Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
Salmonella skrev (30 minutter siden):

I følge deg selv (og de som er enige med deg) så kan det være at veldig mange nå (folk som ikke har peiling, fritt tolket ut av dine uttalelse om at de løper mellom cafeer og restauranter) vil kvitte seg med veskehunden sin for så å skaffe seg en samojed. 

Tror du må lese igjennom kommentarene igjen 😀 og det blir jo veldig rart å diskutere med noen når du overdriver sånn 😀 det er vel ingen som har snakket om å kvitte seg med hunden sin, det blir tull og tøys å skrive. Det er heller ingen som skriver VELDIG mange som kvitter seg med hunden sin.

men du kan du forklare selv: cbe sin jobb er å påvirke, alt som legges ut på bloggen er for å påvirke. Ikke noe annet! Hva tror du at hun ønsker med å legge ut at de skal få en samjoed?  
Som jeg også har skrevet før; er er helt uenig i at livsstilen til cbe er aktiv og jeg synes det er dumt å legge frem et ønske om hun slik at du velger en  hund etter hvordan du VIL livet ditt skal være og ikke hvordan det er. Jeg hadde håpet at hun kunne lagt frem valget av hund på en helt annen måte.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
123Frustrert skrev (28 minutter siden):

men du kan du forklare selv: cbe sin jobb er å påvirke, alt som legges ut på bloggen er for å påvirke. Ikke noe annet! Hva tror du at hun ønsker med å legge ut at de skal få en samjoed?  

Jeg tror ikke det blir riktig å tolke absolutt alle avgjørelser de legger ut som et valg tatt for å påvirke. CBE ligger fortsatt i gråsonen mellom påvirker og privat blogger, dvs at selv om SoMe først og fremst er hennes jobb og er laget for å påvirke/selge, så inneholder det fortsatt reelle deler av hennes liv. 

Ingen av oss kan vite hvor mange av de valgene hun tar i sitt liv er påvirket av hennes jobb og i hvilken grad. Jeg vil tro at de skaffer seg hund fordi de oppriktig ønsker seg hund, ikke fordi det først og fremst er ment som et element brukt i jobbvirksomhet (selv om det kanskje blir brukt til det i ettertid, f.eks spons/reklame av diverse hundeutstyr). Det er også ren spekulasjon at rasevalget har å gjøre med hva som er instavennlig. (Selv om hun tidligere har tatt noen valg som har å gjøre med å selge, så kan man derfra ikke bare slutte at alle valg hun tar baserer seg på det).

• Liker 7
Skrevet

Er det bare meg eller er det flere som opplever den filmingen av seg selv på trening mens hun smiler til kamera som...kvalmt? Jeg tenker alltid: hvor høy kan man bli på seg selv? 

• Liker 35
Skrevet
Nudeldama skrev (5 minutter siden):

Jeg tror ikke det blir riktig å tolke absolutt alle avgjørelser de legger ut som et valg tatt for å påvirke. CBE ligger fortsatt i gråsonen mellom påvirker og privat blogger, dvs at selv om SoMe først og fremst er hennes jobb og er laget for å påvirke/selge, så inneholder det fortsatt reelle deler av hennes liv. 

Ingen av oss kan vite hvor mange av de valgene hun tar i sitt liv er påvirket av hennes jobb og i hvilken grad. Jeg vil tro at de skaffer seg hund fordi de oppriktig ønsker seg hund, ikke fordi det først og fremst er ment som et element brukt i jobbvirksomhet (selv om det kanskje blir brukt til det i ettertid, f.eks spons/reklame av diverse hundeutstyr). Det er også ren spekulasjon at rasevalget har å gjøre med hva som er instavennlig. (Selv om hun tidligere har tatt noen valg som har å gjøre med å selge, så kan man derfra ikke bare slutte at alle valg hun tar baserer seg på det).

Ikke alt hun gjør er sikkert ment for å påvirke andre, men alt hun legger ut på bloggen. Om hun tenker over det er noe annet. At hun bør tenke over det; et rungende ja fra meg. 

• Liker 11
Skrevet
Nudeldama skrev (5 minutter siden):

Det et svært sjelden at jeg er enig med deg, men dette var helt perfekt sagt👌

• Liker 4
Skrevet
Nudeldama skrev (16 minutter siden):

De må gjerne skaffe seg en hest også hvis bedriften ønsker det. Problemet er løgnene om at bedriftens eiere er aktive friluftslivsmennesker for å rettferdiggjøre valg av rase. Det er intet som tyder på at dette narrative er riktig. Når det er sagt så er det «privatpersonene» bak firma Treasures AS som å slite med valgene sine. 

Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (10 timer siden):

Vindene rusker oss i håret (ikke vinden). Aldri hørt noen si «sola bruner oss i ansiktet.» Sola gir oss farge, sola steiker oss. 

Vannet er speilblank, nei, speilblankt. 

Vi reiste til Høysand og der er det virkelig flott! Om sommeren bader vi i vannet, kjører båt mens vinden rusker oss i håret og sola gir oss mer og mer farge på kroppen. Nå ligger vannet speilblank og frossent, inviterer oss til en skøytetur! Det får bli en annen gang! 

🤪

når man først skal skrive noe så svada

😂

Jeg tror dette er så enkelt som at hun skriver på dialekt. Mange gjør det, dersom de ikke er så stødige i rettskriving (ser det på FB hele tiden).

Mormoren min var fra området og hun "brunet seg" hele sommeren. Hun sa også "vi biler" og "vi båter", som i "kjører bil" og "kjører båt". Hun ville dog aldri funnet på å skrive det. Egentlig trodde jeg disse uttrykkene hadde dødd ut, så jeg ble litt nostalgisk da jeg leste det. 

Endret av Felis
  • Liker 11
Skrevet
NewStart87 skrev (17 minutter siden):

Er det bare meg eller er det flere som opplever den filmingen av seg selv på trening mens hun smiler til kamera som...kvalmt? Jeg tenker alltid: hvor høy kan man bli på seg selv? 

Når hun filmer at hun er ferdig med løping, så filmer hun seg først forfra, og deretter vrir hun ALLTID kameraet slik at vi ser baksiden i speilet. Hvorfor? For å filme rumpa? 

• Liker 25
Skrevet
Halle-Palle skrev (1 minutt siden):

Selvsagt er det derfor. Det er en selvdigging som man sjelden ser. 

I går da hun lekte på gulvet sammen med et barn klarte hun knapt å ta øynene fra skjermen mens hun smilte henført til seg selv. Barnet som satt på magen hennes og febrilsk prøvde å få oppmerksomhet ble kun tilgodesett med raske blikk. Hovedfokus er å smile vakkert til kamera. 

Herlighet, det hjernedøde innholdet blir blandet med mindreårige. Få nå den hunden i hus, så de kan dele den IG vennlige hunden, fremfor mindreårige som har rett til privatliv og eie sin egen digitale identitet. 

Skrevet

Som en som har vokst opp med hund og jobber på fritiden for dyreorganisasjoner og dyrevern så er jeg glad for å se at folk bryr seg om influenceres beslutning om å ta inn et dyr i hus. Det er ofte bundet i at dyret skal passe inn i deres livsstil og image enn omvendt, hvilket ofte er grunnen til at flere må gi dem opp. Jeg har ikke noe problem med at folk er kritisk til det. Forskjellen her er at Caroline og familien bor ikke i en liten leilighet på Adamsstuen i Oslo. De er heller ikke uerfarne med hund ettersom de begge har hatt hund fra før. Det er riktig at de kommer til å møte en overgang fra liten hunderase i sine siste pensjonsår til en større rase i babyalder. Det kommer til å bli en humpete vei som det alltid blir med valp i hus. Den overgangen husker jeg selv, og den er slitsom, lærerik og givende på samme tid. Forskjellen mellom Caroline og co, og influencere som SE, IR og Annijor er for meg bundet i at CBE genuint ønsker seg ny hund, og er villig til å tilpasse seg rundt hundens behov mer enn de andre influencerne som skaffer seg dyr for første gang fordi de er søte og passer imaget. CBE jobber også stort sett mer hjemme og i nærområdet kontra de andre influencerne som reiser mye mer også utenom ferier. Jeg håper og tror på at familien Eriksen kan bli et godt hjem for en ny hund. Selvfølgelig skal man være kritisk og hvis det viser seg at hun gjør som alle andre influencere og tar seg vann over hodet så hunden får et dårligere opphold så er det selvfølgelig grunn nok til å reagere, men dette må vi faktisk vente med og se.

Når det kommer til lufting: Jeg ser ikke helt problemet med at det muligens blir Lars-Kristian som tar med hunden på de lengste turene eller blir den som går mest tur når solen har gått ned. Det er jo bedre å fordele arbeidet slik at hunden får behovene sine dekket på best mulig måte. Hjemme gikk faren min de lengste turene fordi han trivdes med det og det passet oss andre fint. 

• Liker 34
Skrevet
123Frustrert skrev (2 timer siden):

Tror du må lese igjennom kommentarene igjen 😀 og det blir jo veldig rart å diskutere med noen når du overdriver sånn 😀 det er vel ingen som har snakket om å kvitte seg med hunden sin, det blir tull og tøys å skrive. Det er heller ingen som skriver VELDIG mange som kvitter seg med hunden sin.

Du skrev; 

Det blir jo litt dumt for hunderasen om alle som løper fra kafébesøk til restaurant nå skal bytte ut veskehunden sin med en samojed liksom. 

Så om du synes jeg overdrev så var jo det for å følge tankegangen din. Eller er det å sette ting på spissen kun forbeholdt enkelte brukere her inne?

• Liker 9
Skrevet (endret)
Halle-Palle skrev (1 time siden):

I går da hun lekte på gulvet sammen med et barn klarte hun knapt å ta øynene fra skjermen mens hun smilte henført til seg selv. Barnet som satt på magen hennes og febrilsk prøvde å få oppmerksomhet ble kun tilgodesett med raske blikk. Hovedfokus er å smile vakkert til kamera. 

MED filter. Herregud. Jeg ble faktisk helt satt ut, gikk tilbake i storyen og så filmen en gang til. Det der er sjukt.

Hun leker med kameraet, barnet leker med henne. Utrolig trist.

Endret av Tørst
  • Liker 48
Skrevet
Tørst skrev (1 minutt siden):

MED filter. Herregud. Jeg ble faktisk helt satt ut, gikk tilbake i storyen og så filmen en gang til. Det der er sjukt.

Hun leker med kameraet, barnet leker med henne. Utrolig trist.

Sikkert et bidrag til å vise "virkeligheten". 

• Liker 9
Skrevet

Jeg har også skrevet at jeg tror de klarer seg fint (mye tid til rådighet, hatt hund før), men nå skriver hun at hunder er tilpasningsdyktige og ikke alltid trenger en time tur hver dag. Da begynner jeg å lure? En time? De fleste jeg kjenner med jakt eller -brukshunder i den størrelsen, er ute langt mer enn en time på tur hver dag. Er CBE feilinformert? 

«Og en Samojed er aktiv, men SÅ aktiv er den ikke at den må ut på daglige turer på over en time! Viktig å lære hunden å slappe av også»

«Det varierer nok, og hunder er tilpasningsdyktige 🙂 Over tid er det viktig med riktig mengde mosjon og stimulering, men om det blir mindre en dag så går som regel det helt fint 🙂»

Kilde sitat: https://www.carolinebergeriksen.no/2021/02/15/en-helt-nydelig-helg/#comments

I denne tråden skriver flere samojedeiere, verdt å lese: 

• Liker 24
Skrevet
Halle-Palle skrev (2 timer siden):

Jeg la merke til akkurat det samme. Er vel dette som kan bli en konsekvens av å blogge og ta bilder av seg selv i mange år, man blir nok ekstremt overfladisk og får et stort ego. Veldig trist å se at det går utover de små. 

• Liker 19
Gjest Lille_Krokodille
Skrevet
Kollontaj skrev (20 minutter siden):

Jeg har også skrevet at jeg tror de klarer seg fint (mye tid til rådighet, hatt hund før), men nå skriver hun at hunder er tilpasningsdyktige og ikke alltid trenger en time tur hver dag. Da begynner jeg å lure? En time? De fleste jeg kjenner med jakt eller -brukshunder i den størrelsen, er ute langt mer enn en time på tur hver dag. Er CBE feilinformert? 

«Og en Samojed er aktiv, men SÅ aktiv er den ikke at den må ut på daglige turer på over en time! Viktig å lære hunden å slappe av også»

«Det varierer nok, og hunder er tilpasningsdyktige 🙂 Over tid er det viktig med riktig mengde mosjon og stimulering, men om det blir mindre en dag så går som regel det helt fint 🙂»

Kilde sitat: https://www.carolinebergeriksen.no/2021/02/15/en-helt-nydelig-helg/#comments

De skal «lære» hunden å slappe av. Ok. Det er ikke bare-bare å få en hund til å undertrykke instinkter, men lykke til!!!!!!

Skrevet
Kollontaj skrev (32 minutter siden):

Mulig jeg misforstår formuleringen til CBE, men veldig lavt daglig tur-nivå hun ser for seg en aktiv hund bør ha. Altså som standard og ikke unntaksvis. 

I tillegg er formuleringen om at hunden må lære seg å slappe av bare helt magisk.:daane: 

Igjen. Dette bærer preg av at de velger hund etter et ønske om hvordan de vil framstå men ikke hvordan de er. Jeg er fortsatt sikker på at hunden kommer til å få det fint altså. De må bare omstille seg reelt og ikke bare i narrativet sitt. 

• Liker 26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...