Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det så rett og slett farlig ut det de drev med. Man må ha med førstehjelpsutstyr, varme klær, vind/vanntett (også til beina, blir du værfast på fjellet blir det farlig kaldt, også om sommeren), og nok energipåfyll. Hodelykt er også basis utrustning, hvis man må signalisere hvor man er til Redningsselskap. De små løpesekkene der kan umulig inneholde alt det. Fjelltoppene i Rondane er jo en stor steinhaug, ulykker kan skje og været snur fort så høyt til fjells, og man må jo være forberedt på å berge seg selv.

• Liker 38
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Summeer skrev:

Det så rett og slett farlig ut det de drev med. Man må ha med førstehjelpsutstyr, varme klær, vind/vanntett (også til beina, blir du værfast på fjellet blir det farlig kaldt, også om sommeren), og nok energipåfyll. Hodelykt er også basis utrustning, hvis man må signalisere hvor man er til Redningsselskap. De små løpesekkene der kan umulig inneholde alt det. Fjelltoppene i Rondane er jo en stor steinhaug, ulykker kan skje og været snur fort så høyt til fjells, og man må jo være forberedt på å berge seg selv.

Jeg er enig, er dette riktig bekledning for å bestige fjelltopper?

57FC15B1-0FDD-472D-A837-154D1CEBEF3A.jpeg

Skrevet
10 minutter siden, Lin11 skrev:

Det var ca 5 grader på toppen der kan jeg se på værtjenestene....så vind i tillegg. Så at de ikke har med i sekken engang...ull, lue, buff, goretex,  vindtette klær, hansker...forstår jeg ikke. Jeg greier ikke forstå hva de tenker egentlig. Eller har de tenkt.  Hva med skikkelig fottøy,  kart, kompass, nok energi og drikke... 

Tenk hadde hun blitt liggende i ura der i sportsbh og liten drikkesekk.  Uten dekning. Huff.

Det viktigste virker å være at turen skulle være lang, og den skulle løpes. Og den skulle filmes. 

Ingen skal og snu . " det er en regel", sier cbe.  Kanskje de skal lese de andre reglene også før neste tur?

• Liker 45
Skrevet

Hun hadde med seg en tynn jakke, men fortsatt alt alt for lite. Tenk om en av dem hadde hatt et skikkelig uhell og ikke klart å gå. Da er det leeenge å vente på røde kors i shorts, tynn løpejakke og caps. Folk dør av slikt.
All inspirasjon og beundring forsvinner i hoderysten over hvor dumme folk kan være. Forrige Rondanetur hadde de i det minste med litt bedre utstyr, selv om de da også den gangen var fjols til fjells og bare måtte til topps selv om de ikke så stien i snøen.

• Liker 36
Skrevet

Kjære Caroline, kjære Lars Kristian

Dere er ikke Severin Suverens arvtagere. Derfor ber jeg dere ikke bare lese, men også følge disse "reglene". Ja, jeg vet, det er regler. Og det liker dere ikke noe særlig. Men kom igjen da, ta en for laget. Vær nå litt grei mot alle de som må ut i fjellheimen og lete opp folk som har overvurdert egne krefter, anelse, og ferdigheter. Det koster så lite å bruke sunt (fjell)vett. 

Hjertelig hilsen Pjolterbeist

Fjellvettreglene 1952–2016

1. Legg ikke ut på langtur uten trening.

2. Meld fra hvor du går.

3. Vis respekt for været og værmeldingene.

4. Vær rustet mot uvær og kulde selv på korte turer. Ha alltid med ryggsekk og det utstyret fjellet krever.

5. Lytt til erfarne fjellfolk.

6. Bruk kart og kompass.

7. Gå ikke alene.

8. Vend i tide – det er ingen skam å snu.

9. Spar på kreftene og grav deg inn i snøen om nødvendig.

Fjellvettreglene 2016

1. Planlegg turen og meld fra hvor du går.

2. Tilpass turen etter evne og forhold.

3. Ta hensyn til vær- og skredvarsel.

4. Vær forberedt på uvær og kulde, selv på korte turer.

5. Ta med nødvendig utstyr for å kunne hjelpe deg selv og andre.

6. Ta trygge veivalg. Gjenkjenn skredfarlig terreng og usikker is.

7. Bruk kart og kompass. Vit alltid hvor du er.

8. Vend i tide – det er ingen skam å snu.

9. Spar på kreftene og søk ly om nødvendig.

Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Fjellvettreglene

• Liker 30
Skrevet (endret)
45 minutter siden, Lin11 skrev:

Men har man på seg sikkelig med klær vises jo ikke kroppen og puppene.. har man ullundertøy kan man ikke vise sidepupp ( og tydelig brystimplantat ) og magemuskler.  Ullundertøy er liksom ikke så sexy..og 🍑🔥

Endret av 123Frustrert
  • Liker 34
Skrevet

Å være dum er heller ikke sexy. Heller ull enn dau.

• Liker 29
Skrevet
10 minutter siden, 123Frustrert skrev:

Men har man på seg sikkelig med klær vises jo ikke kroppen og puppene.. har man ullundertøy kan man ikke vise sidepupp ( og tydelig brystimplantat ) og magemuskler.  Ullundertøy er liksom ikke så sexy..og 🍑🔥

5 grader og denne bekledningen? Ikke rart hun fryser. 

Skrevet
1 time siden, Lin11 skrev:

Man ser jo at hun har skikkelig nuppehud på armene, altså så fryser hun. 

• Liker 27
Skrevet

Jeg skjønner liksom ikke helt poenget med en slik tur, bortsett fra at de tror folk skal skryte av de. Alle andre dager i året så er det å løpe på mølla helt greit uansett årstid og vær. Men en dag i året så skal de ta en så ekstrem tur, som de ikke er trent for eller forberedt seg for. Hvertfall ikke CBE. Er det virkelig noen som blir inspirert av en slik tur? Hvorfor ikke ta en helt vanlig dag i fjellet som alle andre gjør,  og ikke 7 topper på en dag. De har jo ikke klart å gjennomføre disse turene heller. Og i tillegg gå så hardt ut med eget innlegg på Instagram dagen før. Men regner med det kommer ny tur neste år, som de er like dårlig forberedt på. 

• Liker 40
Gjest Tannbein
Skrevet
11 timer siden, Lin11 skrev:

Fy fader det så kaldt ut, skikkelig gåsehud 😧 Hvis hun i tillegg ikke spiser skikkelig på disse turene fordi hun er livredd for foodbaby på bilder så kan jeg ikke forstå at disse turene er noe kos i det hele tatt. Ikke rart de alltid må bryte.

Skrevet

Tenker det at CBE sin stolthet fikk seg skikkelig knekk siden det har vært dønn stilt på IG story. Hun må slutte med å ha slike forventinger når hun beger seg ut på terrenger som hun ikke rer vandt til. Synd at lysken sa stopp å takk for seg, men likevel. Man begir seg ikke ut på slikt uten man har test prøvd løypa først. 

• Liker 14
Skrevet

Vi har hørt det nå. 😏 

• Liker 30
Skrevet
9 minutter siden, MaleficentAurora skrev:

Tenker det at CBE sin stolthet fikk seg skikkelig knekk siden det har vært dønn stilt på IG story. Hun må slutte med å ha slike forventinger når hun beger seg ut på terrenger som hun ikke rer vandt til. Synd at lysken sa stopp å takk for seg, men likevel. Man begir seg ikke ut på slikt uten man har test prøvd løypa først. 

Tenker at her burde LK satt ned foten. Han løp over Blefjell for noen uker siden, og burde skjønt at dette ikke kom til å gå! Greit nok at dette bare var 9km lengre enn han løp, men alle som løper i fjellet vet at 1 km ikke er 1 km. Man går igjennom løypeprofil og setter seg inn i terrenget først. Å teste en løype som dette er ikke så vanlig. Men det er heller ikke vanlig å prøve på ting som dette med 0 trening eller erfaring...

• Liker 27
Skrevet
11 minutter siden, MaleficentAurora skrev:

Treningsgrunnlaget hun presenterer ved å trene 5-6 ganger pr uke på egen blogg er kanskje ikke godt nok for å klare å gjennomføre slike utfordringer? Nå vet vi i alle fall hva vi ikke kan oppnå med å følge netfits trening.

• Liker 19
Skrevet
1 minutt siden, Ikkenoledig skrev:

Tenker at her burde LK satt ned foten. Han løp over Blefjell for noen uker siden, og burde skjønt at dette ikke kom til å gå! Greit nok at dette bare var 9km lengre enn han løp, men alle som løper i fjellet vet at 1 km ikke er 1 km. Man går igjennom løypeprofil og setter seg inn i terrenget først. Å teste en løype som dette er ikke så vanlig. Men det er heller ikke vanlig å prøve på ting som dette med 0 trening eller erfaring...

Det er jeg helt enig med deg i. At LKE kunne ha gjennomført en slik løype er det ingen tvil om men ikke CBE.

• Liker 16
Skrevet
1 minutt siden, Mrs Bella skrev:

Treningsgrunnlaget hun presenterer ved å trene 5-6 ganger pr uke på egen blogg er kanskje ikke godt nok for å klare å gjennomføre slike utfordringer? Nå vet vi i alle fall hva vi ikke kan oppnå med å følge netfits trening.

Riktig.. Hun gir nok en gang ett urealistisk bilder som ikke eksisterer. Jeg tenker så at skal man kunne gjennomføre en slike løype så burde man i det minste test prøve først eller finne en løype som er i nærheten av den man skal begi seg ut på. Vet ikke om hun er tøff som utfordrer seg eller bare dumdristig som ikke tenker lengre og bare er opptatt av å skaffe innhold til bloggen og IG, og derfor tenker hun ikke lengre eller mer nøyaktig hva som faktisk forventer av henne når hun først setter i gang.

• Liker 6
Skrevet
23 minutter siden, Kollontaj skrev:

Vi har hørt det nå. 😏 

Kanskje har DU hørt det sagt på utallige vis
denne lave tanken til altfor høy og irriterende pris😉 Alle har rett til å få høre min mening og jeg har rett til å si mine meninger uansett om du har hørt andres meninger ift tema eller ikke🙏

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, Mrs Bella skrev:

Er enig i at dette ikke var den beste reklamen for netfit mtp styrke og utholdenhet. Men nå så man jo på de videoene i vinter at det ikke var noen prioritet i treningen til CBE da, så det var jo ikke så overraskende. Som mange skriver kan man jo ikke overføre mølleløping og løping i skog til en 30 k over 7 topper! Det er merkelig at det gjøres en så dårlig vurdering (ikke minst mtp risiko) når man er i ferd med å lansere en treningsapp. Lite tillitsvekkende. 

Det jeg ikke forstår er at de ikke fronter LKE i denne delen av firmaet. Det er jo tydelig at han har en helt annen interesse for dette og styrke til det. Dessuten virker han mer avslappet generelt og ærlig. Det virker så merkelig at de fortsetter å pushe CBE som tydeligvis ikke har styrke nok (ennå), alle ser jo og forstår det. Et annet alternativ er å følge CBE på veien til å bygge seg opp, men da starter man ikke på 30 k og 7 topper med grus og masse steiner i Rondane! Det er utrolig dårlig reklame for firmaets vurderingsevne. 

• Liker 46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...