SoWhat? Skrevet 14. september 2020 #27881 Skrevet 14. september 2020 1 minutt siden, 123Frustrert skrev: Tror du mange går rundt snikfilmer barna sine? Virkelig? Tror du det er mange som står i skjul og filmer barna sine og om de blir oppdaget sier se skal sende det til bestemor? Når det i realiteten blir publisert på en reklamekanal slik at alle som vil kan se og mor tjene penger til nytt utseende? 😄 Jeg tror det ja. Det er ikke sånn at foreldre alltid informerer om at de filmer de små altså. 1
Aricia Skrevet 14. september 2020 #27882 Skrevet 14. september 2020 https://sharenting.unicef.no/ https://www.aftenposten.no/kultur/i/K5O2o/kommentar-caroline-berg-eriksen-bruker-sin-egen-datter-som-annonse-d https://www.bbc.com/news/world-47722427 31
Keaton Skrevet 14. september 2020 #27883 Skrevet 14. september 2020 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Jeg syns det var drøyt uansett jeg da. Helt klart, men var 12-13 år siden og de fleste har blitt mer bevisste på barns rett til privatliv siden det. De fleste. 31
SoWhat? Skrevet 14. september 2020 #27884 Skrevet 14. september 2020 1 minutt siden, Kollontaj skrev: Helt klart, men var 12-13 år siden og de fleste har blitt mer bevisste på barns rett til privatliv siden det. De fleste. Det var ikke 12,13 år siden jeg så det. Hvilket program tenker du på?
Surikatt Skrevet 14. september 2020 #27885 Skrevet 14. september 2020 21 minutter siden, SoWhat? skrev: Går rundt i huset og snikfilmer sine barn? Hmmm Nå tror jeg veldig mange foreldre "snikfimer" barna sine gitt 🙂 det hun legger ut er nok helt uskyldig. Husker det gikk et program på TV hvor de sendte inn masse viďeoer av barn som gjorde mye rart. Som slo seg og som satt på do. Og gråt og sa mye rart. Det syns jeg var drøyt, men det var mange sesonger av det programmet. Husker dessverre ikke hva det het. Jeg har aldri gjort det, faktisk. Hvis man hadde gjort dette mot en voksen kunne man blitt politianmeldt. Så alvorlig er det. 26
Villroses hage Skrevet 14. september 2020 #27886 Skrevet 14. september 2020 28 minutter siden, SoWhat? said: At hun viser rammen rundt bursdagen ser jeg ikke det store problemet med. Ingenting annet av bursdagen blir vist. Hadde det bare vært så vel - at bare rammen rundt ble vist! Her er det jo dessverre mindreårig som må posere som reklame for foreldrenes firma sine sponsorer. Firmaeierne, og trolig sponsorene, vet at bilder av barn gir desidert flest klikk, og dermed mest penger i kassa til firma og sponsorer. Barnearbeid, faktisk, selv på bursdagen. 25
Gjest CecilieX Skrevet 14. september 2020 #27887 Skrevet 14. september 2020 (endret) 42 minutter siden, SoWhat? skrev: Går rundt i huset og snikfilmer sine barn? Hmmm Nå tror jeg veldig mange foreldre "snikfimer" barna sine gitt 🙂 det hun legger ut er nok helt uskyldig. Husker det gikk et program på TV hvor de sendte inn masse viďeoer av barn som gjorde mye rart. Som slo seg og som satt på do. Og gråt og sa mye rart. Det syns jeg var drøyt, men det var mange sesonger av det programmet. Husker dessverre ikke hva det het. Nå slår du beina under din egen argumentasjon. Du synes altså det var drøyt, mens daglig eksponering fra de er født det er innafor? Er der fordi det er delikat da? Endret 14. september 2020 av CecilieX Blandet to brukere
Aricia Skrevet 14. september 2020 #27888 Skrevet 14. september 2020 https://www.newyorker.com/culture/cultural-comment/instagram-facebook-and-the-perils-of-sharenting Sitat On a philosophical level, sharenting exposes children to the larger digital world without their consent, robbing them of a kind of agency. It exposes them to platforms that they might have opted out of altogether—and deprives them of the choice to never be on social media in the first place. Sitat Could things parents post about children produce real-world outcomes, in terms of fodder for bullying, professional reputation, or future prospects? Could the fact that children already exist as online entities affect a child’s “ability to develop their own sense of self”? 22
MaleficentAurora Skrevet 14. september 2020 #27889 Skrevet 14. september 2020 45 minutter siden, SoWhat? skrev: Går rundt i huset og snikfilmer sine barn? Hmmm Nå tror jeg veldig mange foreldre "snikfimer" barna sine gitt 🙂 det hun legger ut er nok helt uskyldig. Husker det gikk et program på TV hvor de sendte inn masse viďeoer av barn som gjorde mye rart. Som slo seg og som satt på do. Og gråt og sa mye rart. Det syns jeg var drøyt, men det var mange sesonger av det programmet. Husker dessverre ikke hva det het. Nå er det CBE diskusjonen går ut på og ikke hva andre foreldre gjør. Ja hun snikfilmer og snikfotografere de små til stadighet. Hva som er uskyldig eller ikke er ikke poenget i dette. Poenget er at hun eksponere sine barn når hun har sagt i det offentligerom som er media at hun skulle trappe ned på det. Og ville bli mer kritisk på hva slags type bilder som blir lagt av de små. Det er noe som ikke har blitt tatt til etterretning eller ettertanke av noen av de to foreldrene. Du tenker nok på America funny home video. Men det kan uansett ikke sammenlignes at ei mor velger å selger sine to barns barndom på SoMe. 16
pøbelsara Skrevet 14. september 2020 #27890 Skrevet 14. september 2020 Jeg lurer virkelig på hvorfor du @SoWhat? og @Klink synes det er greit med de daglige dosene av barna til eierne av treasures as. Er det fordi dere synes ballongene og klærne er pene? fordi barna poserer bra? Jeg fatter ikke at man kan reagere på innholdet i enkeltstående filmer av barn man ikke vet noen ting som helst om fra show som feks "america's funniest home videos" og likevel ikke på at navngitte barn daglig vises frem i sosiale medier - i lek, på ferie, i hverdagen, til fest, på tur, på vei til barnehage/skole, på vei til fritidsaktivitet, foran Tv, ved spisebordet, på rommet, i bilen, på sykkel, i sykkelvogn, på bena, på ski, i bæremeis, i vogn, -i telt, på hotell, hjemme, i mors og fars seng, på kjøkkenet, foran TV - i alle mulige situasjoner. Hvorfor der dette greit? At barna har noen timer som ikke filmes hver dag, gjør ikke at folk ikke lenger vet hvem de er, eller at de får tilbake sin anonyme tilværelse. Jeg fatter ikke hvorfor noen synes dette er greit. Jeg så en video noen sendte meg i en helt annen sammenheng enn i some-kanalene til CBE. Datteren til CBE var med i den videoen, og jeg kjente henne igjen med en gang. Det betyr at jeg nok også ville kjent henne igjen på gaten eller hvor som helst i RL. Helt uten at hun har hatt mulighet til å velge dette selv. 46
pøbelsara Skrevet 14. september 2020 #27891 Skrevet 14. september 2020 2 minutter siden, MaleficentAurora skrev: Nå er det CBE diskusjonen går ut på og ikke hva andre foreldre gjør. Ja hun snikfilmer og snikfotografere de små til stadighet. Hva som er uskyldig eller ikke er ikke poenget i dette. Poenget er at hun eksponere sine barn når hun har sagt i det offentligerom som er media at hun skulle trappe ned på det. Og ville bli mer kritisk på hva slags type bilder som blir lagt av de små. Det er noe som ikke har blitt tatt til etterretning eller ettertanke av noen av de to foreldrene. Du tenker nok på America funny home video. Men det kan uansett ikke sammenlignes at ei mor velger å selger sine to barns barndom på SoMe. det jeg har uthevet er også med på å gjøre det CBE driver med enda verre. Hun gikk ut og sa at de skulle eksponere mindre - ergo vet hun at det er omdiskutert. På tross av hva hun sa den gangen, har eksponeringen overhodet ikke blitt mindre - det har blitt adskillig mer. Hun hevder at hun vet hva som er best for sine barn. Vel, jeg er helt uenig med henne - og fatter ikke at hun okke har mer respekt for at barn faktisk er egne individer, ikke dekorative props som skal brukes for å skape innhold i some. 28
Aricia Skrevet 14. september 2020 #27892 Skrevet 14. september 2020 Artikkelen i The New Yorker handler om boken Sharenting av jusprofessoren Leah Plunkett, les mer om henne og bokens tematikk her: https://leahplunkett.com/ Artikkelen tar blant flere ting opp nettopp motargumentet om at "alle gjør det" og "noen er mye verre enn X/Y", og kommenterer det med referanse til Plunkett, og med utgangspunkt i YouTube-kanalen "DaddyOFive". Foreldrene bak denne kanalen ble dømt for å ha eksponert og iscenesatt sine barn på nett. I følge Plunkett er imidlertid det at det finnes grader av eksponering ikke noe argument mot det prinsipielt og juridisk problematiske ved eksponering som også ved første øyekast er mer "uskyldig": Sitat The Martins’ five children will continue to grow and, like most tweens and teens, figure out who they are. Yet a version of them, bawling and pleading, will remain on the Internet, frozen in time. The Martins, however, just represent a more extreme version of how many of us live online, expanding our networks, sharing our lives with people beyond our physical reach. It’s hard to feel like you’re in the same universe as the Martins when you’re simply posting a clip of a child dealing with brain freeze on Facebook. But Plunkett’s argument is that these acts rest on the same continuum. 32
MaleficentAurora Skrevet 14. september 2020 #27893 Skrevet 14. september 2020 2 minutter siden, pøbelsara skrev: det jeg har uthevet er også med på å gjøre det CBE driver med enda verre. Hun gikk ut og sa at de skulle eksponere mindre - ergo vet hun at det er omdiskutert. På tross av hva hun sa den gangen, har eksponeringen overhodet ikke blitt mindre - det har blitt adskillig mer. Hun hevder at hun vet hva som er best for sine barn. Vel, jeg er helt uenig med henne - og fatter ikke at hun okke har mer respekt for at barn faktisk er egne individer, ikke dekorative props som skal brukes for å skape innhold i some. Om hun virkelig vet hva som er best for sine barn så ville hun ha holdt seg til hva hun sier i media og ikke vende ryggen like etterpå. Dette sa hun for over ett år siden; 《Barna er mer skjermet nå enn for noen år siden - i hvert fall hun eldste, forteller Caroline Berg Eriksen (31) til Dagbladet.》 https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/kjendis/skjermer-barna-mer-enn-for/70168562/amp 16
Klink Skrevet 14. september 2020 #27894 Skrevet 14. september 2020 12 minutter siden, pøbelsara skrev: Jeg lurer virkelig på hvorfor du @SoWhat? og @Klink synes det er greit med de daglige dosene av barna til eierne av treasures as. Er det fordi dere synes ballongene og klærne er pene? fordi barna poserer bra? Jeg fatter ikke at man kan reagere på innholdet i enkeltstående filmer av barn man ikke vet noen ting som helst om fra show som feks "america's funniest home videos" og likevel ikke på at navngitte barn daglig vises frem i sosiale medier - i lek, på ferie, i hverdagen, til fest, på tur, på vei til barnehage/skole, på vei til fritidsaktivitet, foran Tv, ved spisebordet, på rommet, i bilen, på sykkel, i sykkelvogn, på bena, på ski, i bæremeis, i vogn, -i telt, på hotell, hjemme, i mors og fars seng, på kjøkkenet, foran TV - i alle mulige situasjoner. Hvorfor der dette greit? At barna har noen timer som ikke filmes hver dag, gjør ikke at folk ikke lenger vet hvem de er, eller at de får tilbake sin anonyme tilværelse. Jeg fatter ikke hvorfor noen synes dette er greit. Jeg så en video noen sendte meg i en helt annen sammenheng enn i some-kanalene til CBE. Datteren til CBE var med i den videoen, og jeg kjente henne igjen med en gang. Det betyr at jeg nok også ville kjent henne igjen på gaten eller hvor som helst i RL. Helt uten at hun har hatt mulighet til å velge dette selv. Syns det er mest trening, spons, vin, hun selv og mat jeg. Syns ikke det er så mye barn. 5
Gjest Lavande Skrevet 14. september 2020 #27895 Skrevet 14. september 2020 (endret) Fakta: Hittil i september ser man barn på 10 av 25 bilder på bedriftens instagramkonto, jf. https://www.instagram.com/carolinebergeriksenno/?hl=en For min del er det 10 bilder for mye. Endret 14. september 2020 av Lavande
SoWhat? Skrevet 14. september 2020 #27896 Skrevet 14. september 2020 55 minutter siden, CecilieX skrev: Nå slår du beina under din egen argumentasjon. Du synes altså det var drøyt, mens daglig eksponering fra de er født det er innafor? Er der fordi det er delikat da? Delikat? Og husk nå på at jeg ikke tar stilling til om det er ok å dele mye av barn. Jeg sier bare at bildene er uskyldige. Med det mener jeg at de ikke viser barna i det som kan oppfattes som pinlige og sårbare situasjoner. 1
SoWhat? Skrevet 14. september 2020 #27897 Skrevet 14. september 2020 46 minutter siden, pøbelsara skrev: Jeg lurer virkelig på hvorfor du @SoWhat? og @Klink synes det er greit med de daglige dosene av barna til eierne av treasures as. Er det fordi dere synes ballongene og klærne er pene? fordi barna poserer bra? Jeg fatter ikke at man kan reagere på innholdet i enkeltstående filmer av barn man ikke vet noen ting som helst om fra show som feks "america's funniest home videos" og likevel ikke på at navngitte barn daglig vises frem i sosiale medier - i lek, på ferie, i hverdagen, til fest, på tur, på vei til barnehage/skole, på vei til fritidsaktivitet, foran Tv, ved spisebordet, på rommet, i bilen, på sykkel, i sykkelvogn, på bena, på ski, i bæremeis, i vogn, -i telt, på hotell, hjemme, i mors og fars seng, på kjøkkenet, foran TV - i alle mulige situasjoner. Hvorfor der dette greit? At barna har noen timer som ikke filmes hver dag, gjør ikke at folk ikke lenger vet hvem de er, eller at de får tilbake sin anonyme tilværelse. Jeg fatter ikke hvorfor noen synes dette er greit. Jeg så en video noen sendte meg i en helt annen sammenheng enn i some-kanalene til CBE. Datteren til CBE var med i den videoen, og jeg kjente henne igjen med en gang. Det betyr at jeg nok også ville kjent henne igjen på gaten eller hvor som helst i RL. Helt uten at hun har hatt mulighet til å velge dette selv. Som jeg har skrevet, så overlater jeg til foreldrene å avgjøre hva som er greit eller ikke. Og det showet du skriver om viste barn i veldig mange pinlige og sårbare situasjoner. Jeg syns det var drøyt. Jeg har ikke sett i nærheten av slikt fra CBE. Men igjen, det er opp til dem hva de velger å gjøre. 1
Populært innlegg 123Frustrert Skrevet 14. september 2020 Populært innlegg #27898 Skrevet 14. september 2020 1 time siden, SoWhat? skrev: Jeg tror det ja. Det er ikke sånn at foreldre alltid informerer om at de filmer de små altså. Du ser ikke forskjellen på at ei mor på Fagernes filmer barna sine mens de baker og lagrer det på telefonen som et minne, enn cbe snikfilmer barna sine mens de leker i dukkehuset som er merket reklame og sendes ut til absolutt alle som vil se? men jeg mener at cbe snikfilmer barna sine generelt uforholdsmessig mye, mye mer en jeg gjør selv i alle fall. Jeg hadde ikke likt å bli smil filmet, ergo snikfilmer jeg ikke barna mine heller. Og vet du hva? Tror ikke Cbe liker å bli snikfilmer heller, for da kan man se at magen ikke er innhul eller filme feil side av ansiktet. 55
SoWhat? Skrevet 14. september 2020 #27899 Skrevet 14. september 2020 1 time siden, Villroses hage skrev: Hadde det bare vært så vel - at bare rammen rundt ble vist! Her er det jo dessverre mindreårig som må posere som reklame for foreldrenes firma sine sponsorer. Firmaeierne, og trolig sponsorene, vet at bilder av barn gir desidert flest klikk, og dermed mest penger i kassa til firma og sponsorer. Barnearbeid, faktisk, selv på bursdagen. Jeg syns det å kalle dette barnearbeid for dramatikkens skyld er både en stor fornærmelse og grovt mot barn der ute som må arbeide. Ærlig talt 2
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 14. september 2020 Populært innlegg #27900 Skrevet 14. september 2020 2 minutter siden, SoWhat? skrev: Jeg syns det å kalle dette barnearbeid for dramatikkens skyld er både en stor fornærmelse og grovt mot barn der ute som må arbeide. Ærlig talt Jeg er uenig. Når fireåringens bursdag er en helkommersiell happening i mors SoMe, er det barnearbeid. jeg sier ikke at det ikke finnes barnearbeid som er adskillig verre enn dette, men det er likefullt barnearbeid. 50
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå