Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg tror vel ingen har vondt av at noen er uenige og har litt annet syn enn flertallet her. Jeg tror det er bare sunt. 

Ikke når noen bare har det gøy med å fyre opp seriøse motdebattanter mens de ler i skjegget og nekter å underbygge eller utdype standpunktene sine. Det er ikke sunt, det er respektløs, og sløsing med andres tid (både de som skriver motinnleggene man ler av, og de mange, mange som leser tråden på fullt alvor).

Det er ikke sunt i det hele tatt, bare destruktivt.

• Liker 40
Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg anser ikke dette her i tråden for en "offentlig debatt" Jeg anser hele Rampelys-forumet som underholdning, for det meste lett underholdning. Det er sladder på nett. Jeg går virkelig ikke inn her med alvor og stort engasjement! Jeg dropper innom en sjelden gang for å se hva som skjer i tråden. Og så kommenterer jeg enda sjeldnere når jeg reagerer på noe. Oftest med humor. Jeg syns det er mye underholdende dramatisering og krisemaksimering her. Som å kalle ting for "snikfilming" og "barnearbeid" Hadde dette vært noe jeg anså som en seriøs offentlig debatt, hadde jo nevnte vært alvorlig. Her inne blir det bare enda en måte å  dramatisere på.

Jeg kommer med mine meninger her, og kan gjerne ha noen meningsutvekslinger så lenge brukere her ikke er ufine. Så var det sagt 🙂

Alle har rett til å ha egne meninger, men ikke egne fakta slik du debattere useriøst med en god dose mangel på dokumentasjoner som kan støtte de uverdige påstander om CBE som du til stadighet legger fra deg. Du har tydeligvis ikke noen mening om CBE&co når du anser denne debatten som uoffisiellt. Ens velger ikke selv om en offentlig debatt er uoffisiellt eller ikke, for hvis man ikke selv har en mening med engasjement, gir man andres meninger større spillerom i en debatt. Som faktisk er viktig å ha når en en slik influencere CBE ikke tar seg til seg faglig råd eller lytter til fagpersoner når det kommer til eksponering av små barn. Jeg forventet ikke dype meninger, men hvis du sier noe, vil jeg gjerne du skal mene det, noe du nå har bekreftet at du ikke gjør siden tråden her er rent underholdning for deg. Jeg tror vi skal være tydelige med hverandre, jeg. Noe du ofte ikke er når du først stikker innom løpet dine "sjeldne" ganger for å avspore og kun er innom før å se hvem som havnet først i fellen du etterlater deg. Så blir det ikke så mange misforståelser mellom folk. Jeg har diskutert med deg før og jeg kjenner til diskusjon teknikkene dine. Er bare og se hvordan det gikk igår kveld. 

• Liker 11
Skrevet
10 minutter siden, Aricia skrev:

Ikke når noen bare har det gøy med å fyre opp seriøse motdebattanter mens de ler i skjegget og nekter å underbygge eller utdype standpunktene sine. Det er ikke sunt, det er respektløs, og sløsing med andres tid (både de som skriver motinnleggene man ler av, og de mange, mange som leser tråden på fullt alvor).

Jeg latterligjør ingen. Jeg kan le av innlegg hvis jeg syns at det blir for absurd. Jeg ler ikke av enkeltbrukere. Som det virker som om du tror

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, MaleficentAurora skrev:

Alle har rett til å ha egne meninger, men ikke egne fakta slik du debattere useriøst med en god dose mangel på dokumentasjoner som kan støtte de uverdige påstander om CBE som du til stadighet legger fra deg. Du har tydeligvis ikke noen mening om CBE&co når du anser denne debatten som uoffisiellt. Ens velger ikke selv om en offentlig debatt er uoffisiellt eller ikke, for hvis man ikke selv har en mening med engasjement, gir man andres meninger større spillerom i en debatt. Som faktisk er viktig å ha når en en slik influencere CBE ikke tar seg til seg faglig råd eller lytter til fagpersoner når det kommer til eksponering av små barn. Jeg forventet ikke dype meninger, men hvis du sier noe, vil jeg gjerne du skal mene det, noe du nå har bekreftet at du ikke gjør siden tråden her er rent underholdning for deg. Jeg tror vi skal være tydelige med hverandre, jeg. Noe du ofte ikke er når du først stikker innom løpet dine "sjeldne" ganger for å avspore og kun er innom før å se hvem som havnet først i fellen du etterlater deg. Så blir det ikke så mange misforståelser mellom folk. Jeg har diskutert med deg før og jeg kjenner til diskusjon teknikkene dine. Er bare og se hvordan det gikk igår kveld. 

Jeg har ikke avsporet! Nå må du slutte. Gå tilbake å se hvor jeg kom inn. Jeg kommenterte faktisk et innlegg! Det jeg opplevde her nå er at dere ilegger meg meninger jeg ikke har. Når jeg sier at jeg lar det bli opp til foreldre, så har flere påstått at jeg er for å offentliggjøre "mengder" med bilder og video av barn. Så tror dere må lese litt mer nøye. Slutt å beskylde folk for det ene og det andre. Som nå når du påstår jeg avsporet. Hold deg/dere til det som blir faktisk skrevet, og ikke trekk til og fra! 

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, Aricia skrev:

:klappe:

Dette. 

• Liker 25
Skrevet
1 minutt siden, pøbelsara skrev:

OKi. Så du anser ikke det som offentlig debatt, men underholdning. Du må gjerne mene det, men det betyr jo at folk ikke på noen måte kan eller skal ta det du sier på alvor. 

Dette er å ta stilling. Jeg synes bildene er helt uskyldige, sier du. Det er en mening - og å ta stilling. 

OKi. Flere har fremhevet mengden av informasjon - det har du ikke svart på. har du tenkt å gjøre det?

Du sier at det er uskyldig, viser lite og at du ikke skjønner at barna vil ta skade. det er å ta stilling.

Dette er også å ta stilling.

Nei, det er ikke bare CBE og mannen som gjør det. Det gjør det ikke noe bedre etter min mening - fordi de er influensene - blant de aller største. De påvirker folks kjøpsvaner og antakelig folk meninger. Dette kalles forøvrig whatabout-ism - noe du også driver med når du hevder at andre typer barnearbeid enn å være på jobb i mors kommersielle some, er verre. Synes du at barnemodeller som fotograferes når det lages reklame for HM eller Nøstebarn eller Vingreiser gjør en jobb? Hvis ja - hva er forskjellen på CBEs barn og disse fotomodellene? Og hvis nei - hvorfor ikke?

Ang bursdagen: Pynten blir vist, forberedelsene blir vist - det tas portretter til bloggen - både alene og sammen med mor. Maten blir vist og beskrevet. Gaven blir vist frem til følgerne før bursdagsbarnet har fått den. Pynten er vist. Reklameplass er solgt til ballogleverandøren og bakeren. Litt mer enn rammen, slik jeg ser det. 

Har du lest bloggen og fulgt CBE på IG? PÅ "Bloggerne" på TV2? det er ikke bare rammen rundt bursdagen som vises og "resten av døgnet har de privatliv", det er fredagstaco, filmkvelder, ferieturer til fjells, til sjøs, til ellas, Florida, Dovre og Skjeberg. Det er turer i skogen, på sykkel, i vogn, på bena, i bæremeis, i bil (HVOR SKAL VI NÅ???) på tur til fritidsaktiviteter, på julaften. helt fra første ultralyd har vi fått se. Vi har fått lese fødselshistorien. Når er egentlig "for mye"? Privatlivets fred brytes jo hele tiden - når mor finner frem telefonen og lager en ny story. 

Gjør gjerne det. Men hvis du mener noe, burde du argumentere for det. Jeg mener at månen er en gul ost. Er det liksom enden på  diskusjonen om fakta rundt månen, synes du?

Ja, hun snikfilmer hele tiden. I huset, i bilen, på tur. 

Det er nok en grunn til at vi ikke lager liste programmer mer. Men ingen av de barna i det tv-showet hadde hele livet sitt fra føs fødsel ute på nett åpent for hele verden. 

Du tar stilling. Les hva du skriver. 

Tja. Foreldre har ansvar fir sine barn og det biologiske prinsipp står sterkt. Men barn har egne, selvsatndife rettigheter, De er selvsagt ikke underordnet foreldrenes kommersielle motiv.

Eh, jo. Se over. Masse mer. 

Du tar jo stilling her. Du har tillit til at de gjør rett, sier du.

Men de får jo penger for reklameoppdragene/markedsføringen av varer og tjenester der barna også er med? Alt fra party-effekter til turklær til hotellopphold til lekehus. 

Jeg synes også det er ille når noen latterligggjøres. Men det gjør det ikke ok å legge ut mengder av bilder og filmer av barns privatliv, selv når de ikke slår seg eller sier noe rart eller har snørr under nesa på bildene. Retten til privatliv går et helt annet sted enn der.

Ja, det er det. Men hvis man mener noe, bør det basere seg på en viss kunnskap om noe. Jfr mitt eksempel om månen som r en gul ost. 

Ja, det er delte meninger. Men en debatt går jo ut på å begrunne hvorfor man mener noe. Vi blir redusert til dioder alle sammen, hvis verdenssynet vårt skal basere seg på elleville ideer man får uten som som helt grunnlag i kunnskap, informasjon og refleksjon.

Ja, det gjør du. Men du sier jo også at du ikke tar stilling - men det gjør du OGSÅ. 

Ja, klart du kan. Har du lest FNs barnekonvensjon? hvordan stemmer det som står der med det du tenker, reflekterer og vurderer sånn ellers?

Jeg skriver at bildene er uskyldige ja. Men jeg tar ikke stilling til om det er riktig å dele de på nett eller ei. Skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå? 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Jeg skriver at bildene er uskyldige ja. Men jeg tar ikke stilling til om det er riktig å dele de på nett eller ei. Skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå? 

Du sier jo gang på gang at du ikke synes det er ille. DU kan jo gjøre slik jeg har gjort og gå tilbake og lese alle innleggene dine de siste dagene om igjen. 

• Liker 27
Skrevet
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Svar gjerne på resten av innlegget mitt også. 

• Liker 17
Skrevet
Akkurat nå, pøbelsara skrev:

Du sier jo gang på gang at du ikke synes det er ille. DU kan jo gjøre slik jeg har gjort og gå tilbake og lese alle innleggene dine de siste dagene om igjen. 

De siste dagene? Jeg kommenterte et innlegg i går...

Skrevet
Akkurat nå, pøbelsara skrev:

Svar gjerne på resten av innlegget mitt også. 

Unnskyld meg. Men det ble noe massivt. Jeg orker ikke kommentere tusen kommentarer på en gang. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg har sitert mange av innleggene dine. <det er vel du som har skrevet dem?

• Liker 26
Skrevet

Unnskyld meg. Men det ble noe massivt. Jeg orker ikke kommentere tusen kommentarer på en gang. 

Så beleilig. Alt er kommentarer til ting du ha bidratt med i debatten det siste døgnet. :jepp:

• Liker 35
Skrevet

Jeg har ikke avsporet! Nå må du slutte. Gå tilbake å se hvor jeg kom inn. Jeg kommenterte faktisk et innlegg! Det jeg opplevde her nå er at dere ilegger meg meninger jeg ikke har. Når jeg sier at jeg lar det bli opp til foreldre, så har flere påstått at jeg er for å offentliggjøre "mengder" med bilder og video av barn. Så tror dere må lese litt mer nøye. Slutt å beskylde folk for det ene og det andre. Som nå når du påstår jeg avsporet. Hold deg/dere til det som blir faktisk skrevet, og ikke trekk til og fra! 

Nå kom @pøbelsara meg i forsprang med å sitere deg fra igår. Så jeg "lener" meg mot henne, siden du ikke klare å ha kontroll på hva du sier. Du var den eneste som ikke la ut noe dokumentasjoner på dine påstander igår. Så nei, jeg sluttet ikke. Det er kun du som spenner beina under deg selv eller motargumenter på usaklig kommentarer som går på en tynnline over isen. Debatten om CBE&co er faktisk viktig. Snikfilmer og snikfotografere de små er ett stort problem. CBE er ikke alene om det, men det er hun som gir/selger av sine små til flere hundre tusen følgere på IG og millioner av mennesker på offentlig app. Bildene av de små og små snittene på storien er ikke kun beregnet for hennes følgere når hun ikke har en lukket konto.

• Liker 12
Skrevet
6 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nei du kommenterte på flere enn kunn ETT innlegg igår. De siste sidene av tråden her sier noe annet.

5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Men det orket du igår kveld? 

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, MaleficentAurora skrev:

Nå kom @pøbelsara meg i forsprang med å sitere deg fra igår. Så jeg "lener" meg mot henne, siden du ikke klare å ha kontroll på hva du sier. Du var den eneste som ikke la ut noe dokumentasjoner på dine påstander igår. Så nei, jeg sluttet ikke. Det er kun du som spenner beina under deg selv eller motargumenter på usaklig kommentarer som går på en tynnline over isen. Debatten om CBE&co er faktisk viktig. Snikfilmer og snikfotografere de små er ett stort problem. CBE er ikke alene om det, men det er hun som gir/selger av sine små til flere hundre tusen følgere på IG og millioner av mennesker på offentlig app. Bildene av de små og små snittene på storien er ikke kun beregnet for hennes følgere når hun ikke har en lukket konto.

Hvilke påstander har jeg kommet med egentlig? 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Hvilke påstander har jeg kommet med egentlig? 

Det er bare for deg å bla deg gjennom de siste sidene av tråden så finner du det. Det er ikke min oppgave og fortelle deg det. Det er i bunn og grunn ditt ansvar og ha kontroll på hva du sier og legger ut. Jeg står kun for mitt.

• Liker 8
Skrevet

Så Bloggerne i dag. Syns CBE fikk litt mye tyn da hun hadde fotoshooten med Minmus. Mange mente hun ga Beng i smittevernreglene, men det så ut som hun egentlig bare var i direkte kontakt med sminkøren og frisøren sin. Det er lett for oss å kritisere når vi egentlig ikke vet hele sannheten. Syns det er litt mye koronapoliti ute og går.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, MaleficentAurora skrev:

Det er bare for deg å bla deg gjennom de siste sidene av tråden så finner du det. Det er ikke min oppgave og fortelle deg det. Det er i bunn og grunn ditt ansvar og ha kontroll på hva du sier og legger ut. Jeg står kun for mitt.

Jaja. Jeg har ikke påstått noe, jeg har kun kommet med noen synspunkt. Men ok...

• Liker 2
Gjest Snøsøta
Skrevet
1 time siden, Anonym90059005 skrev:

Ellers ikke vanskelig å se hvor bursdagsinspirasjon var hentet fra: 

https://www.haslien.no/bursdagsfeiring-med-pastellfarger/

Også her de hadde hadde leid denne store "kake-trallen" fra visstnok.

uffda, dette blir jo bare verre og verre. Bloggen skal være et «glanset magasin på nett» som skal gi «inspirasjon», men det er beviselig en reklamebrosjyre hvor store og små må stille opp på illustrasjonene. I ett av bursdagsinnleggene på bloggen er det en lang liste med forhandlere og leverandører av alt fra kake til pappkopper og bukser.

Hvis det bare er uskyldige og harmløse glimt fra hverdagssituasjoner det dreier seg om, hvorfor figurerer ikke andre på bloggen? I følge Insta har bursdagen vært feiret med storfamilie, hvorfor ser vi ikke bilder av dem? Er ikke de en like viktig del av livet til CBE? Hva med de andre barna i bursdagen eller foreldrene deres? Hvis eksponeringen av barn og bursdag er helt greit, burde det vært uproblematisk for alle å være med vel? De er ikke med fordi de har et valg og kan si nei. Fordi det er langt vanskeligere å publisere bilder av voksne uten samtykke fordi de kan oppdage det og lage problemer. Fordi det ikke er lov til å publisere bilder av andre uten samtykke (så lenge det ikke er i en mengde på offentlig sted). Hvorfor gjelder andre regler for bloggerbarn? Hvorfor har de ikke den samme beskyttelsen som sine slektninger eller jevnaldrende?

Hvis det var din bursdag som ble tatt bilde av. All den overdådige pynten, kakene, gavene. Bilder av deg nypyntet og klar. Alt blir publisert på nett, komplett med produktplasseringer, spons og reklame som din nærmeste tjener penger på. Hadde du syntes det var greit? Hadde bursdagen vært det samme etter det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...