Gå til innhold

Løvemammaene på Snapchat


Minipilla

Anbefalte innlegg

På 14.4.2019 den 22.08, Sprill skrev:

Jeg er så enig. De voksnes «jobb» er å beskytte barn, ikke gjøre en vanskelig situasjon verre. 

 

Debatten om eksponering av barn burde vært publisert på deres FB side daglig. Kanskje de fikk det med seg til slutt, at det de driver med ikke er bra. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

I dag skal altså ei mor eksponere seg selv, fordi at de får kritikk for at de eksponerer barna sine og ikke seg selv.

Hallo? 😱 Da har man forstått mye. 

Barna skal så klart brukes så godt det går i denne selv-eksponeringa da. "Hva synes du om at mamma har vondt overalt". 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg leste gjennom alle 22 sidene for en del timer tilbake, og har sittet på henda, men jeg følte at jeg måtte skrive en ting eller tre. 

Først og fremst har jeg vel fulgt Løvemammaene siden mars 2019 sånn ca. Jeg begynte å følge dem for å få informasjon om ulike diagnoser og hvordan tilrettelegge for de, da jeg jobber som spesialpedagog og tenkte at det kunne være nyttig. Etter å ha lest i denne tråden får jeg en skikkelig bismak i munn når jeg er klar over hvor mye eksponering som skjer på den snappen, til dags dato. Alle de som forsvarer Løvemammaene kan si hva de vil om det, for eksponeringen skjer fortsatt daglig, det vet jeg godt som har fulgt de en god stund.

Så får det meg til å tenke. I jobben min har jeg møtt på ulike barn, både barn som velger å være åpne om sine diagnoser foran klassekameratene, men også barn som ikke ønsker at noen andre enn de voksne skal vite noe.. Og det er da jeg tenker på disse løvebarna.. Om 4 år når lille hen skal starte på skolen og forteller mor/far at hen ikke ønsker at noen skal vite om hva slags utfordringer hen har i dagliglivet, så er det allerede for sent. Halve Norge har allerede sett det på snap, og da ofte også mange av de barnet skal gå på skolen med ettersom barn ned i 4. klasse bruker snap. Hvordan kan man forsvare sånt? At retten til et lite barns ønsker og privatliv er forsvunnet fordi mamma og pappa brøt disse ønskene samt rettighetene som en unnskyldning for å kjempe for sine hjertesaker? Nei, det kan jeg aldri forstå hvordan kan forsvares, uansett hvor god saken en kjemper for er. 

Jeg avslutter kommentaren med en takk til dere som kjemper for barna i denne tråden, for dere har ihvertfall åpnet mine øyne! 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk streng beskjed av en hysterisk mor jeg kjenner om å legge disse til på snap. Jeg er absolutt ikke interessert i å se syke barn bli utlevert. Når jeg sa det, ble hun sur på meg og har ikke snakket til meg siden. Så blodfans har de, og det er utrolig hvor lite disse forstår ang mulige fæle konsekvenser for barna. 

Endret av DianaV
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger dem enda fordi jeg syns det er viktig det flere av dem snapper om. Det er interessant og man får et annet syns på ting. To av dem greier jeg ikke å se på.  Det er så sinnsyk utlevering fra morgen til kveld at når jeg ser det er dem som har snappen den dagen venter jeg et døgn til ny person har overtatt. Det er ingen grenser og 100% av snappene dreier seg om barna og alle utfordringer...man kan fint vise hverdagen og hvordan dette påvirker en uten å utlevere barna...og disse to evner ikke det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Minipilla skrev:

Jeg følger dem enda fordi jeg syns det er viktig det flere av dem snapper om. Det er interessant og man får et annet syns på ting. To av dem greier jeg ikke å se på.  Det er så sinnsyk utlevering fra morgen til kveld at når jeg ser det er dem som har snappen den dagen venter jeg et døgn til ny person har overtatt. Det er ingen grenser og 100% av snappene dreier seg om barna og alle utfordringer...man kan fint vise hverdagen og hvordan dette påvirker en uten å utlevere barna...og disse to evner ikke det. 

Hvem av dem ? Er nemlig 2 jeg også har litt problemer med 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Minipilla skrev:

Jeg følger dem enda fordi jeg syns det er viktig det flere av dem snapper om. Det er interessant og man får et annet syns på ting. To av dem greier jeg ikke å se på.  Det er så sinnsyk utlevering fra morgen til kveld at når jeg ser det er dem som har snappen den dagen venter jeg et døgn til ny person har overtatt. Det er ingen grenser og 100% av snappene dreier seg om barna og alle utfordringer...man kan fint vise hverdagen og hvordan dette påvirker en uten å utlevere barna...og disse to evner ikke det. 

Hvem syns dere er best på dette med å dele hverdagen uten for mye eksponering ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Serine1 skrev:

Hvem syns dere er best på dette med å dele hverdagen uten for mye eksponering ? 

Hvis jeg skal plukke noen som har yngre barn som ikke kan bli spurt om det er greit angående eksponering, så vil jeg vel si Martine, hun deler mye mindre av barnet sitt enn alle andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Matas skrev:

Hvis jeg skal plukke noen som har yngre barn som ikke kan bli spurt om det er greit angående eksponering, så vil jeg vel si Martine, hun deler mye mindre av barnet sitt enn alle andre. 

Ja , hun er flink til å fortelle uten å vise barnet. 

Av de store barna så liker jeg Linnea og Trym 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Serine1 skrev:

Ja , hun er flink til å fortelle uten å vise barnet. 

Av de store barna så liker jeg Linnea og Trym 

Der er jeg veldig enig. Jeg er liker også Monica og gjengen, men det er nok fordi jeg så dem på serien "Søsken" og fikk et forhold til historien deres allerede da. Eneste er at det stadig går i det samme relativt ofte, så da blir jeg litt matt og uinteressert. 

Det er flere av mammaene jeg liker godt der, men de eksponerer barna sine så ekstremt til tider.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte unfollow dem, ble for mye for meg. Tenk å legge ut så mye om barna sine, jeg ble rett og slett forbanna. Har selv et barn med spesielle behov, aldri i verden om jeg legger ut noe om han på nett.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Serine1 skrev:

Hvem syns dere er best på dette med å dele hverdagen uten for mye eksponering ? 

Jeg husker ikke hva hun het - fordi det er så innmari mange som snapper på profilen og jeg tror kanskje hun bare var gjest, men det var en mamma som hadde ett barn som bla fikk mat igjennom knapp i magen. 

Hun delte generelt lite av barnet den dagen jeg så henne, holdt de mest personlige detaljer for seg selv og viste brukerutstyr, klær osv og uten å demonstrere dem på barnet. Hun la klærne utover på sofaen og viste at de var lagd med hull for knapp, delte linker til steder man kunne skaffe klærne osv. 

Nå har jeg ikke sett på på lenge så jeg vet ikke om hun har vært innom flere ganger, men sist jeg så på hadde jeg ett inntrykk av at de generelt hadde blitt litt bedre på skjerming. 

Jeg er temmelig sikker på at flere av dem vet om denne tråden og muligens har lest her. Kanskje har det fått noen av dem til å tenke seg om to ganger. 

Debatten om eksponering i av barn i sosiale media er minst like viktig som debatt om kroppspress og bilderedigering om ikke mer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Serine1 skrev:

Hvem syns dere er best på dette med å dele hverdagen uten for mye eksponering ? 

Synes mor til EN er flink og har vært det hele tiden. Hun klarer å få det til å handle mer om seg selv og de to sammen, ikke bare EN. Utleverer ikke noen andre enn seg og sine følelser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Matas skrev:

Der er jeg veldig enig. Jeg er liker også Monica og gjengen, men det er nok fordi jeg så dem på serien "Søsken" og fikk et forhold til historien deres allerede da. Eneste er at det stadig går i det samme relativt ofte, så da blir jeg litt matt og uinteressert. 

Det er flere av mammaene jeg liker godt der, men de eksponerer barna sine så ekstremt til tider.. 

Aha, så så lenge Løvemammaene blir en TV-serie så er det greit??? 🤦‍♀️

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Juvel74 skrev:

Aha, så så lenge Løvemammaene blir en TV-serie så er det greit??? 🤦‍♀️

Nei, TV-serier er heller ikke greit, men dette var før det gikk opp for meg hvor mye eksponering det er av barn da denne serien jeg snakker om gikk lenge før Løvemammaene ble kjent. Poenget mitt med kommentaren var at jeg fikk et forhold til Monica sin familie allerede da, det hadde ingenting med at én tv-serie som omhandler barn er greit og gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere har rare "retningslinjer" for hva som anses greit eller ikke. 

Dere påpeker at noen er flinkere enn andre, men nettopp de dere mener er flinkere har lagt ut bilder av barn på pustehjelp, respirator, i sykehusseng osv.

Dobbelmoralen lenge leve her inne på KG!

Gidd å følge dem når dere ikke liker dem.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Juvel74 skrev:

Dere har rare "retningslinjer" for hva som anses greit eller ikke. 

Dere påpeker at noen er flinkere enn andre, men nettopp de dere mener er flinkere har lagt ut bilder av barn på pustehjelp, respirator, i sykehusseng osv.

Dobbelmoralen lenge leve her inne på KG!

Gidd å følge dem når dere ikke liker dem.

 

Det er forskjell på barnas alder her, både Lena og Monica har begge uttalt at de dokumenterer barna så lenge barna synes det er greit. De er flinke, de deler det barna samtykker til, det er kun det de deler. Barna er med på og bestemme hvor sin grense til privatliv går. 

Imens er det motsatt med de som har yngre barn som ikke kan samtykke, hvor foreldrene eksponerer barnet uten at barnet har tillatt dette på forhånd. De foreldrene er mindre flinke ettersom de burde verne om sine barns rett til privatliv fram til barna er store nok til å ta den avgjørelsen selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Matas Barn er ekstremt lojale mot foreldrene sine, og er fullstendig prisgitt dem. Barn forstår ikke fullt ut konsekvensene av utleveringen, og burde ikke settes i en skvis hvor de gjerne vil gjøre mamma/pappa glad.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Juvel74 skrev:

Dere har rare "retningslinjer" for hva som anses greit eller ikke. 

Dere påpeker at noen er flinkere enn andre, men nettopp de dere mener er flinkere har lagt ut bilder av barn på pustehjelp, respirator, i sykehusseng osv.

Dobbelmoralen lenge leve her inne på KG!

Gidd å følge dem når dere ikke liker dem.

 

Vel, de jeg har reagert negativt på står rundt hjørnet og snikfilmer barna når de gråter og er redde, for å vise at de trenger å ha foreldrene med seg på behandlinger. Et overtramp som er så grovt, at det finnes ikke ord. De har fortalt om dovaner, en viste bæsjebleie osvosv. Ei breia ut om kjønnsorganet til sønnen sin. 

Dessuten "dere". "Vi" er flere forskjellige mennesker, med forskjellige meninger. Er det så vanskelig å skille på folk, altså? 

Er da dessuten ikke bare på KG de har fått pes for eksponeringen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...