Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
SoWhat? skrev (2 minutter siden):

Jeg gjorde det da jeg så det bildet. Det ga meg en skikkelig støkk. En tydelig lei/sliten unge og en mor som smilte fra øre til øre. Det der var bare ikke bra. 

Welcome to the bad side 😂

• Liker 25
Videoannonse
Annonse
Skrevet
LilleSnupp skrev (5 minutter siden):

Welcome to the bad side 😂

Føler det ikke sånn. Jeg syns fremdeles CBE får mye unødvendig "kritikk"

Men akkurat det med eksponering av barna har jeg ikke tatt stilling til sånn høyt ihverfall. Jeg har forsvart det med at det er "uskyldige" bilder. Og om det var sånn at de tok bilder på avstand med barna på tur...greit nok en sjelden gang. Men jeg har tenkt mye etter at jeg så bildet. Og syns det har tatt seg veldig opp med eksponering av dem. Det er ikke greit.

• Liker 10
Skrevet
Hut skrev (3 timer siden):

Det viktigste er vel at det fremkommer tydelig at det er reklame? Og det gjør det i dette bildet. Dersom det er som du hevder at de til stadighet bryter veilederen til FB så hadde FT sikkert reagert. Kan ikke huske at jeg har sett de har fått noe bot eller kritikk derfra på noen år?

Du tøyser?

Forbrukertilsynet har nettopp ilagt en historisk høy tvangsmulkt, nettopp for forhold som kan likne svært på den undermerking/manglende merking andre her i tråden har dokumentert hos Treasures AS.

Legg spesielt merke til sitatet fra Forbrukertilsynet nederst i innlegget mitt. Dårlig/manglende merking av insta-stories virker skjerpende, da det er spesielt viktig at fremkommer svært tydelig i et medium hvor forbruker kun ser innlegget noen sekunder.

Problemstillingene rundt markedsføring i sosiale medier er i høyeste grad noe Forbrukertilsynet jobber med, og de er fullt klar over at mye av reklamen er flyttet over til stories. 

Eveliina skrev (På 4.12.2020 den 17.09):

Dette er interessant, Forbrukertilsynet ser ut til å trappe opp sin kontroll med influencermarkedsføring:

«Forbrukertilsynet fattet i juni 2020 forbudsvedtak med tvangsmulkt mot Sports Nutrition AS. De sa at selskapet ikke lenger kunne markedsføre i sosiale medier ved bruk av påvirkere, uten at innlegene tydelig var markert som reklame.

Forbrukertilsynet har nå konkludert med at Sports Nutrition har brutt dette vedtaket og må betale 80.000 kroner i tvangsmulkt for fire lovstridige innlegg på Instagram stories.»

https://www.tv2.no/underholdning/11816125/

Men de ansvarliggjør altså den som kjøper reklametjenester i influenceres kanaler, og velger å gå etter firmaet bak nokså hardt.

En øker altså risikoen for bl.a Treasures AS sine reklamekunder, om deres merking av den betalte reklametjenesten ikke er korrekt og konsekvent gjennomført.

Mon tro hvordan vedtaket fra  Forbrukertilsynet vil slå ut i bransjen?

Forøvrig, er det flere bildeeksempler i artikkelen på dårlig merking og manglende merking på story f.eks. Synes ikke det skiller seg nevneverdig ut som grovt i forhold til f.eks eksempler postet tidligere her i tråden?

Synes det er litt feil at en regner reklamekjøper som den profesjonelle part her, som burde vite bedre. Mitt bestemte inntrykk er at influencere flest vet bedre, en bare tøyer strikken så langt som en kan. Innlegg tydelig merket med reklame får mindre oppmerksomhet og klikk.

Dette vet selvfølgelig reklamekjøpere også. Med dette vedtaket tydeliggjøres det i hvert fall ovenfor reklamekunder at  de løper en reell risiko ved å ikke sørge for at reklamekanalen de kjøper plass hos merker reklame korrekt og tydelig. Det skal ikke lønne seg å pushe influencere til å gjøre reklamemerkingen så utydelig som mulig.

Treasures AS bør spesielt legge merke til hva Forbrukertilsynet sier om insta stories (samme kilde som ovenfor):

«Fordi Instagram stories kun vises sekunder av gangen, skjerpes kravene til hvor synlig reklamen er, slik at forbrukerne skal få med seg at det er et komersielt samarbeid.»

• Liker 18
Skrevet
SoWhat? skrev (22 minutter siden):

Men akkurat det med eksponering av barna har jeg ikke tatt stilling til sånn høyt ihverfall. Jeg har forsvart det med at det er "uskyldige" bilder. Og om det var sånn at de tok bilder på avstand med barna på tur...greit nok en sjelden gang. Men jeg har tenkt mye etter at jeg så bildet. Og syns det har tatt seg veldig opp med eksponering av dem. Det er ikke greit.

Bedre sent en aldri 😀 

Mye av det cbe gjør får kritikk pga helheten, ikke fordi en ting er så ille, men fordi det til sammen blir ille. I front står barnekesponeringen som tulles inn med halvnakne bilder som har fokus på pupper og rumpe. Hadde hun kuttet ut barna ville man nok sett bort fra veldig mye. 

• Liker 32
Skrevet
123Frustrert skrev (4 minutter siden):

Bedre sent en aldri 😀 

Mye av det cbe gjør får kritikk pga helheten, ikke fordi en ting er så ille, men fordi det til sammen blir ille. I front står barnekesponeringen som tulles inn med halvnakne bilder som har fokus på pupper og rumpe. Hadde hun kuttet ut barna ville man nok sett bort fra veldig mye. 

Ja, det kan du si. Jeg har jo tenkt på det, men det var altså det bildet som skulle få meg til å ta et standpunkt. Leste om det her inne, og innrømmer jeg ble litt 🙄 at det ble dramatisert. Så sjekket jeg ut, og jeg ble utrolig satt ut. Det blikket til datteren var så syk kontrast til moren som holder henne. Det bildet ble en skikkelig tankevekker.

Håper hun slutter å eksponere barna sine. Hun kan lage julekalendere og trene og eksponere seg selv så mye hun vil. Jeg bryr meg ikke om at reklamen er litt feilmerket heller. Og jeg har hatt inntrykk av at hun er en sympatisk dame( at hun ikke kommer med innrømmelser iblant, har jeg tolket som usikkerhet. Og at hun vet hun er offer for mye usaklig kritikk også, og da ligger det langt inne. Desto mer frempå har jo LK vært da 🙂 men alt dette er bagateller. Eksponeringen av barna er ikke det! 

• Liker 19
Skrevet
SoWhat? skrev (4 minutter siden):

Ja, det kan du si. Jeg har jo tenkt på det, men det var altså det bildet som skulle få meg til å ta et standpunkt. Leste om det her inne, og innrømmer jeg ble litt 🙄 at det ble dramatisert. Så sjekket jeg ut, og jeg ble utrolig satt ut. Det blikket til datteren var så syk kontrast til moren som holder henne. Det bildet ble en skikkelig tankevekker.

Håper hun slutter å eksponere barna sine. Hun kan lage julekalendere og trene og eksponere seg selv så mye hun vil. Jeg bryr meg ikke om at reklamen er litt feilmerket heller. Og jeg har hatt inntrykk av at hun er en sympatisk dame( at hun ikke kommer med innrømmelser iblant, har jeg tolket som usikkerhet. Og at hun vet hun er offer for mye usaklig kritikk også, og da ligger det langt inne. Desto mer frempå har jo LK vært da 🙂 men alt dette er bagateller. Eksponeringen av barna er ikke det! 

Mye av det har holdt på med og holder på med er ikke bagateller. Å redigere bilder slik at fruen omtrent ikke er til å kjenne igjen,ikke ok!Eg får sjokk når eg.ser hun når andre filmer osv for hun ser helt annerledes ut..da har de gått for langt!

Syns det er helt forkastelig slik de holder på nå med omvendt julenisse.  De svarer ikke folk,viser null interessere for det og da viser det meg allefallat de gjorde dette i fjor for det kom på tv. 

Dette med bilder av barna. Det burde være stoppet for lengst. La barna få lov å ha barndommen sin i fred!

• Liker 27
Skrevet
Lavande skrev (3 timer siden):

Hvor mange influencere har fått bot eller kritikk vedrørende feilmerking fra Forbrukertilsynet?  I tilfelle noen har fått, så er det svært få. Samtidig ser man at merkingen av reklame fremdeles er dårlig. Det at Forbrukertilsynet ikke følger dette opp, er ikke noe man bør bruke som "godkjent stempel". 

Fra Forbrukertilsynet sin veileder (jeg har uthevet det som mangler😞

For at det skal fremgå klart at det er reklame må merkingen ha:

• fremtredende plassering,
  • tydelig skrift og
  • stor nok skriftstørrelse.

Med fremtredende plassering menes en plassering som gjør at man ser merkingen umiddelbart. Tenk på hvordan du kan merke innlegget slik at det også fremstår som reklame hvis det deles, og at også de som ikke følger deg jevnlig skal forstå at det er reklame. Man skal aldri måtte lete eller scrolle i et innlegg for å oppdage at det er reklame. En tommelfingerregel er at reklamemerkingen bør være blikkfanget i det man ser innlegget.

Merkingen kan for eksempel bli for utydelig dersom den står:

• langt ned
  • langt ut på kanten
  • med liten skrift
  • nær et bilde som tar oppmerksomheten.

Skriften kan gjøres tydelig ved å bruke en annen farge eller fremheve den på andre måter.

Merkingen bør minst være utformet i samme skriftstørrelse som annen tekst i innlegget. Er skriftstørrelsen på merkingen for liten sammenliknet med annen tekst, for eksempel en overskrift, er det lett at man ikke får den med seg, og du risikerer å bryte loven.

Instastory den 06.12.20 - denne reklamemerkingen har som jeg viste til over verken fremtredende plassering, tydelig skrift (eksempelvis annen farge enn resten) eller stor nok skriftstørrelse:

Screenshot_20201207-074356_Chrome.thumb.jpg.753a5af0f0b3d76adf1a86f718d4a3e5.jpg.09ec2b9484f1887423abb1985414f01d.jpg

Hvordan vet man hvem som har fått bot fra ft egentlig? 

• Liker 1
Skrevet
Sure sitronen skrev (3 minutter siden):

Mye av det har holdt på med og holder på med er ikke bagateller. Å redigere bilder slik at fruen omtrent ikke er til å kjenne igjen,ikke ok!Eg får sjokk når eg.ser hun når andre filmer osv for hun ser helt annerledes ut..da har de gått for langt!

Syns det er helt forkastelig slik de holder på nå med omvendt julenisse.  De svarer ikke folk,viser null interessere for det og da viser det meg allefallat de gjorde dette i fjor for det kom på tv. 

Dette med bilder av barna. Det burde være stoppet for lengst. La barna få lov å ha barndommen sin i fred!

Hvor er det fruen ser så ugjenkjennelig ut egentlig? 

• Liker 3
Skrevet
Sure sitronen skrev (1 minutt siden):

Jeg vil helst ikke uttale meg om andres utseende. Hverken om de er opererte eller redigerte eller hva som helst. *Jeg tenker at det er en grunn* til at folk gjør slikt. Og da tror jeg at kritikk offentlig og negative uttalelser mot spesifikke personer er en stor uting. Jeg tror det kan ha konsekvenser "kritikere" ikke ser/tenker over?  Og helt ærlig så er det et sjukt press i influencermiljøet, det må det være! Alle skal være så perfekte som mulig. 

Når det gjelder OJ så vet jeg ikke grunnen til at det ikke blir mer markedsført. De burde kanskje ha skrevet noe om det og oppklart det noen lurer på? For jeg tror nok at de vil fortsette OJ

• Liker 1
Skrevet
SoWhat? skrev (15 minutter siden):

Vi pleier være enige, men syns ikke cbe framstår så symptatisk lenger. 

• Liker 4
Skrevet
Klink skrev (1 minutt siden):

Vi pleier være enige, men syns ikke cbe framstår så symptatisk lenger. 

Hm.. nei, jeg har liksom alltid oppfattet henne som litt usikker men hyggelig og egentlig blid. Jeg føler ting har tatt litt av det siste året... 

• Liker 2
Gjest Lavande
Skrevet (endret)
Klink skrev (10 timer siden):

Hvordan vet man hvem som har fått bot fra ft egentlig? 

Enten via media eller ved å sjekke her.  

Tilføyelse:  Her ligger forresten markedsrådets vedtak: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/markedsradets-vedtak , der ligger eneste vedtaket (som jeg vet om) om brudd på markedsføringsloven som er fattet mot en influencer (se under 2019). 

Endret av Lavande
Skrevet
SoWhat? skrev (2 minutter siden):

Hm.. nei, jeg har liksom alltid oppfattet henne som litt usikker men hyggelig og egentlig blid. Jeg føler ting har tatt litt av det siste året... 

jeg er egentlig enig i oppfattelsen av at mye av det hun driver med er det en grunn for. Kan bare ikke spekulere i hva... Mulig den grunnen bunner i usikkerhet.

men måten de to holder på, svarer folk gjør at de ikke framstår så sympatiske. Selv om jeg fremdeles står inne for at mye av kritikken her er overdreven til tusen. 

• Liker 4
Skrevet
Klink skrev (2 minutter siden):

jeg er egentlig enig i oppfattelsen av at mye av det hun driver med er det en grunn for. Kan bare ikke spekulere i hva... Mulig den grunnen bunner i usikkerhet.

men måten de to holder på, svarer folk gjør at de ikke framstår så sympatiske. Selv om jeg fremdeles står inne for at mye av kritikken her er overdreven til tusen. 

Det er nettopp det at det blir spekulasjoner, og det er ikke ok. Men å si at jeg tror hun blir/er usikker noen ganger, kan jeg stå for. Husk at veldig mange ikke takler kritikk. Det er det skrevet mange tråder om her inne 🙂

Sier ikke at det er lurt å ikke ta noe, bare at det er vel kjent for de fleste.

LK går litt langt iblant, men nå er det jo greit å bite fra seg litt også. Det er noen som spiller uskyldige, men som subtilt er kritiske og litt aggressive. Men LK har gått over streken. 

• Liker 3
Skrevet
SoWhat? skrev (20 minutter siden):

Det er nettopp det at det blir spekulasjoner, og det er ikke ok. Men å si at jeg tror hun blir/er usikker noen ganger, kan jeg stå for. Husk at veldig mange ikke takler kritikk. Det er det skrevet mange tråder om her inne 🙂

Sier ikke at det er lurt å ikke ta noe, bare at det er vel kjent for de fleste.

LK går litt langt iblant, men nå er det jo greit å bite fra seg litt også. Det er noen som spiller uskyldige, men som subtilt er kritiske og litt aggressive. Men LK har gått over streken. 

Dette er da en utrolig dobbelt standard?

Du står for din spekulering i følelsesliv, derfor er det greit? Alle andre som skriver her står vel på samme måte for det de sier?

Forøvrig, endel av det som blir trukket fram som eksempler på ‘spekulasjon’ leses ikke som reelt sett spekulasjon om en er kjent med bakgrunnsstoffet. Men mer som bevisst vage formuleringer fordi en der og da f.eks ikke har anledning til å legge ved den dokumentasjonen som kreves på rampelys.

• Liker 16
Skrevet
Eveliina skrev (12 minutter siden):

Dette er da en utrolig dobbelt standard?

Du står for din spekulering i følelsesliv, derfor er det greit? Alle andre som skriver her står vel på samme måte for det de sier?

Forøvrig, endel av det som blir trukket fram som eksempler på ‘spekulasjon’ leses ikke som reelt sett spekulasjon om en er kjent med bakgrunnsstoffet. Men mer som bevisst vage formuleringer fordi en der og da f.eks ikke har anledning til å legge ved den dokumentasjonen som kreves på rampelys.

Ja, jeg så det selv. Jeg spekulerer. Ikke ok. 

• Liker 4
Skrevet
SoWhat? skrev (2 timer siden):

Så fint at du ser dette fra barnets perspektiv. 

• Liker 33
Gjest Lille_Krokodille
Skrevet
SoWhat? skrev (2 timer siden):

Jeg har bare fulgt CBE på ig en stund. Jeg håper noen gidder å gi meg svar på om det har tatt seg veldig opp med bilder av barna. Jeg reagerte veldig på bildet der CBE holder datteren ( på bursdagen hennes?) , og datteren så virkelig bare lei ut. Trist. Det bildet ga meg en støkk, og jeg skjønner ikke hvordan de kunne legge ut det. Med en storfornøyd mor og et barn som ikke hadde antydning til smil. En kan godt si at det bildet vekket meg.

Jeg er helt innforstått med at jeg nok får spydige tilbakemeldinger, om noen, nå. Det er helt greit. Og jeg er fremdeles kritisk til all dritt som skrives om CBE her. Det blir utrolig mye usaklig og helt meningsløse spark til henne/firmaet.

Men når det gjelder eksponeringen av barna har jeg fått nok. Helt ok å dele en gang i året, men det har blitt massivt ift tidligere?  Og det var det bursdagsbildet.... ikke ok ett sekund. 

Det kommer endel unødvendige sleivspark innimellom, det er sant. Men det blir ofte sagt ifra om også. Men mye av kritikken går på «samlet sum» av det som blir lagt ut, og kritikkverdige forhold som har foregått over lang tid. 

Eksponeringen av barna er drøy, ja. Hadde hun konsekvent holdt barna vekk fra kanalene hadde det ikke blitt så mye krtikk av undertøysbilder og andre bilder som fokuserer på enkelte kroppsdeler... Og man kan jo tenke seg hva som skal til for å få det perfekte bildet av barna, med rigging av fotoutstyr, dandering av hår og koordinering av klær. Venting, posering, «nå må du smile til pappa!» osv. Helt koko. 

Og det bildet du nevner, jeg fatter ikke at de har hjerte til å legge det ut. At ikke de fikk litt vondt i magen av å SE bildet engang? Da lurer man jo på  de bevisst bruker barna bevisst for å skape diskusjoner for å generere klikk til bloggen. Jeg sier ikke at det ER sånn, men man kan jo lure på nødvendigheten av å poste et sånt bilde...

Gjest Atheena
Skrevet

Det er synd for de at de ikke lenger får fortsette i Bloggerne. Tenker at det har vært viktig for å fortsette å holde seg aktuelle og har vært med på å gi CBE sine kanaler følgere. Hadde vært kjempe reklame nå som de holder på med denne treningsappen også. 

Må jo være en stor kamp å holde på reklameinntektene. At de har klart å ha såpass stor inntjening gjennom så lang tid er godt gjort, jeg tror de fikk stor drahjelp fra Bloggerne, for rett før de ble med der så dalte interessen for bloggen veldig. Så når de begynner å miste følgere så lurer jeg på om det kommer noen særlig nye til? 

Gjest Lille_Krokodille
Skrevet
Klink skrev (1 time siden):

Hvor er det fruen ser så ugjenkjennelig ut egentlig? 

I virkeligheten. Ja, jeg har sett henne på nært hold. Veldig pen dame, men det er veldig tydelig at det er mer enn «lys og skygge» som blir lagt på bildene. Jeg skjønner ikke hvorfor hun skal redigere seg sånn, for hun er helt fin sånn som hun er/var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...