Gå til innhold

Løvemammaene på Snapchat


Minipilla

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Jegserdeg skrev:

Folk er egoistiske! Følg myndighetene!

Det gjør de også , derfor har de nå dratt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hvorfor velger de å få ett barn til, når alr er så usikkert med bemanning på eldstemann? Når moren sier "jeg kan jo ikke bare legge fra meg babyen, da kan den jo bli hengende etter i utviklingen". 

Jeg fatter det bare ikke. 

Ref. Dagens snapper. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at de velger å få flere barn. Hun har tidligere uttalt at de har alltid ønsket flere barn, og kvinnekroppen er nå laget sånn at det er et begrenset tidsrom vi kan bli gravide. I tillegg har nok lillebroren godt av å få et søsken som er friskt uten for stor aldersforskjell, de vet ikke hvor lenge eldste lever og det kan nok være godt for lillebror å få et søsken som er friskt og nær seg i alder, sånn at de er tosammen som kan leke, herje og krangle. Og at han ikke blir alene som søsken når storebror dør.

De må også ta i betraktning at de risikerer å måtte avbryte et svangerskap hvis det viser seg at fosteret har samme arvelige og dødelige sykdom som eldstemann. Forrige graviditet ble avbrutt f.eks. Så de vet jo ikke hvor lang tid det tar før de blir gravide med et friskt foster. 

De kan ikke sette livet på hold i påvente av at eldstemann dør eller i påvente av at kommunen skal få ut fingeren og få på plass den hjelpen de har krav på. 

I tillegg kunne de jo ikke forutse coronaviruset da de ble gravide, de har vanligvis dagtilbud til eldstemann der han er ute av huset på hverdager. 

 

Endret av skruf
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2020 den 7.49, skruf skrev:

Jeg skjønner godt at de velger å få flere barn. Hun har tidligere uttalt at de har alltid ønsket flere barn, og kvinnekroppen er nå laget sånn at det er et begrenset tidsrom vi kan bli gravide. I tillegg har nok lillebroren godt av å få et søsken som er friskt uten for stor aldersforskjell, de vet ikke hvor lenge eldste lever og det kan nok være godt for lillebror å få et søsken som er friskt og nær seg i alder, sånn at de er tosammen som kan leke, herje og krangle. Og at han ikke blir alene som søsken når storebror dør.

De må også ta i betraktning at de risikerer å måtte avbryte et svangerskap hvis det viser seg at fosteret har samme arvelige og dødelige sykdom som eldstemann. Forrige graviditet ble avbrutt f.eks. Så de vet jo ikke hvor lang tid det tar før de blir gravide med et friskt foster. 

De kan ikke sette livet på hold i påvente av at eldstemann dør eller i påvente av at kommunen skal få ut fingeren og få på plass den hjelpen de har krav på. 

I tillegg kunne de jo ikke forutse coronaviruset da de ble gravide, de har vanligvis dagtilbud til eldstemann der han er ute av huset på hverdager. 

 

Hvem er det snakk om? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2020 den 0.38, Jodaneida skrev:

Hvorfor velger de å få ett barn til, når alr er så usikkert med bemanning på eldstemann? Når moren sier "jeg kan jo ikke bare legge fra meg babyen, da kan den jo bli hengende etter i utviklingen". 

Jeg fatter det bare ikke. 

Ref. Dagens snapper. 

Jeg skjønner det heller ikke for å være ærlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.4.2020 den 7.49, skruf skrev:

Jeg skjønner godt at de velger å få flere barn. Hun har tidligere uttalt at de har alltid ønsket flere barn, og kvinnekroppen er nå laget sånn at det er et begrenset tidsrom vi kan bli gravide. I tillegg har nok lillebroren godt av å få et søsken som er friskt uten for stor aldersforskjell, de vet ikke hvor lenge eldste lever og det kan nok være godt for lillebror å få et søsken som er friskt og nær seg i alder, sånn at de er tosammen som kan leke, herje og krangle. Og at han ikke blir alene som søsken når storebror dør.

De må også ta i betraktning at de risikerer å måtte avbryte et svangerskap hvis det viser seg at fosteret har samme arvelige og dødelige sykdom som eldstemann. Forrige graviditet ble avbrutt f.eks. Så de vet jo ikke hvor lang tid det tar før de blir gravide med et friskt foster. 

De kan ikke sette livet på hold i påvente av at eldstemann dør eller i påvente av at kommunen skal få ut fingeren og få på plass den hjelpen de har krav på. 

I tillegg kunne de jo ikke forutse coronaviruset da de ble gravide, de har vanligvis dagtilbud til eldstemann der han er ute av huset på hverdager. 

 

Det er veldig mange som ønsker seg flere barn, men som lar vær eller utsetter det fordi at det passer svært dårlig. 

Hun er vel ikke akkurat så gammel? 27-28 år? 

Endret av neiognei
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Justsaying

Kjære vene, en ressurssterk familie og det skal menes noe om hvorvidt de skal bli gravide eller ikke fordi hun ønsker hjelp med sin syke eldstemann? Det var kanskje det mest ubetenksomme jeg har lest her. Selv om man har et sykt barm så skal ikke livet stoppes eller settes på pause. 
Mange ønsker å få barna tettere enn å ha store sprik og det skjønner jeg veldig godt. 
Finn noe annet å pirke på da vær så snill 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk det er veldig viktig å få minst to "friske" søsken dersom man har et barn med alvorlig sykdom. Det er virkelig ingenting å kommentere om de ønsker det. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mindfulness skrev:

Jeg tror faktisk det er veldig viktig å få minst to "friske" søsken dersom man har et barn med alvorlig sykdom. Det er virkelig ingenting å kommentere om de ønsker det. 

Hvorfor? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Birdo skrev:

Hvorfor? 

Fordi jeg tror det er viktig for det friske søskenet å ha et annet friskt søsken. Den ene venninnen min er vokst opp med en bror med alvorlig psykisk utviklingshemming. Hun har fortalt at det i praksis er som å være enebarn på de fleste områder og skulle ønske at hun hadde et annet søsken i tillegg. Hun kjenner på et enormt ansvar for broren sin og sine foreldre når de etterhvert vil trenge mer bistand. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle blitt et vern mot å krenke barnas privatliv. Synes generelt utlevering av barns sykdom, legebesøk, fremgang etc i det offentlige rom er privat og forbeholdt kun nærmeste familie. Synes det evner om lite refleksjon. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Justsaying

Jeg er veldig glad for muligheten til å få innblikk i ulike diagnoser man ellers ikke hadde hørt om, lære seg å kjenne litt ekstra på hvor heldige man er som har friske barn og ikke minst - muligheten til å se disse tapre barna og voksne gjøre en formidabel jobb. De som syns det er å krenke noen burde isolere seg helt fra tv, radio og annen form for media og heller finne en stein å glo på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, mindfulness skrev:

Fordi jeg tror det er viktig for det friske søskenet å ha et annet friskt søsken. Den ene venninnen min er vokst opp med en bror med alvorlig psykisk utviklingshemming. Hun har fortalt at det i praksis er som å være enebarn på de fleste områder og skulle ønske at hun hadde et annet søsken i tillegg. Hun kjenner på et enormt ansvar for broren sin og sine foreldre når de etterhvert vil trenge mer bistand. 

Ok, får være enige om å være uenige vi da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Justsaying skrev:

Jeg er veldig glad for muligheten til å få innblikk i ulike diagnoser man ellers ikke hadde hørt om, lære seg å kjenne litt ekstra på hvor heldige man er som har friske barn og ikke minst - muligheten til å se disse tapre barna og voksne gjøre en formidabel jobb. De som syns det er å krenke noen burde isolere seg helt fra tv, radio og annen form for media og heller finne en stein å glo på.

Det er fint å dele, problemet er hvor mye og på hvilken måte det av og til deles. Noen av disse barna går jo på skole, vennene deres begynner snart å få snapchat, også blir alt fra avføringsvaner til i detalj hvordan penis ser ut, brettet ut.

 

Det er også blitt begjort noen enorme overtramp med å filme barn i svært sårbare situasjoner, flere ganger, men det er det heldigvis ikke så mye av lenger. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, mindfulness skrev:

Jeg tror faktisk det er veldig viktig å få minst to "friske" søsken dersom man har et barn med alvorlig sykdom. Det er virkelig ingenting å kommentere om de ønsker det. 

Dette er jo bare tull. Noen velger å ikke få flere barn, noen får et søsken til, noen får mange flere. Det er ikke noe fasit på hva som er "veldig viktig" der. Det hadde kanskje vært viktig for deg, og er kanskje viktig for henne, men nei, det er ikke veldig viktig for alle. 

 

Å ha et utviklingshemmet eller veldig sykt barn krever helt enormt mye. Og det er ikke nødvendigvis mest barnet som krever mye, alt rundt kan være vel så utmattende og altoppslukende. Jeg har tidligere jobbet i mange år med utviklingshemmede og tett på pårørende og har sett hvordan søsken KAN påvirkes av det.

 

Noen skriker etter oppmerksomhet, noen tar helt avstand fra søskenet, fordi at det har vært så utrolig krevende i oppveksten å bo tett på noen som tok absolutt all plassen hjemme. Ikke kunne de ha med venner hjem, ikke hadde foreldrene overskudd eller tid til å se dem osvosv. Det finnes til og med foreldre som distanserer seg fra barnet sitt, når det f eks flytter på bolig, fordi at de ikke har noe mer å gi. Dette kommer i alle varianter. 

 

Nå om dagen er det jo mer vanlig å få hjelp, før fikk man jo verken BPA eller andre tilbud, så det er jo litt annerledes nå. Det fantes vel ordninger, men var mer vanlig å gjøre alt selv. Men uansett er det ekstremt krevende og ikke nødvendigvis sånn at man takler et barn til. Og ihvertfall ikke to.

 

https://naku.no/kunnskapsbanken/søsken-forskning 

 

Finnes ikke så mye forskning på dette, men litt spennende lesning finnes det der ute. 

Endret av neiognei
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 timer siden, Justsaying skrev:

Kjære vene, en ressurssterk familie og det skal menes noe om hvorvidt de skal bli gravide eller ikke fordi hun ønsker hjelp med sin syke eldstemann? Det var kanskje det mest ubetenksomme jeg har lest her. Selv om man har et sykt barm så skal ikke livet stoppes eller settes på pause. 
Mange ønsker å få barna tettere enn å ha store sprik og det skjønner jeg veldig godt. 
Finn noe annet å pirke på da vær så snill 😏

Det er ikke pirking, det er en oppriktig bekymring. Jeg har to søsken som har krevd masse av mine foreldre og det er ikke "a walk in the park" å være den som fungerer akkurat. Jeg kommer også fra en ressurssterk familie. 

Hadde de hatt alt på plass, så hadde det vært noe annet. Men det har de ikke. De venter fortsatt på vedtak osv. Det er ingen menneskerett å få barn, og man må ikke ha søsken for å ha en fin oppvekst heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Justsaying
4 minutter siden, Jodaneida skrev:

Det er ikke pirking, det er en oppriktig bekymring. Jeg har to søsken som har krevd masse av mine foreldre og det er ikke "a walk in the park" å være den som fungerer akkurat. Jeg kommer også fra en ressurssterk familie. 

Hadde de hatt alt på plass, så hadde det vært noe annet. Men det har de ikke. De venter fortsatt på vedtak osv. Det er ingen menneskerett å få barn, og man må ikke ha søsken for å ha en fin oppvekst heller. 

Du hadde kanskje også heller villet ha et søsken som var friskt for å gå i «den parken»? 
 

At noen gidder å bekymre seg for om noen har 1 eller 6 barn er meg helt uforståelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2019 den 10.11, Justsaying skrev:

Er som sagt en smule enig akkurat når det gjelder Løvemammaene, men jeg også ser på de innimellom så føler jeg må enten ikke se eller prøve forstå deres tanker bak det. Syns det er interessant å lære om de ulike diagnosene og tror hjertet har «godt av» å se hvor heldige man er som har friske barn selv. Og tror ikke deres tanke er å eksponere barna men å opplyse. Men igjen, ja jeg synes det er i grenseland når barna faktisk kanskje aldri vil kunne uttrykke at de ikke syns det er greit å vises i sin tunge hverdag. Så kanskje eksponering burde handlet om hva man eksponerer heller? At dansende barn, barn som viser frem nye sykkelen sin etc er ok, men at siklende barn  eller barn som ligger halvnaken på et gulv og ikke kan røre seg er litt unødvendig? 

Men det er jo akkurat det de gjør! Glemmer ikke den ene gangen hvor en av mødrene hadde tegnet et bilde av penisen til sønnen på 3 år, og noen spurte om han noen gang ville vært i stand til å ha sex. Når det første folk tenker på er sex, så er det noe alvorlig galt med samfunnet. 

Nettopp av blant annet slike årsaker bør man ikke utlevere slike personlige og private detaljer om barna som ikke selv kan gi samtykke. 
 

  • Liker 12
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2019 den 12.51, Birdo skrev:

Det jeg stiller meg undrende til, er hvordan dette kan være lovlig.. Personvern er veldig strengt her i Norge, og sykejournaler er godt beskyttet - men her legger jo mødrene ut i det vide og det brede om alt..🤷🏻‍♀️

Dette har jeg også fundert på. Dette handler faktisk ikke om foreldrene, men om barna, så jeg kan ikke forstå at dette engang er lovlig. Barn har rett til privatliv uansett livssituasjon.

 

 

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...