tantesofie Skrevet 7. februar 2021 #35421 Skrevet 7. februar 2021 Snøsøta skrev (4 timer siden): Jeg deltok i en diskusjon her inne hvor jeg selv mente og viste til kommentarer fra CBE om at de ikke lever et aktivt liv. Fikk mye motbør fordi noen mente de var aktive fordi de trente. Får kjøpe en mølle til bikkja også da. Men for en mulighet, kan ta bilder av hunden til frisøren, hunden som nusser på rådyr i hagen, barna som rir på kvitevbjørn Kong Salomon og ikke minst bikkja og frua i matchende pels. De lever et skjødehundliv. Få eb skjødehund. En Samojed kommer nok til å gjøre noe annet enn å nusse på rådyrene 🙈 de skal få hendene fulle med å passe på at den ikke jager de i hytt og pine 🤦 16
Gjest Snøsøta Skrevet 7. februar 2021 #35422 Skrevet 7. februar 2021 tantesofie skrev (17 minutter siden): En Samojed kommer nok til å gjøre noe annet enn å nusse på rådyrene 🙈 de skal få hendene fulle med å passe på at den ikke jager de i hytt og pine 🤦 Nettopp 😊 Den trenger et annet liv enn livet i rosabobla, hører ikke hjemme der. Og er svært skeptisk til at folk skal få kjøpe de hundene de vil. Klart det ikke er noen regler mot det, men man må jo velge hund etter det livet man lever. Så får vi se om de endrer livsstil, eller om LKE er såpass mye ute på tur at den passer fint inn. Men for en som ikke kunne ha barna på treningsrommet når han trener, jfr CBE i starten av koronaen, så skal de vel slite med å ha med hund på løpetur som har sine egne interesser underveis ☺️
Inocybe Skrevet 7. februar 2021 #35423 Skrevet 7. februar 2021 Kollontaj skrev (3 timer siden): De må da få anskaffe seg den hunden de vil, håper bare (som alle hunde-eiere må) tenker over hva som kjennetegner de ulike rasenes behov for aktivitet, samt er realistiske mht hva man selv kan makte å få til. Dessverre er det mange som har hunder de aldri burde hatt. Klart de kan få velge selv. Det er biten om selvinnsikt jeg er tvilende til. Men håper for deres og hundens del jeg tar helt feil her 🤞. De er en hundeglad familie så skjønner godt de har lyst på ny hund. 9
Gjest Stjernetåka Skrevet 7. februar 2021 #35424 Skrevet 7. februar 2021 Samojed er krevende, men de er aktive folk, og dette er ikke første hunden deres. Så må vi tenke individ. Men jeg håper de velger denne rasen fordi de vil ha noe aktivt og vil jobbe med den mentalt og fysisk. Ikke fordi den er fotogen.
stilk Skrevet 7. februar 2021 #35425 Skrevet 7. februar 2021 (endret) Det er ikke slik at en samojed krever flere times tur hver dag, de må ikke trekke hver dag, de må ikke ha kløv osv. Det er mengden trening i løpet av en periode som er viktig. Ja, de må få ut energien sin, men det tar også tid å lade opp energien. Om det er riktig rase for familien blir spennende å se. Noen avler opp utstillingssamojeder og andre avler brukssamojeder. Får de en med stort bruksgemytt får de seg en utfordring. Stor kontrast fra det de var vant til. For øvrig synes jeg det er rart de skal hoppe frem i køen, trodde det var noen års ventetid på valp om dagene. Endret 7. februar 2021 av stilk 11
NewStart87 Skrevet 7. februar 2021 #35426 Skrevet 7. februar 2021 Nok med de filtrene! Nå har hun lagt ut nytt profilbilde på Instagram. Det var i det minste bedre enn det lettkledde bilde, men kan hun ikke kutte ut de filtrene, hun ser MYE bedre ut uten! 15
Summeer Skrevet 7. februar 2021 #35427 Skrevet 7. februar 2021 (endret) stilk skrev (57 minutter siden): Det er ikke slik at en samojed krever flere times tur hver dag, de må ikke trekke hver dag, de må ikke ha kløv osv. Det er mengden trening i løpet av en periode som er viktig. Ja, de må få ut energien sin, men det tar også tid å lade opp energien. Har du en brukshund? Vi har det. Han tåler en-EN-enesteen dag uten å jobbe. Den dagen er heller ikke uten tur/trening, men da er det kun vanlig tur på 30 minx2 + rundt kvartalet x2. Alle andre dager må han jobbe, gå med tung kløv en time i kuppert skog, løpe 5-10k med en voksen som brems bak, eller 2mil trekkende med sykkel/ski. Hvis ikke er han grusom å ha med å gjøre fordi all energien får utløp i rampestreker. Vi har nok en fra øverste "brukshylle" siden han er avlet frem for hundeløp,men tror cbe får sjokk over forskjellen på veskehund og brukshund... Endret 7. februar 2021 av Summeer 30
stilk Skrevet 7. februar 2021 #35428 Skrevet 7. februar 2021 Summeer skrev (4 minutter siden): Har du en brukshund? Vi har det. Han tåler en-EN-enesteen dag uten å jobbe. Den dagen er heller ikke uten tur/trening, men da er det kun vanlig tur på 30 minx2 + rundt kvartalet x2. Alle andre dager må han jobbe, gå med tung kløv en time i kuppert skog, løpe 5-10k med en voksen som brems bak, eller 2mil trekkende med sykkel/ski. Hvis ikke er han grusom å ha med å gjøre fordi all energien får utløp i rampestreker. Vi har nok en fra øverste "brukshylle" siden han er avlet frem for hundeløp,men tror cbe får sjokk over forskjellen på veskehund og brukshund... Ja jeg har en brukshund, samojed. Vi har nok to motsetninger. Han elsker å jobbe, men elsker også late dager på sofaen. Det jeg stusser mest på er hvordan jentene skal klare å gå tur med hunden. Jeg hadde aldri latt et barn holde min hund. Er såvidt jeg klarer å holde han igjen når han får ting for seg. 10
Gjest Lin11 Skrevet 7. februar 2021 #35429 Skrevet 7. februar 2021 For å legge ballen død om rasen. Det er en brukshund, og veldig IG vennlig. Men at denne rasen passer til noen som så til de grader er ute etter enkle løsninger, kan jeg ikke se for meg. Når det gjelder valp, så vil jeg anta at de kommer til å ordne seg. Bilde kilde ; https://www.nkk.no/raser/samojedhund-article8209-815.html
Frøken Scott Skrevet 7. februar 2021 #35430 Skrevet 7. februar 2021 123Frustrert skrev (10 timer siden): Men det er jo helt riktig. Tar til meg at det er nedlatende mot de som har cbe sitt forbildet, men jeg kan ikke skjønne at personer som har muligheten til å få respons fra resten av samfunnet ser på cbe som en inspirasjon. Jeg mener at går man rundt med den ekstremt arrogante holdningen cbe har bør man få korreks fra folk i sin omgangskrets. Jeg mener ikke noe galt med personer som har henne som inspirasjon, bare at jeg håper de kan komme seg ut og se hvordan samfunnet faktisk er. ....og du fortsetter å framstille grupper med mennesker som idioter. Seriøst?? En ting er at du ikke aner hvem som har henne som inspirasjon eller forbilde, det er kun spekulasjoner fra din side. Tror du virkelig at "hjemmeværende, navklienter, eller folk fra livets harde skole" ikke "vet hvordan samfunnet faktisk er"? Hva slags pretensiøs og elitistisk arroganse er dette her? 18
Halle-Palle Skrevet 7. februar 2021 #35431 Skrevet 7. februar 2021 Hva skjer med neseboret? Filter gone wrong? Ellers så er hun jo helt ugjenkjennelig på skjermdumpen. Hadde jeg sett bilde et annet sted hadde jeg aldri skjønt at det var henne. Skjermdump fra IG story. 22
Frøken Scott Skrevet 7. februar 2021 #35432 Skrevet 7. februar 2021 Isild skrev (4 timer siden): Mulig du glemte å lese hele innlegget jeg la ut. Jeg skriver at "det er ingenting galt med noen av de", men refererer til omtale Treasures AS selv har kommet med om bl. a "Navere som sitter på KG" osv. Det er ikke mitt menneskesyn, det er deres. Hvis du reagerte på at jeg tror mennesker som sliter på ulike måter kanskje mer enn mange andre finner inspirasjon og drømmer seg bort i blandt annet blogger osv, så står jeg for det - uten at det er noe galt i at de gjør det. Jeg har full forståelse for det faktisk. Treasures har derimot presisert at deres følgerskare er "ressurssterke" osv. Det var poenget. "Etter min erfaring....." Høres virkelig ut som det er ditt syn. Elitistisk arroganse er ukledelig på de fleste. 7
Villroses hage Skrevet 7. februar 2021 #35433 Skrevet 7. februar 2021 (endret) 14 minutter siden, Halle-Palle said: Hva skjer med neseboret? Filter gone wrong? Ellers så er hun jo helt ugjenkjennelig på skjermdumpen. Hadde jeg sett bilde et annet sted hadde jeg aldri skjønt at det var henne. Skjermdump fra IG story. Ser jo ut som modellen har fått ny fillerinjeksjon i overleppa? Hvordan nå det kan ha gått til i disse dager. Eventuelt filter og photoshop en masse. Ja, dessverre innbyr firmaet til utseendefokus og -diskusjon. Endret 7. februar 2021 av Villroses hage 25
Keaton Skrevet 7. februar 2021 #35434 Skrevet 7. februar 2021 Halle-Palle skrev (13 minutter siden): Hva skjer med neseboret? Filter gone wrong? Ellers så er hun jo helt ugjenkjennelig på skjermdumpen. Hadde jeg sett bilde et annet sted hadde jeg aldri skjønt at det var henne. Skjermdump fra IG story. Uffda, litt uheldig med mengden på leppene også. Skulle det illustrere «sånn våkner jeg»? At de gidder. Vær deg selv, du er et forbilde for jentene dine! 29
Gjest Xstrella Skrevet 7. februar 2021 #35435 Skrevet 7. februar 2021 Kollontaj skrev (1 minutt siden): Uffda, litt uheldig med mengden på leppene også. Skulle det illustrere «sånn våkner jeg»? At de gidder. Vær deg selv, du er et forbilde for jentene dine! Var dette god morgen bilde slik våkner jeg?? Huff. Tror hun folk er dumme?
likermegher Skrevet 7. februar 2021 #35436 Skrevet 7. februar 2021 Halle-Palle skrev (20 minutter siden): Hva skjer med neseboret? Filter gone wrong? Ellers så er hun jo helt ugjenkjennelig på skjermdumpen. Hadde jeg sett bilde et annet sted hadde jeg aldri skjønt at det var henne. Skjermdump fra IG story. Det er jo sånn hun ser ut når hun våkner🙄 9
Keaton Skrevet 7. februar 2021 #35437 Skrevet 7. februar 2021 Frøken Scott skrev (13 minutter siden): "Etter min erfaring....." Høres virkelig ut som det er ditt syn. Elitistisk arroganse er ukledelig på de fleste. Jeg skjønte hva @Isild mente i innlegget og i oppklaringsinnlegget. Jeg har forøvrig venner, kolleger og bekjente som har lange utdanninger og jeg kjenner folk helt uten noe mer enn knapt ungdomsskolen, i begge gruppene finnes det (av ulike årsaker) noen som ikke klarer å se noe annet enn det influencerne fremviser. De fleste synes eksponering av barn er over streken, men det finnes da folk uten bullshit-filtre i begge grupper, selv om jeg er enig i at de aller fleste som ser mest positivt på influencere befinner seg i gruppen som ikke har tatt utdanning. En del av disse har en slags gründervirksomhet på si, ofte med mannens penger i lomma, men de har endel av CBEs idealer og mål for livet; pent hus, tid til å trene, hjelp hjemme og dyre vaner inkludert hyppig egenpleie. De ser nok noen likhetstrekk i tilnærmingen til liv og arbeid. 17
Gjest Twistdott Skrevet 7. februar 2021 #35438 Skrevet 7. februar 2021 (endret) Det er mange hundeeksperter her, og da spesielt på Samojed. Rart i grunnen, for det er en hund jeg nesten ikke ser. Endret 7. februar 2021 av Twistdott
blåbærpai Skrevet 7. februar 2021 #35439 Skrevet 7. februar 2021 En japansk spisshund hadde passet frua bedre. Hvis estetikken (hvit fluff som matcher teppet og sofaen og den siste MM kolleksjonen) er målet og alt annet sekundært.... 9
Villroses hage Skrevet 7. februar 2021 #35440 Skrevet 7. februar 2021 10 minutter siden, Twistdott said: Det er mange hundeeksperter her, og da spesielt på Samojed. Rart i grunnen, for det er en hund jeg nesten ikke ser. Nå er du farlig nær brukerdebatt og avsporing. Men jeg kan svare, siden mitt engasjement angående valg av hund skyldes opptatthet av hundevelferd og at rett hund kommer til rett familie. Er selv medlem av stor og aktiv hundeklubb, og trener bruks såvel som annen hundesport jevnlig. Samojed var min drømmehund, om jeg hadde valgt å bli på gården jeg arvet, men slik ble det ikke. Er lykkelig med robust, sporty selskapshund (Schnauzer), som ville passet utmerket til bloggerfamilien. Japansk spisshund kunne også passet dem, tror jeg. 15
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå