suppen av missforståelser mellom to kulturer har oppstått. At tyrkiske menn kan se på en norsk lettkledd kvinne som "lett på tråden" og at norske kan se på tyrkiske menn som "en som er falsk og leker med følelser" 

Nå er jo turist stedene som foreksempel Antalya blitt vant til turismen og få reagerer på lettkledde kvinner. Men fordommene fra gammelt av ligger der enda hos mange 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tenkerFORmye skrev:

Nei nå må jeg le... "vi" er en samlet betegnelse for "oss kvinner" og ikke for enkeltpersoner som meg og deg. 

Jeg har ikke sagt noe om Ditt rykte og ei heller noe om mitt rykte.

Her er det snakk om å ta hensyn til kultur og normer når en reiser inn i andre land. På lik linje som vi ønsker andre gjør når de kommer inn i vårt land.

Nå følte jeg at jeg måtte forklare det til ett barn her..... Vær vennlig å tenk lengre enn som så! 

Du kommer aldri til å «vinne» publikum med den passiv aggressive fremtoningen din.

Det er nok av bloggere som blir heiet frem. De er bare seg selv. 

Det er veldig vanskelig å vite hvor en har deg. Derfor blir mange usikre og kritiske til deg.

 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss er ikke så veldig glad for å bli dratt sammen til et generelt "vi" eller "dere". Jeg føler overhodet ikke noe som helst ansvar for at menn på populære turistdestinasjoner har en spesiell oppfatning av skandinaviske kvinner. Å IKKE generalisere er en av mine kjepphester. Jeg liker dårlig å trekkes inn i et kollektivt "vi kvinner" eller "dere bloggkritikere". 

En sånn "vi kvinner" er det nok fler som reagerer på, ja. 

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at «karrieren» som kulturformidler bør stoppe her. Og husk at hvis leseren misforstår er det forfatteren som uttrykker seg dårlig. Her kan man vel tillegge klønete, unyansert, kunnskapsløst og svært uheldig i tillegg. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tenkerFORmye
1 minutt siden, cHg skrev:

Du kommer aldri til å «vinne» publikum med den passiv aggressive fremtoningen din.

Det er nok av bloggere som blir heiet frem. De er bare seg selv. 

Det er veldig vanskelig å vite hvor en har deg. Derfor blir mange usikre og kritiske til deg.

 

Når noen vrir så mye på det jeg skriver blir jeg oppgitt... En må iallefall lese hele innlegget før en dømmer.

Jeg skrev ett innlegg basert på min refleksjon og mine tanker for ca 1 år siden. 

Nå ett år etterpå ser jeg noen ting anderledes og noe har jeg samme syn på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenkerFORmye
2 minutter siden, pøbelsara skrev:

Noen av oss er ikke så veldig glad for å bli dratt sammen til et generelt "vi" eller "dere". Jeg føler overhodet ikke noe som helst ansvar for at menn på populære turistdestinasjoner har en spesiell oppfatning av skandinaviske kvinner. Å IKKE generalisere er en av mine kjepphester. Jeg liker dårlig å trekkes inn i et kollektivt "vi kvinner" eller "dere bloggkritikere". 

En sånn "vi kvinner" er det nok fler som reagerer på, ja. 

Da beklager jeg for at jeg brukte ordet "vi". Men jeg ønsket å få frem tanken min om at når turistene først kom inn i Tyrkia så skjedde det en kulturkræsj som henger igjen den dag i dag... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, pøbelsara skrev:

Noen av oss er ikke så veldig glad for å bli dratt sammen til et generelt "vi" eller "dere". Jeg føler overhodet ikke noe som helst ansvar for at menn på populære turistdestinasjoner har en spesiell oppfatning av skandinaviske kvinner. Å IKKE generalisere er en av mine kjepphester. Jeg liker dårlig å trekkes inn i et kollektivt "vi kvinner" eller "dere bloggkritikere". 

En sånn "vi kvinner" er det nok fler som reagerer på, ja. 

Det er blitt ganske tydelig at enkelte går inn for å misforstå med vilje.

Enten du liker det eller ikke, skandinaviske/norske jenter har et visst rykte på seg i enkelte av de sydenlandene pga deres oppførsel etter inntak av alkohol... ikke hvordan de soler seg på stranda.

Om du personlig føler deg truffet eller ikke spiller ingen rolle, det er slik det generelle ryktet er, and that’s how it is.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FruenFraHavet skrev:

Jeg tror at «karrieren» som kulturformidler bør stoppe her. Og husk at hvis leseren misforstår er det forfatteren som uttrykker seg dårlig. Her kan man vel tillegge klønete, unyansert, kunnskapsløst og svært uheldig i tillegg. 

Det kan godt være, men er det ikke kritikkverdig å «sitere» halve setninger for å tillegge noen en mening som man ikke har? Er ikke det misvisende? 

Hadde ikke bloggeren selv lagt inn skjermbilde her så hadde jeg fått et helt annet inntrykk av hva hun egentlig skrev og hvilket poeng hun egentlig ville få frem.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenkerFORmye
2 minutter siden, CaspertheGh0st skrev:

Det er blitt ganske tydelig at enkelte går inn for å misforstå med vilje.

Enten du liker det eller ikke, skandinaviske/norske jenter har et visst rykte på seg i enkelte av de sydenlandene pga deres oppførsel etter inntak av alkohol... ikke hvordan de soler seg på stranda.

Om du personlig føler deg truffet eller ikke spiller ingen rolle, det er slik det generelle ryktet er, and that’s how it is.

 

❤️Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tenkerFORmye skrev:

Når noen vrir så mye på det jeg skriver blir jeg oppgitt... En må iallefall lese hele innlegget før en dømmer.

Jeg skrev ett innlegg basert på min refleksjon og mine tanker for ca 1 år siden. 

Nå ett år etterpå ser jeg noen ting anderledes og noe har jeg samme syn på. 

Men kan du kjenne deg igjen i at du prøver for hardt og at du har litt lite substans i hvordan du formidler? 

Det er observasjon og ikke ment som drittslenging. 

Sagt det før og sier det igjen.. Det er mer ødeleggende både for deg som person og bloggen din å oppholde deg her.. Og det gjør det ikke bedre for deg å være såpass diffus i hvem du er og hva du står for. 

Prøv å spill på lag. Ikke snerr sånn.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at det er bittert å tenke på hvor mange turister bartenderen sin har pløyd, han har sikkert «elsket» dem alle og fridd og alle sa nei osv. Det betyr virkelig ikke at man skal påberope seg «vi» og tro man vet alt eller er så veldig mye bedre enn andre. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tenkerFORmye
Akkurat nå, cHg skrev:

Men kan du kjenne deg igjen i at du prøver for hardt og at du har litt lite substans i hvordan du formidler? 

Det er observasjon og ikke ment som drittslenging. 

Sagt det før og sier det igjen.. Det er mer ødeleggende både for deg som person og bloggen din å oppholde deg her.. Og det gjør det ikke bedre for deg å være såpass diffus i hvem du er og hva du står for. 

Prøv å spill på lag. Ikke snerr sånn.

Jeg føler ikke selv jeg er diffus i hva jeg står for eller i hvem jeg er i det hele tatt. Men jeg føler at mange missforstår meg og har en liten tanke om at det ofte blir gjort med vilje for å fremstille meg i dårlig lys.

Jeg har ikke vært aktiv i tråden på en god stund, men følte jeg måtte skyte inn når jeg så at jeg kom til å bli feil anklaget for å mene at kvinner selv er ansvarlig for voldtekt. Nie jeg selvfølgelig absolutt ikke mener. Det er aldri en unnskyldning for voldtekt. Melder meg ut når dette er falt på plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenkerFORmye
1 time siden, miss summers skrev:

Jeg skjønner jo at det er bittert å tenke på hvor mange turister bartenderen sin har pløyd, han har sikkert «elsket» dem alle og fridd og alle sa nei osv. Det betyr virkelig ikke at man skal påberope seg «vi» og tro man vet alt eller er så veldig mye bedre enn andre. 

 Nå er han nå virkelig ikke bartender!!

Vi har alle vår fortid og det trenger ikke å ha betydning for nåtid eller fortid. 

Jeg har aldri trodd at jeg vet bedre enn noen som helst... Innlegget er min refleksjon og tanker rundt ett tema. Det er det...ikke noe "jeg vet bedre" innlegg. 

Endret av tenkerFORmye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina1975

Hva sier mannen din til at du viser hud på bildene dine? Bikinibilder og udekkede armer ol?

For oss er det jo helt vanlig, men for han, er det usømmelig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, tenkerFORmye skrev:

Jeg føler ikke selv jeg er diffus i hva jeg står for eller i hvem jeg er i det hele tatt. Men jeg føler at mange missforstår meg og har en liten tanke om at det ofte blir gjort med vilje for å fremstille meg i dårlig lys.

Jeg har ikke vært aktiv i tråden på en god stund, men følte jeg måtte skyte inn når jeg så at jeg kom til å bli feil anklaget for å mene at kvinner selv er ansvarlig for voldtekt. Nie jeg selvfølgelig absolutt ikke mener. Det er aldri en unnskyldning for voldtekt. Melder meg ut når dette er falt på plass

Skjønner du føler det. Men hva tenker du om at flertallet misforstår deg? Er det da «alle» andre som ikke forstår deg, eller er det formidlingen? 

Når du velger å være offentlig så har du på en måte sagt ifra deg retten til å bli snakket om og hva som blir sagt. Du kommer til å ødelegge deg selv med å skulle prøve å gå inn å kontrollere slik du selv sier du trenger. 

Når du velger det ene så velger du vekk det andre. Her på KG er det moderatorer som jobber på spreng, men de sensurerer ikke ytringsfriheten.

Kan kjenne meg igjen et ønske om å dele men ikke ha den harde panserhuden for å takle alt som følger...

Og om det er tilfelle at din mentor har bedt deg stille opp i bresjen med nebb og klør... Da burde du trekke deg unna henne, ta noen dype pust og starte på nytt.. 

For nå har du viklet deg vanvittig inn i noe du neppe kommer ut av uten drastisk tiltak..

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenkerFORmye
Akkurat nå, Nina1975 skrev:

Hva sier mannen din til at du viser hud på bildene dine? Bikinibilder og udekkede armer ol?

For oss er det jo helt vanlig, men for han, er det usømmelig?

 

Ja.. Vi har snakket om våre forskjellige kulturer for lenge siden og blitt enige om å møtes på halvveien. 

Han er fra en liten landsby langt fra der vi bor nå. Landsbyen er nær Syria grensen og det er mye mer strengt der enn her i Alanya. Her er det jo blitt veldig fritt og en ser både turister og tyrkere I vanlige "vestlige" klær. 

Vi er blitt enige om at jeg bærer hodeplagg i landsbyen hvor foreldrene hans bor. Men jeg bruker det ikke inne i huset til foreldrene, da moren gjerne vil se håret mitt! Så jeg bruker det når jeg er ute i landsbyen og I byen utenfor landsbyen. Brukte det noen ganger når vi var i fjellet av rent praktiske grunner til å holde vekk håret.

Her i Alanya bruker jeg ikke hodeplagg. Men jeg tar hensyn til min mann sin kultur med å ikke gå ut i gatene med pupper, mage eller lår synlig. På altanen derimot og ved sjø og basseng kler jeg meg som den turisten jeg i utgangspunktet er. Altså har vi inngått kompromiss. 

Bildet av at jeg soler meg på altanen ble vist til han før jeg la det ut :)

Vi er altså enige i hvordan vi skal plassere oss iforhold til at vi har to forskjellige kulturer. Noe som er viktig da vi begge må føle oss komfortabel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Honey Dew skrev:

Nettopp og det er der mange nordiske jenter bommer totalt. Reiser man til et land, er man dette landets gjest og skal sette seg inn i kulturen og respektere denne, uansett hvor uenig en måtte være i det landets lover og regler. 


Jeg bodde som tenåring i et land som der kultur/religion var svært annerledes, og langt mer konservativ, enn den jeg var vant med fra Norge. Vestlige kvinner hadde i noen grad et rykte der også, og både jeg og andre utenlandske jenter der nede oppførte oss nok på en måte som bekreftet det inntrykket.

Jeg oppførte meg som tenåringsjenter flest mange ganger der nede, og bommet skikkelig på sosiale normer mange ganger i løpet av det året – ved for eksempel å drikke meg dritings. Jeg opplevde å bli baksnakket, og sett ned på av enkelte på grunn av dette, men yttterst sjelden ble jeg utsatt for noen som forsøkte utnytte meg på noen måte.

I det landet syntes det som om man holdt seg unna sånne løsslupne, nordiske kvinner, at man rett og slett ikke involverte seg med dem. De hadde ikke noe særlig til turistindustri, og var langt mindre vant med vestlige kvinners oppførsel enn de nok er i Tyrkia.

At jeg som ung, naiv og i utlandet uten foreldre, oppførte meg direkte pinlig, fikk konsekvenser for ryktet mitt, men likevel virket det ikke som om selv gutter flest, på min egen alder, synes det var grunn nok til å behandle meg dårlig.

 

Hvis det er kultur i Tyrkia for å utnytte vestlige kvinner fordi man ikke respekterer dem, så høres det faktisk ut som det først og fremst er noe veldig råttent med kvinnesynet i kulturen deres. Og, hvis du nå sier at de er vant med det, men det er holdninger som henger igjen fra en annen tid, hvorfor i all verden "kan ikke vi jenter annet enn å skylde på oss selv" for dette, i 2019?

Som den som dro i gang denne diskusjonen, må jeg si at om du svarte på noen av spørsmålene jeg stilte, ville det hjulpet meg å få klarhet i akkurat hva du mente. For det jeg reagerte på i innlegget ditt var at du, selv om du presiserte at du selvfølgelig ikke mente at kvinner har skyld i voldtekt, brukte akkurat samme retorikk som blir brukt for å unnskylde voldtekt. Selv i vestlige land, må kvinner fortsatt forsvare hva de hadde på seg, og alkoholinntak, når de anmelder voldtekt, og det kan bli brukt mot dem i retten.

Den type retorikk, og det kvinnesynet der, provoserer meg, uansett hvem som sier det, og uansett hvilken kultur og hvilket land vi snakker om, og det var grunnen til at jeg tok det opp her, og linket til det innlegget.

 

Endret av Hot mess
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenkerFORmye
9 minutter siden, cHg skrev:

Skjønner du føler det. Men hva tenker du om at flertallet misforstår deg? Er det da «alle» andre som ikke forstår deg, eller er det formidlingen? 

Når du velger å være offentlig så har du på en måte sagt ifra deg retten til å bli snakket om og hva som blir sagt. Du kommer til å ødelegge deg selv med å skulle prøve å gå inn å kontrollere slik du selv sier du trenger. 

Når du velger det ene så velger du vekk det andre. Her på KG er det moderatorer som jobber på spreng, men de sensurerer ikke ytringsfriheten.

Kan kjenne meg igjen et ønske om å dele men ikke ha den harde panserhuden for å takle alt som følger...

Og om det er tilfelle at din mentor har bedt deg stille opp i bresjen med nebb og klør... Da burde du trekke deg unna henne, ta noen dype pust og starte på nytt.. 

For nå har du viklet deg vanvittig inn i noe du neppe kommer ut av uten drastisk tiltak..

Dette er en prosses for meg og jeg lærer underveis. Om det er flertallet som missforstår meg, vet jeg ikke. Men jeg vet at det er lettere å missforstå når en bare ser ett utsnitt av helheten, slik det ofte blir her inne. 

Jeg lærer og jeg blir sterkere av motgang. Det er det jeg føler! Noen ganger tar jeg feil andre ganger har jeg rett.

At jeg blir kritisert på bakgrunn av at noen reagerer på det jeg faktisk mener eller på valg jeg har tatt, er helt greit. Har ingen tanke om at alle skal like meg eller det jeg har valgt for meg selv og mine. Er usannheter og overdrivelser jeg ikke godtar. 

Kurset jeg tar har kun gått på tips om tider på døgnet å legge ut innlegg, hvor ofte en legger ut og slike ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...