Sure sitronen Skrevet 7. desember 2020 #32381 Skrevet 7. desember 2020 SoWhat? skrev (3 timer siden): Jeg vil helst ikke uttale meg om andres utseende. Hverken om de er opererte eller redigerte eller hva som helst. *Jeg tenker at det er en grunn* til at folk gjør slikt. Og da tror jeg at kritikk offentlig og negative uttalelser mot spesifikke personer er en stor uting. Jeg tror det kan ha konsekvenser "kritikere" ikke ser/tenker over? Og helt ærlig så er det et sjukt press i influencermiljøet, det må det være! Alle skal være så perfekte som mulig. Når det gjelder OJ så vet jeg ikke grunnen til at det ikke blir mer markedsført. De burde kanskje ha skrevet noe om det og oppklart det noen lurer på? For jeg tror nok at de vil fortsette OJ Jeg har ikke kommentert utseende hennes. Jeg bare sier at det er to personer vi får se. Den ekte Caroline er det ikke noe i veien med..så hvorfor de gjør som de gjør får de svare for selv. Men det er ikke greit da hun er ett forbilde. Hadde hun holdt på slik for seg selv så er det en annen sak! Det er nok ikke sunt å gå rundt å ta bikder av seg selv dag inn og ut. Så hvorfor de vil seg selv så vondt skjønner eg ikke. 10
Gjest Snøsøta Skrevet 7. desember 2020 #32382 Skrevet 7. desember 2020 Aricia skrev (1 time siden): carolinebergeriksen.no er ikke en person (jf denne trådens tittel og åpningsinnlegg). Det er en blogg med tilhørende IG-konto med 300 000 lesere. Når kroppsfokus diskuteres her, altså representasjon av påståtte/implisitte sammenhenger mellom trening, kosthold og kroppsform i bloggen, så er det ikke influencerens eventuelle personlige problemer eller komplekser som bør hensyntas, men ringvirkningene dette kroppsfokuset får for de 300 000 leserne. For vi diskuterer altså ikke en privatpersons psykologi her, men et massemedium som er med på å forme samfunnet, gjennom å påvirke holdninger og idealer hos en fortsatt stor (om enn synkende) lesergruppe. Ensidig psykologisering bunner i en misforståelse av hva både denne debatten og andre tråder på Rampelyset faktisk handler om etter min mening. Tydeligere enn dette kan det ikke sies. Denne burde vært klistret opp på toppen slik at alle fikk den opp når de går inn i tråden. Uansett hvor mange ganger man har vært her tidligere 😊👏👏🌟
SoWhat? Skrevet 7. desember 2020 #32383 Skrevet 7. desember 2020 Sure sitronen skrev (7 minutter siden): Jeg har ikke kommentert utseende hennes. Jeg bare sier at det er to personer vi får se. Den ekte Caroline er det ikke noe i veien med..så hvorfor de gjør som de gjør får de svare for selv. Men det er ikke greit da hun er ett forbilde. Hadde hun holdt på slik for seg selv så er det en annen sak! Det er nok ikke sunt å gå rundt å ta bikder av seg selv dag inn og ut. Så hvorfor de vil seg selv så vondt skjønner eg ikke. Jeg ser ikke noe sted at hun er så tynn. Jeg ser at ribbeina stikker ut, i bilder hvor hun har korte topper, og jeg regner med at det er fordi hun trekker inn magen. Da dette ikke synes med tettsittende klær. Så javel, så vil hun se tynnere ut. Jeg aner ikke hvem hun er "forbilde" for? Er det virkelig sånn at kvinner over 30 som jeg er de jeg regner med følger henne mest, trenger og ønsker "forbilder" som er tynne? Mye mulig jeg ikke har skjønt det, men når man er voksen, så er vel forbilder noen som har gjort noe av betydning? CBE er som hun sier som et glanset magasin. Hun prøver jo ikke å være noe annet enn det de gir inntrykk av, og det er jo overfladisk og "lett" stoff. At noen liker stilen hennes og lar seg inspirere er jo greit nok. At noen sikkert har fulgt henne siden hun startet også, og jeg skjønner den. Men forbilde skjønner jeg ikke? Sånn at "å jeg vil bli som C"... ? Er man ikke for voksen til sånt når en er bikket 30? 4
Sure sitronen Skrevet 7. desember 2020 #32384 Skrevet 7. desember 2020 SoWhat? skrev (40 minutter siden): Jeg ser ikke noe sted at hun er så tynn. Jeg ser at ribbeina stikker ut, i bilder hvor hun har korte topper, og jeg regner med at det er fordi hun trekker inn magen. Da dette ikke synes med tettsittende klær. Så javel, så vil hun se tynnere ut. Jeg aner ikke hvem hun er "forbilde" for? Er det virkelig sånn at kvinner over 30 som jeg er de jeg regner med følger henne mest, trenger og ønsker "forbilder" som er tynne? Mye mulig jeg ikke har skjønt det, men når man er voksen, så er vel forbilder noen som har gjort noe av betydning? CBE er som hun sier som et glanset magasin. Hun prøver jo ikke å være noe annet enn det de gir inntrykk av, og det er jo overfladisk og "lett" stoff. At noen liker stilen hennes og lar seg inspirere er jo greit nok. At noen sikkert har fulgt henne siden hun startet også, og jeg skjønner den. Men forbilde skjønner jeg ikke? Sånn at "å jeg vil bli som C"... ? Er man ikke for voksen til sånt når en er bikket 30? Nå har eg heller ikke sagt at hun er tynn. Jeg har ikke kommentert kroppen hennes i det hele tatt...vet det er unge jenter som følger henne,dessverre. 9
SoWhat? Skrevet 7. desember 2020 #32385 Skrevet 7. desember 2020 Sure sitronen skrev (5 minutter siden): Nå har eg heller ikke sagt at hun er tynn. Jeg har ikke kommentert kroppen hennes i det hele tatt...vet det er unge jenter som følger henne,dessverre. Jeg vet ikke hva du mener med to personer om det ikke er at hun virker tynnere på noen bilder. Syns ikke at hun ser ut som andre enn seg selv jeg da men... Hvorfor unge jenter følger henne er en gåte for meg. Om det ikke er at de drømmer om mann og barn og det "perfekte" forhold og hjem. Ikke vet jeg. Og jeg fatter bare ikke at ikke alle skjønner at det ikke er en glanset utgave av livet en ser. Hun sier det jo selv. Kanskje noen er lei av at alle skal slite med noe? "Alle" har jo angst og depresjoner og Gud vet hva. Og fint at noen tar det opp, men man blir lei også. Da er det vel greit med et pusterom. Bare hun ikke eksponeringer barna. Jeg har en følelse på at hun vil slutte med det... nok er nok liksom. 1
Klink Skrevet 7. desember 2020 #32386 Skrevet 7. desember 2020 Siste blogginnlegg hadde heldigvis ikke barn i seg det er bra 😁 5
Gjest pop up bruker Skrevet 7. desember 2020 #32387 Skrevet 7. desember 2020 (endret) Lille_Krokodille skrev (3 timer siden): ...og kommentarer som dette. Når fremmede mennesker husker når barnet ditt har bursdag. Og gleder seg til bilder!? Så utrolig ekkelt! Hadde en fremmed skrevet noe slikt om mitt barn hadde jeg oppriktig redd, men det er vel nettopp slik reaksjon de ønsker 😫 Endret 7. desember 2020 av pop up bruker
Gjest Lin11 Skrevet 7. desember 2020 #32388 Skrevet 7. desember 2020 Aricia skrev (2 timer siden): carolinebergeriksen.no er ikke en person (jf denne trådens tittel og åpningsinnlegg). Det er en blogg med tilhørende IG-konto med 300 000 lesere. Når kroppsfokus diskuteres her, altså representasjon av påståtte/implisitte sammenhenger mellom trening, kosthold og kroppsform i bloggen, så er det ikke influencerens eventuelle personlige problemer eller komplekser som bør hensyntas, men ringvirkningene dette kroppsfokuset får for de 300 000 leserne. For vi diskuterer altså ikke en privatpersons psykologi her, men et massemedium som er med på å forme samfunnet, gjennom å påvirke holdninger og idealer hos en fortsatt stor (om enn synkende) lesergruppe. Ensidig psykologisering bunner i en misforståelse av hva både denne debatten og andre tråder på Rampelyset faktisk handler om etter min mening. Det gjelder diskusjonen om eksponering av mindreårige også. Det er ikke private øyeblikk som deles, det er Treasures AS som skal tjene penger på familie narrativet.
Gjest pop up bruker Skrevet 7. desember 2020 #32389 Skrevet 7. desember 2020 Lin11 skrev (2 minutter siden): Det gjelder diskusjonen om eksponering av mindreårige også. Det er ikke private øyeblikk som deles, det er Treasures AS som skal tjene penger på familie narrativet. Jeg er enig, og vi bare legge til at barna ser nok på det som private øyeblikk, og er nok uvitende om at disse øyeblikkene deles med mange tusen for å tjene penger 😔
Gjest Lin11 Skrevet 7. desember 2020 #32390 Skrevet 7. desember 2020 pop up bruker skrev (4 minutter siden): Jeg er enig, og vi bare legge til at barna ser nok på det som private øyeblikk, og er nok uvitende om at disse øyeblikkene deles med mange tusen for å tjene penger 😔 Utifra dokumentasjon fra IG, Blogg og IG story er det ikke uproblematisk med denne eksponeringen. Det er flere bildebevis på at disse øyeblikkene aldri skulle vært delt. At de som følger ikke ser hvor galt dette er, sier sitt om de.
Sure sitronen Skrevet 7. desember 2020 #32391 Skrevet 7. desember 2020 SoWhat? skrev (31 minutter siden): Jeg vet ikke hva du mener med to personer om det ikke er at hun virker tynnere på noen bilder. Syns ikke at hun ser ut som andre enn seg selv jeg da men... Hvorfor unge jenter følger henne er en gåte for meg. Om det ikke er at de drømmer om mann og barn og det "perfekte" forhold og hjem. Ikke vet jeg. Og jeg fatter bare ikke at ikke alle skjønner at det ikke er en glanset utgave av livet en ser. Hun sier det jo selv. Kanskje noen er lei av at alle skal slite med noe? "Alle" har jo angst og depresjoner og Gud vet hva. Og fint at noen tar det opp, men man blir lei også. Da er det vel greit med et pusterom. Bare hun ikke eksponeringer barna. Jeg har en følelse på at hun vil slutte med det... nok er nok liksom. Du må nesten bare se disse klippene selv så ser du det. Jeg vil ikke si noe mer enn det. Eller kan forrestem si..huden hennes er ikke slik den fremstår på insta ellerbloggen hennes. Dett ehar vært vist opp til flere ganger.. 17
SoWhat? Skrevet 7. desember 2020 #32392 Skrevet 7. desember 2020 (endret) Sure sitronen skrev (20 minutter siden): Du må nesten bare se disse klippene selv så ser du det. Jeg vil ikke si noe mer enn det. Eller kan forrestem si..huden hennes er ikke slik den fremstår på insta ellerbloggen hennes. Dett ehar vært vist opp til flere ganger.. Spørsmålet blir vel hva man kan akseptere at de endrer på ved bilder. Jeg syns personlig at å endre litt på farger og hud osv ikke gjør noe. Det er blitt så vanlig med filter osv at jeg trekker bare på skuldrene. Jeg bruker det ikke selv, og jeg setter selv mest pris på det ekte og naturlige, men andre må virkelig gjøre som de vil. Det ser kanskje litt snålt ut at ei mor på 50 ser yngre ut enn datteren på 25 🙂 men la dem gjøre som dem vil. Alle skal jo se yngst mulig ut for tiden. Endret 7. desember 2020 av SoWhat?
EMG Skrevet 7. desember 2020 #32393 Skrevet 7. desember 2020 SoWhat? skrev (1 time siden): Jeg vet ikke hva du mener med to personer om det ikke er at hun virker tynnere på noen bilder. Syns ikke at hun ser ut som andre enn seg selv jeg da men... Hvorfor unge jenter følger henne er en gåte for meg. Om det ikke er at de drømmer om mann og barn og det "perfekte" forhold og hjem. Ikke vet jeg. Og jeg fatter bare ikke at ikke alle skjønner at det ikke er en glanset utgave av livet en ser. Hun sier det jo selv. Kanskje noen er lei av at alle skal slite med noe? "Alle" har jo angst og depresjoner og Gud vet hva. Og fint at noen tar det opp, men man blir lei også. Da er det vel greit med et pusterom. Bare hun ikke eksponeringer barna. Jeg har en følelse på at hun vil slutte med det... nok er nok liksom. Anbefaler deg å lese kronikken til Ulrikke Falch om påvirkningskraft. https://www.nrk.no/ytring/bloggpris_-nei-takk_-1.13891836 25
Sure sitronen Skrevet 7. desember 2020 #32394 Skrevet 7. desember 2020 SoWhat? skrev (10 minutter siden): Spørsmålet blir vel hva man kan akseptere at de endrer på ved bilder. Jeg syns personlig at å endre litt på farger og hud osv ikke gjør noe. Det er blitt så vanlig med filter osv at jeg trekker bare på skuldrene. Jeg bruker det ikke selv, og jeg setter selv mest pris på det ekte og naturlige, men andre må virkelig gjøre som de vil. Det ser kanskje litt snålt ut at ei mor på 50 ser yngre ut enn datteren på 25 🙂 men la dem gjøre som dem vil. Alle skal jo se yngst mulig ut for tiden. Når det blir en helt annen fasong på ansiktet så er det ikke greit. Overhodet ikke! 25
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 7. desember 2020 #32395 Skrevet 7. desember 2020 Hunter7 skrev (3 timer siden): Kunne dere være så snill og slette navnet til barnet som nevnes i denne kommentaren? Selv om denne carolinebergeriksen.no / Treasures AS synes det er helt greit at barnets navn nevnes, så får heller "vi voksne" være vårt ansvar bevisst og ikke være bidragsytere til enda mer eksponering av en mindreåring person. Shit, sorry!!!! Jeg tar selvkritikk på den, overså den totalt! Beklager!!!
Xmasclovn Skrevet 7. desember 2020 #32396 Skrevet 7. desember 2020 Beklager, men litt spekulasjon må til fordi jeg er nyskjerrig. Er det litt rompeimplantater ute å går i villa kulås? Ser slik ut på instastory. 4
Gjest Lin11 Skrevet 7. desember 2020 #32397 Skrevet 7. desember 2020 https://www.nettavisen.no/livsstil/voldsom-inntektsokning-for-jorgine-funkygine-massa-vasstrand/s/12-95-3424058349
SoWhat? Skrevet 7. desember 2020 #32398 Skrevet 7. desember 2020 EMG skrev (14 minutter siden): Anbefaler deg å lese kronikken til Ulrikke Falch om påvirkningskraft. https://www.nrk.no/ytring/bloggpris_-nei-takk_-1.13891836 Jeg skjønte egentlig ikke hvorfor hun "hang ut" CBE, eller Fotballfrue som hun sikkert kalte seg da hun var 13 år og noen år eldre. Hun nevner andre "treningsbloggere" som gjorde det samme. CBE løp, og det funker jo om en vil komme i form( eller bli slankere) Nå er det vel også stort fokus på de som er overvektige og hvor skadelig det er. Hvem skal gi dem råd og inspirasjon da? Ikke vet jeg. Ja, noen blir syke og det er helt tragisk. Men de ville blitt det uansett fordi de er i en veldig sårbar posisjon. Anorexia og spiseforstyrrelser oppsto ikke med influencere. Men jeg er enig i at mye er drøyt. SE har vel vært den som har gått lengst. Og jeg antar at hun appellerer mest til de yngre. Så hva skal man gjøre da? 3
Gjest Lin11 Skrevet 7. desember 2020 #32399 Skrevet 7. desember 2020 Xmasclovn skrev (7 minutter siden): Beklager, men litt spekulasjon må til fordi jeg er nyskjerrig. Er det litt rompeimplantater ute å går i villa kulås? Ser slik ut på instastory. Nei?
pøbelsara Skrevet 7. desember 2020 #32400 Skrevet 7. desember 2020 CBE.no appellerer ikke bare til de yngste. Jeg antar at hun har flest lesere rundt egen alder, unge kvinner med familie eller i ferd med å stifte familie. Da CBE valgte å poste sine rett-etter-fødselen-bilder, var det mye medieoppstuss, se her for eksempel: https://www.aftenposten.no/norge/i/OnA3O/slanking-har-naadd-helt-til-livmoren Hun påvirker unge kvinner. Unge mødre. De fleste blir ikke fulle av selvtillit og selvaksept bare fordi de fyller 30. 33
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå