Gå til innhold

Løvemammaene på Snapchat


Minipilla

Anbefalte innlegg

1 time siden, Birdo skrev:

Forskjellen er at tv-serien gir et lite, kontrollert(og ikke minst profesjonelt) innsyn i livet til barna. Mens snappen gir full, ukontrollert, og veldig uprofesjonelt innsyn i barnet og alt rundt. Man får vite detaljer man selv aldri ville snakket om vedrørende seg selv på et offentlig forum, og det er null skjerming og privatliv. Eneste gangene jeg har vært borti skjerming på den snappen, så var det når mor selv var syk. Og det orket hun ikke å dele med andre.🙄

Før i tiden ble mange barn med funksjonsnedsettelse skjult for omverden. Helt forferdelig. Jeg er glad vi har kommet lengre i dag. Men likevel, lang vei å gå på veien mot mindre stigma og mer åpenhet. Detaljer du aldri vil høre om er jo dagligdags for svært mange, MEN det blir holdt skjult, ikke rart mange føler på en slags skam da. Vi må bli et mer tolerant samfunn og det starter med hvordan vi oppdrar dagens generasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, m1n skrev:

Før i tiden ble mange barn med funksjonsnedsettelse skjult for omverden. Helt forferdelig. Jeg er glad vi har kommet lengre i dag. Men likevel, lang vei å gå på veien mot mindre stigma og mer åpenhet. Detaljer du aldri vil høre om er jo dagligdags for svært mange, MEN det blir holdt skjult, ikke rart mange føler på en slags skam da. Vi må bli et mer tolerant samfunn og det starter med hvordan vi oppdrar dagens generasjon. 

Man kan fint opplyse rundt sykdommer uten å faktisk utlevere mindreårige på sosiale medier. Der opplysninger blir liggende i evig tid. Hva om ikke disse barna vil være plakater for deres sykdommer? Hvorfor skal foreldrene få lov til å bestemme det for de? 

Personvernloven står faktisk utrolig sterkt i Norge, og det er hårreisende at foreldre får lov å utlevere sykdomshistorier på denne måten.

Og ikke snakk til meg som om jeg ikke vet hva jeg snakker om, jeg har flere i nær familie med div sykdommer. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Birdo skrev:

Man kan fint opplyse rundt sykdommer uten å faktisk utlevere mindreårige på sosiale medier. Der opplysninger blir liggende i evig tid. Hva om ikke disse barna vil være plakater for deres sykdommer? Hvorfor skal foreldrene få lov til å bestemme det for de? 

Personvernloven står faktisk utrolig sterkt i Norge, og det er hårreisende at foreldre får lov å utlevere sykdomshistorier på denne måten.

Og ikke snakk til meg som om jeg ikke vet hva jeg snakker om, jeg har flere i nær familie med div sykdommer. 

Det blir ikke liggende til evig tid på snapchat.
 

Du sier vi fint kan opplyse uten å utlevere, jeg er ganske sikker på at løvemammaene tilpasser innholdet sitt på best mulig måte. Hvis innholdet skal modifiseres veldig blir jo ikke realiteten sannferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, m1n skrev:

Det blir ikke liggende til evig tid på snapchat.
 

Du sier vi fint kan opplyse uten å utlevere, jeg er ganske sikker på at løvemammaene tilpasser innholdet sitt på best mulig måte. Hvis innholdet skal modifiseres veldig blir jo ikke realiteten sannferdig.

Det blir ikke automatisk borte bare fordi det er på snapchat. Det er meget naivt å tro. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte et spørsmål for en stund siden om det var nødvendig å vise et barn som gråt og var tydelig redd før en operasjon. 

Ble blokkert øyeblikkelig. Var en helt fin kommentar, fin i tonen og ikke hetsende. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Birdo skrev:

Det blir ikke automatisk borte bare fordi det er på snapchat. Det er meget naivt å tro. 

Snapchat sine servere tenker du på? En har i alle fall mer kontroll enn på bilder som blir lagt ut på verdensveven. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, m1n skrev:

Snapchat sine servere tenker du på? En har i alle fall mer kontroll enn på bilder som blir lagt ut på verdensveven. 

Nei, hvem som helst kan fortsatt lagre informasjonen som kommer ut på kanalen - og folk ser den selv om den blir borte. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, m1n skrev:

Snapchat sine servere tenker du på? En har i alle fall mer kontroll enn på bilder som blir lagt ut på verdensveven. 

For et par år siden vandret en tidligere playboy-modell inn i dusjen til sitt lokale treningsstudio. Der så hun en eldre dame som vasket seg. Dette tok hun bilde av og delte det til sin følgerskare på snapchat, angivelig ved en "feil". Skulle visstnok bare sende det til en kompis, istedet fikk hennes 2 millioner følgere det istedet. Hun ba om unnskyldning fordi hun spredte det, men aldri for at hun gjorde noe så nedrig at hun tok bilde av noen i en sårbar situasjon, uvitende om hva som foregikk, for så å bodyshame henne for hele verden. Og jeg mener virkelig hele verden, for hver eneste nyhetsartikkel som noensinne har omtalt den saken har inkludert bildet som ble tatt. Riktignok sensurert, men stadig der. 

Og det er ikke fra Snapchat de har fått det bildet.

Man har _ikke_ kontroll på materialet som er utgitt etter det er utgitt. Og det spiller ingen rolle om du har brukt tik tok, snapchat, instagram, tumblr, facebook, QQ, flickr, linkedin, foursquare, vimeo, pinterest, twitter, youtube, Xing, Vine, Whatsapp. For å nevne noen steder alt det materialet kommer til å havne ved et eller annen tidspunkt uansett.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Emmelise skrev:

For et par år siden vandret en tidligere playboy-modell inn i dusjen til sitt lokale treningsstudio. Der så hun en eldre dame som vasket seg. Dette tok hun bilde av og delte det til sin følgerskare på snapchat, angivelig ved en "feil". Skulle visstnok bare sende det til en kompis, istedet fikk hennes 2 millioner følgere det istedet. Hun ba om unnskyldning fordi hun spredte det, men aldri for at hun gjorde noe så nedrig at hun tok bilde av noen i en sårbar situasjon, uvitende om hva som foregikk, for så å bodyshame henne for hele verden. Og jeg mener virkelig hele verden, for hver eneste nyhetsartikkel som noensinne har omtalt den saken har inkludert bildet som ble tatt. Riktignok sensurert, men stadig der. 

Og det er ikke fra Snapchat de har fått det bildet.

Man har _ikke_ kontroll på materialet som er utgitt etter det er utgitt. Og det spiller ingen rolle om du har brukt tik tok, snapchat, instagram, tumblr, facebook, QQ, flickr, linkedin, foursquare, vimeo, pinterest, twitter, youtube, Xing, Vine, Whatsapp. For å nevne noen steder alt det materialet kommer til å havne ved et eller annen tidspunkt uansett.

Jeg er fullt klar over at det KAN skje. Det være å ta screenshot av en snap eller å bli hacket. Bilder som blir lagt ut på nettsider er likevel enklere å få tak i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, m1n skrev:

Jeg er fullt klar over at det KAN skje. Det være å ta screenshot av en snap eller å bli hacket. Bilder som blir lagt ut på nettsider er likevel enklere å få tak i. 

Nå er det ikke et spørsmål om at det "kan" skje, men at det faktisk skjer.

Og at man, nærmest på trass, skal ha en gjentagende episode hvor man går i detalj om sitt barns kjønnsorganer fordi det var så mange som reagerte sist gang.. det vitner om særdeles dårlig dømmekraft og manglende kritisk tenkning.

Hva blir det neste? Powerpoint presentasjon med bilder, fullt navn og personnummer med en sykejournalen som vedlegg?

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor følger dere Løvemammaene på snap om det er så grusomt? Er det fordi dere er nysgjerrige og vil ha noe å slarve om her inne? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MzMe skrev:

Hvorfor følger dere Løvemammaene på snap om det er så grusomt? Er det fordi dere er nysgjerrige og vil ha noe å slarve om her inne? 

Jeg følger dem for de gjør en viktig jobb, MEN et par av dem har ingen grenser når det kommer til eksponering av barn i sårbare situasjoner og når de har snap dager venter jeg til dagen etterpå så jeg slipper se dem. De har virkelig ikke skjønt at man kan belyse saken uten å bedrive grov og unødvendig eksponering av barn. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MzMe skrev:

Hvorfor følger dere Løvemammaene på snap om det er så grusomt? Er det fordi dere er nysgjerrige og vil ha noe å slarve om her inne? 

Fordi jeg har jobbet med syke barn. Og fordi mye av det de tar opp er viktig. 

MEN noen av de er så til de grader drøye på eksponeringen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.10.2020 den 18.12, MzMe skrev:

Hvorfor følger dere Løvemammaene på snap om det er så grusomt? Er det fordi dere er nysgjerrige og vil ha noe å slarve om her inne? 

Følger de såklart ikke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jodaneida skrev:

Mamman i går fikk tips av barnelegen på sykehuset om å lage en instagramkonto on barna. 

Det reagerte jeg også på! Sykeste rådet jeg har hørt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Jodaneida skrev:

Mamman i går fikk tips av barnelegen på sykehuset om å lage en instagramkonto on barna. 

Ja, å det finner dere nok negativt noen av dere tipper jeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2020 den 12.23, Jodaneida skrev:

Mamman i går fikk tips av barnelegen på sykehuset om å lage en instagramkonto on barna. 

Jeg synes det er kjempefint at hun kunne få et slikt tips. Da fikk hun fine ord og heiarop fra andre som gjorde at hun selv klarte å skjønne hvor heldig hun var som har fått to nydelige jenter:) Litt på samme måte som når en som behandles for feks kreft, er så livredd at hen ikke tør å håpe. Da kan støttespillere rundt formidle og bære håpet en periode mens hovedpersonen ikke klarer det selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2020 den 12.23, Jodaneida skrev:

Mamman i går fikk tips av barnelegen på sykehuset om å lage en instagramkonto on barna. 

Det var et godt råd. Det var tydeligvis en mamma som ikke fikk vist frem jentene sine, som nesten skammet seg litt, og hun trengte litt positiv feedback. Det var utrolig smart tenkt av legen, men tror ikke det er mange leger som hadde tenkt så langt. 

Og det var jo heller ikke sånn at legen sa at det skulle være en vidåpen konto, men mer for venner og bekjente, slik jeg forsto det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LinnKatrine skrev:

Jeg synes det er kjempefint at hun kunne få et slikt tips. Da fikk hun fine ord og heiarop fra andre som gjorde at hun selv klarte å skjønne hvor heldig hun var som har fått to nydelige jenter:) Litt på samme måte som når en som behandles for feks kreft, er så livredd at hen ikke tør å håpe. Da kan støttespillere rundt formidle og bære håpet en periode mens hovedpersonen ikke klarer det selv. 

Den kreftsyke er gjerne voksen og kan ta egne valg om å vise seg fram. Barna er kanskje ikke like fornøyde med når de blor store.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...