Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
Aquarius04 skrev (1 time siden):

Det sier i alle fall sitt om TwentyFour som bedrift hvis det er tilfelle, noe jeg frykter du har rett i. Penger styrer dessverre, også over etikk og moral. 

Det som er viktig når man henvender seg til bedrifter, er at man er veldig konkret. I dette tilfellet ville jeg ha fokusert på at hun  i det utvalgte reklameinnlegge, velger å ikke svare på spørsmål om produktet i kommentarfeltet, men altså heller velger å kjøre høykonflikt og krangel i et kommentarfelt under et reklameinnlegg for twentyfour. 

Så kan man jo heller legge til at man ikke kjøper produkter fra produsenter som bruker influencere som eksponerer barn/har usunt kroppsfokus etc. 

Hvis jeg hadde kjøpt reklameplass i et sosialt medium, hadde jeg blitt ganske pissed hvis vedkommende influenser hadde åpnet for konflikt og krangling i kommentarfeltet under innlegget jeg ganske sikkert har betalt MYE penger for. 

• Liker 45
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hanne357 skrev (26 minutter siden):

Enig. Og dette skjer fordi ekteparet ikke klarer å skille når CBE er Caroline og når hun Frontfigur i CBE.no. At de  iscenesetter sin egen hverdag som levebrød er greit, mye av det de serverer på bloggen er business, reklame og skuespill, og vi bare ser deler av livet deres. Det ville være uprofesjonelt å ikke gjøre dette i en kommersiell kanal.

Men. Blogg er jo basert på et personlig venninne-aktig forhold, å få noe anbefalt av en der du har fulgt livet til i ti år, vet hva barna heter og hvordan rommene deres ser ut, ER noe annet enn å se en annonse på side 14 i magasinet kvinner og klær. Men det er helt avhengig av troverdighet for å virke!

For å bruke skiene som eksempel: Det spiller jo ingen rolle om hun har ett par ski, eller sju. Men at hun først sier hun bare har ett par, som har stålkanter og siden har flere par, gjør jo at hun undergraver sin egen troverdighet, den eneste valutaen når man skal leve av å selge ting med eget liv som kulisse. Selv om det ikke er ski hun selger. Hun kunne unngått dette med å unngå å slippe folk så tett innpå, at vi i utgangspunktet visste hvor mange ski hun har. Eller hvor ofte hun løp på mølle. 

Hvis skiene tilhører privatpersonen skjønner jeg godt at hun kan bli oppgitt, fordi det angår da vitterlig ingen andre hvor mange hun har. Og her er vi i kjernen av det som påvirker kommentarfeltene, de blir oppgitt og nedlatende fordi folk blander seg og stiller spørsmål til valg de som privatpersoner tar. Det er såklart ubehagelig. Men det gjør også at de avfeier kritikken fra steder som denne tråden, som ufine personangrep, og si at det er fascinerende at folk skal være opptatt av hvor mange ski de eier. Og dermed ikke tar med den kritikken som er berettiget. 

Men når eksemplene ikke lenger gjelder ski, eller kjøp av hund, men noe hun faktisk prøver å selge, blir det en feilslått businessstrategi at vi «kjenner henne» så godt som privatperson. Når hun selger inn styrkeprogrammer via netfit, som skal være en fitnessapp blir troverdighetsgapet mellom hva businessen er og hva privatpersonen er, for stort. Tenk hva CBE kunne fått til om de valgte narrativet «jeg er lei av å løpe på mølle, følg meg mens jeg forsøker styrketrening» istedetfor å selge inn at netfit har profesjonelle PT’er og føre lange diskusjoner i kommentarene med komplisert faglig sjargong. Og så blir dette enda mer problematisk når det gjelder både barn og kropp, som brukes aktivt for å selge, men er det mest private som finnes og derfor ikke kan angripes. 

For et godt og reflektert innlegg!

• Liker 10
Skrevet

Jeg har fått svar fra makeupmekka. Vedlegger i sin helhet: 

Hei !

Det er fint at du engasjerer deg, og takk for at du er en kunde som gir oss innspill!

Vi har gjennom mange år brukt forskjellige influensere, i samarbeid med de selskapene disse jobber for.
Vi ønsker å jobbe med forskjellige typer influensere som kan appellere til mange, men vi vet at uansett hvem vi velger å jobbe med så har de noen følgere som elsker de og noen som ikke er så begeistret. Sånn er det for alle. Vi tar alltid en grundig vurdering av om de vi jobber med fremstår som sympatiske og gode i jobben de gjør, da dette er veldig viktig for oss. Vi har klare etiske retningslinjer som vi følger i alt vi gjør, samtidig som vi ikke dømmer andre for sine valg, vi er villig til å gi folk en sjanse dersom de har gode kvaliteter for øvrig. Vi kan ikke kontrollere eller bestemme over hva folk gjør i andre sammenhenger, annet enn når de gjør en jobb for oss. Vi ønsker at alle skal stole på at de er perfekt som de er og jobber for å unngå bruk av filter blant annet, vi ønsker at det naturlige skal vise hvor bra våre produkter er – og som du vet så vil jo et filter ikke gjøre produktene våre bedre, tvert imot, de kommer best frem uten filter.

Vi gjør så godt vi kan i å velge gode forbilder som gjør bra ting. Vi forventer og skriver i våre kontrakter at de influenserene vi jobber med skal følge lover og regler når det kommer til reklame for vårt merke og våre kampanjer, samt gir de retningslinjer som viser hva vi står for. Kanskje kan vi også klare å påvirke de til å tenke som oss.
Vi følger våre etiske retningslinjer strengt og vi avslutter samarbeid dersom forskriftene eller avtalen med oss brytes eller om de gjør feil, ikke vil rette det opp.

Utover dette har vi ikke mulighet til å diktere hva influenserne gjør, de er mennesker som gjør sine egne valg i sine kanaler, de kan gjøre feil, og av og til gjøre noe annet enn vi forventet, eller finner på ting som er utenfor vår kontroll og det som vi vil assosieres med, og da er det jo veldig kjipt for oss. Om vi kun skulle jobbe med «feilfri» influensere, så hadde det jo ikke vært noen igjen å jobbe med (kom gjerne med forslag til hvem det skulle være) – men vi gjør så godt vi kan og ønsker å bidra til et etisk riktig fokus.
Dette er vanskelig, men vi følger opp og har allerede tatt tilbakemeldingen din opp med de det gjelder, da det er viktig for Makeup Mekka å gjøre ting på en god måte, og vi ønsker virkelig ikke å provosere noen – vi ønsker at det å få inspirasjon fra Makeup Mekka skal gi glede og kreativitet.

Alle gjør ting som andre kan finne kritikkverdig, mennesker gjør feil, og vi må alle gi rom for forbedring, og så skal vi følge opp så godt vi kan der vi har mulighet for den jobben vi gjør og de vi samarbeider med.

Igjen tusen takk for at du engasjerer deg og sier ifra, det er bra. ❤ 

Ha en fortsatt fin torsdag ❤ 🙂

• Liker 26
Skrevet
Emma Marie skrev (3 minutter siden):

Hei !

Det er fint at du engasjerer deg, og takk for at du er en kunde som gir oss innspill!

Vi har gjennom mange år brukt forskjellige influensere, i samarbeid med de selskapene disse jobber for.
Vi ønsker å jobbe med forskjellige typer influensere som kan appellere til mange, men vi vet at uansett hvem vi velger å jobbe med så har de noen følgere som elsker de og noen som ikke er så begeistret. Sånn er det for alle. Vi tar alltid en grundig vurdering av om de vi jobber med fremstår som sympatiske og gode i jobben de gjør, da dette er veldig viktig for oss. Vi har klare etiske retningslinjer som vi følger i alt vi gjør, samtidig som vi ikke dømmer andre for sine valg, vi er villig til å gi folk en sjanse dersom de har gode kvaliteter for øvrig. Vi kan ikke kontrollere eller bestemme over hva folk gjør i andre sammenhenger, annet enn når de gjør en jobb for oss. Vi ønsker at alle skal stole på at de er perfekt som de er og jobber for å unngå bruk av filter blant annet, vi ønsker at det naturlige skal vise hvor bra våre produkter er – og som du vet så vil jo et filter ikke gjøre produktene våre bedre, tvert imot, de kommer best frem uten filter.

Vi gjør så godt vi kan i å velge gode forbilder som gjør bra ting. Vi forventer og skriver i våre kontrakter at de influenserene vi jobber med skal følge lover og regler når det kommer til reklame for vårt merke og våre kampanjer, samt gir de retningslinjer som viser hva vi står for. Kanskje kan vi også klare å påvirke de til å tenke som oss.
Vi følger våre etiske retningslinjer strengt og vi avslutter samarbeid dersom forskriftene eller avtalen med oss brytes eller om de gjør feil, ikke vil rette det opp.

Utover dette har vi ikke mulighet til å diktere hva influenserne gjør, de er mennesker som gjør sine egne valg i sine kanaler, de kan gjøre feil, og av og til gjøre noe annet enn vi forventet, eller finner på ting som er utenfor vår kontroll og det som vi vil assosieres med, og da er det jo veldig kjipt for oss. Om vi kun skulle jobbe med «feilfri» influensere, så hadde det jo ikke vært noen igjen å jobbe med (kom gjerne med forslag til hvem det skulle være) – men vi gjør så godt vi kan og ønsker å bidra til et etisk riktig fokus.
Dette er vanskelig, men vi følger opp og har allerede tatt tilbakemeldingen din opp med de det gjelder, da det er viktig for Makeup Mekka å gjøre ting på en god måte, og vi ønsker virkelig ikke å provosere noen – vi ønsker at det å få inspirasjon fra Makeup Mekka skal gi glede og kreativitet.

Alle gjør ting som andre kan finne kritikkverdig, mennesker gjør feil, og vi må alle gi rom for forbedring, og så skal vi følge opp så godt vi kan der vi har mulighet for den jobben vi gjør og de vi samarbeider med.

Det var noe annet enn det korte svada-svaret fra TwentyFour. 

• Liker 45
Skrevet
Kristin70 skrev (19 minutter siden):

Dette er selvmotsigende, hvis et selskap har etiske retningslinjer som de følger i alt de gjør, kan de ikke samtidig fortsette samarbeidet med noen som velger å bryte med disse gang på gang. 

Jeg jobber i et internasjonalt selskap, hvis vi bryter de etiske retningslinjene til våre kunder kan avtalen termineres, dette er helt normalt. Vi har også de samme betingelsene for våre leverandører. 

Ja, men de sa ikke at eksponering av egne barn går innunder deres etiske retningslinjer. Dette er har jo ikke noe med dem å gjøre, dessuten begynte det ikke nå, men har vært hele tiden. Og de har valgt å samarbeide med nevnte influencer som eksponerer barna sine.

• Liker 8
Skrevet (endret)
Emma Marie skrev (2 timer siden):

Hei !

Makeup Mekka skal ha for at de svarer på en måte som gjør at kunder føler at deres tilbakemeldinger betyr noe. Men jeg forstår ikke helt hvorfor de har valgt CBE i utgangspunktet hvis de mener at produktene deres kommer best frem uten filter. Kan ikke huske sist bilde på bloggen eller IG til CBE.no som er uten et eller annet filter eller "brushet".

Sympatisk har jeg heller ikke sett så mye til fra den bedriften. De blir direkte ufine så fort de ffår spørsmål og tilbakemeldinger som ikke er smiger. 

Endret av Isild
  • Liker 29
Skrevet
16 minutter siden, Tørst said:

Ja, men de sa ikke at eksponering av egne barn går innunder deres etiske retningslinjer. Dette er har jo ikke noe med dem å gjøre, dessuten begynte det ikke nå, men har vært hele tiden. Og de har valgt å samarbeide med nevnte influencer som eksponerer barna sine.

Jeg mener det er tull å vise til egne strenge retningslinjer dersom de ikke påser at influenserne følger dem og sier at de ikke skal dømme dem. Hvis de har så strenge etiske retningslinjer som de selv hevder burde samarbeidspartners umoralske bruk av barn definitivt inkluderes. 

• Liker 30
Skrevet
Kristin70 skrev (2 minutter siden):

Jeg mener det er tull å vise til egne strenge retningslinjer dersom de ikke påser at influenserne følger dem og sier at de ikke skal dømme dem. Hvis de har så strenge etiske retningslinjer som de selv hevder burde samarbeidspartners umoralske bruk av barn definitivt inkluderes. 

Jeg er prinsipielt enig, men tror du det er vanlig at bedrifter har slike etiske retningslinjer? Det har jeg aldri hørt om annet enn i bedrifter som jobber direkte med dette.

• Liker 1
Skrevet
Aquarius04 skrev (6 timer siden):

Fikk du svar fra TwentyFour? Jeg fikk:

«Hei ——-! Takk for din tilbakemelding rundt Caroline, det skal vi selvsagt se nærmere på. Ha en fin dag 🙂»

Har egentlig ikke noen tro på at de gjør noe med det, men..Må bare fortsette å si i fra. 

Selv har jeg ikke hørt fra dem overhodet. Imorgen er det en uke siden jeg sendte mailen. 

• Liker 10
Skrevet
Just now, Tørst said:

Jeg er prinsipielt enig, men tror du det er vanlig at bedrifter har slike etiske retningslinjer? Det har jeg aldri hørt om annet enn i bedrifter som jobber direkte med dette.

Mange litt større virksomheter har etiske retningslinjer, spesielt hvis de har kunder i utlandet. Jeg vil tro mange av de mindre ikke har.

Det er vanlig at bedriftene ikke inngår samarbeid med noen som bryter med egne etiske retningslinjer, hvis ikke er jo ikke de etiske retningslinjene verd noe som helst. 

• Liker 17
Skrevet
Kristin70 skrev (2 minutter siden):

Mange litt større virksomheter har etiske retningslinjer, spesielt hvis de har kunder i utlandet. Jeg vil tro mange av de mindre ikke har.

Det er vanlig at bedriftene ikke inngår samarbeid med noen som bryter med egne etiske retningslinjer, hvis ikke er jo ikke de etiske retningslinjene verd noe som helst. 

Ja, men du snakker om veldig spesielle etiske retningslinjer. Eksponering av barn, til eksempel. Jeg vet så klart at de fleste bedrifter har etiske retningslinjer, men har aldri hørt om såpass spesifikke og mange forskjellige. "Våre ansatte kan ikke bryte menneskerettighetene" liksom. 

• Liker 5
Skrevet
Emma Marie skrev (1 time siden):

Hei !

Angående forslag til hvem de kunne jobbet med så tror jeg Funkygin og Sandra Lyng kunne gjort en god jobb. Sandra har tidligere lagt ut et bilde av seg selv med og uten filter. Hun slakter hvordan filter brukes av mange og at filter får oss til å ikke føle oss bra nok som vi er.

• Liker 21
Skrevet
NewStart87 skrev (1 minutt siden):

Angående forslag til hvem de kunne jobbet med så tror jeg Funkygin og Sandra Lyng kunne gjort en god jobb. Sandra har tidligere lagt ut et bilde av seg selv med og uten filter. Hun slakter hvordan filter brukes av mange og at filter får oss til å ikke føle oss bra nok som vi er.

Rachel Nordtømme, for eksempel. Hun la ut et morsomt bilde fra mammatilværelsen i går, sånn før og etter.

• Liker 16
Skrevet (endret)

Dette sitatet er tatt fr kommentarfeltet i bloggen carolinebergeriksen.no, kommentarfeltet til "vinterferie"

Sitat

KRISTIN. Du vet Kg/rampelys folket har vinterferie og mye fritid (som de også har ellers i året) og derfra kommer diskusjon om to par ski og at CBE lyver. Snakk om å måtte stå til rette for hver en kommentar som CBE svarer på, og for ikke snakke om alle som samler på disse svarene så de kan dra dem frem og prøve bruke dem mot C på et senere tidspunk. Men da fikk de noe annet å bruke fem minutter på, ellers går dagene med på å diskutere valg av hund 🙂

Altså - hva får henne til å publisere dette i kommentarfeltet til bloggen? Skjønner hun ikke hvor ille det ser ut - i en blogg som skal inspirere voksne, profesjonelle kvinner i høyt lønnede jobber? 

At hun ikke bare dropper å publisere slik? Jeg undrer meg over dette - tror hun at dette fremstår som innhold folk faktisk ønsker å lese? Jeg er skikkelig spent på hva både kritikere og metakritikere mener om dette. 

Og siden vedkommende LN som har skrevet kommentaren, tydeligvis leser her inne, så hadde det vært utrolig kult om vedkommende kunne forklare litt om bakgrunnen til at hen skriver slik i kommentarfeltet til CBE:

Endret av pøbelsara
  • Liker 48
Skrevet
pøbelsara skrev (8 minutter siden):

Dette sitatet er tatt fr kommentarfeltet i bloggen carolinebergeriksen.no, kommentarfeltet til "vinterferie"

Altså - hva får henne til å publisere dette i kommentarfeltet til bloggen? Skjønner hun ikke hvor ille det ser ut - i en blogg som skal inspirere voksne, profesjonelle kvinner i høyt lønnede jobber? 

At hun ikke bare dropper å publisere slik? Jeg undrer meg over dette - tror hun at dette fremstår som innhold folk faktisk ønsker å lese? Jeg er skikkelig spent på hva både kritikere og metakritikere mener om dette. 

Og siden vedkommende LN som har skrevet kommentaren, tydeligvis leser her inne, så hadde det vært utrolig kult om vedkommende kunne forklare litt om bakgrunnen til at hen skriver slik i kommentarfeltet til CBE:

Veldig merkelig valg av cbe.no å publisere slike kommentarer . Kan aldri tenke meg at det fremstår hverken delikat, profesjonellt, koselig eller flawless for voksne, høyt utdannede, ressurssterke kvinner. Hva i alle dager skal de få ut av bli informert om slikt uviktig og uinteressant sladder og tøys. 

• Liker 34
Skrevet
pøbelsara skrev (33 minutter siden):

Men kritisering av offentliggjøring av barna velger Kristin glatt å overse? :filer:

• Liker 26
Skrevet
pøbelsara skrev (44 minutter siden):

Hadde jeg hatt en tråd som dette mot meg (og dette er vel siste tråd av mange, så dette har pågått over flere år), så hadde nok jeg også publisert en slik kommentar. Jeg synes denne tråden ser mer ille ut enn hva det å publisere den kommentaren gjør.

• Liker 11
Skrevet
Nudeldama skrev (1 minutt siden):

Hadde jeg hatt en tråd som dette mot meg (og dette er vel siste tråd av mange, så dette har pågått over flere år), så hadde nok jeg også publisert en slik kommentar. Jeg synes denne tråden ser mer ille ut enn hva det å publisere den kommentaren gjør.

Når ble det et sammenligningsgrunnlag? CBE.bo skal ikke opptre som profesjonell redaktør i eget kommentarfelt fordi det finnes kritikere på KG? Nei, vet du hva! 

• Liker 46
Skrevet
Kollontaj skrev (20 minutter siden):

Når ble det et sammenligningsgrunnlag? CBE.bo skal ikke opptre som profesjonell redaktør i eget kommentarfelt fordi det finnes kritikere på KG? Nei, vet du hva! 

Det er fordi de som leser bloggen som et glossy magasin, ikke forstår forskjellen mellom et forum og en bedrift som tjener 3 millioner i året. Så bedriften når ut til målgruppen sin ser jeg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...