Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
^alfa^ skrev (2 timer siden):

Leker knytt til kjønnsroller. Hvorfor bevisst fylle den med det? Grøsset når jeg så en støvsugeleke på en lekebutikk en gang. 

Barn liker å imitere voksne, lek er en måte å utvikle seg på. De leker for å lære, og på veien blir de større og mer klar for voksenlivet. Samtidig som de har det gøy. 

Jeg har unger av begge kjønn, og lekekjøkkenet er like populært hos alle. Samme med dukkehuset. 

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, NewStart87 said:

Mer eksponering av et av barna nå. :filer: På Insta story.

Et barn som hopper og spretter avgårde, fullstendig uvitende om at mor som går bak og roper "hva gjør du", samtidig også filmer og legger ut for mange tusen ukjente mennesker.

• Liker 22
Gjest Lin11
Skrevet
Fibonacci skrev (43 minutter siden):

Disse filmsnuttene fra lekestua (umerket reklame - igjen?) er en kraftig påminnelse om at ingenting har forandret seg hos denne bedriften. Barns privatliv og deres egne steder, der de leker og føler seg trygge, er i høyeste grad til salgs. Det gir meg frysninger og gjør meg uendelig trist. Får creepy «showroom»-vibber av det hele. Fokuset er på fasade og liksom-idyll hele veien.

Surikatt skrev (32 minutter siden):

Hadde ikke filmet dette og lagt det ut åpent på Internett.  Tenker hun overhodet ikke på barnas sikkerhet? Man vet hvor huset ligger og lekestua. Jeg hadde virkelig ikke turt å la barna være hjemme alene etterhvert med all informasjonen hun legger ut. 

Jeg er enig med dere. For noen uetiske bedriftseiere som bruker egne barn i umerket reklame. Det er faktisk til å spy av. Har ikke bedriftens investering i en hund gitt god nok avkastning? 

Skrevet
Minnie Mus skrev (31 minutter siden):

Et barn som hopper og spretter avgårde, fullstendig uvitende om at mor som går bak og roper "hva gjør du", samtidig også filmer og legger ut for mange tusen ukjente mennesker.

Barna lærer jo at det er helt normalt å fortelle for kamera hva de beviselig gjør. Når mor spør ‘hva gjøøør du’ når alle kan se at barnet baker, tegner, hopper osv så er det jo bare helt utrolig merkelig. 

• Liker 38
Skrevet
Lin11 skrev (13 minutter siden):

Har ikke bedriftens investering i en hund gitt god nok avkastning? 

At de i det hele tatt har avkastning er ubegripelig, men men, er vel noen sponsorer som fortsatt kaster bort kroner på disse dessverre 

• Liker 20
Skrevet

Har vinglasset blitt den nye kaffekoppen? Skremmende. 

• Liker 18
Skrevet

Narrativ kontra virkelighet; spiller det noen rolle at bildet av CBE inni teltet med teksten over som forteller leseren om tidlig morgen kl 7 og at det da var deilig med frisk luft (noe bildet samsvarer med), er tatt kl halv 2? Spiller det noen rolle at bildene som kan se ut som frokosten er tatt kl halv 12? 

Antar at det for mange lesere ikke er interessant eller viktig når bildene ble tatt, de passer inn i historien som fortelles, men jeg kan ikke la være å undre meg over hvor mye som regisseres, antakelig for å passe inn i et forhåndsbestemt narrativ. 

• Liker 38
Skrevet (endret)

Mener at noen her sa at det der er en offentlig park - ikke hagen deres…altså kan hvem som helst gå å leke i den lekestua deres?

Endret av Amber
  • Liker 7
Skrevet
^alfa^ skrev (3 timer siden):

Det er prinsippet, og det er veldig mye artikler ute om akkurat dette temaet om leker og stereotyper knyttet til kjønn og hvorfor det ikke er så bra. Hvorfor ikke bare fylle den med leker, både kosedyr og togbane? Hvorfor velge å lage kun et kjøkken, så de skal leke «hus» med «kjøkkenredskaper»? Hvorfor ikke velge en stue? Personlig hadde jeg aldri kjøpt leker som skal etterlikne aktiviteter som matlaging eller rengjøring. 

Edit: Misforstå meg rett, jeg deler holdningen din når det kommer til å introdusere barn for alle type leker uavhengig om de er «jenteleker» eller «gutteleker». Jeg bare stusser på hvorfor de bevisst valgte å innrede den så stereotypisk. Hadde de innredet den på samme måte om de hadde gutter? 

Mine jenter elsker å leke hus. Jeg hadde nok derfor også laget en lekestue med slikt innhold. I vårt ordentlige hus så har jentene mine en pappa som lager stort sett all mat, og står for det meste av husvask. Her handler det ikke om stereotyper(da de nok tror de fleste pappaer er sånn), men om interesser. Kanskje barna til CBE faktisk liker å leke med dette, og nettopp derfor har de innredet dukkehuset slik?

• Liker 10
Skrevet
MFO skrev (10 minutter siden):

Mine jenter elsker å leke hus. Jeg hadde nok derfor også laget en lekestue med slikt innhold. I vårt ordentlige hus så har jentene mine en pappa som lager stort sett all mat, og står for det meste av husvask. Her handler det ikke om stereotyper(da de nok tror de fleste pappaer er sånn), men om interesser. Kanskje barna til CBE faktisk liker å leke med dette, og nettopp derfor har de innredet dukkehuset slik?

Ja, det glemte jeg å påpeke også, i vårt hus er det faktisk far som lager 99% av alle middagene. Faktisk er det han som tar det meste av huset for tiden også 😁 

Men ja. Lekekjøkkenet finner jeg ikke noe bekymringsverdig over, selve filmen dog. Den ga meg ekle vibber. 

• Liker 7
Skrevet
Kollontaj skrev (50 minutter siden):

Narrativ kontra virkelighet; spiller det noen rolle at bildet av CBE inni teltet med teksten over som forteller leseren om tidlig morgen kl 7 og at det da var deilig med frisk luft (noe bildet samsvarer med), er tatt kl halv 2? Spiller det noen rolle at bildene som kan se ut som frokosten er tatt kl halv 12? 

Antar at det for mange lesere ikke er interessant eller viktig når bildene ble tatt, de passer inn i historien som fortelles, men jeg kan ikke la være å undre meg over hvor mye som regisseres, antakelig for å passe inn i et forhåndsbestemt narrativ. 

Det spiller en rolle når målet er å fremstille seg som noe de ikke er, og mottar hyllest for noe de tydeligvis ikke har gjort.

• Liker 18
Skrevet
Kollontaj skrev (1 time siden):

Hvordan vet du dette?

• Liker 2
Skrevet
Revenge o'Cavatina skrev (21 minutter siden):

Det spiller en rolle når målet er å fremstille seg som noe de ikke er, og mottar hyllest for noe de tydeligvis ikke har gjort.

Det har du rett i. Var det en telt-tur? Slo de bare opp teltet sent lørdag og dro tilbake med familien formiddagen dagen etter? Jeg vet ikke, men tenker mitt; var dette bare iscenesatt for innhold i kanalene deres? CBE klarer ikke svare på hva slags liggeunderlag hun bruker, hvorfor ikke? Er det info som er problematisk å skrive om til leserne? 

• Liker 36
Skrevet
Hallepalle2 skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet du dette?

Tiden? Ser det på bildeinfoen (regner med den fjernes nå, riktignok).

• Liker 35
Gjest Lin11
Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Har du ikke tatt screenshot?

Skrevet
Kollontaj skrev (2 minutter siden):

Ja, tiden. Beklager hvis jeg er treig og maser 🙈men hvor finner man den infoen?

• Liker 3
Skrevet
Lin11 skrev (2 minutter siden):

Har du ikke tatt screenshot?

Nei? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Mymble skrev (1 time siden):

Har vinglasset blitt den nye kaffekoppen? Skremmende. 

Plot twist: kaffekoppen har vært karsk hele tida!

Neida. Men uansett. Overraska over hvor mange usunne signaler og verdier én og samme kanal klarer å sende ut…

Endret av Rubella
  • Liker 39
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (7 timer siden):

Jeg har tenkt litt over arbeidet som ligger bak et tilsynelatende øyeblikksbilde som det av cbe i teltåpningen.

Først må hr blogger krype inn i teltet og finne en god posisjon (det er et lite telt), fru blogger må dandere seg i teltåpningen, passe på å ikke vise for mye av ‘den forbudte side’, plassere ben og arm i en flatterende vinkel, få med kaffekoppen og ikke minst sørge for at barnemodellen ‘tilfeldigvis’ kommer i synsvinkelen. Det er faktisk ganske hardt arbeid å opprettholde narritiativet om et snapshot av en morgenstund (som beviselig ble tatt om ettermiddagen). 

Og sånn går nå dagan (helg som hverdag)

Endret av Hallepalle2
  • Liker 49
Skrevet
Kollontaj skrev (8 timer siden):

Ikke overrasket men flirer mens jeg rister oppgitt på hodet. Å iscenesette en fortelling som etterfølgende presenteres som spontan og opplevd i øyeblikket har de jo gjort mange ganger før. Om ikke de gjør det hele tiden. Hva vet jeg - de lyver jo om stort og smått og alt mulig og blir sikkert bare tatt for en brøkdel av løgnene deres. Kan jo da ikke annet enn lure på om denne teltturen faktisk ble gjennomført slik de skriver eller alt bare er enda et stykke oppsatt av Kulås-teatergruppe. Er så glad jeg slipper å leve det livet med den jobben. Det framstår som så kjipt og latterlig. 

• Liker 30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...