Aricia Skrevet 14. september 2020 #27901 Skrevet 14. september 2020 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Jeg syns det å kalle dette barnearbeid for dramatikkens skyld er både en stor fornærmelse og grovt mot barn der ute som må arbeide. Ærlig talt https://www.newyorker.com/culture/cultural-comment/instagram-facebook-and-the-perils-of-sharenting Sitat The territory of the “commercial sharenter” is where Plunkett’s queries about the ethical dimensions of putting your kids on the Internet merge with her concerns about data and surveillance. New parents, for whom commiseration becomes a kind of currency, represent an attractive audience. [...] The laws governing child labor, Plunkett reminds us, originally presumed the “factory floor or the family dairy farm.” It’s harder to figure out how a child can opt out of their role in a mommy or daddy blog. 28
SoWhat? Skrevet 14. september 2020 #27902 Skrevet 14. september 2020 3 minutter siden, pøbelsara skrev: Jeg er uenig. Når fireåringens bursdag er en helkommersiell happening i mors SoMe, er det barnearbeid. jeg sier ikke at det ikke finnes barnearbeid som er adskillig verre enn dette, men det er likefullt barnearbeid. Hvordan er dette barnearbeid? 2
Orly Skrevet 14. september 2020 #27903 Skrevet 14. september 2020 2 timer siden, SoWhat? skrev: Går rundt i huset og snikfilmer sine barn? Hmmm Nå tror jeg veldig mange foreldre "snikfimer" barna sine gitt 🙂 det hun legger ut er nok helt uskyldig. Husker det gikk et program på TV hvor de sendte inn masse viďeoer av barn som gjorde mye rart. Som slo seg og som satt på do. Og gråt og sa mye rart. Det syns jeg var drøyt, men det var mange sesonger av det programmet. Husker dessverre ikke hva det het. Tror du virkelig mange går rundt å snikfilmer barna sine? Akkurat det tror ikke jeg 22
Gjest Snøsøta Skrevet 14. september 2020 #27904 Skrevet 14. september 2020 2 timer siden, SoWhat? skrev: Det er jo ikke bare CBE som deler bilder av barna da. Så ikke bare hun som er "sikker i sin sak" Jeg velger å tro at etter så mange år i gamet med både tabber og ting de lykkes med, så er det nok gjennomtenkt fra hennes og mannens side. De er vel av de som har holdt på lengst? Ærlig talt. Foreldrene bruker bursdagen til en fireåring i reklame. Spiller vel ikke noen rolle om bildene er pene eller ikke, holder du hendene foran øynene nå? Det er ikke en mamma som stolt deler et bilde av barnet sitt på bursdagen, det er en systematisk publisering av planlegging og gjennomføring komplett med spons og reklame, gjennom flere innlegg på blogg og Instagram. Bursdagen lages som et produkt de kan selge for penger. Alt du klarer å få ut av det er at bildene er pene?
SoWhat? Skrevet 14. september 2020 #27905 Skrevet 14. september 2020 1 minutt siden, Snøsøta skrev: Ærlig talt. Foreldrene bruker bursdagen til en fireåring i reklame. Spiller vel ikke noen rolle om bildene er pene eller ikke, holder du hendene foran øynene nå? Det er ikke en mamma som stolt deler et bilde av barnet sitt på bursdagen, det er en systematisk publisering av planlegging og gjennomføring komplett med spons og reklame, gjennom flere innlegg på blogg og Instagram. Bursdagen lages som et produkt de kan selge for penger. Alt du klarer å få ut av det er at bildene er pene? Hun har offentligjort rammen rundt bursdagen. Ingenting mer. 2
Gjest Lavande Skrevet 14. september 2020 #27906 Skrevet 14. september 2020 Alle barn og unge under 18 år har rettigheter, som står skrevet i FNs barnekonvensjon. Det er vårt ansvar som voksne at barn får sine rettigheter oppfylt. Alle har plikt til å si ifra om brudd på barns rettigheter. Barnets beste og barns rett til privatliv er blant annet nedfelt i FNs barnekonvensjon. Er deling av bilder og tekst om navngitte barn over flere år, ofte daglig, til deres beste, så lenge det som offentliggjøres er "uskyldig"? For å svare på det, kan man se på hva jurist og spesialrådgiver i Redd Barna, Sara Eline Grønvold sier om dette - fra https://www.barnevakten.no/trakker-du-over-barnas-rett-til-privatliv/ "Det er viktig å huske at barnets beste faktisk betyr barnets beste, og ikke blir snudd på hodet som et «ikke til skade»-prinsipp. Det er faktisk slik at deling av barnebilder skal være direkte til barnets beste...."
Gjest CecilieX Skrevet 14. september 2020 #27907 Skrevet 14. september 2020 24 minutter siden, SoWhat? skrev: Delikat? Og husk nå på at jeg ikke tar stilling til om det er ok å dele mye av barn. Jeg sier bare at bildene er uskyldige. Med det mener jeg at de ikke viser barna i det som kan oppfattes som pinlige og sårbare situasjoner. Dette showet du syntes var drøyt var barn som «gråt», «slo seg», «sa mye rart». Derimot synes synes du det er uproblematisk at CBE deler bilder fordi disse bildene er uskyldige. Da er det vel det som er skillelinjen din, typen bilder? Du vil derimot ikke si noe om hva du mener om mengden eller prinsipielle forhold? Beleilig nok husker du ikke hva showet het, slik at det blir vanskelig å sammenlikne. Husker du om det var enkeltepisoder eller var det de samme barna hele tiden? Husker du om du fikk vite navn, bosted?
Populært innlegg Keaton Skrevet 14. september 2020 Populært innlegg #27908 Skrevet 14. september 2020 3 minutter siden, SoWhat? skrev: Hun har offentligjort rammen rundt bursdagen. Ingenting mer. Rammen? Hva mener du er rammen? Bordet? Bilen som ble gitt i gave? Rommet som er pyntet? Forklaringen av alt som foregår før bursdagen, under bursdagen og etter? Kjolen? All pynten? Kaka? Ballongene? Barnet selv? En ramme ville vært å si at det er bursdag på søndag i tre timer og temaet er Bambi. Det er rammen. 52
SoWhat? Skrevet 14. september 2020 #27909 Skrevet 14. september 2020 4 minutter siden, CecilieX skrev: Dette showet du syntes var drøyt var barn som «gråt», «slo seg», «sa mye rart». Derimot synes synes du det er uproblematisk at CBE deler bilder fordi disse bildene er uskyldige. Da er det vel det som er skillelinjen din, typen bilder? Du vil derimot ikke si noe om hva du mener om mengden eller prinsipielle forhold? Beleilig nok husker du ikke hva showet het, slik at det blir vanskelig å sammenlikne. Husker du om det var enkeltepisoder eller var det de samme barna hele tiden? Husker du om du fikk vite navn, bosted? Jeg har fått navnet på programmet nå. Ja, jeg syns det var drøyt å offentliggjøre mange av de videoene for at man skulle le av barna. Jeg må gjenta meg selv igjen! Jeg tar ikke stilling til hva foreldrene her gjør. Jeg har tillit til at etter så mange år i bransjen med både å gjøre feil og rett, at det de gjør er gjennomtenkt. Det er deres valg, og det respekterer jeg 1
SoWhat? Skrevet 14. september 2020 #27910 Skrevet 14. september 2020 (endret) 11 minutter siden, Kollontaj skrev: Rammen? Hva mener du er rammen? Bordet? Bilen som ble gitt i gave? Rommet som er pyntet? Forklaringen av alt som foregår før bursdagen, under bursdagen og etter? Kjolen? All pynten? Kaka? Ballongene? Barnet selv? En ramme ville vært å si at det er bursdag på søndag i tre timer og temaet er Bambi. Det er rammen. Vi fikk se et pyntet rom med oppdekket bord og kaker. Det er en ramme rundt et selskap. At hun fortalte hvordan de hadde gjort det, ser jeg ingen problem med. Som nevnt tidligere, så tror jeg det var tips til andre foreldre. Endret 14. september 2020 av SoWhat? 1
Måne Rampelyset Skrevet 14. september 2020 #27911 Skrevet 14. september 2020 Tråden er ryddet for avsporing og svar til dette. Måne, admin.
Gjest CecilieX Skrevet 14. september 2020 #27912 Skrevet 14. september 2020 13 minutter siden, SoWhat? skrev: Jeg har fått navnet på programmet nå. Ja, jeg syns det var drøyt å offentliggjøre mange av de videoene for at man skulle le av barna. Jeg må gjenta meg selv igjen! Jeg tar ikke stilling til hva foreldrene her gjør. Jeg har tillit til at etter så mange år i bransjen med både å gjøre feil og rett, at det de gjør er gjennomtenkt. Det er deres valg, og det respekterer jeg Hva het programmet?
Villroses hage Skrevet 14. september 2020 #27913 Skrevet 14. september 2020 17 minutter siden, SoWhat? said: Jeg syns det å kalle dette barnearbeid for dramatikkens skyld er både en stor fornærmelse og grovt mot barn der ute som må arbeide. Ærlig talt Mange barn arbeider som kjent under grusomme forhold rundt i verden. Tøvete å sammenligne deres skjebne med norske bloggerbarn. Likefullt blir bloggerbarn kynisk utnyttet av sine foreldre nettopp i Norge. Dette må ærlig talt kunne tas opp uten å bli beskyldt for dramatisering. Barnearbeid er ulovlig i norge. Arbeidsmiljøloven sier: "Barn som er under 15 år, skal som hovedregel ikke utføre arbeid." Selv om barna til eierne av influenserbedriften ikke lever under "grusomme forhold" (noe som heller ikke blir hevdet i denne tråden), blir de satt av bedriftseierne til å posere i forbindelse med deres reklameoppdrag. Det er veldokumentert at i rikelig av barnas fritid og hverdagsliv må de stille opp til filming og fotografering. Med deres navn, alder og adresse blir alt publisert i åpne reklamekanaler. Alt dette med formål inntekts ervervelse, altså arbeid. 25
SoWhat? Skrevet 14. september 2020 #27914 Skrevet 14. september 2020 1 minutt siden, CecilieX skrev: Hva het programmet? Home videos ett-eller-annet
SoWhat? Skrevet 14. september 2020 #27915 Skrevet 14. september 2020 1 minutt siden, Villroses hage skrev: Mange barn arbeider som kjent under grusomme forhold rundt i verden. Tøvete å sammenligne deres skjebne med norske bloggerbarn. Likefullt blir bloggerbarn kynisk utnyttet av sine foreldre nettopp i Norge. Dette må ærlig talt kunne tas opp uten å bli beskyldt for dramatisering. Barnearbeid er ulovlig i norge. Arbeidsmiljøloven sier: "Barn som er under 15 år, skal som hovedregel ikke utføre arbeid." Selv om barna til eierne av influenserbedriften ikke lever under "grusomme forhold" (noe som heller ikke blir hevdet i denne tråden), blir de satt av bedriftseierne til å posere i forbindelse med deres reklameoppdrag. Det er veldokumentert at i rikelig av barnas fritid og hverdagsliv må de stille opp til filming og fotografering. Med deres navn, alder og adresse blir alt publisert i åpne reklamekanaler. Alt dette med formål inntekts ervervelse, altså arbeid. Nettopp. Barnearbeid er ulovlig i Norge 2
MaleficentAurora Skrevet 14. september 2020 #27916 Skrevet 14. september 2020 (endret) 4 minutter siden, CecilieX skrev: Hva het programmet? America funniest homes vidoes Endret 14. september 2020 av MaleficentAurora 2
Keaton Skrevet 14. september 2020 #27917 Skrevet 14. september 2020 14 minutter siden, SoWhat? skrev: Vi fikk se et pyntet rom med oppdekket bord og kaker. Det er en ramme rundt et selskap. At hun fortalte hvordan de hadde gjort det, ser jeg ingen problem med. Som nevnt tidligere, så tror jeg det var tips til andre foreldre. Det er kjernevirksomheten i en reklameblogg. Reklame kamuflert som venninnetips. 25
Gjest Lavande Skrevet 14. september 2020 #27918 Skrevet 14. september 2020 (endret) Ja, foreldre er de nærmeste til å vurdere hva som er best for barnet sitt, og de fleste foreldre gjør dette på en god måte, men så har man dessverre unntakene. Jurist og spesialrådgiver i Redd Barna, Sara Eline Grønvold sier følgende om de - fra https://www.barnevakten.no/trakker-du-over-barnas-rett-til-privatliv/ "Likevel er det noen som enten legger ut bilder som er egnet til misbruk, eller enorme mengder med «hyggelige» bilder. Sistnevnte gjelder bilder som isolert sett kanskje er hyggelige og uskyldige, men hvis det kommer mange om dagen, begynner det å ligne en overvåkning av barnet." Endret 14. september 2020 av Lavande
SoWhat? Skrevet 14. september 2020 #27919 Skrevet 14. september 2020 Akkurat nå, Kollontaj skrev: Det er kjernevirksomheten i en reklameblogg. Reklame kamuflert som venninnetips. Venninnetips tar hun vel privat. Men hvem vet. Tror nok det var mer myntet på lesere.
Keaton Skrevet 14. september 2020 #27920 Skrevet 14. september 2020 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Venninnetips tar hun vel privat. Men hvem vet. Tror nok det var mer myntet på lesere. I alle dager. 😶 24
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå