Sursøtsaus Skrevet 15. april 2021 #39781 Skrevet 15. april 2021 Aricia skrev (3 timer siden): Jeg har også tatt opp utspillet i Bloggerbarn-tråden, for de som vil diskutere det på generelt grunnlag: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013596-bloggerbarna/page/131/?tab=comments#comment-27378725 Synes det er fantastisk og kjempeviktig at influencere og kjendiser tar den debatten i stedet for å legge den ballen død. Likevel tror jeg aldri dette kommer til å nå gjennom hos bedrifter som CBE. Dette er fordi de VET om alt som har blitt nevnt av Gjelsvik, som de værste utfallene bl.a dark web. De har opplevd first hand hvordan fremmede tar seg friheten til å overse barnas intimsoner. De blogget blant annet om hvordan folk gikk bort og forsøkte å stikke hodet ned i vogna til førstefødte da hen ikke var særlig gammel, og folk kom på døra og spurte etter barnet. Slike hendelser skulle man tro ville starte varsellamper hos dem, og få dem til å virkelig revurdere eksponeringen, men de tok det som et tegn at mer eksponering var den lureste løsningen. Bedriften har laget sine egne regler for hva som er eksponering og ikke: Bilder av bakhoder har gått over til bilder av "delikate" positurer hvor hele barnet synes. Informasjon om barnets favorittmat, leketøy og til og med som Kristin Gjelsvik nevner, det mest intime, private og tryggeste rommet deres skal være tilgjengelig for hele verden. For det er jo bare et rom? Det er jo bare mor som er flink med interiør og vil dele det. Bursdagene er jo bare såååå koselig og det er såååå gøy å inspirere alle andre. Det er jo bare bilder av et barn? Alle viser jo bilder av barna sine, så hvorfor kan ikke vi gjøre det? Bildene er delikate og fine, de viser ikke når barna er stresset eller skitne. Hvis noen tolker bilder av barn problematisk er det tråss alt de som har et problem som greier å i det hele tatt tenke den tanken. I stedet for å svare på slik kritikk har bedriften gang på gang bestemt seg for å ignorere, sensurere og stenge ned ofte velmente kommentarer fordi de ikke synes slike samtaler passer på bloggen. (Sjekk kommentarfeltet om innlegget hennes "Slik håndterer du kritikk". Det er ganske underholdene generelt at en bedrift som svarer med å kjefte på andre og lyve på seg doktorgrader har laget et slikt innlegg). Dette er ansvarfraskrivelse. Jeg vet mange av kritikerne av kritikere i denne tråden hevder at vi kommer til å gni oss i hendene og flire hvis barna vokser opp og ender opp med å hate foreldrene sine for en eksponert, kjøpt og betalt barndom. Jeg for min del synes ikke det er morsomt. Jeg er genuint bekymret for hvordan dette vil ende for jeg kan bare se for meg to skrekkscenarioer som allerede har skjedd foran øyene på hele verden: Enten en Anna Rassmusen-framtid hvor barnet ønsker å følge i fotstegene til mor og være totalt oppslukt av bloggboblen og alt den står for, eller et Anne-Brith Davidsen-scenario hvor barna ender opp med å forakte morens aktiviteter til det punktet hvor de ikke ønsker å ha noe med mor å gjøre. Jeg kan selvfølgelig ta feil, og det håper jeg forsåvidt også at jeg gjør, men det er viktig å ta denne debatten fordi TV, internett og bedrifter kaster penger etter influencerforeldre som viser fram barna sine. Barnebilder generer mer klikk enn bilder av bloggerne selv, og vi vet at graviditetsvlogger er en kjempe-hit. Vi må både spørre oss selv som deler av et slikt samfunn, og de som sitter på toppen og deler ut disse pengene og liksene følgende: Er det verdt det? 44
Bærblå Skrevet 15. april 2021 #39782 Skrevet 15. april 2021 (endret) NewStart87 skrev (22 timer siden): Mer selvdigging og thinspo. Det så veldig rart ut. Når hun filmer seg selv løpe i skogen ser hun absolutt ikke slik ut. Da ser hun normal ut. Endret 15. april 2021 av Bærblå 13
Bærblå Skrevet 15. april 2021 #39783 Skrevet 15. april 2021 Her ser hun normal ut. Man blir jo så forvirra av alle disse vinklene og justeringene. Hun ser da sprek ut slik hun faktisk er. Hvorfor gidde å drive med thinspo som flere nevner. 45
minimymlen Skrevet 15. april 2021 #39784 Skrevet 15. april 2021 CecilieX skrev (1 time siden): Det er en utrolig pussig mekanisme. Alle bloggere som får suksess får store problemer med å håndtere kritikk. De blir selvrettferdige og gror skylapper i takt med at følgerne blir flere. Hvis jeg skal være grei, tror jeg det handler om å beskytte seg selv. Jo flere som klikker seg inn jo større er risikoen for at de får noe hets. Da er det kanskje lett å slå all kritikk sammen og kalle det hat slik at man slipper å forholde seg til det. Er jeg mindre grei vil jeg nok tenke at alle likes og skryt går rett til hodet på dem og de får et nokså oppblåst selvbilde. Når så mange skryter og heier, så må man vel være fantastisk? En tredje hypotese handler om at man bruker privatlivet sitt og får kritikk så blir det veldig personlig. Det blir vanskelig å skille mellom kritikk som går på business og det som handler om negative synspunkter på nettopp livsstil. På tross av at dagboksblogging jo engasjerer nettopp fordi vi trigges av å være kikkere. Se bare på realitysjangeren, det er jo våre antipatier og sympatier som gjør at vi engasjeres. I sum er det sikkert en kombinasjon, men mang en bloggkarriere har endt stygt, nettopp fordi de etterhvert fremstår som helt utrolig usympatiske. Tradisjonelt har de som blir kjent eller kjendiser blitt det på grunn av et spesielt talent de har. En musiker eller idrettsstjerne har brukt timesvis med terping for å komme dit de er, og har hatt tid til å reflektere og modne underveis. Mange av dagens "kjendiser" eller influencere som slåss om en plass i spotlighten har havnet der mer eller mindre tilfeldig, plutselig fått massiv oppmerksomhet og bruker alle triks for å holde på oppmerksomheten. Da sier det seg selv at det kanskje ikke er like gjennomtenkt det man ønsker oppmerksomhet rundt, når man oppdager at man får tusenvis av likes for de mest banale ting, og at det er "søte du" og "du er så fin" som er gjennomgangstonen fra fansen. 29
Populært innlegg NewStart87 Skrevet 15. april 2021 Populært innlegg #39785 Skrevet 15. april 2021 Bærblå skrev (1 time siden): Her ser hun normal ut. Man blir jo så forvirra av alle disse vinklene og justeringene. Hun ser da sprek ut slik hun faktisk er. Hvorfor gidde å drive med thinspo som flere nevner. Dette ser overhodet ikke ut som sånn hun fremstiller seg selv. Her har hun jo faktisk en normal kropp. 52
Minnie Mus Skrevet 15. april 2021 #39786 Skrevet 15. april 2021 1 hour ago, NewStart87 said: Dette ser overhodet ikke ut som sånn hun fremstiller seg selv. Her har hun jo faktisk en normal kropp. Av og til glemmer dem seg og legger ut videosnutter uten redigering 😅 Ikke så enkelt å huske på alt det der med rumpeinnlegg i tightsen og smal midje hele tiden. 38
123Frustrert Skrevet 15. april 2021 #39787 Skrevet 15. april 2021 Den dama kan å snik reklamere. Tror hun virkelig at leserne sine er dumme? 16
Sandie Skrevet 15. april 2021 #39788 Skrevet 15. april 2021 pøbelsara skrev (7 timer siden): Hun har en toårig journalistutdanning fra en litt shady privatskole med skyhøye skolepenger. Bare så det er avklart. Men uansett hva man måtte mene om henne har hun en form for utdannelse og en arbeidserfaring hun sikkert kan bruke til noe, hvis hun vil. 6
Nijole Skrevet 15. april 2021 #39789 Skrevet 15. april 2021 pøbelsara skrev (7 timer siden): Hun har en toårig journalistutdanning fra en litt shady privatskole med skyhøye skolepenger. Bare så det er avklart. Hva var shady med skolen? 4
pøbelsara Skrevet 15. april 2021 #39790 Skrevet 15. april 2021 (endret) Nijole skrev (39 minutter siden): Hva var shady med skolen? En privatskole som ikke gir noen grad og koster en masse penger. Trenger du mer info? Endret 15. april 2021 av pøbelsara 46
odipodis Skrevet 15. april 2021 #39791 Skrevet 15. april 2021 CBE har tydeligvis vært inne i tråden her og lest igjen. Så noen her nevnte tidligere at hun ikke hadde venner på sin egen alder og/eller utenfor bloggverden (husker ikke akkurat ordlyden). Nå har hun påpekt to ganger på story at veterinæren de var hos er venninna hennes 😂 43
Minnie Mus Skrevet 15. april 2021 #39792 Skrevet 15. april 2021 Frua beveger seg på dypt vann igjen, i siste innlegg om kremet brokkolisuppe med torsk. Flere påpeker at det er lite mat for 4 stk, frua skriver at hun hadde skrevet feil.... Så får hun spørsmål om hva barna spiste, og da svarer hun at de spiste dette... og at de hadde dobbelt så mye fisk og litt ekstra av det andre. Dessuten får folk beskjed om at de kan ikke basere seg på et måltid om noen får i seg for lite næring eller ikke... Jeg blir forvirret??? 34
Minnie Mus Skrevet 15. april 2021 #39793 Skrevet 15. april 2021 2 minutter siden, odipodis said: CBE har tydeligvis vært inne i tråden her og lest igjen. Så noen her nevnte tidligere at hun ikke hadde venner på sin egen alder og/eller utenfor bloggverden (husker ikke akkurat ordlyden). Nå har hun påpekt to ganger på story at veterinæren de var hos er venninna hennes 😂 Får vel sponset dyrlege sikkert, i og med at hun filmer navnet på dyreklinikken dem går til. 30
Gjest Lin11 Skrevet 15. april 2021 #39794 Skrevet 15. april 2021 123Frustrert skrev (1 time siden): Den dama kan å snik reklamere. Tror hun virkelig at leserne sine er dumme? Det må jo funke på en eller annen måte, siden hun gjør det igjen og igjen...
Gjest Lin11 Skrevet 15. april 2021 #39795 Skrevet 15. april 2021 (endret) Minnie Mus skrev (25 minutter siden): Frua beveger seg på dypt vann igjen, i siste innlegg om kremet brokkolisuppe med torsk. Flere påpeker at det er lite mat for 4 stk, frua skriver at hun hadde skrevet feil.... Så får hun spørsmål om hva barna spiste, og da svarer hun at de spiste dette... og at de hadde dobbelt så mye fisk og litt ekstra av det andre. Dessuten får folk beskjed om at de kan ikke basere seg på et måltid om noen får i seg for lite næring eller ikke... Jeg blir forvirret??? Hø? Så hvis Netfit deler en oppskrift så kan ikke folk basere seg på et måltid, om noen får i seg for lite næring eller ikke? Endret 15. april 2021 av Lin11
Klementine Skrevet 15. april 2021 #39796 Skrevet 15. april 2021 Ja, skal hun leve av å skrive utenfor sitt eget firma, så bør hun begynne å formulere seg korrekt. De siste innleggene bærer jo virkelig preg av uklar formuleringsevne, jf smoothiebowl med tre ingredienser, som egentlig har seks... og nå dette med oppskrift. Jeg tenker den plutselige ydmykheten har sammenheng med møtet, og dalende inntekter. 32
Felis Skrevet 15. april 2021 #39797 Skrevet 15. april 2021 odipodis skrev (41 minutter siden): CBE har tydeligvis vært inne i tråden her og lest igjen. Så noen her nevnte tidligere at hun ikke hadde venner på sin egen alder og/eller utenfor bloggverden (husker ikke akkurat ordlyden). Nå har hun påpekt to ganger på story at veterinæren de var hos er venninna hennes 😂 Denne dyrlegen har jo en økonomisk interesse av vennskapet til CBE (gratis reklame). Sminkører, stylister, frisører, designere, grand prix vinnere og andre influencere like så. Er det CBE de er interessert i, eller er det reklameeffekten de får på hennes sosiale medier? Personlig hadde jeg vært skeptisk til venner som direkte eller indirekte tjente penger på meg. Så jeg lurer fremdeles på om paret har venner på egen alder, som er sammen med paret BARE fordi de er hyggelige. 25
NewStart87 Skrevet 15. april 2021 #39798 Skrevet 15. april 2021 Idag snakket de om eksponering av barn på sosiale medier på nyhetene. Hva sier paret i Sarpsborg om det tro? 18
minimymlen Skrevet 15. april 2021 #39799 Skrevet 15. april 2021 NewStart87 skrev (14 minutter siden): Idag snakket de om eksponering av barn på sosiale medier på nyhetene. Hva sier paret i Sarpsborg om det tro? Hvilket nyhetsprogram? 2
Pust Skrevet 15. april 2021 #39800 Skrevet 15. april 2021 (endret) minimymlen skrev (10 minutter siden): Hvilket nyhetsprogram? Blant annet NRK 1, kl. 19:00 Endret 15. april 2021 av Pust 10
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå