Gjest Bettys Skrevet 16. februar 2021 #36041 Skrevet 16. februar 2021 Jeg tenker det blir veldig bra for dem å måtte omstille livsstilen sin. De virker å være dyrekjære folk og har mer enn nok tid til å aktivisere en hund, selv om det nok er adskillig mer tidkrevende enn de tror nå. Godt med fokus på noe annet enn eget utseende, både for blogginholdet og for hovedpersonens selvutviling. Kanskje barna blir mer skjermet også. Håper på flotte natur- og hundebilder!
Gjest CecilieX Skrevet 16. februar 2021 #36042 Skrevet 16. februar 2021 @Breakeven Jeg har ikke involvert meg i debatten rundt hunden, derav tagger jeg ikke deg fordi jeg har behov for å forsvare meg ut fra din kritikk av engasjementet. Men det jeg lurer på er hvorfor du lar deg hisse opp over at noen engasjerer seg i det CBE produserer som content. Hele businessideen er jo at det hun produserer av innhold på bloggen skal generere engasjement. Jeg er et kattemenneske, som sikkert provoserer svært mange hundemennesker når jeg sier at lite engasjerer dem mer enn hund. Velferd, rase, oppdrett, mosjon, for, agility you name it, de fleste hundeeiere jeg kjenner har voldsomme meninger om dette, og mange mener å besitte fasiten. Å anskaffe ny hund vil nødvendigvis skape sårt tiltrengt engasjement. Jeg bare fatter ikke hvorfor dette engasjementet provoserer. Gang på gang på gang blir lesere invitert til å ha mening helt ned til «skal jeg klippe lugg»? Slike spørsmål stilles jevnlig for å skape et engasjement som kan tallfestes og brukes som argument når de forhandler med annonsører. Er det fordi hundeanskaffelsen ikke utelukkende applauderes at du reagerer? Lik det eller ikke, men hele konseptet med blogg og influenceryrket handler om å skape engasjement og det innholdet CBE lager handler om å skape engasjement rundt det de viser frem av privatliv.
Nebel86 Skrevet 16. februar 2021 #36043 Skrevet 16. februar 2021 (endret) Det skulle jo bare mangle at man fant en måte å kritisere valget av hund også. Som med absolutt alt annet som skal tolkes i verste mening. Så nå er det altså at CBE kan påvirke andre til å anskaffe seg en aktiv hund og dermed må det kritiseres? Ser jo at det er den vanlige unnskyldningen for å kritisere, men her handler det om ei aktiv dame som er godt trent og trener hver dag, og med en mann som er veldig aktiv utendørs, som tidligere har hatt jobb som proff fotballspiller og som også er treningsglad. Og da er de altså late folk som hater tur og derfor vil de ikke klare å møte behovene til en samojed? Altså, tuller du med meg..? Som hundeelsker selv mislker jeg sterkt å se dyr bli anskaffet av influensere uten kunnskap om hundeatferd eller psykologi for å smykke seg i sosiale medier og som setter dem bort når de er lei og "atferdsproblemene" dukker opp pga manglende trening. Men her er det altså snakk om et gift par som er aktive med sikre og stabile rammer, mulighet for å jobbe hjemmefra, stort hus med stor hage, god økonomi, erfaring med hund der begge tidligere har hatt hunden sin fra start til slutt og som valgte en verdig avslutning etter et langt hundeliv der de lot begge hundene sovne inn i trygge og gode omgivelser når de ikke hadde like god livskvalitet lenger. Hundene fikk veterinærhjelp når det trengtes, og de var i en familie fulle av kjærlighet til de. Altså, hva mer kan en hund ønske seg? Jeg hadde hatt null betenkligheter med å selge til slike folk om jeg var oppdretter og de skulle jammen meg fått "sneket" seg i køen for valp også. Samojed troner på langt nær lista over mest Instagramvennelige hunder: https://wearesosure.com/blog/most-instagrammed-dog-breeds Men det er klart man finner artikler om hvilken som helst hunderase på IG om man googler og går inn for det. Samojed er også en forholdsvis frisk rase som de skal ha honnør for å velge fremfor kortsnuta raser med enormt mange rasetypiske plager som faktisk er mest populært på Instagram. Endret 16. februar 2021 av Nebel86 10
Breakeven Skrevet 16. februar 2021 #36044 Skrevet 16. februar 2021 CecilieX skrev (1 time siden): @Breakeven Jeg har ikke involvert meg i debatten rundt hunden, derav tagger jeg ikke deg fordi jeg har behov for å forsvare meg ut fra din kritikk av engasjementet. Men det jeg lurer på er hvorfor du lar deg hisse opp over at noen engasjerer seg i det CBE produserer som content. Hele businessideen er jo at det hun produserer av innhold på bloggen skal generere engasjement. Jeg er et kattemenneske, som sikkert provoserer svært mange hundemennesker når jeg sier at lite engasjerer dem mer enn hund. Velferd, rase, oppdrett, mosjon, for, agility you name it, de fleste hundeeiere jeg kjenner har voldsomme meninger om dette, og mange mener å besitte fasiten. Å anskaffe ny hund vil nødvendigvis skape sårt tiltrengt engasjement. Jeg bare fatter ikke hvorfor dette engasjementet provoserer. Gang på gang på gang blir lesere invitert til å ha mening helt ned til «skal jeg klippe lugg»? Slike spørsmål stilles jevnlig for å skape et engasjement som kan tallfestes og brukes som argument når de forhandler med annonsører. Er det fordi hundeanskaffelsen ikke utelukkende applauderes at du reagerer? Lik det eller ikke, men hele konseptet med blogg og influenceryrket handler om å skape engasjement og det innholdet CBE lager handler om å skape engasjement rundt det de viser frem av privatliv. Jeg reagerer på måten dette såkalte “engasjementet” blir utført. Hvis du leser noen av innleggene så kanskje du forstår poenget mitt. A kalle det for engasjement når man lager historier om hvordan blogger påvirker fantasifamilier til å skaffe seg samme hundetype som ender opp på Finn er ikke engasjement, det er reinspikka løgn og faktisk en ganske slem ting å si. 5
pøbelsara Skrevet 16. februar 2021 #36045 Skrevet 16. februar 2021 Men altså - jeg har et forslag - kan man ikke argumentere mot det man mener er dustepåstander, istedet for å angripe alle og hevde at "alle kritiserer uansett". Ja. noen kritiserer hundevalget, men så vidt jeg kan se, er det faktisk noen andre enn feks de av oss som kritiserer ikke-samtykkekompetentes opptreden i kanalene. Det er flere av oss som ikke er enige i at rasevalget er kritikkverdig. Jeg, og flere andre har skrevet at vi tror det blir bra, at de kommer til å fikse det greit. at det blir fint som dem med ny hund. Jeg mener nok at den nye hunden vil fordre en litt annen livsstil, (og litt mer støvsuging) enn før, men de er unge, friske folk som er i god form og klart de kan omstille seg til en litt større hund enn de har hatt før. Valpeperioden med trening på å bli husren og å unngå valpepiraja-tenner, vil jo være ganske lik enten hunden er stor eller liten. 30
NewStart87 Skrevet 16. februar 2021 #36046 Skrevet 16. februar 2021 Travle dager med rumpeputa på plass. 5
MaleficentAurora Skrevet 16. februar 2021 #36047 Skrevet 16. februar 2021 Hvorfor i herrens navn blir hunden diskutert ihjel her? La nå bikkja få komme seg i hus og få bli kjent med sin nye familie før enkelte her går amok på tastaturet. Ja de skal få seg en ny hund og ja CBE har luftet offentlig planene ang hunden. MEEN, det betyr ikke ikke derimot at det hun sier kommer til å skje akkurat. Hva med å gire kraftig ned å se an situasjonen først? Det er ikke SE vi snakker om her. Men en familie som faktisk ivaretar sine dyr og ikke setter den/de bort når det måtte passe dem best. 15
NewStart87 Skrevet 16. februar 2021 #36048 Skrevet 16. februar 2021 Nebel86 skrev (16 minutter siden): Det skulle jo bare mangle at man fant en måte å kritisere valget av hund også. Som med absolutt alt annet som skal tolkes i verste mening. Så nå er det altså at CBE kan påvirke andre til å anskaffe seg en aktiv hund og dermed må det kritiseres? Ser jo at det er den vanlige unnskyldningen for å kritisere, men her handler det om ei aktiv dame som er godt trent og trener hver dag, og med en mann som er veldig aktiv utendørs, som tidligere har hatt jobb som proff fotballspiller og som også er treningsglad. Og da er de altså late folk som hater tur og derfor vil de ikke klare å møte behovene til en samojed? Altså, tuller du med meg..? Som hundeelsker selv mislker jeg sterkt å se dyr bli anskaffet av influensere uten kunnskap om hundeatferd eller psykologi for å smykke seg i sosiale medier og som setter dem bort når de er lei og "atferdsproblemene" dukker opp pga manglende trening. Men her er det altså snakk om et gift par som er aktive med sikre og stabile rammer, mulighet for å jobbe hjemmefra, stort hus med stor hage, god økonomi, erfaring med hund der begge tidligere har hatt hunden sin fra start til slutt og som valgte en verdig avslutning etter et langt hundeliv der de lot begge hundene sovne inn i trygge og gode omgivelser når de ikke hadde like god livskvalitet lenger. Hundene fikk veterinærhjelp når det trengtes, og de var i en familie fulle av kjærlighet til de. Altså, hva mer kan en hund ønske seg? Jeg hadde hatt null betenkligheter med å selge til slike folk om jeg var oppdretter og de skulle jammen meg fått "sneket" seg i køen for valp også. Samojed troner på langt nær lista over mest Instagramvennelige hunder: https://wearesosure.com/blog/most-instagrammed-dog-breeds Men det er klart man finner artikler om hvilken som helst hunderase på IG om man googler og går inn for det. Samojed er også en forholdsvis frisk rase som de skal ha honnør for å velge fremfor kortsnuta raser med enormt mange rasetypiske plager som faktisk er mest populært på Instagram. Jeg får inntrykk av at mange mener Caroline og mannen kan leve av bloggen i mange år fremover, men jeg tenker jo at dette før eller siden tar slutt og hva skal de da gjøre? De kan fort havne i en vanlig 08 - 16.00 jobb. Så jeg håper de har tenkt over dette når de har bestemt seg for hund og hva den krever. 4
Klink Skrevet 16. februar 2021 #36049 Skrevet 16. februar 2021 (endret) NewStart87 skrev (3 minutter siden): Jeg får inntrykk av at mange mener Caroline og mannen kan leve av bloggen i mange år fremover, men jeg tenker jo at dette før eller siden tar slutt og hva skal de da gjøre? De kan fort havne i en vanlig 08 - 16.00 jobb. Så jeg håper de har tenkt over dette når de har bestemt seg for hund og hva den krever. Mange som har 8-16 jobb som har hund? Eller kan man ikke jobbe om en har hund? Endret 16. februar 2021 av Klink 7
pøbelsara Skrevet 16. februar 2021 #36050 Skrevet 16. februar 2021 Klink skrev (3 minutter siden): Mange som har 8-16 jobb som har hund? Eller kan man ikke jobbe om en har hund? Jo, det kan man, og det gjør vel de aller fleste som har hund. Jeg jobber fullt og har to. At man ikke skal kunne ha samojed og jobbe, er en merkverdig konsruksjon av en problemstilling. Helt merkverdig. 19
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 16. februar 2021 #36051 Skrevet 16. februar 2021 Nebel86 skrev (21 minutter siden): Det skulle jo bare mangle at man fant en måte å kritisere valget av hund også. Som med absolutt alt annet som skal tolkes i verste mening. Så nå er det altså at CBE kan påvirke andre til å anskaffe seg en aktiv hund og dermed må det kritiseres? Ser jo at det er den vanlige unnskyldningen for å kritisere, men her handler det om ei aktiv dame som er godt trent og trener hver dag, og med en mann som er veldig aktiv utendørs, som tidligere har hatt jobb som proff fotballspiller og som også er treningsglad. Og da er de altså late folk som hater tur og derfor vil de ikke klare å møte behovene til en samojed? Altså, tuller du med meg..? Som hundeelsker selv mislker jeg sterkt å se dyr bli anskaffet av influensere uten kunnskap om hundeatferd eller psykologi for å smykke seg i sosiale medier og som setter dem bort når de er lei og "atferdsproblemene" dukker opp pga manglende trening. Men her er det altså snakk om et gift par som er aktive med sikre og stabile rammer, mulighet for å jobbe hjemmefra, stort hus med stor hage, god økonomi, erfaring med hund der begge tidligere har hatt hunden sin fra start til slutt og som valgte en verdig avslutning etter et langt hundeliv der de lot begge hundene sovne inn i trygge og gode omgivelser når de ikke hadde like god livskvalitet lenger. Hundene fikk veterinærhjelp når det trengtes, og de var i en familie fulle av kjærlighet til de. Altså, hva mer kan en hund ønske seg? Jeg hadde hatt null betenkligheter med å selge til slike folk om jeg var oppdretter og de skulle jammen meg fått "sneket" seg i køen for valp også. Samojed troner på langt nær lista over mest Instagramvennelige hunder: https://wearesosure.com/blog/most-instagrammed-dog-breeds Men det er klart man finner artikler om hvilken som helst hunderase på IG om man googler og går inn for det. Samojed er også en forholdsvis frisk rase som de skal ha honnør for å velge fremfor kortsnuta raser med enormt mange rasetypiske plager som faktisk er mest populært på Instagram. Men du som har så god greie på hunder, du reagerer ikke på utsagn som «den må lære seg å slappe av», «vi kan bare slippe den ut i hagen» osv..? Folk reagerer på valget utifra det paret presenterer på SoMe. At de ønsker å fremstå som særdeles aktive; ja. Men å løpe manisk i kjelleren eller dra på en liten tur hver søndag er ikke å være veldig aktive. Det er det folk reagerer på. Og når hun selv skal fremheve at hun omtrent har OCD når det kommer til ryddighet og perfeksjon, så lurer man jo på om de har sett hva en stor hund med masse pels gjør med en sofa....
NewStart87 Skrevet 16. februar 2021 #36052 Skrevet 16. februar 2021 Klink skrev (10 minutter siden): Mange som har 8-16 jobb som har hund? Eller kan man ikke jobbe om en har hund? Selvfølgelig, men spørsmålet er om de to har tatt det med i betraktningen. Det kommer til å bli en helt ny hverdag hvis de begge får seg en «vanlig jobb», klarer de da å følge opp en hund som krever mye i tillegg? 6
Halle-Palle Skrevet 16. februar 2021 #36053 Skrevet 16. februar 2021 Jeg tenker at både anskaffelse av en såpass krevende hund og den vridningen i bloggen fra hotellfrokost, reiser til varmere strøk og middager i høye hæler til en (forhåpentligvis) mer aktiv og friluftsinteressert vinkling er noe som tvinger seg frem mtp koronasitiasjonen. Det er nok lenge til det blir stuerent med 2-3 flyreiser i året, og noe annet enn kaffe, mølle og barnehår må vel plattformen inneholde om den skal være liv laga. 20
NewStart87 Skrevet 16. februar 2021 #36054 Skrevet 16. februar 2021 pøbelsara skrev (8 minutter siden): Jo, det kan man, og det gjør vel de aller fleste som har hund. Jeg jobber fullt og har to. At man ikke skal kunne ha samojed og jobbe, er en merkverdig konsruksjon av en problemstilling. Helt merkverdig. Faktisk ikke når det gjelder de to. De har levd i en rosa boble i mange år hvor trening, kafébesøk og fotoshoots er en «hektisk arbeidsdag». De kommer til å få seg en real wake up call den dagen de må stå i en vanlig jobb. Hvordan de da skal takle en hund som krever mye i tillegg, lurer jeg på hvordan blir. Vi «vanlige dødelige» tåler det, men herren og fruen har et veldig behagelig luksusliv, det er derfor jeg lurer. 10
Halle-Palle Skrevet 16. februar 2021 #36055 Skrevet 16. februar 2021 NewStart87 skrev (Akkurat nå): Faktisk ikke når det gjelder de to. De har levd i en rosa boble i mange år hvor trening, kafébesøk og fotoshoots er en «hektisk arbeidsdag». De kommer til å få seg en real wake up call den dagen de må stå i en vanlig jobb. Hvordan de da skal takle en hund som krever mye i tillegg, lurer jeg på hvordan blir. Vi «vanlige dødelige» tåler det, men herren og fruen har et veldig behagelig luksusliv, det er derfor jeg lurer. Man får vel vente og se før man lager seg problemstillinger? 10
NewStart87 Skrevet 16. februar 2021 #36056 Skrevet 16. februar 2021 Halle-Palle skrev (1 minutt siden): Man får vel vente og se før man lager seg problemstillinger? Det handler om å være realist og innse at bloggen kanskje ikke lever evig, så jeg håper de to har tatt det med i betraktningen. Handler ikke om å lage problemstillinger, men å være realist. 4
Breakeven Skrevet 16. februar 2021 #36057 Skrevet 16. februar 2021 NewStart87 skrev (11 minutter siden): Selvfølgelig, men spørsmålet er om de to har tatt det med i betraktningen. Det kommer til å bli en helt ny hverdag hvis de begge får seg en «vanlig jobb», klarer de da å følge opp en hund som krever mye i tillegg? Dette her blir jo flisespikkeri. De får hunden neste mnd, tror det kommer til å gå helt fint. 9
Sannver Skrevet 16. februar 2021 #36058 Skrevet 16. februar 2021 (endret) At en samojed ikke trenger daglige turer på over en time? Dummeste jeg har hørt. Selv en selskapshund har godt av en time. Orker ikke jeg as. Stakkar hund. Og ikke gidd å kritiser meg på dette om du ikke har samojed selv. (Merkelig at så mange som støtter CBE enten ikke har hund selv eller har en mindre aktiv rase) Endret 16. februar 2021 av Sannver 49
Klink Skrevet 16. februar 2021 #36059 Skrevet 16. februar 2021 NewStart87 skrev (40 minutter siden): Selvfølgelig, men spørsmålet er om de to har tatt det med i betraktningen. Det kommer til å bli en helt ny hverdag hvis de begge får seg en «vanlig jobb», klarer de da å følge opp en hund som krever mye i tillegg? Det finner de vel tidsnok ut 😊 1
PistolStar Skrevet 16. februar 2021 #36060 Skrevet 16. februar 2021 Kollontaj skrev (3 timer siden): Jeg har også skrevet at jeg tror de klarer seg fint (mye tid til rådighet, hatt hund før), men nå skriver hun at hunder er tilpasningsdyktige og ikke alltid trenger en time tur hver dag. Da begynner jeg å lure? En time? De fleste jeg kjenner med jakt eller -brukshunder i den størrelsen, er ute langt mer enn en time på tur hver dag. Er CBE feilinformert? «Og en Samojed er aktiv, men SÅ aktiv er den ikke at den må ut på daglige turer på over en time! Viktig å lære hunden å slappe av også» «Det varierer nok, og hunder er tilpasningsdyktige 🙂 Over tid er det viktig med riktig mengde mosjon og stimulering, men om det blir mindre en dag så går som regel det helt fint 🙂» Kilde sitat: https://www.carolinebergeriksen.no/2021/02/15/en-helt-nydelig-helg/#comments I denne tråden skriver flere samojedeiere, verdt å lese: Det var akkurat dette som var min bekymring i mitt forrige innlegg. De skjønner åpenbart ikke hva en aktiv hund innebærer, som mange andre folk. 1 time tur hver dag er et absolutt minimum for en aktiv rase, er min erfaring (har jakthund selv). De skjønner heller ikke at en understimulert hund ikke blir en avslappet hund, men en destruktiv hund. De skulle hatt en brukshund på lån før de bestemte seg, så kanskje de hadde skjønt hva de går til. 30
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå