Aricia Skrevet 14. september 2020 #27861 Skrevet 14. september 2020 (endret) 12 minutter siden, SoWhat? skrev: Hva er det jeg tar stilling til her? Du slår for det første fast at bildene er helt uskyldige, uten å feks vurdere det potensielt prinsipielt problematiske ved konteksten bildene opptrer i. Et ekte barns fødselsdag blir gjort til reklameinnslag på nett, uten at hovedpersonen selv har reell mulighet til å gi informert samtykke, og uten at vedkommende senere i livet vil kunne gjøre om på valgene foreldrene har gjort om å klistre en bestemt digital identitet til barnets folkeregistrerte navn for all framtid, gjennom store mengder bilder og tekst. Barn er også individer med rett til et privatliv, det er nedfelt i FNs Barnekonvensjon, som definerer dette som en menneskerett. Dessuten er unnfallenhet og ufarliggjøring også å ta stilling, selvsagt. Det framstår bare som en måte å ta stilling på der man forsøker å unngå å bli stilt til ansvar for det standpunktet man inntar. Endret 14. september 2020 av Aricia 48
SoWhat? Skrevet 14. september 2020 #27862 Skrevet 14. september 2020 2 minutter siden, 123Frustrert skrev: Og dette er nok et eksempel på argumentasjon i cbe sin stil; jeg vet hva som er best for mine barn og tar aldri feil. Har aldri heller angret på avgjørelser jeg har tatt på vegne av dem. vi blir gang på gang informert om foreldre som tar skadelige valg på vegne av barna sine og alle jeg kjenner er litt usikker i foreldrerollen og på avgjørelser de tar på vegne av barna sine, selv om de er i tråd med barnevernkonvensjonen og alle råd ellers. Det er bare cbe som er sikker k sin sak, til tross for at avgjørelsene er stikk k strid med ekspertise på tema. Det er jo ikke bare CBE som deler bilder av barna da. Så ikke bare hun som er "sikker i sin sak" Jeg velger å tro at etter så mange år i gamet med både tabber og ting de lykkes med, så er det nok gjennomtenkt fra hennes og mannens side. De er vel av de som har holdt på lengst? 1
Keaton Skrevet 14. september 2020 #27863 Skrevet 14. september 2020 11 minutter siden, SoWhat? skrev: Jeg har tiltro til at de fleste foreldre vet hva som er skadelig og ikke for barna sine. Jeg kommenterer det jeg reagerer på. Når det blir påstått at kake og mat ikke er bra nok for barna. Det blir for dumt. Jeg trenger jo ikke å engasjere meg i absolutt alt. Det er lov til å være nøytral i noen saker 🙂 Drit nå i kaka og maten, helt uinteressant. Det er ikke det diskusjonen går i. Ville du selv ha likt at noen fikset bursdag for deg og samtidig la alt ut for hundretusener for å se? Fra hjemmet ditt? Uten at du ble forespurt? Og samtidig tjente penger på det? Nei? Tenkte meg det. 37
Klink Skrevet 14. september 2020 #27864 Skrevet 14. september 2020 1 minutt siden, Aricia skrev: Du slår for det første fast at bildene er helt uskyldige, uten å feks vurdere det potensielt prinsipielt problematiske ved konteksten bildene opptrer i. Et ekte barns fødselsdag blir gjort til reklameinnslag på nett, uten at hovedpersonen selv har reell mulighet til å gi informert samtykke, og uten å senere i livet gjøre om på valgene foreldrene har gjort om å klistre en bestemt digital identitet til barnets folkeregistrerte navn for all framtid, gjennom store mengder bilder og tekst. Barn er også individer med rett til et privatliv, det er nedfelt i FNs Barnekonvensjon, som definerer dette som en menneskerett. Dessuten er unnfallenhet og ufarliggjøring også å ta stilling, selvsagt. Det framstår bare som en måte å ta stilling på der man forsøker å unngå å bli stilt til ansvar for det standpunktet man tar. Men bare noen få bilder fra bursdagen? De hadde ikke fotoshoot hele bursdagen. Syns også at de ser veldig uskyldige ut. 3
Aricia Skrevet 14. september 2020 #27865 Skrevet 14. september 2020 (endret) 1 minutt siden, Klink skrev: Men bare noen få bilder fra bursdagen? De hadde ikke fotoshoot hele bursdagen. Syns også at de ser veldig uskyldige ut. Ok, så dette er første gang bilder som angår barnets liv er blitt lagt ut? Det er en engangsforeteelse? Endret 14. september 2020 av Aricia 34
Klink Skrevet 14. september 2020 #27866 Skrevet 14. september 2020 1 minutt siden, Kollontaj skrev: Drit nå i kaka og maten, helt uinteressant. Det er ikke det diskusjonen går i. Ville du selv ha likt at noen fikset bursdag for deg og samtidig la alt ut for hundretusener for å se? Fra hjemmet ditt? Uten at du ble forespurt? Og samtidig tjente penger på det? Nei? Tenkte meg det. Fra sitt eget hjem, hun bor der selv. Og hvorfor ikke ? Hadde bært glad om Moen hadde styra så mye for meg. Barna drar vel også nytte av at mor tjener penger. 4
SoWhat? Skrevet 14. september 2020 #27867 Skrevet 14. september 2020 1 minutt siden, Aricia skrev: Du slår for det første fast at bildene er helt uskyldige, uten å feks vurdere det potensielt prinsipielt problematiske ved konteksten bildene opptrer i. Et ekte barns fødselsdag blir gjort til reklameinnslag på nett, uten at hovedpersonen selv har reell mulighet til å gi informert samtykke, og uten å senere i livet gjøre om på valgene foreldrene har gjort om å klistre en bestemt digital identitet til barnets folkeregistrerte navn for all framtid, gjennom store mengder bilder og tekst. Barn er også individer med rett til et privatliv, det er nedfelt i FNs Barnekonvensjon, som definerer dette som en menneskerett. Dessuten er unnfallenhet og ufarliggjøring også å ta stilling, selvsagt. Det framstår bare som en måte å ta stilling på der man forsøker å unngå å bli stilt til ansvar for det standpunktet man tar. Ja, jeg syns bildene er uskyldige. Og jeg tror barna her har masse privatliv. Foreldrene deler noen minutter nå og da av dem. Resten av døgnet har de privatliv. At hun viser rammen rundt bursdagen ser jeg ikke det store problemet med. Ingenting annet av bursdagen blir vist. 4
Klink Skrevet 14. september 2020 #27868 Skrevet 14. september 2020 (endret) 2 minutter siden, Aricia skrev: Ok, så dette er første gang bilder som angår barnets liv er blitt lagt ut? Det er en engangsforeteelse? Nei, men de fleste bildene er veldig uskyldige. faktisk alle jeg har sett. Endret 14. september 2020 av Klink 4
Surikatt Skrevet 14. september 2020 #27869 Skrevet 14. september 2020 2 timer siden, Tistelblad skrev: Mulig dette har blitt stilt spørsmål rundt før, men jeg lurer på hva bursdagsgjestene - og hovedpersonen - egentlig spiser i disse selskapene. Er den kaka der særlig barnevennlig? Alle unger jeg kjenner liker vanlig langpannesjokoladekake best, og takker nei til både donuts, fondant og makroner. Det er jo tydelig at det legges mest vekt på å ta såkalt delikate bilder her, og minst vekt på å faktisk tilrettelegge for fireåringene. Likevel er det rart å skulle inspirere med sukkersøt bursdagsstyling når maten som blir presentert (sannsynligvis) ikke vil bli spist av barn Ja, det stemmer. Tror ikke at Caroline Berg-Eriksen spiser noe av dette, akkurat. 1
Surikatt Skrevet 14. september 2020 #27870 Skrevet 14. september 2020 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Ja, jeg syns bildene er uskyldige. Og jeg tror barna her har masse privatliv. Foreldrene deler noen minutter nå og da av dem. Resten av døgnet har de privatliv. At hun viser rammen rundt bursdagen ser jeg ikke det store problemet med. Ingenting annet av bursdagen blir vist. Kaller du det privatliv at mor går rundt i huset og snikfilmer sine egne barn og sprer det på nettet? Det er jo til å bli paranoid av. 39
Keaton Skrevet 14. september 2020 #27871 Skrevet 14. september 2020 3 minutter siden, Klink skrev: Men bare noen få bilder fra bursdagen? De hadde ikke fotoshoot hele bursdagen. Syns også at de ser veldig uskyldige ut. Flere innlegg på IG, flere innlegg på bloggen, masse på story. Knallhard kommersialisme og eksponering av mindreårige. Håper det er verdt det. 😣 40
Aricia Skrevet 14. september 2020 #27872 Skrevet 14. september 2020 2 minutter siden, Klink skrev: Fra sitt eget hjem, hun bor der selv. Og hvorfor ikke ? Hadde bært glad om Moen hadde styra så mye for meg. Barna drar vel også nytte av at mor tjener penger. Er det bare CBE som bor der? Er det bare hennes hjem? Er barna ikke autonome individer med egne grunnleggende menneskerettigheter, som feks rett til privatliv? 47
SoWhat? Skrevet 14. september 2020 #27873 Skrevet 14. september 2020 5 minutter siden, Kollontaj skrev: Drit nå i kaka og maten, helt uinteressant. Det er ikke det diskusjonen går i. Ville du selv ha likt at noen fikset bursdag for deg og samtidig la alt ut for hundretusener for å se? Fra hjemmet ditt? Uten at du ble forespurt? Og samtidig tjente penger på det? Nei? Tenkte meg det. Unnskyld meg, men det var det jeg kommenterte her. Kan jeg vennligst få kommentere det jeg føler for? 2
Aricia Skrevet 14. september 2020 #27874 Skrevet 14. september 2020 3 minutter siden, SoWhat? skrev: Ja, jeg syns bildene er uskyldige. Og jeg tror barna her har masse privatliv. Foreldrene deler noen minutter nå og da av dem. Resten av døgnet har de privatliv. At hun viser rammen rundt bursdagen ser jeg ikke det store problemet med. Ingenting annet av bursdagen blir vist. Og så kritiserer du kritikerne i tråden for å ikke ha reflektert rundt problematikken vi diskuterer?? 29
123Frustrert Skrevet 14. september 2020 #27875 Skrevet 14. september 2020 8 minutter siden, SoWhat? skrev: Det er jo ikke bare CBE som deler bilder av barna da. Så ikke bare hun som er "sikker i sin sak" Jeg velger å tro at etter så mange år i gamet med både tabber og ting de lykkes med, så er det nok gjennomtenkt fra hennes og mannens side. De er vel av de som har holdt på lengst? Hun er den eneste som jeg har sett påstår at hun ikke angrer, overhodet. Så jo, cbe er den eneste jeg har sett som er sikker i sin sak. 24
SoWhat? Skrevet 14. september 2020 #27876 Skrevet 14. september 2020 3 minutter siden, Surikatt skrev: Kaller du det privatliv at mor går rundt i huset og snikfilmer sine egne barn og sprer det på nettet? Det er jo til å bli paranoid av. Går rundt i huset og snikfilmer sine barn? Hmmm Nå tror jeg veldig mange foreldre "snikfimer" barna sine gitt 🙂 det hun legger ut er nok helt uskyldig. Husker det gikk et program på TV hvor de sendte inn masse viďeoer av barn som gjorde mye rart. Som slo seg og som satt på do. Og gråt og sa mye rart. Det syns jeg var drøyt, men det var mange sesonger av det programmet. Husker dessverre ikke hva det het. 2
SoWhat? Skrevet 14. september 2020 #27877 Skrevet 14. september 2020 6 minutter siden, Aricia skrev: Og så kritiserer du kritikerne i tråden for å ikke ha reflektert rundt problematikken vi diskuterer?? Hæ? 1
Frøken Scott Skrevet 14. september 2020 #27878 Skrevet 14. september 2020 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Går rundt i huset og snikfilmer sine barn? Hmmm Nå tror jeg veldig mange foreldre "snikfimer" barna sine gitt 🙂 det hun legger ut er nok helt uskyldig. Husker det gikk et program på TV hvor de sendte inn masse viďeoer av barn som gjorde mye rart. Som slo seg og som satt på do. Og gråt og sa mye rart. Det syns jeg var drøyt, men det var mange sesonger av det programmet. Husker dessverre ikke hva det het. Fikk du navn og adresse til disse barna? Så du dem noen gang igjen? Daglig? 40
123Frustrert Skrevet 14. september 2020 #27879 Skrevet 14. september 2020 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Går rundt i huset og snikfilmer sine barn? Hmmm Nå tror jeg veldig mange foreldre "snikfimer" barna sine gitt 🙂 det hun legger ut er nok helt uskyldig. Husker det gikk et program på TV hvor de sendte inn masse viďeoer av barn som gjorde mye rart. Som slo seg og som satt på do. Og gråt og sa mye rart. Det syns jeg var drøyt, men det var mange sesonger av det programmet. Husker dessverre ikke hva det het. Tror du mange går rundt snikfilmer barna sine? Virkelig? Tror du det er mange som står i skjul og filmer barna sine og om de blir oppdaget sier se skal sende det til bestemor? Når det i realiteten blir publisert på en reklamekanal slik at alle som vil kan se og mor tjene penger til nytt utseende? 😄 48
SoWhat? Skrevet 14. september 2020 #27880 Skrevet 14. september 2020 Akkurat nå, Frøken Scott skrev: Fikk du navn og adresse til disse barna? Så du dem noen gang igjen? Daglig? Jeg syns det var drøyt uansett jeg da. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå