Gå til innhold

carolinebergeriksen.no


MissLucy

Anbefalte innlegg

Gjest tranedatter

Det har jo vært mange artikler der både Røde Kors og andre frivillige i fjellene advarer mot å overvurdere egne kunnskaper i fjellet.

Trening i treningsstudio og mølle kan ikke sammenlignes med fjelltur. Gåturer i Oslomarka kan heller ikke sammenlignes med fjellturer.

 

Så nå har altså cbe/lke to ganger denne sommeren satt seg for høye mål og ikke gjenomført?

Men dette føyer seg vel inn i at paret vil ha instagramvennlig opplevelse. Fult i trend med hva resten av landet gjør. Og da må de vel toppe det liksom, ikke nøye seg med vanlig fjelltur til 1 topp.

 

en av mange artikler: https://www.dagbladet.no/nyheter/besseggen-guide-bekymret---nytt-fenomen/72687175

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Inocybe skrev:

I følge Jodel så fikk CBE vondt i lysken og de måtte avbryte. Brukte 13 timer. LKE beskriver det som en overlevelsestur. 

Det føyer seg fint inn i ting hun ikke gjennomfører. Til å leve så sunt og være så trent skjer det jammen mye uforutsett når de skal ut av trimrommet i kjelleren. 

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Halle-Palle skrev:

Det føyer seg fint inn i ting hun ikke gjennomfører. Til å leve så sunt og være så trent skjer det jammen mye uforutsett når de skal ut av trimrommet i kjelleren. 

Godt poeng. Er litt "overrasket" at de ikke har dokumentert så flittig som de oftest gjør når de er på slike type turer. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta

Evnen til å lære av tidligere erfaringer synes liten. De bomma i fjor og tidligere i sommer. Det er greit å være stor i kjeften i bloggbobla fra hjemmekontoret, men svært uklokt i fjellet. CBE meet reality.  Fjellheimen gjør seg på bilder, men man må faktisk være fjellvant i fjellet, eller lytte til erfarne fjellfolk. Det spørs om bloggbobla sprakk denne gangen, det kan jo være en veldig fin erfaring for dem. Håper det er bra med CBE, og at det bare er stoltheten som har fått en ripe. 
 

legger til: Men det spørs om det var fjellet sin skyld og ikke deres egen... ☺️

Endret av Snøsøta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det mest foruroligende er at de ikke lærte noe av forrige tur til Rondane. Den gangen ble de overrasket over snø og dårlig sikt. Denne gangen har de på seg enda mindre klær, har med minimale sekker og planlegger en lengre tur. Når man skal gå langt i høyfjellet må man ta høyde for at noe kan skje som krever at man ikke kommer seg videre som planlagt. Dvs ha med varme klær, nødly, nødproviant, nok drikke, kart og kompass, førstehjelpsutstyr, isolerende sitte/liggeunderlag o.l., noe du umulig kan få plass til i små drikkesekkene som ble vist frem på storyen. Virker ikke helt som om de forstår forskjellen på fjell i Rondane og Kalnesskogen. Jeg skal ærlig si at jeg var spent på turen deres, men ettersom de har oppdatert nesten ingenting aner det meg at en del ikke gikk etter planen. Det kommer de neppe noen gang til å innrømme, men når et par som oppdaterer om absolutt alt i livet sitt (fortrinnsvis i sanntid) plutselig stopper, så er det vel fordi det ikke passer narrativet av det perfekte og ufeilbarlige. 

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Ultiva skrev:

Med tanke på at logistikk, trening og kosthold opptar store deler av arbeidsdagene til CBE og LKE, så er jeg overrasket over at de gang på gang må bryte når de er på tur. De måtte også bryte sykkelturen i fjor fordi turen ble for tøff og CBE ble syk, denne gangen var det lysken hennes. Og så ble de overrasket av snøen (som ligger der året rundt), de ble hemmet av tåken og regnet (som var meldt) og måtte finne alternativ sti ned igjen. De startet vel også på en tøff langtur kl 14 om ettermiddagen om jeg ikke husker feil, og måtte bryte etter at 1/3 var gjennomført. 

Logistikkproblemer, feilvurdering av  været og overvurdering av egen kapasitet ser ut til å være en gjenganger. Kudos for at de prøver seg på hårete mål, men i verste fall så kan det gå skikkelig galt. Spesielt ille er det å klatre over sperringer for å få til et flott IG-bilde; mange har falt i døden på jakt etter perfekte selfies.

CBE og LKE lever av å trene og bør kunne få til flotte turer, men de må planlegge tid, terreng og vær bedre og ta CBEs form i betraktning. LKE bør også gi seg med å retusjere naturbilder i fillebiter. Den norske naturen (og ikke minst konas kropp) er mer enn bra nok uten en time med etterbehandling. De minner om sensasjonsjegere med dokumentasjonsmani og ikke om et aktivt par som elsker naturen.

 

29 minutter siden, Snøsøta skrev:

Evnen til å lære av tidligere erfaringer synes liten. De bomma i fjor og tidligere i sommer. Det er greit å være stor i kjeften i bloggbobla fra hjemmekontoret, men svært uklokt i fjellet. CBE meet reality.  Fjellheimen gjør seg på bilder, men man må faktisk være fjellvant i fjellet, eller lytte til erfarne fjellfolk. Det spørs om bloggbobla sprakk denne gangen, det kan jo være en veldig fin erfaring for dem. Håper det er bra med CBE, og at det bare er stoltheten som har fått en ripe. 

Det får meg til tider til å lure på hvor fysisk god er CBE egentlig. For det er en ting å trene gjemme i kjelleren kontra å løpe som en geit i fjellene der det er været og naturen som bestemmer og ikke hun. 

Det har blitt kommentert flere ganger at hun har et anstrengt holdning i kroppen når hun løper. At det er viktig at det ses bra ut om det er kameraet til stedet eller ikke.

Tror nok at de har tatt vann over hodet denne gangen. 

Endret av MaleficentAurora
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne turen nok en gang viser hvor lite evne dette paret har til å lære og ikke minst være verdensmestere i alt. De løper i lett turterreng rundt huset sitt og legger ut på en slik tur, det er det gale vanvidd. Alle med bitte litt erfaring vet at det ikke lar seg gjøre. Det hjelper ikke med en tur på et par dager om man skal igjennom en slik tur uten at man setter andre sin tid til disposisjon.. med det mener jeg med at det er en så stor risiko for at de må hentes på en eller annen måte. Oppegående folk med litt selvinnsikt holder ikke på slik.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo for å skape innhold de gjør det. Vi som så live trening i regi av Netfit, så at den fysiske formen overhodet ikke var god. Det er nok veldig mange små pauser her og der komme seg gjennom mila på mølla koste hva det koste vil! Til sammenligning har jo en gravid Tone Damli vært på fjelltur i helgen. Jeg aner lite om type fjell, men det så nå både forfriskende og sprekt ut! Det er jo innhold det også tross alt, kanskje noe å bli inspirert av for Treasures.  

Håper dog det går bra. Uansett hva, må det være fælt å bli skadet eller oppleve fysisk ubehag på fjellet, når en ikke er fjellvant. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke dokumentere turen uansett hva som skjedde? Neivel, så gikk det ikke som planlagt, men vis det da. Man fikk jo beskjed om å følge med på story underveis. Vis at det ikke gikk etter planen, vis at kjipe og uforutsette ting kan skje, at man ikke klarte å fullføre. Det er ingen skam å snu. Tror faktisk de hadde tjent på det, vise at de er bare mennesker de to også. 

Endret av Mädchen
  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snøsøta
1 time siden, Marissa skrev:

Syns det mest foruroligende er at de ikke lærte noe av forrige tur til Rondane. Den gangen ble de overrasket over snø og dårlig sikt. Denne gangen har de på seg enda mindre klær, har med minimale sekker og planlegger en lengre tur. Når man skal gå langt i høyfjellet må man ta høyde for at noe kan skje som krever at man ikke kommer seg videre som planlagt. Dvs ha med varme klær, nødly, nødproviant, nok drikke, kart og kompass, førstehjelpsutstyr, isolerende sitte/liggeunderlag o.l., noe du umulig kan få plass til i små drikkesekkene som ble vist frem på storyen. Virker ikke helt som om de forstår forskjellen på fjell i Rondane og Kalnesskogen. Jeg skal ærlig si at jeg var spent på turen deres, men ettersom de har oppdatert nesten ingenting aner det meg at en del ikke gikk etter planen. Det kommer de neppe noen gang til å innrømme, men når et par som oppdaterer om absolutt alt i livet sitt (fortrinnsvis i sanntid) plutselig stopper, så er det vel fordi det ikke passer narrativet av det perfekte og ufeilbarlige. 

Veldig enig. Det sender heller ikke gode signaler til andre ikke fjellvante om hvordan man forbereder seg til tur. Håper de ikke bagatelliserer konsekvensene men er ærlige på hvorfor det girl galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, L0lip0p skrev:

Som svært fjellvant (jeg er fjellklatrer og tar gjerne lange traverser på én dag) er jeg skeptisk til hennes mål om å løpe 7 topper i Rondane med en høydestigning som overgår alt man finner på en mølle. Det er IKKE det samme å løpe en mil på mølle som å løpe en mil i fjellet. Dette gjelder ikke bare CBE, jeg har møtt mange med svært ambisiøse mål som mister motet etter 5-10 km da terrenget ikke samsvarte med mølla. I tillegg krever dette en utholdenhet av en annen verden, samt føtter som holder ut 30 km i bare steinur. Jeg har selv gått alle ti toppene i Rondane, og vet hvor mye stein det er i området. Det er faktisk bare stein. All kudos til henne om hun klarer å gjennomføre, men jeg er likevel skeptisk på å ta seg ut på slike turer uten mer erfaring fra toppturer i fjellet.

Jeg reagerte på gangen hennes på den forrige turen. Hun så ikke ut til å være vant med å gå i terreng. Er noe helt annet enn asfalt og mølle.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at LKE  har fått oppdatert sin IG story men ikke CBE pga mangel på dekning🤔🤪

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, L0lip0p skrev:

Har sjekket ruten på Strava. De har ikke gjennomført, de har gått over tre topper (fire hvis man teller med Midtronden 1 og 2). Ifølge Strava har de ligget gjennomsnittlig på 11:18 / km, noe som tilsvarer rolig gåing (avg pace på ca 4-5-6 tilsvarer jogg). Analysen viser at farten har vært svært lav opp høydene (noen ganger helt stopp), og noe jogg i bortover/nedoverbakker. De har brukt totalt litt over 13 timer. Da vi gikk disse fire toppene fra Dørålseter brukte vi samme tid (med gode pauser på hver topp). Og vi gikk i rolig tempo med fjellsko.

Kjipt for CBE at lysken hennes hindret veien videre, selv om jeg mistenker at målet ikke hadde blitt nådd uansett da hun helt klart overvurderer egne fysiske evner i fjellet.

Takk for svar! Er ikke avg pace på 4-5-6 veldig fort i et sånt terreng og når man skal løpe så langt? Har ikke Strava selv, men antar at det er min per km. Når jeg løper en mil ligger jeg mellom 5 - 6 min per km. Og det er i veldig lett terreng. Her er det jo ur og veldig bratt oppover?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå legger de begge ut story og skylder på dårlig dekning på at de ikke oppdaterte underveis.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MaleficentAurora skrev:

Rart at LKE  har fått oppdatert sin IG story men ikke CBE pga mangel på dekning🤔🤪

Mulig jeg ser feil men det som ligger på hans IG story er lagt ut idag for noen minutter siden. Men nå ser jeg aaaaldri på hans story da så mulig noe har gått meg hus forbi 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Salmonella skrev:

Mulig jeg ser feil men det som ligger på hans IG story er lagt ut idag for noen minutter siden. Men nå ser jeg aaaaldri på hans story da så mulig noe har gått meg hus forbi 😊

Ja han oppdaterte sin før CBE oppdaterte sin nå nettopp. Hun unnskyldet seg først med at hun ikke hadde dekning for å kunne oppdatere under turen imens LKE fikk gjort det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...