Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Noen som har forslag til kveldsmat? Føler stort sett at døgnet går ganske bra, der jeg spiser energirik mat. På kvelden blir jeg likevel sugen og sulten, og "må" ha noe. De siste ukene har det gått i to stk slike her knekkebrød, med krydderost og en spekeskinke på. Fungerer veldig greit, men tror jeg må variere litt så jeg ikke blir skikkelig lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amatariel skrev (5 minutter siden):

Noen som har forslag til kveldsmat? Føler stort sett at døgnet går ganske bra, der jeg spiser energirik mat. På kvelden blir jeg likevel sugen og sulten, og "må" ha noe. De siste ukene har det gått i to stk slike her knekkebrød, med krydderost og en spekeskinke på. Fungerer veldig greit, men tror jeg må variere litt så jeg ikke blir skikkelig lei.

Jeg sverger litt til rugsprø med cottage cheese og syltetøy, metter og er godt. Kan bytte ut rugsprø med annet knekkebrød og 😊 Kan og bytte syltetøy med roastbiff f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Amatariel said:

Noen som har forslag til kveldsmat? Føler stort sett at døgnet går ganske bra, der jeg spiser energirik mat. På kvelden blir jeg likevel sugen og sulten, og "må" ha noe. De siste ukene har det gått i to stk slike her knekkebrød, med krydderost og en spekeskinke på. Fungerer veldig greit, men tror jeg må variere litt så jeg ikke blir skikkelig lei.

Synes Lillrex har veldig gode forslag over her! Jeg spiser også rugsprø med cottage cheese - jeg bruker som regel kalkunpålegg til. Opplever ofte at om jeg blir kveldssulten så hjelper det mye med protein, så jeg spiser også ofte et hardkokt egg på knekkebrød/grov brødskive. Alternativt spiser jeg en porsjon Skyr med vaniljesmak med banan eller bær, det hjelper som regel også på søtsuget om det er det som dominerer mest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Amatariel said:

Noen som har forslag til kveldsmat? Føler stort sett at døgnet går ganske bra, der jeg spiser energirik mat. På kvelden blir jeg likevel sugen og sulten, og "må" ha noe. De siste ukene har det gått i to stk slike her knekkebrød, med krydderost og en spekeskinke på. Fungerer veldig greit, men tror jeg må variere litt så jeg ikke blir skikkelig lei.

Jeg liker å blande cottage cheese og gresk/tyrkisk yogurt (bare cottage cheese blir for tørt og grynete, og bare yogurt blir for glatt og kjedelig, men kombinasjonen er nesten sånn risifrutti-aktig), og spise med litt bær eller syltetøy på toppen. Litt lønnesirup eller flytende honning og hakka nøtter på er også veldig godt. 

Om jeg vil ha noe salt, liker jeg rugsprø med noen biter god ost eller spekeskinke. Eller popkorn (popper i silikonbolle i mikroen, min er fra Lekue tror jeg, da har jeg full kontroll på fett og salt). Evt knaskegrønnsaker med holiday-dip på kesam eller gresk yogurt. 

Men, jeg har innsett at jeg er sjelden egentlig sulten på kvelden, men blir lett rastløs og fysen. Så da lager jeg gjerne først en god kopp te (eller et glass hylleblomstsaft med isbiter om sommeren), og så forsøker jeg å gjøre noe som demper rastløsheten (f.eks strikke i stedet for å spise mens jeg ser på TV 🙈). I det siste har jeg prøvd å få inn bittelitt yoga før leggetid også, og da ender jeg ofte opp med å droppe kveldsmat fordi det blir ubehagelig om jeg har spist nylig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (7 timer siden):

Noen som har forslag til kveldsmat? Føler stort sett at døgnet går ganske bra, der jeg spiser energirik mat. På kvelden blir jeg likevel sugen og sulten, og "må" ha noe. De siste ukene har det gått i to stk slike her knekkebrød, med krydderost og en spekeskinke på. Fungerer veldig greit, men tror jeg må variere litt så jeg ikke blir skikkelig lei.

Jeg tar ofte en yt proteinpudding (smaker sjokoladepudding) med noen oppkuttede jordbær oppi. 
Annet alternativ er Mere suppene. Jeg liker godt gulrotsuppen. Tomatsuppen er perfekt med et kokt egg oppi. Spiser da en halv boks til kveldsmat. Er noe ekstra kos med varm suppe. Moreller er også veldig digg nå!

Og Pepsi max da🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med tips - takk 👍 Ser flere syns tynne knekkebrød er enkelt og godt. Blir som oftest det ja... Men skal prøve å variere med litt grønnsaker kanskje. Knaskegulrøtter dyppet med hummus er jo godt! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått opp 40 kg siden februar, og nå er det på tide å gå ned i vekt! 

I dag gikk jeg hjem istedenfor å ta trikken/bussen. Jeg pleide å gå overalt før, men siden jeg flyttet i februar har jeg bare tatt trikken eller bussen. 

Anonymkode: 39a6d...92f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har gått opp 40 kg siden februar, og nå er det på tide å gå ned i vekt! 

I dag gikk jeg hjem istedenfor å ta trikken/bussen. Jeg pleide å gå overalt før, men siden jeg flyttet i februar har jeg bare tatt trikken eller bussen. 

Anonymkode: 39a6d...92f

Hva tenker du er årsaken til denne vektoppgangen? Du sier du flyttet i februar, men har du lagt om kostholdet siden da? Veldig bra at du er i gang med å gå igjen 👍 Jeg var også veldig dårlig til det, men har i løpet av dette året blitt motivert av å ha smartklokke som teller skritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har gått opp 40 kg siden februar, og nå er det på tide å gå ned i vekt! 

I dag gikk jeg hjem istedenfor å ta trikken/bussen. Jeg pleide å gå overalt før, men siden jeg flyttet i februar har jeg bare tatt trikken eller bussen. 

Anonymkode: 39a6d...92f

Oj du burde gå til legen! Man går ikke opp 40kg på et halvt år ved å begynne å ta trikk framfor å gå.

Anonymkode: bd484...310

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 time siden):

Hva tenker du er årsaken til denne vektoppgangen? Du sier du flyttet i februar, men har du lagt om kostholdet siden da? Veldig bra at du er i gang med å gå igjen 👍 Jeg var også veldig dårlig til det, men har i løpet av dette året blitt motivert av å ha smartklokke som teller skritt.

Jeg var veldig stresset på grunn av flyttingen, og jeg pleier å begynne å spise veldig når jeg er stresset. Etter en måned var jeg ikke stresset lenger, men det var vanskelig å begynne å spise normalt igjen. Nå skal jeg prøve å spise mindre porsjoner og være mer aktiv ute!

 

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Oj du burde gå til legen! Man går ikke opp 40kg på et halvt år ved å begynne å ta trikk framfor å gå.

Anonymkode: bd484...310

Før pleide jeg å spise vanlige porsjoner med sunn mat + gå veldig mye ute. Når jeg flyttet begynte jeg å spise mer og gå mye mindre, så vektoppgangen er nok mer pga. overspising.

Anonymkode: 39a6d...92f

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger egentlig bare et sted å dele at jeg tok et klokt valg nå 🤣🥰🙈

Istedenfor å finne meg litt mat som mellommåltid og gjerne ikke bli helt tilfredsstilt tok jeg heller og laget meg en salat. Godt med protein i, og litt avocado. Spiser normalt en bedre frokost enn jeg gjorde idag, og litt «snacks» kunne lett blitt mye mer. Hadde funnet meg druer og en liten bit av en bar, og la baren tilbake og fant meg noe ordentlig som ville fylle opp. 
Hadde lett frokost kl 7 idag tidlig og ikke hatt noe i mellom før nå kl 13:30. Druene er fine som dessert, så de la jeg ikke tilbake 🤣😋

Anonymkode: 66b8b...0cb

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også bare dele at jeg synes jeg har vært flink denne helgen. Har gått ned snaue 5 kg uten at det har bydd på de store utfordringene, men nå har det begynt å gå treigere og jeg har vært litt mindre motivert. For å unngå at jojoen går opp igjen enda en gang må jeg bli flinkere til å begrense meg på snop, chips og kake. I helgen spiste jeg to ruter sjokolade og fem flak chips, og jeg stoppet etter det. Klapper meg selv på skulderen nå, det var overraskende lett å stoppe, det pleier det ikke å være.

Anonymkode: b0410...e29

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg må også bare dele at jeg synes jeg har vært flink denne helgen. Har gått ned snaue 5 kg uten at det har bydd på de store utfordringene, men nå har det begynt å gå treigere og jeg har vært litt mindre motivert. For å unngå at jojoen går opp igjen enda en gang må jeg bli flinkere til å begrense meg på snop, chips og kake. I helgen spiste jeg to ruter sjokolade og fem flak chips, og jeg stoppet etter det. Klapper meg selv på skulderen nå, det var overraskende lett å stoppe, det pleier det ikke å være.

Anonymkode: b0410...e29

Wow, det er virkelig imponerende! Drømmer om å klare det en gang jeg også, men det virker svæææært usannsynlig ... 

Anonymkode: b5902...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg må også bare dele at jeg synes jeg har vært flink denne helgen. Har gått ned snaue 5 kg uten at det har bydd på de store utfordringene, men nå har det begynt å gå treigere og jeg har vært litt mindre motivert. For å unngå at jojoen går opp igjen enda en gang må jeg bli flinkere til å begrense meg på snop, chips og kake. I helgen spiste jeg to ruter sjokolade og fem flak chips, og jeg stoppet etter det. Klapper meg selv på skulderen nå, det var overraskende lett å stoppe, det pleier det ikke å være.

Anonymkode: b0410...e29

Jeg har også hatt en bra helg på denne måten. Spiste litt vingummi fredag kveld og lørdag kveld spiste jeg 1 (!!) liten bolle selv om vi hadde bakt et helt brett. Ville egentlig droppe å bake fordi jeg har dårlig viljestyrke, men hadde jo lovet barna. Og jeg klarte det helt fint:)

Anonymkode: bd484...310

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en dårlig helg matmessig. Mye tankekjør. Kropp, mat, godteri, dårlig samvittighet, søtsug og stress. 

Jeg må bare prøve å kutte godteri nå. Klarer ikke begrense meg. Kan ikke ha i hus. Bestilt den maten jeg mangler til uka via Oda, så slipper jeg å gå på matbutikken og bli utsatt for fristelser.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på jobbreise hele forrige uke. Orket ikke å veie meg på fredag, for jeg kjenner at dette har gått feil vei. Det er så innmari vanskelig å få til kostholdet når jeg får servert mat og ikke bestemmer hverken hva jeg spiser eller når jeg spiser 🙈 Men jeg er tilbake til sunt kosthold i dag, så får jeg se på fredag hvor mye jeg faktisk veier. Gruer meg.. men må bare motivere meg til å komme inn i det igjen!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

PM75 skrev (På 28.8.2023 den 23.47):

Jeg har vært på jobbreise hele forrige uke. Orket ikke å veie meg på fredag, for jeg kjenner at dette har gått feil vei. Det er så innmari vanskelig å få til kostholdet når jeg får servert mat og ikke bestemmer hverken hva jeg spiser eller når jeg spiser 🙈 Men jeg er tilbake til sunt kosthold i dag, så får jeg se på fredag hvor mye jeg faktisk veier. Gruer meg.. men må bare motivere meg til å komme inn i det igjen!! 

Føler med deg. Samme her, det er svært lite motiverende. Har flere helger på rad med store feiringer, hotell og besøk/gjester. De kg jeg gikk ned i juli-august føler jeg allerede er tilbake pga helgene. 

Anonymkode: c444a...275

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker hvor mye syklusen påvirker vekt og apetitt hos meg. Det er litt demotiverende, men prøver å legge inn stor innsats uken etter mensen. Da klarer jeg å spise veldig lite, og craving på søtt er helt tålbar. Så får jeg heller spare litt kalorier til uken før mensen hvor apetitten og søtsuget er enormt. Må spille på lag med syklusen rett og slett🤪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner innimellom på hvor lite samfunnet er tilrettelagt for gode valg. Var på livredningsprøve i dag, hvor en av deltakerne kommenterer etterpå at "nå er det fortjent med sjokolade", og jeg tenker ja, det er det. Det er så innbakt i kulturen vår, vi skal kose oss, vi fortjener en belønning.

Skal handle på vei hjem, er sliten og interessert i noe lettvint middag. Praktisk talt rett inn døra, ligger bakervarer på rekke og rad og dufter søtt og fristende. Grandiosa på tilbud, 30 %, jeg tenker at det kunne smakt godt. Har heldigvis fornuften med meg - plukker med litt salat og plommene jeg kom dit for å kjøpe. På slutten av handleturen må man selvsagt alltid mellom godtehyllene, og sjokolade står også stablet opp ved kassa. Er det rart man mislykkes, liksom?

Jada, vi har ansvar for våre egne valg og sånn der, men fedme er blitt et samfunnsproblem, og dårlig kosthold koster oss mye i helsehjelp. Det koster også mennesker mye i redusert livskvalitet. Et samfunnsproblem løses ikke på individnivå - når skal politikere ta grep?

Anonymkode: 9098b...b96

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...