K_mb Skrevet 5. juli 2023 #85121 Skrevet 5. juli 2023 Pusern3 skrev (Akkurat nå): Slik informasjon er litt søtt å dele ned nærmeste familie men absolutt ikke noe å dele offentlig. Basta! 🎯 6
Gjest IreneV Skrevet 5. juli 2023 #85122 Skrevet 5. juli 2023 En artikkel som bør leses. Forkning gjøres nå på dette, men de første historiene fra barna selv har startet å komme: “To any parents that are considering starting a family vlog or monetizing your children’s lives on the public internet, here is my advice: you shouldn’t do it,” the letter read. “Any money you get will be greatly overshadowed by years of suffering… your child will never be normal… I never consented to being online.” https://www.teenvogue.com/story/influencer-parents-children-social-media-impact
Populært innlegg skruf Skrevet 5. juli 2023 Populært innlegg #85123 Skrevet 5. juli 2023 Christiane_W skrev (7 timer siden): Før avgang fra Granka var CBE bekymret, for flyet hadde kræsjet med en fugl på vei sørover og måtte ha en teknisk sjekk før turen nordover. Så da brukte hun ventetiden til legge ut en video av at hun gikk litt frem og tilbake i dette antrekket (screenshot av video): Akkopagnert av Så var det tid for avgang: Noen timer senere var de fremme på OSL: Der måtte mor shoppe litt parfyme i taxfree før de satte kursen mot Særp; Merkelige prioriteringer her i mine øyne. Nå har ikke jeg flyskrekk, men om jeg satt livredd på et fly tror jeg ikke at jeg hadde prioritert å poste en "catwalk-walk" video av meg selv (strengt tatt ville jeg aldri publisert en sånn video av meg selv). Og etter å ha vært så redd for en flytur som CBE fremstiller seg somville parfymeshopping vært et siste jeg tenkte på. Jeg har flyskrekk, og min taktikk er å fokusere på pust og ting som virker beroligende for meg, som feks; musikk/egen spilleliste med favorittsanger, lese bok, strikke, evt laste ned episoder av en serie jeg liker eller film. Da barna var små så prøvde jeg å fokusere på de og være obs på at de ikke skulle merke min flyskrekk og bli påvirket av meg og kanskje få flyskrekk selv… Men stikkord er noe som senker pulsen og fokuset Ser ut til at CBE også har en egen taktikk; se på bilder/videoer av seg selv og poster Jeg tror seriøst ikke at jeg kjenner noen kvinner på CBE sin alder som er så selvopptatt og overfladisk. Når man ser på story og feed+podcast så tror jeg faktisk det gir et godt bilde av hvordan CBE er og hvor verdiene hennes (og mannens) ligger. Der andre har en samfunnsnyttig jobb så er jobben deres å holde kroppen sin mest mulig «fit» og finne ut i hvilken sammenheng de kan poste bilder av kroppen sin. De fleste blir mere og mere trygg og avslappet ift egen kropp og utseende jo eldre man blir (med det så mener jeg ikke at man bevisst «forfaller», jeg kjenner mange flotte kvinner i slutten av 30-årene og 40+ som er slanke og tar vare på seg selv med aktivitet og kosthold, men det er i tillegg til fulltidsjobb og barn, de trener for å få overskudd, forebygge skader og holde kroppen sterk. Ikke for å legge ut bilde av en innsuget mage og en is…..jeg tror ingen jeg kjenner poster bilder av seg der kroppen er fokuset) Jeg har fulgt CBE siden hun giftet seg, og CBE har gått i motsatt retning. I starten var bloggen hennes et fornøyelig avbrekk, hun var selvironisk og kunne være morsom. Hun inspirerte meg faktisk til å begynne å løpe, men på den tiden så var det normal trening og ikke manisk sånn som i dag. Hun hadde også gode samarbeidspartnere som jeg lot meg inspirere a; feks Getinspired, Sportsmaster, Villoid (nettbutikk med ulike merkeklær), Green gate….og mange flere. Men i stedet for å fortsette i den retningen så har det heller snudd. LKE burde aldri ha gått inn i firmaet, men latt CBE styre det selv. Det ble etterhvert mere kynisk og det bare ballet på seg med «skandaler» og negative omtaler. Startet vel med at det kom for en dag at de redigerte henne tynnere og LKE skrev falske kommentarer. Deretter var det den smykkebutikken som de åpnet der de solgte billige smykker kjøpt på eBay til blodpris. De uttalte at de bare valgte seg eksklusive samarbeidspartnere, men samarbeidene ble førre og færre og etterhvert så reklamerte de for hva som helst, fra svisker til leverpostei De har heller ikke gjennomføringsevne; PT-kurs ble ikke gjennomført, ernæringsfysiolog-studiet ble ikke fullført, NetFit er fortsatt ikke godt etablert. LKE har lenge kalt seg coach, men for hvem da? Barneeksponering orker jeg ikke begynne på engang…. I takt med dette så blir fokuset mere og mere dreiet over på kropp og utseende, og det siste året har det vært verre en verst. Det er så mye filterbruk at hun er nesten ugjenkjennelig på de få bildene som blir tatt av andre enn henne selv eller mannen hennes. Jeg tror ikke det er sunt for det mentale å gå tosammen hjemme og bare ha fokus på egen kropp og utseendet. De får ingen input fra andre sånn som man gjør i en vanlig jobb. Andre tar gjerne kurs, etterutdanning, man oppdaterer seg faglig, og man vokser som menneske. Og man har ikke seg selv som hovedjobb. Jeg lurer virkelig på hva som er planen til ekteparet om 10-20 år….uansett hvor mye man trener så går naturen sin gang og man blir eldre. 15 år frem i tid; hva skal de leve av da? Da bor de alene, utseendet og kroppen har blitt eldre. De har ikke noe særlig utdanning å skilte med, og det er lite på CV´en. Er virkelig spent på hvordan treningsreisen med Apollo blir. Vil tro at de fleste som reiser på slike reiser drar med de som allerede er godt etablerte. 33 1 20
Pusern3 Skrevet 5. juli 2023 #85124 Skrevet 5. juli 2023 K_mb skrev (35 minutter siden): For mennesker som sliter med spsiseforstyrrelser, mennesker med dårlig selvbilde, sårbare mennesker som hun kan trigge. Ja, jeg forstår selvsagt det og det er direkte skadelig å legge ut slike bilder. Jeg ville bare sette fokus på hvor ille dette er men skjønner at min intensjon kunne misforståes.
Gjest Xstrella Skrevet 5. juli 2023 #85125 Skrevet 5. juli 2023 skruf skrev (3 minutter siden): Jeg har flyskrekk, og min taktikk er å fokusere på pust og ting som virker beroligende for meg, som feks; musikk/egen spilleliste med favorittsanger, lese bok, strikke, evt laste ned episoder av en serie jeg liker eller film. Da barna var små så prøvde jeg å fokusere på de og være obs på at de ikke skulle merke min flyskrekk og bli påvirket av meg og kanskje få flyskrekk selv… Men stikkord er noe som senker pulsen og fokuset Ser ut til at CBE også har en egen taktikk; se på bilder/videoer av seg selv og poster Jeg tror seriøst ikke at jeg kjenner noen kvinner på CBE sin alder som er så selvopptatt og overfladisk. Når man ser på story og feed+podcast så tror jeg faktisk det gir et godt bilde av hvordan CBE er og hvor verdiene hennes (og mannens) ligger. Der andre har en samfunnsnyttig jobb så er jobben deres å holde kroppen sin mest mulig «fit» og finne ut i hvilken sammenheng de kan poste bilder av kroppen sin. De fleste blir mere og mere trygg og avslappet ift egen kropp og utseende jo eldre man blir (med det så mener jeg ikke at man bevisst «forfaller», jeg kjenner mange flotte kvinner i slutten av 30-årene og 40+ som er slanke og tar vare på seg selv med aktivitet og kosthold, men det er i tillegg til fulltidsjobb og barn, de trener for å få overskudd, forebygge skader og holde kroppen sterk. Ikke for å legge ut bilde av en innsuget mage og en is…..jeg tror ingen jeg kjenner poster bilder av seg der kroppen er fokuset) Jeg har fulgt CBE siden hun giftet seg, og CBE har gått i motsatt retning. I starten var bloggen hennes et fornøyelig avbrekk, hun var selvironisk og kunne være morsom. Hun inspirerte meg faktisk til å begynne å løpe, men på den tiden så var det normal trening og ikke manisk sånn som i dag. Hun hadde også gode samarbeidspartnere som jeg lot meg inspirere a; feks Getinspired, Sportsmaster, Villoid (nettbutikk med ulike merkeklær), Green gate….og mange flere. Men i stedet for å fortsette i den retningen så har det heller snudd. LKE burde aldri ha gått inn i firmaet, men latt CBE styre det selv. Det ble etterhvert mere kynisk og det bare ballet på seg med «skandaler» og negative omtaler. Startet vel med at det kom for en dag at de redigerte henne tynnere og LKE skrev falske kommentarer. Deretter var det den smykkebutikken som de åpnet der de solgte billige smykker kjøpt på eBay til blodpris. De uttalte at de bare valgte seg eksklusive samarbeidspartnere, men samarbeidene ble førre og færre og etterhvert så reklamerte de for hva som helst, fra svisker til leverpostei De har heller ikke gjennomføringsevne; PT-kurs ble ikke gjennomført, ernæringsfysiolog-studiet ble ikke fullført, NetFit er fortsatt ikke godt etablert. LKE har lenge kalt seg coach, men for hvem da? Barneeksponering orker jeg ikke begynne på engang…. I takt med dette så blir fokuset mere og mere dreiet over på kropp og utseende, og det siste året har det vært verre en verst. Det er så mye filterbruk at hun er nesten ugjenkjennelig på de få bildene som blir tatt av andre enn henne selv eller mannen hennes. Jeg tror ikke det er sunt for det mentale å gå tosammen hjemme og bare ha fokus på egen kropp og utseendet. De får ingen input fra andre sånn som man gjør i en vanlig jobb. Andre tar gjerne kurs, etterutdanning, man oppdaterer seg faglig, og man vokser som menneske. Og man har ikke seg selv som hovedjobb. Jeg lurer virkelig på hva som er planen til ekteparet om 10-20 år….uansett hvor mye man trener så går naturen sin gang og man blir eldre. 15 år frem i tid; hva skal de leve av da? Da bor de alene, utseendet og kroppen har blitt eldre. De har ikke noe særlig utdanning å skilte med, og det er lite på CV´en. Er virkelig spent på hvordan treningsreisen med Apollo blir. Vil tro at de fleste som reiser på slike reiser drar med de som allerede er godt etablerte. Enig. De tjener nok såpass greit at de får en god uføretrygd om de blir det. De har aldri hatt en vanlig jobb og det vil bli meget vanskelig å få til det etter 30 år I speilet
Frisk Frosk Skrevet 5. juli 2023 #85126 Skrevet 5. juli 2023 Christiane_W skrev (8 timer siden): Før avgang fra Granka var CBE bekymret, for flyet hadde kræsjet med en fugl på vei sørover og måtte ha en teknisk sjekk før turen nordover. Så da brukte hun ventetiden til legge ut en video av at hun gikk litt frem og tilbake i dette antrekket (screenshot av video): Akkopagnert av Så var det tid for avgang: Noen timer senere var de fremme på OSL: Der måtte mor shoppe litt parfyme i taxfree før de satte kursen mot Særp; Merkelige prioriteringer her i mine øyne. Nå har ikke jeg flyskrekk, men om jeg satt livredd på et fly tror jeg ikke at jeg hadde prioritert å poste en "catwalk-walk" video av meg selv (strengt tatt ville jeg aldri publisert en sånn video av meg selv). Og etter å ha vært så redd for en flytur som CBE fremstiller seg somville parfymeshopping vært et siste jeg tenkte på. Har hun merket bildet/videoen fra hotellet som reklame? Hvis ikke - meld det til Forbrukertilsynet. Ellers er dette mildt sagt en merkelig blanding. Forsøker å se for meg hvordan en bedriftseier tenker før denne bildeserien legges ut... "Åh, jeg har angst. Så bra! Det kan jeg bruke som innhold for min bedrift. Jeg kan tjene penger og få oppmerksomhet på min angst! Supert! Best å legge ut dette med en gang. Hm... men jeg vil jo ikke at de bare skal tenke på meg som en som har angst. Skal jeg se, har jo denne jeg uansett hadde planlagt å gi følgerne på hjemreisen, hvor de kan beundre hvor tynn og elegant jeg forsøker å være, ja, det ser bra ut med rød kjole, står til fargene til Norwegian, til og med. Men vent litt, hvordan skal jeg få dem til å tenke på meg, hvordan kan jeg holde på spenningen? Ah, jo, selvfølgelig, jeg legger ut at jeg krysser fingrene og håper dette blir bra - da er det sikkert mange som vil tenke på meg og stadig sjekke innom for å sjekke om vi kom oss trygt hjem. Og endelig i Norge igjen, da kan vi jo gjøre alt vi bruker å gjøre, og da bare måååå jeg jo bare eksponere egne barn med det samme, bruker jo å få så mange hjerter og flammeemoji når jeg gjør det. Alt engasjement er bra for bedriften! Og selvfølgelig - proana, det gjør seg jo sååååå fint på bilder, og blir så delikat bare jeg viser noen ubetalte (søren!) reklamer for parfyme. Næh, ble ikke nok fokus på meg på det første proanabildet, så jeg legger ut et til - må passe på å få med beina mine også, mens jeg poserer for å gi inntrykk av proana, slik at alle kan forstå hvor tyyyyyyynn jeg er. Det er så deilig å alltid fremstille meg slik jeg egentlig ønsker jeg var, er ikke så farlig at jeg påvirker de rundt meg og andre til å bli syke, bare jeg, jeg, jeg! får bekreftelse på at jeg er tyyyyyyyynn!" ... dette er inntrykket mitt av å se den bildeserien. For man må jo anta at en bedriftseier går gjennom bevisste tankeprosesser og reflekterer over hvilken effekt den ønsker å oppnå med det eier velger å legge ut som innhold på egne bedriftskanaler. Det som legges ut her er på ingen måte normalt, det er ikke profesjonelt, det er ikke innhold, det er kun å trekke fokus mot bedriftseier, skape nok et falskt narrativ og få oppmerksomhet for falskt og uetisk innhold. Bildeserien bekrefter bare at denne "yogalæreren" ikke har noe som yogalærer å gjøre, eller som trener for andre på noe felt. Caroline Berg Eriksen blir en stadig farligere påvirker, og det er tydelig at det er helt bevisste valg av henne å gjøre akkurat dette. Å blande helt uskyldige barn inn i dette er helt forkastelig og uforsvarlig. 26 10
Keaton Skrevet 5. juli 2023 #85127 Skrevet 5. juli 2023 Ble det vist noe yoga fra yogainstruktøren denne ferien? Kunne gitt potensielle kunder til treningsferien et innblikk, i det minste. 14
CityCityBangBang Skrevet 5. juli 2023 #85128 Skrevet 5. juli 2023 (endret) 7 hours ago, Kollontaj said: Ble det vist noe yoga fra yogainstruktøren denne ferien? Kunne gitt potensielle kunder til treningsferien et innblikk, i det minste. Dette er det eneste - ingen øvelser vist. Rettelse: Fremkommer i tråden at det Ble vist noen øvelser. Kilde: Skjermdump fra Instanavigation.com CBE Endret 5. juli 2023 av CityCityBangBang Tilleggsopplysning 15
K_mb Skrevet 5. juli 2023 #85129 Skrevet 5. juli 2023 Pusern3 skrev (12 minutter siden): Ja, jeg forstår selvsagt det og det er direkte skadelig å legge ut slike bilder. Jeg ville bare sette fokus på hvor ille dette er men skjønner at min intensjon kunne misforståes. Jeg skjønte hva du mente altså. Det er jo det som er så tragisk, for innholdet som legges ut innehar et ekstremt fokus på utseende og kropp, hvor det redigeres til et sykelig ideal. I tillegg til "tvangstrening" hvor det skal løpes og trenes uansett hva. Innimellom her dukker det også opp barn til alles åsyn. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene ei er heller naturlig. Overfladisk, platt og meningsløst. Enten hun skal spise en is eller youghurt så er det kroppen/magen som er objektet, uansett hvor mye det benektes. En farlig konto som burde vært lukket og låst, men dessverre som noen andre skrev så er det ikke et regelverk på dette og man kan lett poste farlig innhold så lenge man lever i en løgn og benekter at innholdet er usunt. Dette drar da inn penger?? Forstå det den som kan. 13 5
Frisk Frosk Skrevet 5. juli 2023 #85130 Skrevet 5. juli 2023 CityCityBangBang skrev (9 minutter siden): Dette er det eneste - ingen øvelser vist. Kilde: Skjermdump fra Instanavigation.com CBE Og med det viser hun at selv yogaen kun er noe som skal utnyttes som accessory, her i ulovlig umerket reklame. Men ikke noe som faktisk er yoga eller følger yogaens etiske prinsipper. 23
Christiane_W Skrevet 5. juli 2023 #85131 Skrevet 5. juli 2023 Kollontaj skrev (1 time siden): Ble det vist noe yoga fra yogainstruktøren denne ferien? Kunne gitt potensielle kunder til treningsferien et innblikk, i det minste. Hun la ut denne videoen i morges, med caption: Sitat Reklame 🧘🏼♀️ Kommer til å savne morgenyoga-sessions med denne utsikten @grandhorizongrancanaria 🙏🏻 RPReplay_Final1688552333.mov (Skjermopptak fra Instagram) Har en følelse av at det vil komme mye reklame for hotellet fremover. I går kveld (mens de ventet på flyet?) ble det lagt ut en reel av mat på hotellet, en "food appreciation post" var det vel. Coachen blir nok travelt opptatt med å jobbe på data mellom treningsøktene de neste dagene. 7
Lilly Rose Skrevet 5. juli 2023 #85132 Skrevet 5. juli 2023 Christiane_W skrev (26 minutter siden): Hun la ut denne videoen i morges, med caption: RPReplay_Final1688552333.mov 3.92 MB · 1 Last ned (Skjermopptak fra Instagram) Har en følelse av at det vil komme mye reklame for hotellet fremover. I går kveld (mens de ventet på flyet?) ble det lagt ut en reel av mat på hotellet, en "food appreciation post" var det vel. Coachen blir nok travelt opptatt med å jobbe på data mellom treningsøktene de neste dagene. Kontoen er vel fremdeles stengt så denne reklamen er ikke nyttig for hotellet. 11 3
Frisk Frosk Skrevet 5. juli 2023 #85133 Skrevet 5. juli 2023 Lilly Rose skrev (10 minutter siden): Kontoen er vel fremdeles stengt så denne reklamen er ikke nyttig for hotellet. Skal uansett merkes som reklame, da hun har 299 000 følgere det har reklameverdi hos. 13
Lilly Rose Skrevet 5. juli 2023 #85134 Skrevet 5. juli 2023 (endret) Frisk Frosk skrev (4 minutter siden): Skal uansett merkes som reklame, da hun har 299 000 følgere det har reklameverdi hos. Stemmer, men å ha en lukket konto på samme tid som en reklamerer for hotellet har ingen nytteverdi for hotellet. Det er en merkelig og lite gjennomtenk oppførsel CBE. Endret 5. juli 2023 av Lilly Rose 20
Frisk Frosk Skrevet 5. juli 2023 #85135 Skrevet 5. juli 2023 Lilly Rose skrev (2 minutter siden): Stemmer, men å ha en lukket konto på samme tid som en reklamerer for hotellet har ingen nytteverdi for hotellet. Det er en merkelig og lite gjennomtenk oppførsel CBE. Det har jo en nytteverdi fordi de får sine annonser ut til nesten 300 000 følgere. Hvis hotellet antar at dette er reelle følgere som er engasjerte og lar seg påvirke av denne påvirkeren, så ser de nok en nytteverdi i det, selv om kontoen nå er stengt. Lovmessig har det uansett nytteverdi, så CBE bryter loven atter en gang ved å ikke merke det som reklame. 12
Lilly Rose Skrevet 5. juli 2023 #85136 Skrevet 5. juli 2023 Frisk Frosk skrev (9 minutter siden): Det har jo en nytteverdi fordi de får sine annonser ut til nesten 300 000 følgere. Hvis hotellet antar at dette er reelle følgere som er engasjerte og lar seg påvirke av denne påvirkeren, så ser de nok en nytteverdi i det, selv om kontoen nå er stengt. Lovmessig har det uansett nytteverdi, så CBE bryter loven atter en gang ved å ikke merke det som reklame. Med åpen konto når hun ut til flere. Er det jeg vil frem til. 5
Frisk Frosk Skrevet 5. juli 2023 #85137 Skrevet 5. juli 2023 Lilly Rose skrev (1 minutt siden): Med åpen konto når hun ut til flere. Er det jeg vil frem til. Åh, ja, da er vi egentlig enige 2
Lilly Rose Skrevet 5. juli 2023 #85138 Skrevet 5. juli 2023 Frisk Frosk skrev (1 minutt siden): Åh, ja, da er vi egentlig enige 😊 1
Lilly Rose Skrevet 5. juli 2023 #85139 Skrevet 5. juli 2023 Jeg ser at det er en annen influncer som også er på hotellet med barn. I motsetning til CBE klare denne influenceren å vise frem leiligheten de bor i på en bedre måte enn CBE. Hun poserer ikke som CBE og vrir og vender kroppen i all slags unaturlige posisjoner. 10
Frisk Frosk Skrevet 5. juli 2023 #85140 Skrevet 5. juli 2023 Aricia skrev (59 minutter siden): Jeg vil oppfordre alle til å slutte å spekulere i diagnoser og diskutere kropp. Dette er en tråd om det en influencer poster og fronter i SoMe, ikke en tråd for ryktespredning om hennes faktiske kropp og potensielle diagnoser. Jeg måtte tenke meg om før jeg svarte på dette. I utgangspunktet er jeg helt enig med deg. Samtidig begynner det som nå skjer på dette ekteparets alle bedriftskanaler å bli så alvorlig, at jeg dessverre tror det må diskuteres veldig direkte. Jeg bommer muligens også i ordvalg, men jeg forsøker å kommentere hva de velger å publisere. Siden de velger å gjøre egne kropper og privatliv til bedriftsinnhold, så må dette kommenteres. Balansen ligger nok i hvordan vi diskuterer dette og ordlegger oss. Men faktum er nå at CBE velger å presentere og publisere innhold og skape et narrativ på sine bedriftskanaler som gir inntrykk av at hun har anoreksia. Om hun og mannen har det eller ikke, det er egentlig helt uvesentlig for oss. Hun (og han) er ansvarlig for det inntrykket hun (de) gir. Det disse velger å fronte, det er et enormt skadelig innhold, som trigger andre til å bli syke, bli syke igjen, og det kan til og med trigge livsfarlig sykdom. Alt fordi bedriftseierne ønsker et bevisst profil hvor de fronter et image hvor eier poserer og spenner seg og bruker filter til å fremstille seg som anorektisk tynn. Ikke bare det, men hun/de velger også å understreke dette med overtrening, små mengder mat eller for lite mat mtp. hvor mye de trener, poseringer i alle mulige sammenhenger for å rette fokus på sener og knokler og innhulninger (som CBE ikke har der om hun ikke poserer seg til dem...). Det bedriftsinnholdet disse nå fronter er så farlig og skadelig for andre, at jeg tror vi må kunne diskutere dette veldig rett ut. Man kan godt legge ut gode linker som viser til sammenhengen mellom influencere og adferd og forhold til kropp og spiseforstyrrelser, mener jeg. Fordi det kommer stadig mer forskning som faktisk understøtter akkurat det disse bedriftseierne har valgt å ha som sitt foretrukne innhold på sine kanaler (enten de har slike problemer selv eller ikke). Om de har disse problemene selv, spiller mindre rolle. Det som spiller en rolle er at det de bevisst gjør finnes det faktisk forskning som nå viser til. Vi har også over år sett en utvikling hvor disse tendensene har forverret seg betraktelig hos CBE, noe som også er typisk og bekreftes av forskningen - nemlig at påvirkerne blir påvirket negativt selv. Når en påvirker over år har vist et usunt forhold til trening og kosthold og altfor små matmengder sammenlignet med aktivitets- og treningsnivå, så er det relevant å vise til forskning som viser til hvilke følger dette kan få for kropp, hjerne og psyke. Det blir på et vist svært ironisk og ekstra trist på samme tid når påvirker selv velger en bedriftsstrategi som gir et inntrykk som bekrefter forskningen - og som er årsaken til at så mange av oss har engasjert seg for å få stoppet den farlige, skadelige og uansvarlige bransjen denne typen influencere representerer. CBE og LKE og Netfit.no forsøker nå å skape seg en ny karriere innen nettopp kropp, trening, kosthold og vekt. Da mener jeg at alt det de velger å legge ut nå, som faktisk fronter proana, som fronter overtrening, potensielle livsfarlige valg om trening i varme m.m. MÅ adresseres, og gjøre det tydelig, at det de holder på med er helt uforsvarlig, da de ikke har kompetanse. Om CBE og ev. LKE har eller ikke har spiseforstyrrelser spiller ingen rolle. Det som spiller en rolle, det er at de faktisk legger ut innhold på sine bedriftskanaler som gir inntrykk av at de ønsker å gi inntrykk av å ha det, at de er for thinspo, overtrening og proana. Man trenger ingen diagnoselapp for å si at det å ønske å bygge bedrift på slike premisser, det er på ingen måte friskt. Det er kynisk og det er så skadelig for andre at det skulle vært forbudt ved lov. Om personer med autorisasjon hadde lagt ut slikt på sine bedriftskanaler så ville de fått advarsler, og om disse ikke ble tatt til etterretning og praksis endret, så ville man trolig mistet autorisasjonen sin. Men fordi disse mangler formell utdannelse og kompetanse så er det visst fritt frem for å skade andre bevisst... Dette må stoppe, og da må man også kunne snakke veldig direkte om det bedriftseierne velger som bedriftsinnhold. Det at de velger egen kropp, egen psyke, eget utseende, egen overtrening, eget ekstremfokus på tynnhet, i så stor grad at det er bikket over i ren proana - det gjør at vi også må kunne snakke om disse tingene. Så er det en stadig utfordring å gjøre dette på en måte som er akseptabel og som vi står inne for. Jeg synes det er flott at vi stadig gjøre hverandre bevisste dette, fordi det skaper en bedre og mer troverdig debatt. Som et eksempel, man kan si det samme på to måter, første ikke grei, andre helt akseptabel: - Påvirker har diagnose x0x! (-ikke greit.) - Påvirker bruker stadig virkemidler x, y og z for å fremstille seg selv og egen kropp på en måte som gir inntrykk av at hun har diagnose x0x. (-helt akseptabelt og nødvendig.) Jeg forsøker å holde meg til det akseptable. Men jeg merker også at jo verre innhold denne/disse bedriftene, som CBE og LKE er eiere av, blir, jo vanskeligere blir det av og til å holde seg innenfor det saklige. Jeg blir provosert, men mest fordi jeg blir oppriktig fortvilt ved tanken på hvor ekstremt skadelig det de har som sin planlagte og helt bevisste bedriftsstrategi, og bruker alle midler for å oppnå, er for andre personer. 17 20
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå