Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
Malum skrev (18 minutter siden):

Tja. Kanskje greit, når man tross alt jobber som influenser, å ikke risikere at følgere blir syke av å følge oppskrifter og fremgangsmåte. 

I dette tilfellet er det ikke publisert verken oppskrift eller fremgangsmåte for nevnte pizza i innlegget. Det lenkes derimot til en nylig publisert vegetarpizza, resten av innlegget er fremvisningsbonanza av uteplassen de har med et ønske om (sponset) utekjøkken.

• Liker 27
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlige reklamekampanjer er oppstilt og på "liksom" (liksommiddag, liksomturer med tøffe biler ++) Og da forstår alle at bildene og filmene ikke tas der og da  i en situasjon som faktisk skjer. Det hele er rigget. 

Og sånn sett så kan jeg jo forstå at CBE.no også lager masse "liksom". Bilder av idyll som skal inspirere er jobben deres. De tar  nok ofte bildene i dag - til morgendagens innlegg. 

Men det jeg IKKE forstår er de leserne som fortsatt tror noe av det de ser i kanalene faktisk er ekte hverdag. 

Tenker også på eksponeringen av barna. De er uvitende med i ukentlige innlegg som er laget for å inspirere andre. Alt er pent, søtt og vakkert - ja, men det er et veldig dårlig valg av foreldrene å insturere barn til å være med på dette skuespillet det hele beviselig er. 

Det er ikke sikkert de vil like det når de blir eldre - å ha en oppstilt "liksombarndom" liggende ute på internett. 

Noen av de bryr seg sikkert ikke, kanskje de til og med er stolte. Men hva med de som IKKE vil like det da? 

• Liker 33
Skrevet
Revenge o'Cavatina skrev (2 timer siden):

I dette tilfellet er det ikke publisert verken oppskrift eller fremgangsmåte for nevnte pizza i innlegget. Det lenkes derimot til en nylig publisert vegetarpizza, resten av innlegget er fremvisningsbonanza av uteplassen de har med et ønske om (sponset) utekjøkken.

Ok, da så. Er ikke innom bloggen, så har bare sett dette bildet som ble postet her. 🙂

• Liker 3
Skrevet

Her så man de nye puppene godt. 

Lurer litt på hvorfor de aldri har bekreftet det? 

F0F00190-C667-4A50-9D1A-35807629ADD7.jpeg

• Liker 12
Gjest Snøsøta
Skrevet
Malum skrev (6 timer siden):

Det jeg reagerer mest på ved den lekestua (bortsett fra at den i det hele tatt vises) er ikke de kjønnsstereotypiske lekene, men heller de nøye avstemte, lyse fargene på leker og interiør, og fraværet av spor etter bruk. Hvitt gulv i ei lekestue..?? 

Her hos oss ble lekestua nokså raskt preget av barnas frie og spontane lek, hvor de dro inn sand, kvister, blader, vann og what not som de laget "mat" av, og ellers satte igjen permanente spor med på interiøret, samme hvor mye man børstet bort og tørket av. Den ble virkelig brukt - på barnas premisser. Denne hvite Astrid Lindgren-idyllen som vises fram passer jo perfekt inn i narrativet som ellers presenteres på kanalene, men jeg er usikker på hvor mye den virkelige brukes fritt. 

Det er dette jeg reagerer på også. En dukkestue har for meg alltid vært til lek på barnas premisser, hvor varna skaper sin egen verden ved hjelp av sin egen fantasi og det de finner rundt seg i hagen eller huset. Barn som løper inn på kjøkkenet og spør om de kan få en skål med vann og når jeg spør hva de skal bruke den til da sier det hemmelig! Og så er det helt i orden fordi det ikke er behov for formaninger om å ikke søle, ikke grise men leke på riktig måte. 

Derfor er jeg også kritisk til å innrede en utehytte med miniversjoner av husholdningsapparater og -utstyr, fordi det både reduserer fantasi og setter grenser for hva det skal lekes med der inne. Et tomt rom med noen møbler/byggestener (matte, teppe, puter, kasser, bøtte,spade etc) kan bli hva som helst. Man kan bygge en fabrikk, en skole, en dyrlegeklinikk, et kjøkken eller en kjosk.  Men et ferdig utstyrt kjøkken er og blir et kjøkken hvor man kan lage mat. Og støvsuge med den lille støvsugeren og passe på at det ikke blir skittent. Da kan man imitere mamma/pappa eller det kjønnsrollemønsteret man kjenner fra heimen, men det stimulerer ikke fantasi, kreativ tenking, mestringsfølelse eller utforskningstrang. 

Skrevet
pøbelsara skrev (11 minutter siden):

Jeg lurer veldig på hvorfor hun poster informasjon om aktiviteten barnet holder på med? Det er en typisk ting som handler om barnets eget privatliv som barnet kunne fått lov til å ha for seg selv. . 

Jeg blir lei meg og supersint for at det tråkkes over igjen og igjen og igjen. 

Veldig enig. Enten så er det mangel på kunnskap, eller så er det likegyldighet. Jeg klarer ikke å forstå andre grunner til å dele sitt barns privatliv med "hele verden". 

• Liker 17
Skrevet
20 minutter siden, Isild said:

Veldig enig. Enten så er det mangel på kunnskap, eller så er det likegyldighet. Jeg klarer ikke å forstå andre grunner til å dele sitt barns privatliv med "hele verden". 

Eller så er barna det siste halmstrået de har å holde fast i, for å kunne fylle kontoen og leve et slaraffenliv med egenpleie, pikniker, telt turer, trening, selvdigging foran speilet osv. Tanken var kanskje at en stor, hvit, instavennlig og fluffy hund kunne berge dem, men det slo visst feil det også. Så hva sitter dem igjen med da, for å generere inntekt og oppmerksomhet? Barna kanskje? 

• Liker 27
Skrevet

Det kroppsfokuset hennes vil ingen ende ta. Blir ekstra ille når det blandes med bilder av barna.

Du er en mor, Caroline! Du fokuserer på utseende og se så tynn ut som mulig! Du skal være et forbilde for to små jenter nå! 

3F348908-B9F0-45EF-883E-C75005FD93A6.jpeg

• Liker 48
Skrevet
Isild skrev (35 minutter siden):

Har sagt det før og jeg kunne nevnt det igjen, men for å ikke værra støgg… ? Mindre intelligent er hva mindre intelligent gjør.. hun er vel stolt av dukkene sine da. OG JA; når jeg blir provosert av den samme regla igjen og igjen så blir jeg sint og usakelig på uvitende tredjeparts vegne. 

INGEN ER INTERESSERT I Å SE ANDRE BARNS LIV BRETTA UT PÅ NETT!

• Liker 32
Skrevet
Just now, NewStart87 said:

Det kroppsfokuset hennes vil ingen ende ta. Blir ekstra ille når det blandes med bilder av barna.

Du er en mor, Caroline! Du fokuserer på utseende og se så tynn ut som mulig! Du skal være et forbilde for to små jenter nå! 

3F348908-B9F0-45EF-883E-C75005FD93A6.jpeg

Både kroppsfokus og eksponeringen av barn og bilder av alkohol/vinglass har eskalert i det siste. Lite oppmerksomhet for tiden kanskje?

• Liker 33
Skrevet
Minnie Mus skrev (5 minutter siden):

Både kroppsfokus og eksponeringen av barn og bilder av alkohol/vinglass har eskalert i det siste. Lite oppmerksomhet for tiden kanskje?

Ja, jeg har lagt merke til det samme og det som er ille er at skoleferien har ikke begynt enda, så blir nok enda mer eksponering av barna etter det. 

• Liker 17
Skrevet
NewStart87 skrev (26 minutter siden):

Nå er det snart Sankthans, jeg spår at vi får se et bilde av mor og barn med blomsterkrans rundt hodet og matchende kjoler på barna. 
:filer: 

Innovativ spådom! ☺️

• Liker 28
Gjest Hitogdit
Skrevet

Etter alle disse årene skulle man tro, at CBE faktisk har tatt innover seg alvoret, hva gjelder usunt kroppsfokus og utlevering av barnas privatliv. Derimot ser det ikke ut til å bry henne nevneverdig. Synes det er ganske dumt. Fremfor å promotere 99 prosent fjas og destruktive idealer, kunne hun brukt sin stemme til å fremme viktige budskap. 

Skrevet
Hunter7 skrev (Akkurat nå):

Det er likegyldighet på et grotesk nivå. 

Da eldste bloggerbarn ble født, postet CBE et innlegg på bloggen om at barnet ikke kom til å bli vist frem på bloggen. Argumentet CBE førte den gangen var at barnet skulle få muligheten til å danne sin egen identitet - uavhengig av mors status og levevei som blogger hhv. påvirker. 

CBE var altså fullstendig klar over hvilke utfordringer og risikoer et barn kunne utsettes for ved å bli gjort til gjenstand for stadig eksponering, og opprinnelig ville hun ikke utsette den mindreårige for slikt. 

Dette innlegget ble i ettertid fjernet fra bloggen, og den mindreårige har siden figurert støtt og stadig på bloggen, og senere på bloggens andre SoMe-plattformer, primært IG.  

Jeg vet at temaet og spesifikt dette innlegget ble behørig diskutert i en av CBE-trådene som eksisterte på den tiden for de som ynder å søke det opp. 

To ord: money talks. 

• Liker 31
Skrevet
NewStart87 skrev (1 time siden):

Nå er det snart Sankthans, jeg spår at vi får se et bilde av mor og barn med blomsterkrans rundt hodet og matchende kjoler på barna. 
:filer: 

Du trengte ikke engang vente til Sankthans for å se blomsterkrans i håret 🤣

• Liker 17
Skrevet
Sugar&Spice skrev (4 minutter siden):

Du trengte ikke engang vente til Sankthans for å se blomsterkrans i håret 🤣

Se der ja, der var den på plass allerede. :fnise:

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...