Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
Klink skrev (17 minutter siden):

ja, er jo det jeg sier. Helt greit om ho mister alle leserne sine. 
Eneste jeg er uenig i : Vi vet ingenting om barna ønsker å bli filmet /tatt bilde av eller ikke. 

Hvem mener du er uenige med deg i det??

Det er jo NETTOPP fordi det ikke finnes et svar på det spørsmålet at man ikke skal eksponere barn i stor skala under fullt navn på nett, og slik klistre en digital identitet og historie om dem til deres folkeregistrerte navn for all ettertid.

Man kan ikke vite hva små barn synes om det, for de er ikke samtykkekompetente. Det betyr at uansett hva svaret deres ville være, så kan man ikke ta et slikt svar på ordet eller feste lit til det før barna er store nok til å ane konsekvensene og rekkevidden av slik eksponering. Og hvis man fortsetter å publisere bilder og tekst av og om dem fram til de er gamle nok til å gi tillatelse eller si nei, så er det for sent. 

Ergo: FORDI man ikke kan vite noenting om barnas valg ang. egen digital identitet, MÅ man vente, for ellers tar man valget fra dem for all framtid. 

• Liker 44
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Klink skrev (43 minutter siden):

Eneste jeg er uenig i : Vi vet ingenting om barna ønsker å bli filmet /tatt bilde av eller ikke. 

Det er ikke vanskelig å se at at både enkelte av filmene eller bildene ikke burde blitt publisert, hvis man ser det fra et barneperspektiv. Med tanke på at det foregår en diskusjon om at mødre bør tenke seg om før de deler tanker om kropp og standar på kropp så tenker jeg at CBE har en laaang vei å gå. Ellers så er vi vel enige?

Endret av Lin11
Skrevet (endret)

Har dere sett den episoden av bloggerne hvor Caroline sitter med søsteren og moren og snakker om blogglesere som kritiserer bilder hun deler av barna? Moren og søsteren kan ikke forstå at folk kan være så fæle. Faren til Caroline leser alle kommentarer og synes nesten det er verst blir det sagt.

Hadde ikke Caroline delt bilder av barna hadde heller ikke det vært noen kritikk på bilder av barna. Utrolig fascinerende at denne tanken ikke ser ut til å ha streifet familiemedlemmene. 

Endret av Tjukk Norris
  • Liker 45
Skrevet

"Hva skal vi nåååå" Hvorfor må flere tusen ukjente mennesker vite at barna skal bake lussekatter???? Kan dem ikke få ha bare en eneste kveld for seg selv, uten at en haug med ukjente folk får innblikk i hva dem foretar seg? Dette er så sykt det 🙄

• Liker 37
Skrevet
Klink skrev (2 timer siden):

Ja det er jeg enig i. 
men ikke i spekulasjoner om at de ikke ønsker/ønsker å bli tatt bilde av. 

det er jo hele poenget til ganske mange av oss som skriver om dette her - vi VET ikke noe om dette - annet enn at små barns rett til privatliv skal forvaltes av voksne, fordi barn ikke har forutsetninger til å gi samtykke. Så lenge vi ikke vet om de synes dette er greit eller ikke før LENGE etterpå, må man bruke føre-var-prinsippet og da er det eneste alternativet å IKKE dele.

• Liker 25
Skrevet
Minnie Mus skrev (1 time siden):

"Hva skal vi nåååå" Hvorfor må flere tusen ukjente mennesker vite at barna skal bake lussekatter???? Kan dem ikke få ha bare en eneste kveld for seg selv, uten at en haug med ukjente folk får innblikk i hva dem foretar seg? Dette er så sykt det 🙄

Barna må jo tro at mor lider av hukommelsestap når hun hele tiden spør hva de skal gjøre - selv mens de faktisk er midt oppi å gjøre det 🤪

Eller mest sannsynlig er de vant til å bli instruert til å si de riktige tingene. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene.

• Liker 33
Skrevet
pøbelsara skrev (41 minutter siden):

det er jo hele poenget til ganske mange av oss som skriver om dette her - vi VET ikke noe om dette - annet enn at små barns rett til privatliv skal forvaltes av voksne, fordi barn ikke har forutsetninger til å gi samtykke. Så lenge vi ikke vet om de synes dette er greit eller ikke før LENGE etterpå, må man bruke føre-var-prinsippet og da er det eneste alternativet å IKKE dele.

Det er jo det jeg har skrevet. 
men vedkommede skrev det som at barna omtrent t blir tvunget til å bli tatt bilde av eller ikke liker det. Det vet vi ingenting om. 

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, ¤flicka¤ said:

Barna må jo tro at mor lider av hukommelsestap når hun hele tiden spør hva de skal gjøre - selv mens de faktisk er midt oppi å gjøre det 🤪

Eller mest sannsynlig er de vant til å bli instruert til å si de riktige tingene. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene.

Klart barna er instruerte til å posere og å gjøre og si som mor sier de skal gjøre  før de blir filmet og lagt ut på nett for mange tusen mennesker. Ikke noe av dette er naturlig. Kvalmt at en mor kan holde på sånn.

• Liker 24
Skrevet (endret)
Klink skrev (30 minutter siden):

Det er jo det jeg har skrevet. 
men vedkommede skrev det som at barna omtrent t blir tvunget til å bli tatt bilde av eller ikke liker det. Det vet vi ingenting om. 

Seriøst? Jeg har ikke skrevet at de blir «tvunget». Jeg har kommentert hva man ser! Kunne lagt ut bevis på det, men jeg har ikke tenkt å legge meg på samme nivå som eierne av Treasures AS! Det er bare å se på IG profilen og et spesifikk burdagsbilde. At 10.000 stk har liket det bildet er bare sykt.

Endret av Lin11
Skrevet
Lin11 skrev (1 time siden):

Seriøst? Jeg har ikke skrevet at de blir «tvunget». Jeg har kommentert hva man ser! Kunne lagt ut bevis på det, men jeg har ikke tenkt å legge meg på samme nivå som eierne av Treasures AS! Det er bare å se på IG profilen og et spesifikk burdagsbilde. At 10.000 stk har liket det bildet er bare sykt.

Det ble diskutert her inne og jeg tenker st vi het ikke bakgrunnen for det bilde. Vi vet ikke hva barna hennes tenker. 

men uansett er jeg jo enig. Jeg syns heller ikke hun skal eksponere barna sine. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble så trist av den siste storyen nå. Den yngste sier feil av pepperkaker og lussekatter, og mor ler og roper høyt "neeeei..hahaha" til den stakkars lille jenta. Hadde det nå enda vært at hun tøysa og at hun prøvde ikke å være morsom, men hun sa rett og slett bare feil. Latterliggjøring av egne barn for titusenvis av seere der altså. 

• Liker 38
Skrevet
Klink skrev (1 time siden):

Det ble diskutert her inne og jeg tenker st vi het ikke bakgrunnen for det bilde. Vi vet ikke hva barna hennes tenker. 

men uansett er jeg jo enig. Jeg syns heller ikke hun skal eksponere barna sine. 

Du Klink, barna er mindreårige. Hva de tenker er irrelevant. Det er derfor vi som voksne skal beskytte de som ikke forstår hva det vil si at hele verden kan se dem før de er gamle nok til å selv ta et bevisst valg rundt det å eksponeres for hele internettet.

• Liker 41
Skrevet
Klink skrev (6 timer siden):

Om barna er enige er det som flere har nevnt ikke, er ikke relevant. De har overholdet ikke noe forståelse for hva de er med på. Om de stiller opp på et bildet frivillig og vet det legges ut på bloggen har de ingen mulighet for å skjønne konsekvensene, de skjønner heller ikke at bildene brukes for å få flere treff på bloggen for at mor neste dag skal kunne få legge ut halvnakne bilder av seg selv for å føle se beundret. Det sinnsykt hele greia!

• Liker 25
Skrevet
Tistelblad skrev (1 time siden):

Jeg ble så trist av den siste storyen nå. Den yngste sier feil av pepperkaker og lussekatter, og mor ler og roper høyt "neeeei..hahaha" til den stakkars lille jenta. Hadde det nå enda vært at hun tøysa og at hun prøvde ikke å være morsom, men hun sa rett og slett bare feil. Latterliggjøring av egne barn for titusenvis av seere der altså. 

Og siden mor legger det ut og ikke sletter det så synes hun det faktisk er greit å latterlig gjøre jenta for alle titterne sine. 

• Liker 19
Skrevet
123Frustrert skrev (1 minutt siden):

Om barna er enige er det som flere har nevnt ikke, er ikke relevant. De har overholdet ikke noe forståelse for hva de er med på. Om de stiller opp på et bildet frivillig og vet det legges ut på bloggen har de ingen mulighet for å skjønne konsekvensene, de skjønner heller ikke at bildene brukes for å få flere treff på bloggen for at mor neste dag skal kunne få legge ut halvnakne bilder av seg selv for å føle se beundret. Det sinnsykt hele greia!

Det mener jeg fpr endte gang ikke. Jeg bare poengterer at det er spekulasjon hva de vil eller ikke. 

• Liker 2
Skrevet
Revenge o'Cavatina skrev (21 minutter siden):

Du Klink, barna er mindreårige. Hva de tenker er irrelevant. Det er derfor vi som voksne skal beskytte de som ikke forstår hva det vil si at hele verden kan se dem før de er gamle nok til å selv ta et bevisst valg rundt det å eksponeres for hele 

jeg er jo så enig. Jeg bare syns ikke det skal spekuleres i hva barna vil eller ikke. 
Og det står i innlegget jeg siterte aller først . 

• Liker 3
Skrevet
Klink skrev (10 minutter siden):

jeg er jo så enig. Jeg bare syns ikke det skal spekuleres i hva barna vil eller ikke. 
Og det står i innlegget jeg siterte aller først . 

Hvis du ikke vil at det skal spekuleres i hva barna tenker/vil eller ikke, så bør det være enkelt å følge resonnementet at hva barn tenker i den alderen er irrelevant. Vi som voksne, som foresatte, skal ivareta barns beste på barnas vegne. Foreta valg på vegne av barn, til  barnas beste.  Hva barn tenker selv i den alderen er irrelevant, ikke legg ansvaret over på noen som er for unge til å forstå.

• Liker 28
Skrevet
123Frustrert skrev (27 minutter siden):

Og siden mor legger det ut og ikke sletter det så synes hun det faktisk er greit å latterlig gjøre jenta for alle titterne sine. 

Her var det CBE som dummer seg ut. Alle oppegående foreldre vet at man ikke ler av barn på den måten. 

• Liker 31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...