Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hunter7 skrev (39 minutter siden):

Etter visse tråddeltageres resonnement er det ikke så farlig at den sponsede (men ikke merkede) lekestuen til to mindreårige vises frem fordi det er jo bare lekestua og det er jo ikke der de mindreårige bor. Dessuten er det jo ryddet og stylet og slikt. :bond: 

Så bra du fikk skrevet dette. 

Fin lekestue da. 

• Liker 5
Skrevet

I enkelte tilfeller er det ingenting annet enn ignorer bruker-knappen som duger. Sånn for blodtrykkets skyld, i det minste... 

• Liker 35
Skrevet
33 minutter siden, Malum said:

I enkelte tilfeller er det ingenting annet enn ignorer bruker-knappen som duger. Sånn for blodtrykkets skyld, i det minste... 

I know. Og jeg greier fint å ignorere enkelte brukere her, men har store problemer med å ignorere at paret i Sarpsborg bruker barna sine for hva det er verdt til å fylle på kontoen. Enten er de stokk dumme og gir faen, eller så er de faktisk så beregnende at dem ser på barna som en mulighet til å tjene penger.....

• Liker 28
Skrevet

Veldig stereotypisk lekestue, bare jeg som reagerer på at jentene skal leke med lekeversjoner av kjøkkenredskaper? 

• Liker 12
Skrevet
^alfa^ skrev (6 minutter siden):

Veldig stereotypisk lekestue, bare jeg som reagerer på at jentene skal leke med lekeversjoner av kjøkkenredskaper? 

Hva reagerer du på ved det? 😊

• Liker 2
Skrevet
Klink skrev (2 minutter siden):

Hva reagerer du på ved det? 😊

Leker knytt til kjønnsroller. Hvorfor bevisst fylle den med det? Grøsset når jeg så en støvsugeleke på en lekebutikk en gang. 

• Liker 15
Skrevet
^alfa^ skrev (1 minutt siden):

Leker knytt til kjønnsroller. Hvorfor bevisst fylle den med det? Grøsset når jeg så en støvsugeleke på en lekebutikk en gang. 

Åja 😊

• Liker 1
Skrevet
^alfa^ skrev (18 minutter siden):

Nei, du er ikke alene. 

• Liker 6
Skrevet
Klink skrev (2 timer siden):

Så bra du fikk skrevet dette. 

Fin lekestue da. 

Ja, lekestuen er fin. Bra at du fikk skrevet det. 

• Liker 16
Skrevet
^alfa^ skrev (1 time siden):

Ser ikke helt for meg at det blir laget sølekaker eller løvsuppe på det kjøkkenet. Lekehytten er innredet for å bygge opp om stereotypen små søte piker leker ‘hus’. Kanskje mens de venter på at far kommer fra jobb. 

• Liker 36
Skrevet
Hallepalle2 skrev (1 minutt siden):

Ja, lekestuen er fin. Bra at du fikk skrevet det. 

Ja, det syns jeg var fint å få være litt positiv. 

• Liker 2
Skrevet
^alfa^ skrev (1 time siden):

Altså, dette her syns jeg er litt flisespikkeri... Mine gutter har også lekekjøkken, med kjøkkenredskaper. De har også biler, dinosaurer, duker og dukker. Skjønner ikke kritikken her, de fleste barn jeg kjenner har lekekjøkken, uavhengig av kjønn. 

• Liker 38
Skrevet (endret)
neon_sun skrev (23 minutter siden):

Altså, dette her syns jeg er litt flisespikkeri... Mine gutter har også lekekjøkken, med kjøkkenredskaper. De har også biler, dinosaurer, duker og dukker. Skjønner ikke kritikken her, de fleste barn jeg kjenner har lekekjøkken, uavhengig av kjønn. 

Det er prinsippet, og det er veldig mye artikler ute om akkurat dette temaet om leker og stereotyper knyttet til kjønn og hvorfor det ikke er så bra. Hvorfor ikke bare fylle den med leker, både kosedyr og togbane? Hvorfor velge å lage kun et kjøkken, så de skal leke «hus» med «kjøkkenredskaper»? Hvorfor ikke velge en stue? Personlig hadde jeg aldri kjøpt leker som skal etterlikne aktiviteter som matlaging eller rengjøring. 

Edit: Misforstå meg rett, jeg deler holdningen din når det kommer til å introdusere barn for alle type leker uavhengig om de er «jenteleker» eller «gutteleker». Jeg bare stusser på hvorfor de bevisst valgte å innrede den så stereotypisk. Hadde de innredet den på samme måte om de hadde gutter? 

Endret av ^alfa^
  • Liker 14
Skrevet
neon_sun skrev (19 minutter siden):

Dette er jeg også enig i. Når barna mine ønsker seg lekekjøkken i lekestua får de selvfølgelig det. Til og med en jente. Greit at ting skal være kjønnsnøytrale og at gutter skal kunne leke med dukker og jenter med biler, men syns heller ikke det skal være slik at man skal være redd for å gi jenter en dukke.  Syns det er rart vi nesten skal være redde for å si at det er forskjell på jentetiss og guttetiss om dagen. 

• Liker 12
Skrevet
^alfa^ skrev (21 minutter siden):

Det er prinsippet, og det er veldig mye artikler ute om akkurat dette temaet om leker og stereotyper knyttet til kjønn og hvorfor det ikke er så bra. Hvorfor ikke bare fylle den med leker, både kosedyr og togbane? Hvorfor velge å lage kun et kjøkken, så de skal leke «hus» med «kjøkkenredskaper»? Hvorfor ikke velge en stue? Personlig hadde jeg aldri kjøpt leker som skal etterlikne aktiviteter som matlaging eller rengjøring. 

Klink skrev (10 minutter siden):

Dette er jeg også enig i. Når barna mine ønsker seg lekekjøkken i lekestua får de selvfølgelig det. Til og med en jente. Greit at ting skal være kjønnsnøytrale og at gutter skal kunne leke med dukker og jenter med biler, men syns heller ikke det skal være slik at man skal være redd for å gi jenter en dukke.  Syns det er rart vi nesten skal være redde for å si at det er forskjell på jentetiss og guttetiss om dagen. 

Dette her er en svæææær debatt å gå inn, så jeg trør litt varsomt og orker ikke gå for dypt. Men jeg er ganske enig med dere begge, egentlig. Synes barb skal få forme sin egen identitet og mine gutter har tydelig trukket seg mot "maskuline" leker fra de var små, uten at vi har gjort noe for å påvirke dette overhode. De går også med neglelakk innimellom og får lov å blomstre fritt på egenhånd. Samtidig må vi ikke ta helt av, det er faktisk greit også å la jenter være jenter og gutter være gutter. 

(hilsen skeiv guttemamma som foretrakk biler og saggebukser under oppveksten, men som nå går helst i kjoler). 

• Liker 18
Skrevet
neon_sun skrev (7 minutter siden):

Dette her er en svæææær debatt å gå inn, så jeg trør litt varsomt og orker ikke gå for dypt. Men jeg er ganske enig med dere begge, egentlig. Synes barb skal få forme sin egen identitet og mine gutter har tydelig trukket seg mot "maskuline" leker fra de var små, uten at vi har gjort noe for å påvirke dette overhode. De går også med neglelakk innimellom og får lov å blomstre fritt på egenhånd. Samtidig må vi ikke ta helt av, det er faktisk greit også å la jenter være jenter og gutter være gutter. 

(hilsen skeiv guttemamma som foretrakk biler og saggebukser under oppveksten, men som nå går helst i kjoler). 

Dette er også erfaring fra barnehagen, jenter velger gjerne dukker og «tar vare på»dukkene, leker mamma og putter dem i vogner. Er forsiktige med dem, så forsiktige som små barn kan være riktig nok. Mange gutter kan også velge dukker, men krasjer med dem som om de var biler eller leker krig med dem. Dette ser man fra tidlig alder at det er forskjell på måten å leke på og hvilke leker som velges uten at foreldre har påvirket dem den ene eller den andre retningen. Så er det ikke slik med alle verdens gutter og jenter, men det er gjerne en gjenganger. 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Disse filmsnuttene fra lekestua (umerket reklame - igjen?) er en kraftig påminnelse om at ingenting har forandret seg hos denne bedriften. Barns privatliv og deres egne steder, der de leker og føler seg trygge, er i høyeste grad til salgs. Det gir meg frysninger og gjør meg uendelig trist. Får creepy «showroom»-vibber av det hele. Fokuset er på fasade og liksom-idyll hele veien.

Endret av Fibonacci
  • Liker 34
Skrevet

Mer eksponering av et av barna nå. :filer: På Insta story.

• Liker 8
Skrevet
Fibonacci skrev (8 minutter siden):

Disse filmsnuttene fra lekestua (umerket reklame - igjen?) er en kraftig påminnelse om at ingenting har forandret seg hos denne bedriften. Barns privatliv og deres egne steder, der de leker og føler seg trygge, er i høyeste grad til salgs. Det gir meg frysninger og gjør meg uendelig trist. Får creepy «showroom»-vibber av det hele. Fokuset er på fasade og liksom-idyll hele veien.

Hadde ikke filmet dette og lagt det ut åpent på Internett.  Tenker hun overhodet ikke på barnas sikkerhet? Man vet hvor huset ligger og lekestua. Jeg hadde virkelig ikke turt å la barna være hjemme alene etterhvert med all informasjonen hun legger ut. 

• Liker 33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...