Cezanne Skrevet 16. juni 2021 #44601 Skrevet 16. juni 2021 22 hours ago, Inocybe said: Hvorfor et annet brukernavn? Influencer-barnas liv publiseres under personnavn og de har ikke engang den lille anonymiteten ved et KG-brukernavn som du har. Den totale informasjonsmengden om slike barn er enorm. Så hvorfor er dette ok i følge deg mens du selv ikke ønsker det begått mot deg selv? Hva hvis naboen kommer en tur hver dag og knipser noen bilder av deg og huset ditt og legger det ut på nett samt en liten historie om hva du gjorde den dagen. Burde vel også være greit for deg det eller? Håper du skjønner du er på jordet nå. at ikke folk i denne tråden skjønner at det er mer belastende å bli outet som kvinneguiden-bruker enn å legge ut bilde av soverommet sitt! Det kunne jeg gjort på FB men ikke her. 6
Sophia_08 Skrevet 16. juni 2021 #44602 Skrevet 16. juni 2021 3 minutter siden, Cezanne said: at ikke folk i denne tråden skjønner at det er mer belastende å bli outet som kvinneguiden-bruker enn å legge ut bilde av soverommet sitt! Det kunne jeg gjort på FB men ikke her. Satt på spissen.. Hva hvis jeg publiserte bilde av soverommet ditt, uten at du var klar over det...? Like greit? 20
123Frustrert Skrevet 16. juni 2021 #44603 Skrevet 16. juni 2021 Klink skrev (11 timer siden): Nei, det ville jeg ikke gjort. Har ikke nevnt foreldre til barna med et ord 😊 Så bare voksne gjester som du kjenner godt altså, ikke gjester som bare stikker innom? Håper du ser at du nå argumenter mot å vise frem soverom til Gud og hvermann 😀 23
Populært innlegg Aricia Skrevet 16. juni 2021 Populært innlegg #44604 Skrevet 16. juni 2021 (endret) Cezanne skrev (30 minutter siden): at ikke folk i denne tråden skjønner at det er mer belastende å bli outet som kvinneguiden-bruker enn å legge ut bilde av soverommet sitt! Det kunne jeg gjort på FB men ikke her. Det jeg ikke fatter, er at folk ikke fatter hva EKSEMPLER er for noe, og ikke kan løfte blikket så mye som en millimeter fra eksemplene for å abstrahere bare bittelitt. Hva i alle dager har det at en voksen person av eget fritt valg legger ut ETT BILDE av sitt EGET soverom å gjøre med at influencere eksponerer barna sine gjennom tekst og bilde, under fullt navn, deriblant bilder av soverommene deres (som regel i reklameinnlegg)?? I hvilket parallellunivers er det en problemstilling som er relevant å diskutere i denne tråden? Og ja, å bli outet som KG-bruker og få alle sensitive innlegg kjent er sikkert ikke gøy. Men det man må spørre seg om er ikke hvorvidt det er bedre eller verre enn å legge ut bilder av sitt eget soverom på nett (relevans??), men hvorvidt det er sammenliknbart med å som skolebarn oppdage omfanget av egne foreldres eksponering av hele ens barndom, med tusenvis av bilder og tekst, på kommersielle SoMe-kanaler. At slike eksempler i det hele tatt kom inn i diskusjonen sånn i utgangspunktet handlet jo imidlertid ikke om å avgjøre hva som er "verst", men som illustrasjoner i en rekke av motargumenter mot den gjentatte påstanden om at ett bilde der og ett bilde der ikke er så nøye, for rommet var ryddet og vi må bare late som det ikke har noe med de 10 000 andre bildene å gjøre. DA var det noen som kom med eksempler i kategorien "hvordan ville du følt det hvis noen uten din viten og vilje hadde lagt ut bilder på nett av soverommet ditt?", og så skal plutselig de 10 neste sidene handle om kverulering på hvilke settinger man kunne gjort det eller ikke. Endret 16. juni 2021 av Aricia 56
Aricia Skrevet 16. juni 2021 #44605 Skrevet 16. juni 2021 (endret) Klink skrev (2 timer siden): Jeg burde jo forstå at jeg må være enig mener du? Jeg skriver igjen jeg forsvarer ikke eksponering av barn. Neida. Du bare saboterer en forsøksvis seriøs diskusjon om hva som kan regnes som eksponering av barn ved å kverulere på HVERT ENESTE tenkelige punkt, i detalj, i alle innlegg. Alle bør jo forstå at du med dette samtidig helhjertet støtter kritikken mot eksponering av barn. Hvor firkantede går det an å bli liksom. Endret 16. juni 2021 av Aricia 43
Gjest Lavande Skrevet 16. juni 2021 #44606 Skrevet 16. juni 2021 Jurist Sara Eline Grønvold, spesialrådgiver i Redd Barna bruker her - https://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier/ - blant annet det at barn i dag risikerer at fremmede mennesker vet hvordan barnets soverom ser ut som eksempel, når hun skulle forklare hva som kan være krenkelse på barns personvern. Hun viser til https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/. Jeg siterer derfra: "Personopplysninger er alle opplysninger og vurderinger som kan knyttes til deg som enkeltperson. ".
Populært innlegg Lopploella Skrevet 16. juni 2021 Populært innlegg #44607 Skrevet 16. juni 2021 Barnerom i boligannonser altså - for en absurd sammenligning. Når jeg ser en boligannonse vet jeg null og niks om barna som har barnerommene. Jeg vet ikke hva barna eller foreldrene heter, og jeg har ikke sett tusenvis av bilder av dem i alle slags situasjoner. Jeg har aldri sett moren deres så å si naken, eller hørt noe om sexlivet til foreldrene. Listen er svært lang over informasjon på nettet om disse barna, som ikke følger med når vi ser en boligannonse. 59
123Frustrert Skrevet 16. juni 2021 #44608 Skrevet 16. juni 2021 Shopgirl2014 skrev (13 timer siden): De fleste legger ut bilde av både soverom og barnerom, når de selger bolig. Under fullt navn Det er ikke mange som legger ut slike boligannonser om det er det du sikter til.. totalt useriøst og sammenligne en annonse på Finn og barna rettigheter på some med en blogg som lever av å vise frem barna sine. 36
pøbelsara Skrevet 16. juni 2021 #44609 Skrevet 16. juni 2021 (endret) Klink skrev (1 time siden): Jeg burde jo forstå at jeg må være enig mener du? Jeg skriver igjen jeg forsvarer ikke eksponering av barn. Når du skriver innlegg på innlegg hvor du argumenterer for hvorfor det slett ikke er så ille noe av det som vises i en kontinuerlig strøm,så fremstår det definitivt som om du forsvarer det. Deter forøvrig helt uinteressant hvadu tenker om at mannen din viser frem soverommet til gjester dere selv har invitert hjem til dere. Det som evt ville være enreell sammenlikning var om noen du stolte på og var avhengig av, hadde lagt ut en hel masse informasjon og bilder av deg i en haug ulike situasjoner kontinuerlig gjennom mange år som du overhodet ikke har noen oversikt over. . Åpent for absolutt alle i hele verden. Endret 16. juni 2021 av pøbelsara 43
Klink Skrevet 16. juni 2021 #44610 Skrevet 16. juni 2021 (endret) 123Frustrert skrev (57 minutter siden): Så bare voksne gjester som du kjenner godt altså, ikke gjester som bare stikker innom? Håper du ser at du nå argumenter mot å vise frem soverom til Gud og hvermann 😀 Nei fordi det er sosialt rart å gjøre det? «Kom å hent poden , men først bli med på soverommet?» nei selvfølgelig ikke. Man kan finne mamge situasjoner hvor det ikke er naturlig å invitere inn dit 😁 Jeg kunne fint lagt ut soverommet mitt på sosiale media eller vist det fram til noen som lurte på fargevalg og jeg var fornøyd med min på soverommet foreksempel. Eller vist det fram til en venninne som ikke har sett boligen enda eller noe. Endret 16. juni 2021 av Klink 4
Klink Skrevet 16. juni 2021 #44611 Skrevet 16. juni 2021 (endret) pøbelsara skrev (3 minutter siden): Når du skriver innlegg på innlegg hvor du argumenterer for hvorfor det slett ikke er så ille noe av det som vises i en kontinuerlig strøm,så fremstår det definitivt som om du forsvarer det. Deter forøvrig helt uinteressant hvadu tenker om at mannen din viser frem soverommet til gjester dere selv har invitert hjem til dere. Det som evt ville være enreell sammenlikning var om noen du stolte på og var avhengig av, hadde lagt ut en hel masse informasjon og bilder av deg i en haug ulike situasjoner kontinuerlig gjennom mange år som du overhodet ikke har noen oversikt over. . Åpent for absolutt alle i hele verden. Men det er da spørsmål jeg får, enig i at det er helt uinteressant hva vi gjør. Men noen forsøker å stille meg til veggs ved å bruke meg og mitt som eksempel og da svarer jeg faktisk. Og hvor får du mannen fra? Han har jeg ikke nevnt. Endret 16. juni 2021 av Klink 4
Populært innlegg Snurrepurre Skrevet 16. juni 2021 Populært innlegg #44612 Skrevet 16. juni 2021 (endret) 123Frustrert skrev (23 minutter siden): Det er ikke mange som legger ut slike boligannonser om det er det du sikter til.. totalt useriøst og sammenligne en annonse på Finn og barna rettigheter på some med en blogg som lever av å vise frem barna sine. Nå kom jeg på den der parodien som ble laget på denne annonsen 🙈 men - tilogmed i videoen her så er ikke barnet skjermet for eksponering - heller instruert til å vinke.. fullstendig uvitende om at hun skal legges ut til hele Norge - i en video som blir fullstendig latterliggjort. Tipper det er kult om de andre i klassen finner denne videoen når de er 13-14. Jeg hadde iallfall vært så flau at jeg hadde gravd meg ned! Endret 16. juni 2021 av Snurrepurre 51
LilleSnupp Skrevet 16. juni 2021 #44613 Skrevet 16. juni 2021 Klink skrev (1 time siden): Jeg burde jo forstå at jeg må være enig mener du? Jeg skriver igjen jeg forsvarer ikke eksponering av barn. Ser hva du skriver, men opplever likevel at du forsvarer bloggens enkelteksponeringer gang etter gang. Hva er det jeg ikke ser/forstår? 25
Populært innlegg skruf Skrevet 16. juni 2021 Populært innlegg #44614 Skrevet 16. juni 2021 Jeg har lagt merke til at det ser ut til at de skjermer/skåner eldste mere og mere. Hun er lite eksponert, mens den yngste har kommet mer og mer på banen. Håper og tror det er pga den eldste er så gammel nå at hun ikke synes det er kjekt å være kjendisbarn og bli eksponert i foreldrenes bedrift. Hun er jo skolejente, og har garantert googlet seg selv sammen med resten av klassen. Hvis det er sånn så synes jeg det er bra at bedriften respekterer det. De glimtene vi ser av eldste er tatt langt unna, eller ansiktet er delvis skjult. Håper de etterhvert tar samme grep når det gjelder yngste. Hun figurerer i mange videoer og på mange bilder. Men det er tydelig at barna er instruert i hvordan de skal spille rollene sine, f.eks i den videoen der de lager smoothie. Eldste holder hånden på blenderen sånn at ansiktene til hun og søsteren er skjult. Etter ei stund titter hun opp for å se om moren er ferdig å filme, noe moren ikke er, så hun titter raskt ned igjen. Egentlig en ganske trist video å se. 54
Vipser Skrevet 16. juni 2021 #44615 Skrevet 16. juni 2021 Lopploella skrev (1 time siden): Barnerom i boligannonser altså - for en absurd sammenligning. Når jeg ser en boligannonse vet jeg null og niks om barna som har barnerommene. Jeg vet ikke hva barna eller foreldrene heter, og jeg har ikke sett tusenvis av bilder av dem i alle slags situasjoner. Jeg har aldri sett moren deres så å si naken, eller hørt noe om sexlivet til foreldrene. Listen er svært lang over informasjon på nettet om disse barna, som ikke følger med når vi ser en boligannonse. Det er så absurd at det trigget noe i hukommelsen min. https://www.instagram.com/p/Bw2U44UAUQR/?utm_medium=copy_link Asti dokumenterte hele saken. Instagramkontoen @homebound (bruker laget for anledningen, slettet etterpå) dro også sammenligningen "barnerom i Finn-annonse er like ille som daglig eksponering i årevis". https://influencere.wordpress.com/2019/05/13/caroline-berg-eriksen-samarbeidspartner-og-kundebehandling/ http://web.archive.org/web/20190501123231/https://www.yooying.com/p/2032904151490446353_220794903 Jeg trekker mine egne konklusjoner. 26
Hallepalle2 Skrevet 16. juni 2021 #44616 Skrevet 16. juni 2021 Klink skrev (1 time siden): Nei fordi det er sosialt rart å gjøre det? «Kom å hent poden , men først bli med på soverommet?» nei selvfølgelig ikke. Man kan finne mamge situasjoner hvor det ikke er naturlig å invitere inn dit 😁 Jeg kunne fint lagt ut soverommet mitt på sosiale media eller vist det fram til noen som lurte på fargevalg og jeg var fornøyd med min på soverommet foreksempel. Eller vist det fram til en venninne som ikke har sett boligen enda eller noe. Men hvordan kan du ikke skjønne forskjellen på hva DU som et voksent menneske velger å dele og vise og hva disse barna blir utsatt for av eksponering? Hvordan kan du fremdles gnåle på at ‘det er bare ett rom’ etter alle forsøk på å forklare deg forskjellen? Har du alltid så tungt for å ta til deg ting? 29
Gjest Lin11 Skrevet 16. juni 2021 #44617 Skrevet 16. juni 2021 (endret) Den essensielle forskjellen her er at de menneskene som har ansvaret for deg (foreldrene), deler informasjon om deg for å tjene penger (også barnerom) Slik er bloggerbarnas liv. Endret 16. juni 2021 av Lin11
Danseskjørt Skrevet 16. juni 2021 #44618 Skrevet 16. juni 2021 123Frustrert skrev (2 timer siden): Det er ikke mange som legger ut slike boligannonser om det er det du sikter til.. totalt useriøst og sammenligne en annonse på Finn og barna rettigheter på some med en blogg som lever av å vise frem barna sine. Herregud så pinlig video!! 25
Rev. Revenge Skrevet 16. juni 2021 #44619 Skrevet 16. juni 2021 (endret) Klink skrev (4 timer siden): Hvorfor siterer du dette egentlig ? Egentlig burde jeg sitert alt du lirer av deg der du prøver å argumentere på en måte som viser hvordan du ikke skjønner forskjellen på hva og hvor du velger å dele, og hva de ikke-samtykkekompetente barna blir utsatt for av eksponering dag ut og dag inn. De velger ikke selv slik du kan. Hva med å gjøre et forsøk på å forstå summen av all eksponeringen fremfor å spikke detaljorienterte fliser ad nauseam på et tema som er svært viktig for en god del brukere med støtte fra både fagfolk, politietat, Unicef, barnekonvensjonen osv? Det er svært vanskelig å ta deg alvorlig når argumentene dine ikke holder vann. Det holder ikke med synsing: Du bør i tillegg argumentere ved å forklare hvorfor du synser på en slik måte slik at jeg som er uenig med deg kan prøve å forstå hvorfor eksponeringen er til det beste for små barn jeg ikke vil vite noe om. Endret 16. juni 2021 av Revenge o'Cavatina fjernet firmanavn. 30
Populært innlegg Felis Skrevet 16. juni 2021 Populært innlegg #44620 Skrevet 16. juni 2021 Vipser skrev (1 time siden): Det er så absurd at det trigget noe i hukommelsen min. https://www.instagram.com/p/Bw2U44UAUQR/?utm_medium=copy_link Asti dokumenterte hele saken. Instagramkontoen @homebound (bruker laget for anledningen, slettet etterpå) dro også sammenligningen "barnerom i Finn-annonse er like ille som daglig eksponering i årevis". https://influencere.wordpress.com/2019/05/13/caroline-berg-eriksen-samarbeidspartner-og-kundebehandling/ http://web.archive.org/web/20190501123231/https://www.yooying.com/p/2032904151490446353_220794903 Jeg trekker mine egne konklusjoner. Tenkte akkurat det samme... Vi solgte nylig huset vårt. I annonsen var det ett bilde av hvert av barnerommene. Vi er ikke kjendiser og navnene våre var på ingen måte knyttet til annonsen på Finn. Deretter googlet jeg ungene mine. Jeg fikk til sammen 4 treff. Hvis jeg legger sammen informasjonen fra disse 5 treffene og bildet fra Finn-annonsen, så kan jeg regne meg frem til at barna har gjort en spesiell ting EN gang og har et rom fullstendig renset for personlige eiendeler. Hvis jeg googler bedriftens barn, får jeg 44 400 treff. Blant disse treffene er kontinuerlig dokumentasjon av hvordan barnerommet har utviklet seg siden fødsel. Jeg tenker interiørkontoer er en bedre sammenligning enn en boligannonse. Jeg følger massevis av interiørkontoer, og innimellom ser jeg bilder av barnerom. Noen synes sikkert det er unødvendig, men jeg reagerer ikke nevneverdig på det. Dette fordi eieren av kontoen ikke også deler tusenvis av bilder av barnet som bor der, og heller ikke massiv informasjon om barnet. Det er når bildet kommer i kombinasjon med informasjon om hvor ungen går på skole, drar på ferie, liker å spise, tilbringer helgene sine, bruker å gå på søndagstur osv osv, at jeg fryser på ryggen. Og det er det ingen seriøse interiørkontoer som deler. 57
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå