Gå til innhold

Løvemammaene på Snapchat


Minipilla

Anbefalte innlegg

Dette har jeg lagt inn i diverse influenser-tråder:

For tiden er det en aksjon mot Instagram på Jodel, for å få stengt kontoer som viser seksualiserte bilder av barn. Mange av kontoene viser relativt vanlige bilder og har opplysninger i bioen om hvordan man kan få tak i bilder av «sexy jenter og gutter». Andre kontoer går rett på sak og har bilder av barn i situasjoner man kan tenke seg er forlokkende for pedofile. I kommentarfeltene drives det jakt på opplysninger om hvem barnet er, hvor det bor, etc. Kanskje er bildene stjålet på nettet, fra kontoer hvor det er lett å finne konkrete opplysninger om hvem barnet er. Skummelt.

Modereringen på Instagram foregår via roboter, så så lenge barna har tøy på, vil bildene få lov til å stå. Først når det er mange som rapporterer vil det være et menneske som modererer. Det er en fortvilet kamp, og jeg håper politiet (de er involvert i aksjonen) klarer å nå frem til Instagram. Dessverre ser det ut til at influensere er blottet for innsikt i hva de åpner for - når de legger ut «delikate» bilder av umyndige. Jeg er så lei meg på vegne av alle influenserbarn som blir utlevert og brukt i foreldrenes jakt på penger. Det er så ubeskrivelig hensynsløst gjort av foreldrene.

Endret av Pust
Rettet en skrivefeil
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Pust skrev:

Dette har jeg lagt inn i diverse influenser tråder:

For tiden er det en aksjon mot Instagram på Jodel, for å få stengt kontoer som viser seksualiserte bilder av barn. Mange av kontoene viser relativt vanlige bilder og har opplysninger i bioen om hvordan man kan få tak i bilder av «sexy jenter og gutter». Andre kontoer går rett på sak og har bilder av barn i situasjoner man kan tenke seg er forlokkende for pedofile. I kommentarfeltene drives det jakt på opplysninger om hvem barnet er, hvor det bor, etc. Kanskje er bildene stjålet på nettet, fra kontoer hvor det er lett å finne konkrete opplysninger om hvem barnet er. Skummelt.

Modereringen på Instagram foregår via roboter, så så lenge barna har tøy på, vil bildene få lov til å stå. Først når det er mange som rapporterer vil det være et menneske som modererer. Det er en fortvilet kamp, og jeg håper politiet (de er involvert i aksjonen) klarer å nå frem til Instagram. Dessverre ser det ut til at influensere er blottet for innsikt i hva de åpner for - når de legger ut «delikate» bilder av umyndige. Jeg er så lei meg på vegne av alle influenserbarn som blir utlevert og brukt i foreldrenes jakt på penger. Det er så ubeskrivelig hensynsløst gjort av foreldrene.

Jeg synes vel ikke akkurat dette hører hjemme her, de gjør det jo ikke for å få penger så blir veldig rart å sammenligne med de som gjør det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Orly skrev:

Jeg synes vel ikke akkurat dette hører hjemme her, de gjør det jo ikke for å få penger så blir veldig rart å sammenligne med de som gjør det

Da har du ikke lest hva som står skrevet. Eller du vil ikke forstå. Eller du klarer ikke å forstå.

Bare velg en, det blir ikke et mindre problem av den grunn.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Emmelise skrev:

Da har du ikke lest hva som står skrevet. Eller du vil ikke forstå. Eller du klarer ikke å forstå.

Bare velg en, det blir ikke et mindre problem av den grunn.

Jeg er uenig , trenger ikke bety man ikke forstår av den grunn, men klart det er lettere å gå på person !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, FjellFrua skrev:

Det var et godt råd. Det var tydeligvis en mamma som ikke fikk vist frem jentene sine, som nesten skammet seg litt, og hun trengte litt positiv feedback. Det var utrolig smart tenkt av legen, men tror ikke det er mange leger som hadde tenkt så langt. 

Og det var jo heller ikke sånn at legen sa at det skulle være en vidåpen konto, men mer for venner og bekjente, slik jeg forsto det?

Mhm , rett og slett et godt tips for noen som sliter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, LinnKatrine skrev:

Jeg synes det er kjempefint at hun kunne få et slikt tips. Da fikk hun fine ord og heiarop fra andre som gjorde at hun selv klarte å skjønne hvor heldig hun var som har fått to nydelige jenter:) Litt på samme måte som når en som behandles for feks kreft, er så livredd at hen ikke tør å håpe. Da kan støttespillere rundt formidle og bære håpet en periode mens hovedpersonen ikke klarer det selv. 

Enig med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Orly skrev:

Jeg er uenig , trenger ikke bety man ikke forstår av den grunn, men klart det er lettere å gå på person !

Du er uenig i at det er problem at uvedkommende tar bilder fra andre folk som blir lagt ut ukritisk for så å lage egne instagramprofiler for å lokke til seg folk som vil se bilder av "sexy gutter og jenter"? Og hvor folk gjør sitt beste til å identifisere hvem barna er, sånn at gud og hvermann kan møte opp på døra og avtale et lite møte?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2020 den 12.23, Jodaneida skrev:

Mamman i går fikk tips av barnelegen på sykehuset om å lage en instagramkonto on barna. 

OM barna? Det har jeg vanskelig for å tro på. Det kan være en omformulering av hva som ble sagt, i beste fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, mikrobe skrev:

OM barna? Det har jeg vanskelig for å tro på. Det kan være en omformulering av hva som ble sagt, i beste fall.

Nei dessverre. Det var om barna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jodaneida skrev:

Nei dessverre. Det var om barna.

Jeg mente ikke å trekke i tvil hva du leste/hørte på den kontoen, men hva legen sa til den moren. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Orly Jeg ser at du er uenig i hva jeg skriver i forrige innlegg. Nøyaktig hva er det du er uenig i? Innlegget handler om hvor skummelt det er å legge ut bilder av barn på nettet og at det er en pågående aksjon på blant annet jodel, med tråder til politi og media, for å få stoppet så mange overgripere som mulig. Hvorvidt foreldrene tjener penger på å legge ut bilder eller ikke, har ingen betydning i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper bare at barna godkjenner alt som blir lagt ut om dem. Som lærer vet jeg at mange barn vegrer seg for å si i fra til mamma at de ikke vil være på Instagram eller snapchaten deres... Jeg synes Løvemammaene er et bra konsept, men som noen sier her så er det ikke alltid helt kontroll på hva som blir lagt ut.

Kan ikke være supergøy om den flaue hendelsen på kjøkkenet eller badet som ble publisert på snapchat blir snakket om hjemme hos de andre barna i klassen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Trodle skrev:

Jeg håper bare at barna godkjenner alt som blir lagt ut om dem. Som lærer vet jeg at mange barn vegrer seg for å si i fra til mamma at de ikke vil være på Instagram eller snapchaten deres... Jeg synes Løvemammaene er et bra konsept, men som noen sier her så er det ikke alltid helt kontroll på hva som blir lagt ut.

Kan ikke være supergøy om den flaue hendelsen på kjøkkenet eller badet som ble publisert på snapchat blir snakket om hjemme hos de andre barna i klassen.

Eller enda verre: At bildet fra badet, som kanskje ikke var så flaut, plutselig ligger på et nettsted for pedofile. Hvor gammelt må/bør et barn være før det er i stand til å forstå konsekvensene av at det legges ut bilder på nettet?

I kommentarfeltene på blant annet Instagram drives det aktivt detektivarbeid for å finne ut hvem det enkelte barnet er, hvor det bor, etc, - og for en overgriper er det lett å finne fram til riktig adresse dersom det er foreldrene som har lagt ut bildet.

Endret av Pust
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Trodle skrev:

Jeg håper bare at barna godkjenner alt som blir lagt ut om dem. Som lærer vet jeg at mange barn vegrer seg for å si i fra til mamma at de ikke vil være på Instagram eller snapchaten deres... Jeg synes Løvemammaene er et bra konsept, men som noen sier her så er det ikke alltid helt kontroll på hva som blir lagt ut.

Kan ikke være supergøy om den flaue hendelsen på kjøkkenet eller badet som ble publisert på snapchat blir snakket om hjemme hos de andre barna i klassen.

De fleste av barna det snappes om er ikke i stand til å godkjenne, de er enten altfor unge eller for syke. Det er det som er så trist! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2020 den 10.29, Chroma skrev:

De fleste av barna det snappes om er ikke i stand til å godkjenne, de er enten altfor unge eller for syke. Det er det som er så trist! 

Enig. Dessverre er det sånn at alt for mange foreldrene ikke er i stand til å se konsekvensene av at de legger ut bilder av barna, derfor trenger vi strengere regulering/strammere lovverk.

De aller fleste tror at det er en uskyldig sak å legge ut bilder av barna de er så stolte over, og vil ikke/kan ikke ta innover seg at det sitter overgripere og følger med på hva som legges ut. Foreldre som legger ut bilder av barna gjør det enklere å finne ut hvem barnet er og hvor det bor. Jeg ser at flere argumenterer med at for eksempel Ellos/Lindex/H&M legger ut bilder av barn i badetøy/undertøy og at det kan sidestilles med bildene som legges ut på SoMe eller i blogger, men dette er anonyme modeller, ingen vet hvem de er eller hvor de bor.

De kontoene hvor de legger ut bilder av syke barn, klarer jeg ikke kommentere. Det er et så stort overgrep gjort av barnas omsorgspersoner at det er til å gråte over.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dagens snapper legger ut bilde av at sønnen sitter på do. Altså, hva faen?! Det er så langt i fra greit! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

36 minutter siden, Sommernatt skrev:

Dagens snapper legger ut bilde av at sønnen sitter på do. Altså, hva faen?! Det er så langt i fra greit! 

Den snappen er fjernet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sommernatt skrev:

Dagens snapper legger ut bilde av at sønnen sitter på do. Altså, hva faen?! Det er så langt i fra greit! 

Lurer litt på hva som gjør at man tenker at det er greit 🙈. Jeg hadde blitt dritsur hvis samboeren snappa meg på driteren 😂

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...