Lykkeliten* Skrevet 18. august #110381 Skrevet 18. august Frisk Frosk skrev (5 timer siden): Ja, det er forferdelig! En av de som er i bakgrunnen viser en helt annen utførelse som er like farlig for ham, som den skaderisikoen den som står i forgrunnen utsettes for ved den utførelsen. Begge deler er like skadelige! Og har har altså hverken "fysisk trener" Lars-Kristian Eriksen eller den unge fysioterapeuten 08 nylig ansatte for Akademiet kunnskap eller erfaring nok til det ansvaret de faktisk har når de skal trene barn og unge (eller voksne, men barnas skaderisiko er mangedoblet). Dette er rystende, det er galskap at ingen i NFF tar tak i dette! Lars-Kristian Eriksen er totalt uegnet til å trene barn og unge (og voksne), når man ser hvor farlig lite han faktisk kan! Akademisjef, Kai Andersen, uttalte i november 2025, da han ble ansatt, bl.a. følgende: "Jeg er veldig opptatt av at utviklingsavdelingen skal være et trygt og godt sted, men samtidig et sted man setter krav til hverandre." https://www.sarpsborg08.no/nyheter/kai-andersen-er-ny-utviklingssjef-i-sarpsborg-08 Vel, det trygge stedet gjelder tydeligvis ikke for de barna de skal utvikle... Det var ille å se! Han løfter vel heller ikke teknisk riktig? Min mann har trent daglig siden han selv var barn og er nå uoffisiell trener for vår fjortenåring som vil satse på fotball. Han har ingen formell kompetanse, men han ‘nekter’ sønnen å trene styrke med vekter. Han mener at det er skadelig å presse en kropp som er i vekst på den måten, og at trening som er bra og sunn pr nå er intervalløkter, styrketrening med egen kroppsvekt (push-UPs, sit-ups ogbplanke), trene teknikk og ha noen få joggeturer inkimellom. Jeg syns at det høres ut som sunn fornuft. 11 5
panzerpølsa Skrevet 18. august #110382 Skrevet 18. august Jeg har også sett denne videoen der ett barn utfører det jeg antar skal være strakmark/RDL med en helt horribel form som i lengden vil ødelegge ryggen til barnet. Men LKE er jo verdensmester, og tar nok ikke til seg kritikk på dette heller, da han vet best. 9 1 7
Roadrunner Skrevet 18. august #110383 Skrevet 18. august Fikk vondt av å se den reel-en! Når det gjelder CBE sin retur til hverdagen så er det gledelig å se at Henrik Troy også er tilbake 16 5
Lizard Skrevet 18. august #110384 Skrevet 18. august Det er ikke farlig for barn og ungdom å trene styrketrening! Det er en myte. https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/treningsrad-barn-og-unge/styrketrening-for-barn Når det er sagt var den teknikken til de. stakkars gutten i reelen til LK virkelig ikke bra! En ansvarlig trener ville korrigert dette, ikke lagt det ut på instagram... Gutten løfter alt for tungt og klarer ikke å sette buktrykk. 5 1 15
Jobbermedbarn Skrevet 18. august #110385 Skrevet 18. august (endret) Det der var vondt å se på. Hva er det Sarpsborg 08 tenker på? Vi får virkelig håpe at noen rundt reagerer på dette. Endret 18. august av Jobbermedbarn 6 1 5
Frømiks Skrevet 18. august #110386 Skrevet 18. august Kan ikke en av dere som har litt peiling på styrketrening tipse klubben da? Jeg har dessverre ikke det, men synes det er veldig trist hvis barn risikerer skader på trening. 2 1
Rastebenk Skrevet 18. august #110387 Skrevet 18. august (endret) Frømiks skrev (1 time siden): Kan ikke en av dere som har litt peiling på styrketrening tipse klubben da? Jeg har dessverre ikke det, men synes det er veldig trist hvis barn risikerer skader på trening. Da hadde jeg hvert fall gått for en ikke-sporbar mailadresse, med tanke på hun som ble forfulgt av LKE og fikk hele bilen sin ripet opp mens hun hentet barnet sitt på fritidsaktivitet. Endret 18. august av Rastebenk 12 7
Frisk Frosk Skrevet 18. august #110388 Skrevet 18. august Jeg svarer litt generelt til det som er skrevet over. Pass på at vi i diskusjonen forsøker å diskutere de som trener og har ansvar for disse ungdommene som Lars-Kristian Eriksen og Sarpsborg 08-akademiet feiltrener og eksponerer slik! @Lykkeliten*, barn og ungdom kan trene med vekter. MEN, skal barn og unge trene med vekter er det ekstra viktig at det trenes på en forsvarlig måte, med riktig teknikk og riktig belastning. Generelt sett er det altfor mange idrettsklubber rundt om i landet som har trenere som ikke har nok kunnskap til å korrigere barn/ungdoms utøvelse til at det er forsvarlig. Og har man ikke den kompetansen og evnen til å korrigere feilutførte øvelser er det veldig riktig, slik din mann sier, å ikke trene med større vekt enn egen kroppsvekt uten vekter. Barn og unge som er i vekst er utsatt for større skaderisiko, hvis de får skader av feiltrening med tunge vekter, enn de skadene voksne kan få av det samme. Dette henger bl.a. sammen med at de ikke er ferdig utviklet, at skjelettet fremdeles har vekstsoner i skjelettet. Skades disse vekstsonene, får andre belastningsskader eller de f.eks. pådrar seg alvorlige prolapser, så kan følgene av dette påvirke barnas/ungdommenes funksjon og helse resten av livet. Det kan ødelegge for trening videre i livet, det kan begrense valgmulighetene når det kommer til jobb! Det vi ser på den videoen er 100 % "fysisk trener" Lars-Kristian Eriksens feil, samt ledelsen/fysioterapeut hos Akademiet til Sarpsborg 08 sin feil! Det vi ser i videoen er ikke disse ungdommenes feil! Det vi ser er at disse ungdommene har en fysisk trener i Lars-Kristian Eriksen (og ev. den unge, forholdsvis nyutdannede fysioterapeuten) som IKKE har kunnskap nok til å trene barn og ungdom på en forsvarlig måte! At Lars-Kristian Eriksen IKKE har hverken kunnskap nok ELLER øye for å korrigere feilutførte øvelser, det har han selv og kona dokumentert over mange år. Influenser Lars-Kristian Eriksen har i årevis vist at han er mer opptatt av å fotografere og å filme, og slik få frem et estetisk uttrykk som han foretrekker. Forsvarlighet, korrigering av feiltrening og skadelig utførte øvelser, det har IKKE vært noe Lars-Kristian Eriksen har prioritert. Siste par årene har han selv også lagt ut en god del trening også med barn, i samarbeid med Sarpsborg 08, som også har avslørt at han ikke har et profesjonelt fagblikk og dermed greier han ikke en gang å korrigere selv åpenbare og skadelige feilutførelser av øvelser. Han har gjennom år vist at han IKKE har øye for å korrigere slik, hverken når det gjelder øvelser uten vekter, eller øvelser utført med vekter. Og dette har ligget og ligger helt åpent ute på nett på sosiale medier, så Sarpsborg 08 kan heller ikke unnskylde seg med at de ikke har visst - for i så fall har de ikke gjort en bakgrunnssjekk av Lars-Kristian Eriksen og hans "arbeid" til nå som "trener" av kona, seg selv, barn og ungdom (også samarbeid med Sarpsborg 08 og et barneprogram - der var det også ille å se mye av det han viste av sin manglende kompetanse). Her, i denne videoen, lar altså Lars-Kristian Eriksen ungdommer trene med tunge frivekter, på en måte som gjør at det bare er et tidsspørsmål før disse barna skader seg. Kanskje ikke i dag, kanskje ikke i år, men de får skader som vil slå ut før eller senere om Sarpsborg 08 nå ikke tar grep umiddelbart. Lars-Kristian Eriksen viser her også at han ikke er i stand til å se, selv på en enkel, kort video, at to av de han trener utfører øvelsen på en så skadelig måte. Nå må Sarpsborg 08 komme på banen og ta ansvar - for deres unnlatenhet skader barn og ungdom for livet! Ulike forbund innen idretten, inkl. NFF, fører ingen offentlig statistikk over skader i barne- og ungdomsidretten. Media kommenterer også sjelden skader i barne- og ungdomsidretten. Dette medfører dessverre også at slike dårlige og uforsvarlige trenere får fortsette, noe som fører til at mange kan bli skadet. I tilfellet med Lars-Kristian Eriksen legger ikke han bare ut en video som avslører hans farlige kompetansemangler... men han SKRYTER til og med over "resultatet" han tror han har oppnådd som trener. Bare flaks kan gjøre at disse ungdommene som han viser frem ikke får helt unødvendige skader. Det er en helt reell risiko for at de også kan pådra seg varige skader av måten de blir trent på! Ps! Dette er IKKE en generell kritikk av alle barne- og ungdomstrenere rundt om i landet, som bruker så mye av sin fritid, sine krefter og ofrer familieliv, for å gi barn og unge varierte treningsmuligheter! De fleste av dem gjør det til og med uten å få betalt noe som helst. Mange av disse utgjør for enkeltbarn/-ungdommer kanskje også den eneste stabile voksenkontakten, i en oppvekst som eller for noen kan være vanskelig eller utilstrekkelig. Alle disse ildsjelene hyller jeg av hele mitt hjerte! Det de aller fleste av disse trenerne har felles, det er at fokuset er på barna, på ungdommene. Min erfaring er også at disse som regel alltid ønsker det beste for barna/ungdommene, og at de derfor også er oppriktig interessert i å lære og forbedre seg, gjøre ting riktig for å hindre skade. Fokuset er på barna, ikke på egen posisjon, ikke på at de selv skal få oppmerksomhet. Men, så har vi unntakene. De trenerne som er mer opptatt av egen posisjon, egen anseelse, som har tatt på seg trenerrollen for å selv få oppmerksomhet og goodwill i lokalsamfunnet. Besserwisserne. Disse vil sjelden være villig til å lytte til råd og korrigeringer. Om barna skader seg legges ofte skylden på det enkelte barn, at det barnet gjorde feil, ikke hørte etter, ikke trente nok, ikke var oppriktig interessert i å yte... jeg har hørt mange unnskyldninger fra slike selvforherligende trenere (og klubber). Heldigvis er de i mindretall. På administrativt nivå, ledelsesnivå i klubber har jeg også opplevd samme delingen. De fleste ønsker det beste for barna og ungdommene, og ønsker oppriktig at klubben skal gjøre det rette og beste for disse. Denne gruppen klubber er som regel også lydhøre for fagfolks anbefalinger og råd. Så har du den andre gruppen, som er mer opptatt av at klubben skal vises i media og sosiale medier, at klubben skal få "resultater" (og synes det er beleilig at idrettsforbund, også NFF, ikke offentliggjør skadetall...). At det blir noen skader underveis, det avfeies med at det er "normalt". Så er det selvfølgelig også slik at enkeltlag, enkeltklubber, som egentlig fungerer som de skal, kan ha eller ta inn "svarte får". Hvor velfungerende disse lagene/klubbene faktisk er, det vises i hvordan de håndterer å beskytte barna og ungdommene fra de (få) trenerne som følger sitt eget opplegg som i virkeligheten er risikofylt og kanskje også farlig for barnas/ungdommenes videre helse. Men ære være alle de som jobber frivillig for barn og ungdom, de som gjør en god jobb! Dette blir langt, men anbefaler likevel alle å lese: https://www.nrk.no/sorlandet/mange-unodvendige-idrettsskader-blant-barn-og-unge---etterlyser-dugnad-1.15688647 Se på tallene! 10 000 barn og unge behandles på sykehus for idrettsskader - hvert år! I tillegg kommer alle barn og unge som blir behandlet hos lege eller legevakt. Og alle de som får mindre skader som ikke oppsøker lege overhodet. https://www.nrk.no/sport/ny-forskning-fikk-klubben-til-a-ta-grep_-_-perioden-flest-faller-fra-1.17310653 Her trekkes også frem at høyintensiv trening (som LKE stadig har frontet som nødvendig, samtidig som han har latterliggjort de klubber som trener unge på lavere intensitet...) ikke gir større effekt hos unge. Det trekkes også frem nødvendigheten av restituering/hvile, kosthold og søvn - noe Lars-Kristian Eriksen i praksis i årevis har latterliggjort nødvendigheten av. (Han har begynt å snu noe på dette, men så mange år som forkjemper for det usunne og helseskadelige, så er han ikke troverdig på dette enda, heller ikke når man ser hva medeier CBE viser i felles bedriftskanaler!) Her trekkes det også frem (jada, jeg gjentar meg selv ) at det å ha lav fettprosent/kroppsvekt hos unge også viser større hyppighet av skader. Og Lars-Kristian Eriksen har i årevis skrytt av (!) sin og konas lave fettprosent. Selv når begge to har oppgitt langvarig fettprosent som er helsefarlig har han skrytt av dette på sine bedriftskanaler. Dette kan ikke være ukjent for Sarpsborg 08, for Sarpsborg er et lite sted, og influenserparet Lars-Kristian Eriksen og Caroline Berg Eriksen har vært kjent over et par tiår... For å avslutte - takke meg til en trener som mannen til @Lykkeliten*, som da heller velger å trene barn og unge med egen kroppsvekt, og slik minimerer skaderisikoen, fremfor det hodeløse opplegget som vises frem av Sarpsborg 08 og Lars-Kristian Eriksen i sosiale medier! 11 18
Batteri Skrevet 20. august #110389 Skrevet 20. august CBE med i nyeste sesongen av Bakeskolen: https://www.vg.no/rampelys/i/0pg1go/dette-er-elevene-i-bakeskolen 2 1
Haremor Skrevet 20. august #110390 Skrevet 20. august Batteri skrev (32 minutter siden): CBE med i nyeste sesongen av Bakeskolen: https://www.vg.no/rampelys/i/0pg1go/dette-er-elevene-i-bakeskolen Stram i maska. 3
MiniMjau Skrevet 20. august #110391 Skrevet 20. august Batteri skrev (1 time siden): CBE med i nyeste sesongen av Bakeskolen: https://www.vg.no/rampelys/i/0pg1go/dette-er-elevene-i-bakeskolen dette visste vel folk her inne allerede i høst. CBE sendte jo snapper derfra. 2 2
Gogglebox Skrevet 20. august #110392 Skrevet 20. august (endret) MiniMjau skrev (22 minutter siden): dette visste vel folk her inne allerede i høst. CBE sendte jo snapper derfra. Ja, det var greit å få det bekreftet da. Og så så greit for henne å ha typ verdens korteste vei hjem. Lurer på om det kommer til å bli nevnt ofte underveis i programmet. "Jeg kan se huset vårt herfra" Endret 20. august av Gogglebox 2
Stjertmeis Skrevet 20. august #110393 Skrevet 20. august Batteri skrev (2 timer siden): CBE med i nyeste sesongen av Bakeskolen: https://www.vg.no/rampelys/i/0pg1go/dette-er-elevene-i-bakeskolen Skjønner ikke at ho blir booka, men men. Ser for øvrig at flere influensere ikke vil omtale seg som influenser. Sikkert fordi det etter hvert er blitt ganske betegnende og belastende. Marna er ikke influenser, men "innholdsskaper". Kristoffer Kaayne Kaalsaas er heller ikke influenser, men "matprofil". Fascinerende utvikling i grunn. Før var de "bloggere". Det beskrev godt hvordan de jobbet. Det var imidlertid belastende og hadde et for useriøst hobbypreg for disse som ville vise sin vellykkethet. De gikk samlet over til å bruke "influensere". Betegnelser er egentlig bedre, for den beskriver hva de gjør - formålet med virksomheten: å påvirke. I begynnelsen var det en ny og litt uklar tittel, nesten litt "eksotisk". Men nå er dne blitt en belastning, det er jo bare en moderne tittel for "selger". Influensere vil heller bruke titler som fordekker hva deres egentlige virksomhet er, og som får dem til å fremstå mer kreative og skapende. Som f.eks. "Innholdsskaper". Influensere er i bunn og grunn bare digitale selgere. Litt som en moderne versjon av de som står på stands i butikker og på kjøpesenter og prøver å pushe smaksprøver på forbipasserende for å få de til å kjøpe produktet. Bare at influenserne gjør det på sosiale medier. 21 12
Consita Skrevet 20. august #110394 Skrevet 20. august Slet litt med å se henne på det bilde selvom jeg visste hun skulle være der. Blikket trakk mot Marna og de andre. 1
cerruti Skrevet 20. august #110395 Skrevet 20. august Det må være ganske tøft å måtte delta på den ene realityen etter den andre for å overleve som influenser i dobbel betydning. Hun fremstår veldig usikker foran kamera, så det må være slitsomt. Nå skulle vel de etter planen være uavhengige. 11
Fotballfluen Skrevet 20. august #110396 Skrevet 20. august Jobbermedbarn skrev (På 18.8.2026 den 11.11): Det der var vondt å se på. Hva er det Sarpsborg 08 tenker på? Vi får virkelig håpe at noen rundt reagerer på dette. Hvor ser dere denne reelen?
loffen Skrevet 20. august #110397 Skrevet 20. august Batteri skrev (4 timer siden): CBE med i nyeste sesongen av Bakeskolen: https://www.vg.no/rampelys/i/0pg1go/dette-er-elevene-i-bakeskolen Åh, jeg er så lei av dem alle sammen! Glad jeg har Netflix o.l. 8 1
loffen Skrevet 20. august #110398 Skrevet 20. august Fotballfluen skrev (13 minutter siden): Hvor ser dere denne reelen? Den var på instastory, og ligger ikke ute lenger. 1
MiniMjau Skrevet 20. august #110399 Skrevet 20. august loffen skrev (3 minutter siden): Åh, jeg er så lei av dem alle sammen! Glad jeg har Netflix o.l. Sleipnes er med da. Det er et pluss. 3
Haremor Skrevet 20. august #110400 Skrevet 20. august At hun ikke ser at ansiktet hennes ikke ser bra ut med så mye fillers og botox. På det bildet der ser hun 20-30 år eldre ut enn hun er. 3 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå