Gå til innhold

Ørjan Burøe

Gumman87

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, vintage skrev:

Ja, det er et relativt godt stykke mellom «Jeg har flørtet med feil jenter, jenter som ikke var min kjæreste.» og det som har kommet frem de siste par dagene.

Ikke vanskelig å skjønne at de som er rammet av han ble eitrende forbanna på bagatelliseren hans av det han har utsatt folk for!

Ikke sant. Det er et stort jævla hån og et fuck you til kvinnene han har trakassert. 

Endret av HalldirV2
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Justsaying

En ting jeg lurer på er, de som nå står frem og forteller om ØB’s (og andres) trakassering: Har de fått slibrige meldinger, blitt klådd på og trakassert av andre også? 

Og hvis ja, noe jeg vil tro er tilfelle i dagens samfunn, hvorfor er da da bare kjendisene som blir nærsagt lynsjet? Er det forskjell på om ØB sender dickpics enn om Ola Hansen gjør det? 

Utover det syns jeg selvsagt ikke ØB’s oppførsel skal forsvares, men stiller meg undrende til at alle som blir trakassert av kjendiser føler det er viktigere å få frem enn trakassering fra de ikke så kjente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Justsaying skrev:

En ting jeg lurer på er, de som nå står frem og forteller om ØB’s (og andres) trakassering: Har de fått slibrige meldinger, blitt klådd på og trakassert av andre også? 

Og hvis ja, noe jeg vil tro er tilfelle i dagens samfunn, hvorfor er da da bare kjendisene som blir nærsagt lynsjet? Er det forskjell på om ØB sender dickpics enn om Ola Hansen gjør det? 

Utover det syns jeg selvsagt ikke ØB’s oppførsel skal forsvares, men stiller meg undrende til at alle som blir trakassert av kjendiser føler det er viktigere å få frem enn trakassering fra de ikke så kjente. 

Men om noen blir trakassert av Ola Nordmann så kommer det jo ikke i avisen? Det betyr ikke at det ikke blir meldt ifra om. Søsteren min ble trakassert av sjefen sin på jobb og anmeldte det, men saken ble henlagt fordi det var ord mot ord. Men det står jo selvsagt ikke i avisen fordi ingen av fem er kjendiser. 

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Justsaying said:

For det første var det han som gjekk ut i media med ein patetisk unnskyldning der han beklager at han har flørta, når realiteten er at han har trakassert kolleger på det grovaste. Hadde han holdt kjeft og ikkje brukt dette til å promotere podcasten sin er det mulig at det kunne blitt ordna via andre kanaler. 

For det andre har han ei rolle som medfører rampelys, og til ein viss makt. Han har vore ein etablert komikar lenge, og følgelig hatt mulighet til å bruke den makta til å herje rundt uten konsekvenser, for dei som har talt han i mot har blitt trua med øydelagde karrierer. 

Det blir forskjell på folk uansett. Hadde konsernsjefen i Equinor gjort det samme hadde det garantert blitt rabalder. Men dersom Kåre på verkstedet hadde gjort det, hadde det ikkje blitt gjort noko oppstyr over då det ikkje er av offentleg interesse. 

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2019 den 16.52, neiognei skrev:

Hadde han lagt seg flat og oppført seg ordentlig så hadde saken vært så veldig annerledes. Men han har ikke vært ærlig i "flatlegginga", han nedspiller sin rolle, bagatelliserer og tar en type "fylla har skylda" - forklaring. 

Han har en rolle i hvordan folk reagerer og er ikke noe uskyldig lynsjingsoffer. 

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, vintage skrev:

Ja, det er et relativt godt stykke mellom «Jeg har flørtet med feil jenter, jenter som ikke var min kjæreste.» og det som har kommet frem de siste par dagene.

Ikke vanskelig å skjønne at de som er rammet av han ble eitrende forbanna på bagatelliseren hans av det han har utsatt folk for!

Ekstremt spesielt at han definerer sin oppførsel som flørting når det faktisk dreier seg om ren trakassering og det over år?? Hvis en mann/ kvinne skriver seksuelle meldinger til det annet kjønn, meldinger som mottaker ikke er interessert i å få, over en kortere periode så er vel de regnet som " griser". Når det renner inn ekstremt ekle meldinger til diverse kvinner og det over år, og vedkommende avsender kaller det flørting så vil jeg kalle det svært unormalt. Nå er jeg ikke psykolog, men som legkvinne anser jeg som sterkt avvikende.

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Justsaying
5 minutter siden, Lanolin skrev:

For det første var det han som gjekk ut i media med ein patetisk unnskyldning der han beklager at han har flørta, når realiteten er at han har trakassert kolleger på det grovaste. Hadde han holdt kjeft og ikkje brukt dette til å promotere podcasten sin er det mulig at det kunne blitt ordna via andre kanaler. 

For det andre har han ei rolle som medfører rampelys, og til ein viss makt. Han har vore ein etablert komikar lenge, og følgelig hatt mulighet til å bruke den makta til å herje rundt uten konsekvenser, for dei som har talt han i mot har blitt trua med øydelagde karrierer. 

Det blir forskjell på folk uansett. Hadde konsernsjefen i Equinor gjort det samme hadde det garantert blitt rabalder. Men dersom Kåre på verkstedet hadde gjort det, hadde det ikkje blitt gjort noko oppstyr over då det ikkje er av offentleg interesse. 

Han gikk ut med unnskyldning fordi det har ryktes lenge at han har vært usømmelig. 

Hva offentlig interesse angår så tror jeg, desverre, at mange kaster seg over kjendiser og kaller det overgrep etc nettopp fordi de er kjendiser. Det er virkelig ikke noe å skrike høyt om at Trond Giske prøvde å kysse meg, for 11 år siden, eller Karsten Byhring prøvde å kle av meg med blikket. Noen ting må man vel tåle også? Eller skal den grensen for hva som er alvorlig og bare tull viskes helt bort? 

Selve trakasseringen bør føles like ille om det kommer fra en kjendis eller en ukjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Justsaying
13 minutter siden, Breakeven skrev:

Men om noen blir trakassert av Ola Nordmann så kommer det jo ikke i avisen? Det betyr ikke at det ikke blir meldt ifra om. Søsteren min ble trakassert av sjefen sin på jobb og anmeldte det, men saken ble henlagt fordi det var ord mot ord. Men det står jo selvsagt ikke i avisen fordi ingen av fem er kjendiser. 

Nettopp, så derfor blir det så mange som anklager kjendiser - for da kommer det i avisen. Hvorfor må de stå frem med det? Kan de ikke anmelde uten å stå frem i en avis? Ikke at jeg bryr meg, for meg må de gjøre som de vil. Men det virker som det begynner å bli forherliget å stå frem i media med alskens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, ryktespredning, brukerdebatt, personangrep, avsporinger og samtlige svar til dette.

Kragebein, adm

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det helt tyst fra Burøe-siden i dag? 

Nå ser det ut til at Giske tar over litt i media for han igjen da. Flotte typer de der.

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel ØB selv som gikk ut offentlig med historien denne gang. Om Ola Nordmann hadde hatt samme mulighet til å bruke diverse medier på lik linje som Ørjan, så hadde vi stått i akkurat samme situasjon. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, Justsaying skrev:

Nettopp, så derfor blir det så mange som anklager kjendiser - for da kommer det i avisen. Hvorfor må de stå frem med det? Kan de ikke anmelde uten å stå frem i en avis? Ikke at jeg bryr meg, for meg må de gjøre som de vil. Men det virker som det begynner å bli forherliget å stå frem i media med alskens

Om du hadde fulgt litt med så hadde du fått med deg at mange har sagt fra til ham og bedt ham slutte. Han har ikke sluttet, og han har truet med å ødelegge karrierer og diverse når folk konfronterer ham. I tillegg har han en manager som fyker rundt og skal ta alle som sier noe negativt om ham. Derfor står mange nå frem i media i fellesskap. Fordi det er det eneste som når frem. 

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Justsaying skrev:

Du fikk med deg at det var han som tok det opp, først i podcast også i VG? Den gangen varslene ble kjent var han anonymisert, Tusvik og Tønne fortalte om sine opplevelser med en kollega, han var fortsatt anonymisert. Og det var da kona hans som bekrefta at det var han, ved å skrive et langt blogginnlegg om det. 

Hadde ikke han følt for å brette det ut i podcast for å promotere seg selv også satt seg ned med kaffekoppen og en VG-journalist, så hadde ikke det som har skjedd den siste uka skjedd. 

Endret av neiognei
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 16.2.2019 den 22.20, HarryDotter skrev:

Hun har rett til å gi Burøe en saftig ørefik og en kjeftesmelle idet hun får hans klamme hender i skrittet. DET har hun rett til. Der og da, de to ansikt til ansikt. DET er det voksne mennesker gjør når de ønsker å gjøre opp urett. Ikke vente i måneds/åresvis, for så å ta det opp i offentlige opptredner. Hun har ingen som helst rett til å ta den skittentøysvasken ut i en offentlig podcast som hundretusner av lyttere hører på! Det er DET som er så jææævelig med #metoo fanatikerne. De TROR de har rett til å henge ut andre på sosiale medier fordi de har opplevd trakassering.

Beklager, men i en rettstat som Norge er, fungerer det ikke slik.

Vet du at hun ikke allerede har sagt fra til ham direkte?

Det er uansett ikke slik at alle reagerer som jeg ville ha gjort i en slik situasjon, eller du, ut fra det du beskriver du synes er riktig. Selv ikke mennesker som ellers synes å være «sterke», og har klare meninger, reagerer i situasjonen slik du og jeg eventuelt «forventer» ut fra deres ellers evne til å uttrykke meninger og ståsted. 

Jeg kan bruke min egen erfaring med at jeg har stoppet enhver «over grensen» oppførsel , være seg seksuell eller annen grenseoverskridende oppførsel, når det har føltes feil, fra tidlig i tenårene av. Mennesker flest respekterer det.

Jeg kan samtidig se at noen ikke tør/kan sette grenser, fordi de de har begrensninger med tanke på hvordan de oppfattes, redsel for å stå alene i et standpunkt/synspunkt, redsel for å bli latterliggjort av andre, redsel for ikke å bli trodd, osv.

Jeg kan ikke bruke meg selv som «mal» til hvordan andre skal reagere. Jeg er et produkt av min personlighet, mine foreldres holdninger, og mitt oppvekstmiljø. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...