Gå til innhold

Ørjan Burøe


Gumman87

Anbefalte innlegg

Gjest Bolledeig
5 minutter siden, Ninnn skrev:

Ja, får så være. Men hvorfor bare Burøe, så unisont, så massivt og akkurat nå? 

Fordi han har bestemt seg for å gå ut og "snakke ut" og med "snakke ut" egentlig fremstille et høyst begrenset utvalg av hva som egentlig har skjedd mens han samtidig klandrer ofrene for å ha gjort det kjipt for familien hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Marihønepøne skrev:

Hvorfor har ikke DU tatt et oppgjør med disse? Hvorfor fordømmer ikke DU dem offentlig? Du vet jo tydeligvis om det de gjør. Jeg vet ikke hva andre standupkomikere gjør og kan ikke gjøre noe for å stoppe det, men DU vet og kan ta ansvar. Men du bryr deg egentlig ikke, gjør du vel, det er jo bare "denne nye generasjonen" av skjøre persilleblader som blir litt lei, selv om det jo bare er humor og vanlig sjargong i miljøet?

Og nei, at andre er nesten like ille, like ille eller kanskje til og med verre enn Burøe er ingen formildende omstendighet for Burøe. Du er jo fullstendig på feil jorde. 

Det er mye lettere å hive seg med andre enn å stå alene, det er jo det jeg vil fram til. Nå er det shitstorm mot Burøe, som plutselig fandens oldemor har vært uheldig å bli utsatt for. Da virker det for meg mer som et ønske om å knekke Burøe karrieremessig og personlig, enn egentlig å ta et oppgjør med noen ukultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ewzp0xo3hlgove skrev:

Fra artikkellen kommer det frem at 10 % av anmeldte ender med dom, som i dette tilfellet er det relevante for en person som vurderer å anmelde.  I en perfekt verden villle alle som voldtar bli straffet, men dette er en type kriminalitet hvor det fort blir ord mot ord, og da blir det vanskelig å dømme om vi vil at Norge skal forbli en rettsstat.

10% er jo helt horribelt! Og det var av de som anmeldte, tenk alle som ikke gjorde det! Det er uakseptabelt at det i praksis er fritt frem for å voldta i Norge. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal noe til at noen i komikermiljøet overgår den ekstreme oppførselen til Burøe, både med tanke på nedrighet og omfang/tidsperiode. Men jeg tror (dessverre) ikke han er den eneste som kommer til å bli dratt frem i lyset nå som snøballen har begynt å rulle. 

Jeg skriver (dessverre) i parentes, det er dessverre at det finnes slike råtne epler men det er ikke dessverre at de blir oppdaget og kastet ut. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Ninnn skrev:

Fordi jeg tror dette er ganske vanlig sjargong i enkelte miljøer? Forsåvidt helt riktig å ta et oppgjør med det hvis den nye generasjonen er drittlei (derav #metoo). Men denne utvelgelsen av Burøe og hvor jævlig han er, skurrer for meg.

Jeg vet foreksempel at en av de som har gått offentlig ut mot ham også sender dickpicks uoppfordret. At en annen kollega har et velbegrunnet rykte om å gå etter mindreårige jenter på fest(!?). Osv. Hvor er oppgjøret mot disse? Den kollektive og offentlige fordømmelsen?

Men da må du komme med navn. Kan ikke si A også ikke noe mer. Kontakt disse to mennene. Si hva du vet. Også se hva som skjer. Evt gå i media. Du har all mulighet nå. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
1 time siden, Puny skrev:

10% er jo helt horribelt! Og det var av de som anmeldte, tenk alle som ikke gjorde det! Det er uakseptabelt at det i praksis er fritt frem for å voldta i Norge. 

Jeg sier ikke at 10 % er bra, men det er 10 ganger så mye som 1 %, som ble nevnt tidligere. Jeg tror alle er enige om at alle som voldtar burde dømmes, men hva skal man gjøre i saker hvor det ikke finnes bevis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dødningehode

Pussy Riot er bra feminisme. De ble satt i fengsel. Det er å ofre seg. Latin «offere»: å gi fra seg. De var ofre i ordets rette forstand. De hadde hele landet mot seg. De har min respekt. Dette er sminkeprat foran speilet og tre damer på badet ganger tusen.

Endret av Dødningehode
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ewzp0xo3hlgove skrev:

Jeg sier ikke at 10 % er bra, men det er 10 ganger så mye som 1 %, som ble nevnt tidligere. Jeg tror alle er enige om at alle som voldtar burde dømmes, men hva skal man gjøre i saker hvor det ikke finnes bevis?

10% av voldtekter som anmeldes ender i dom ja. 1% av voldtekter ender i dom. Det er en ganske stor forskjell der altså. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/oE2a/1-prosent-av-voldtektene-ender-med-fellende-dom

Endret av neiognei
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
1 minutt siden, neiognei skrev:

10% av voldtekter som anmeldes ender i dom ja. 1% av voldtekter ender i dom. Det er en ganske stor forskjell der altså. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/oE2a/1-prosent-av-voldtektene-ender-med-fellende-dom

Ja. Det er vel de anmeldte voldtektene som er relevant? Hvordan skal noen kunne dømmes uten å bli anmeldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, ewzp0xo3hlgove skrev:

Jeg sier ikke at 10 % er bra, men det er 10 ganger så mye som 1 %, som ble nevnt tidligere. Jeg tror alle er enige om at alle som voldtar burde dømmes, men hva skal man gjøre i saker hvor det ikke finnes bevis?

Det var det overskriften sa, jeg siterte bare den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imgur til denne kommentaren. Rett skal vere rett, Ødegaard har skrevet dette. Om det kan bevises at ØB har gjort dette, veit eg ikkje. 

Endret av HanneMari Egmont
Slettet sitat er fjernet.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes tilbakemeldingene på Ørjan Burøes unnskyldning er i overkant positive, kan nok dette forklare hvorfor: 

Han sletter og blokkerer altså de som ikke er positive og forsonende, i god og kjent bloggerstil.

Endret av xemiliex
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen 🤢

Ikke engang mannen i mitt liv snakker slik til meg om kroppen min, og enkelte av dere mener at det er ok av en arbeidsgiver å snakke slik arbeiderne sine? Hva er det som er vanskelig å forstå her..? Trakassering ER ulovlig, og det han bedriver er GROV trakassering. 

Jeg er nysgjerrig på hvordan svarene ville vært om jeg laget en tråd her inne med tittelen «Er det greit at mannen min sier dette til meg?» «Er det greit at han sier han vil knølle livskiten utav den lille fitta mi, og at han sender vitser om voldtekt? Når jeg sier at jeg ikke liker at han snakker slik til meg? Jeg føler meg redd når han snakker slik til meg, redd og truet, men han stopper ikke. Han forsetter å sende slik, og i går ville han ha meg med til NY på jobbreise - min funksjon på reisen var å ligge i sengen mens han og kollegaen hans skulle bytte på å pule livskiten ut av meg. Jeg syns dette er så vondt, men han stopper ikke. Jeg føler han ikke respekterer meg og mine grenser når han bare forsetter å snakke om hvor jævlig deilig jeg er med de svære puppene jeg har fått etter at vi fikk barn sammen. Er dette greit?»

 

Endret av Vera
  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dødningehode
1 minutt siden, Vera skrev:

Fy faen 🤢

Ikke engang mannen i mitt liv snakker slik til meg om kroppen min, og enkelte av dere mener at det er ok av en arbeidsgiver å snakke slik arbeiderne sine? Hva er det som er vanskelig å forstå her..? Trakassering ER ulovlig, og det han bedriver er GROV trakassering. 

Jeg er nysgjerrig på hvordan svarene ville vært om jeg laget en tråd her inne med tittelen «Er det greit at mannen min sier dette til meg?» «Er det greit at han sier han vil knølle livskiten utav den lille fitta mi, og at han sender vitser om voldtekt? Når jeg sier at jeg ikke liker at han snakker slik til meg? Jeg føler meg redd når han snakker slik til meg, redd og truet, men han stopper ikke. Han forsetter å sende slik, og i går ville han ha meg med til NY på jobbreise - min funksjon på reisen var å ligge i sengen mens han og kollegaen hans bytte på å pule livskiten ut av meg. Jeg syns dette er så vondt, men han stopper ikke. Jeg føler han ikke respekterer meg og mine grenser når han bare forsetter å snakke om hvor jævlig deilig jeg er med de svære puppene jeg har fått etter at vi fikk barn sammen. Er dette greit?»

 

Hvor er det noen som mener at det er ok? Jeg tror ØB er den eneste i verden som synes det han har sagt og skrevet er ok. Han trodde han gjorde seg tøff og endte opp som «enemy of the state». Det er jo også forsåvidt en tragisk skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dødningehode skrev:

Hvor er det noen som mener at det er ok? Jeg tror ØB er den eneste i verden som synes det han har sagt og skrevet er ok. Han trodde han gjorde seg tøff og endte opp som «enemy of the state». Det er jo også forsåvidt en tragisk skjebne.

Jeg har lest opptil flere som mener at jenta har lagt opp til dette selv..i denne tråden. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dødningehode
1 minutt siden, Vera skrev:

Jeg har lest opptil flere som mener at jenta har lagt opp til dette selv..i denne tråden. 

Men samme vedkommende sidestiller ikke det med at Ørjan dermed har rett til å respondere som han gjorde. Det er din stråmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her har vi en mann med 20+ år erfaring i bransjen som utvilsomt har utnyttet posisjonen sin som kjent komiker for å trakkasere og så true unge jenter til stillhet via sin advokat. Han har tatt kontakt med random jenter via Facebook, snapchat og instagram, skrevet grove og forstyrrende meldinger og sendt bilder av pikken sin til jenter som aldri har bedt om hverken oppmerksomhet eller bilder fra han. Kemma sin historie er utrolig drøy, men sannsynligvis ikke unik. Jeg vet selv hvor mye angst en meldingslyd kan gi, og klumpen i magen når nok en snap tikker inn. Ære være de som står frem nå. De som forsvarer og "forklarer" og unnskylder måten ØB har oppført seg på, eller skylder på varslerne selv, har enten ikke satt seg inn i saken, eller så er de i samme kategori som ØB med tanke på kvinnesyn. 

Endret av DianaV
  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macimba

Som dere skriver..... hva med å roe litt ned. Jeg tror de fleste har fått frem budskapet nå.

Og ja, jeg fordømmer også det han har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...