Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk, det er nok derfor det plager meg disse små utskeielsene plager meg om du skjønner? Jeg har lagt ned mye jobb og innsats, men så strengt som nå trenger jeg ikke leve resten av livet, jeg må kunne unne meg litt innimellom uten å føle meg så dårlig etterpå?

Anonymkode: 1fb73...38a

Jeg tenker at hvis man skal holde ut hele livet så må man få lov å unne seg litt av og til. Den innsatsen du legger ned nå er jo ikke verdt mye om du bare går opp igjen når du er ferdig, fordi du sprekker totalt når du aldri kan unne deg noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er også liten- hele 152 cm, og for å gå ned må jeg ligge på rundt 1250 kalorier. Det er lite, men med å sette meg godt inn i næringsinnhold gikk jeg ikke sulten. Det er dog vanskelig å være like streng alltid, og vekten kommer jo fort på igjen. Kan glemme å spise de 1800-2000 de sier snittet er, selv om jeg er aktiv. Rundt 1600 er visst min grense for vedlikehold, og det krever en del planlegging og strikse regler for meg selv å holde det i helger/ ferier. 

Anonymkode: 75803...b3e

Samme her. Jeg er lav og middelaldrende, og kroppen trenger derfor ikke så mye mat som de som er høyere og yngre enn meg. Jeg må ligge på rundt 1600-1700 for vedlikehold. Begynner å bli såååå lei av alle forståsegpåere som sier at jeg ligger for lavt. Jeg kan heller ikke ligge på 2000, for da går jeg opp i vekt. Sånn er det bare med oss småttiser ;) 

Anonymkode: 28157...333

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 22.18):

Det plager meg at dette plager meg for det er jo virkelig ikke mye det er snakk om i løpet av en helg... Er det vanlig å få så dårlig samvittighet?

Vanlig i starten ja, men etter hvert på en livsstilsendring så lærer man seg og håndtere følelser bedre. Et liv og et kosthold bør bestå av powerfood (energirik mat) og soulfood (det som gjør deg ekstra glad). Soulfood bare en liten %, men den er der. Om det er en pølse m/lompe av og til, en kebab på byen, en skål med godteri en lørdag e.l så er det en del av kostholdet. Uten dårlig samvittighet, fordi det er viktig for sjela. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er jeg veldig usikker på vekten. Har vært en uke med altfor mye arrangement, restaurantbesøk med både to, tre og femretters middag og mindre fysisk aktivitet. Tar på å være på reise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Noen tips til hvordan en kan gå ned i vekt?

Kvinne 40+, fullt opp med jobb, mann og barn. 

Allergi for kulde, psoriasis (responderer dårlig på klor), ledd smerter og har skade i nakken.

Anonymkode: d042f...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ramlet helt av! Skulle ønske teorien om "hel mat, ikke for ofte" funket for meg. Det eneste jeg har spist av søtsaker det siste året er hjemmelaget kake eller is. Ellers spiser vi 80% hjemmedyrket mat med påfyll av mel,frø og frukt fra butikken. Har allikevel gått opp 8 kg siste året, og er nå 26(!) Kilo over tidligere trivselsvekt. 

Prøver nå et par uker med lavkarbo, det vet jeg funker og er lett å gjennomføre uten å måtte veie maten hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, solsolsol said:

Jeg ramlet helt av! Skulle ønske teorien om "hel mat, ikke for ofte" funket for meg. Det eneste jeg har spist av søtsaker det siste året er hjemmelaget kake eller is. Ellers spiser vi 80% hjemmedyrket mat med påfyll av mel,frø og frukt fra butikken. Har allikevel gått opp 8 kg siste året, og er nå 26(!) Kilo over tidligere trivselsvekt. 

Prøver nå et par uker med lavkarbo, det vet jeg funker og er lett å gjennomføre uten å måtte veie maten hele tiden. 

Spiller ingen rolle hvor "ren" og lite prosessert maten er hvis man inntar for store mengder. Anbefaler å lese hele denne artikkelen: You're not losing fat because you're eating too damn much (even when you don't think you are)

Lavkarbo er ikke noe magisk. Grunnen til mye vektnedgang i begynnelsen på en lavkarbodiett, er fordi karbohydrater binder vann. Når du inntar lite karbohydrater, vil vannet slippe. Da opplever man ganske stor nedgang i begynnelsen. Dette er ikke nedgang i fett. I tillegg inntar man jo mye fett og proteiner, som gjør at man er mer mett, og inntaket av kalorier vil kunne bli lavere på grunn av dette. Du går glipp av mye verdifulle næringsstoffer og energi som karbohydratrik mat gir, men hvis dette er noe du klarer å leve uten, then you do you. Men veldig mange ender opp med å falle tilbake til gamle vaner, og gå opp mye eller mer av det de gikk ned. Mye fordi de valgte en kostholdstype de ikke klarer å holde seg til. 

Så hvis du ikke har tenkt å spise lavkarbo hele livet ditt, hadde jeg gått for noe som du klarer å holde deg til over tid, og som er mer overførbart til et liv etterpå der du skal holde vekta. Kaloritelling er ikke nødvendig, men siden folk flest er veldig gode på å undervurdere kcal-mengden i mat, så kan det være et nyttig verktøy for en kortere periode. Etter hvert lærer man seg porsjonsstørrelser, hva ulike matvarer inneholder av energi, og klarer å ta bedre valg basert på dette. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drue skrev (30 minutter siden):

Spiller ingen rolle hvor "ren" og lite prosessert maten er hvis man inntar for store mengder.

 

Ja, jeg vet jo det. Mente at det er det som er "i tiden" nå, Marit Kolby og sånne som henne mener jo at man ikke skal klare å overspise på grovbrød med leverpostei liksom. 

Jeg har gått ned i vekt tidligere, fulgte moderat lavkarbo til idealvekt og økte litt etter det, men holdt vekta fint i mange år. Synes moderat lavkarbo er det enkleste å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (32 minutter siden):

Wow, så flink du har vært! Hvor lang tid har du brukt på å gå ned fra 72 til 61?
############
Brukte 4 måneder på 72-61, så ca 4 måneder på å komme ned til 56, og så 3 måneder etter er jeg oppe på 61 igjen 🙈 nå er vinteren og mørketiden over, så nå er det tilbake til vanlige rutiner igjen 💪 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NettoppJa skrev (51 minutter siden):

solsolsol skrev (32 minutter siden):

Wow, så flink du har vært! Hvor lang tid har du brukt på å gå ned fra 72 til 61?
############
Brukte 4 måneder på 72-61, så ca 4 måneder på å komme ned til 56, og så 3 måneder etter er jeg oppe på 61 igjen 🙈 nå er vinteren og mørketiden over, så nå er det tilbake til vanlige rutiner igjen 💪 

Uff, vinteren ja! Men skikkelig godt jobba da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 0.46):

Noen tips til hvordan en kan gå ned i vekt?

Kvinne 40+, fullt opp med jobb, mann og barn. 

Allergi for kulde, psoriasis (responderer dårlig på klor), ledd smerter og har skade i nakken.

Anonymkode: d042f...c04

Når det kommer til vektnedgang vil kostholdet være det definitivt viktigste. Om man ser på trening og kosthold vil et godt kosthold utgjøre ca 70 % når det kommer til vektnedgang. 
For at tiltakene skal være gjennomførbare må du se på totalbelastningen du har i livet først. Har du en aktiv eller inaktiv jobb, hvordan er aktivitetsnivået ellers? Hvilke grep kan du gjøre når det kommer til kosthold som gjør at det ikke blir alt for store omveltninger? 
Her er noen enkle tips det går an å starte med: 

Spis etter tallerkenmodellen. Den er enkel å forstå og sørger for at du får i deg næringen du trenger om du følger denne måten å spise på. 
Velg matvarer merket med nøkkelhullet når du handler.

Ikke øk mengden mat selv om du begynner å spise sunnere. 
 

Øk hverdagsaktiviteten. Sett deg et mål om å gå 10000 skritt hver dag, f.eks. 
Om du ønsker å trene i tillegg er styrketrening bra. Ved å trene styrke samtidig som man går med i vekt, opprettholder man muskelmasse og får strammet opp. I tillegg er det en super investering for fremtiden med tanke på beinhelse, balanse og mye annet 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 0.46):

Noen tips til hvordan en kan gå ned i vekt?

Kvinne 40+, fullt opp med jobb, mann og barn. 

Allergi for kulde, psoriasis (responderer dårlig på klor), ledd smerter og har skade i nakken.

Anonymkode: d042f...c04

Ofte vet man egentlig selv hvorfor man har lagt på seg. Du må gjøre endringer basert på egne uvaner. Er det godteri på kvelden som er hovedproblemet? Småspising hele dagen? Alkohol? Lager dere festmiddager daglig? Gjør endringen der du vet det monner. Er ikke noe poeng å feks droppe frokost hvis dette normalt er et sunt og fint måltid for deg mens du overspiser på snacks på kveldstid. Mens for andre kan det være et lurt tiltak.

Anonymkode: bd484...310

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro å se at så mange har skrevet seg opp på veietråden fra i dag av :duskedame:
Å være i en vektnedgangsprosess er vel ikke det gøyeste i verden for noen, men føles i alle fall utrolig bedre når man er flere sammen om det. Jeg blir i alle fall veldig motivert av å lese at folk er innstilt på dette, målsetting osv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (4 timer siden):

Så moro å se at så mange har skrevet seg opp på veietråden fra i dag av :duskedame:
Å være i en vektnedgangsprosess er vel ikke det gøyeste i verden for noen, men føles i alle fall utrolig bedre når man er flere sammen om det. Jeg blir i alle fall veldig motivert av å lese at folk er innstilt på dette, målsetting osv.

Takk! Den traff, satt nesten og sovnet i sofaen. Men nå er det bare å brette opp armene og ta seg i nakken:mynona:*gjør seg klar til joggetur*. Skrev meg trossalt opp i den tråden, og har en jobb foran meg. 

Gikk opp 2kg i påsken! Hva med dere andre?

Anonymkode: 99c19...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gikk opp 2kg i påsken! Hva med dere andre?

Ble ca. 1 kg opp i påsken. Veldig overrasket over det, for burde vært myye mer. Men denne gangen betød ikke tallet på vekta så mye. Men følelsen jeg hadde trumfet alt. Så blæææ 😩 Mengden sukker gjorde ikke bare magen dårlig, men hodet også. Kjente ikke igjen meg selv, så daff og tung til sinns. Jeg har virkelig lært et og annet om inntak i en sånn ferie, for det er en følelse som huskes. Første dagene etter påske her har vært helt grusomme. Enorm hodepine, rett og slett en "avrusningsprosess" :roll: Det er virkelig ikke tull hva sukker og store mengder mat kan gjøre med kroppen og følelsen man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlemor

Veide meg i dag før frokosten og fikk litt sjokk. Tallet på vekta - som har lenge stått BOM stille - har endelig beveget seg, og i riktig retning. Ned! :vekt:

Jeg har ikke gått ned mer enn 1,2 kg då, men det er en start 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gleder meg nesten litt til å sette i gang nå, blir veldig spennende å følge med på fremgangen deres🥰 Jeg er litt stressa for den første måneden, da jeg skal i festligheter hver helg😳 Kommer nok ikke til å droppe å drikke alkohol de dagene, men tenker jeg får være flink ellers med både kosthold og treningen de andre dagene.

Endret av sminkebord
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk gått ned 100 gram siden fredag selv om jeg var i bryllup i helga 🙈 Bestemte meg på forhånd for å spise det jeg følte for, endte med tre (små) kakestykker og ikke noe voldsom stor middag. Puh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt inn startvekten min i veietråden og håper på at fellesskap med andre og ukentlige veiinger som jeg må logge, vil hjelpe meg til et sunnere kosthold og et bedre, gladere liv. 

Litt om meg: Jeg er 45 år, to barn på 14 og 7 og en mann som er ufør. 100 % jobb. Mesteparten av arbeidet hjemme faller på meg, inkludert det såkalte tredje skiftet. Jeg har derfor en ganske stressende og travel hverdag som påvirker kostholdet mitt (jeg spiser mer og mer usunt når jeg er stresset).

Jeg har slitt med vekten helt siden jeg var barn. Tidlig i 20-årene gikk jeg ned nesten 60 kg på en effektiv, men usunn måte ( jeg spiste nesten ikke). Senere begynte jeg å spise igjen, men utviklet bulimi. Nå kaster jeg ikke opp lenger, selv om trangen er der, men jeg overspiser, spesielt når jeg er stresset (som er ganske ofte). 

Etter mitt siste barn kom for 7 år siden, gikk jeg ned 18 kg og var nede i 55 kg. Nå har jeg gått opp igjen 14 kg av disse :sukk:Jeg er fæl på å snackse og kan spise ganske mye da. Hverdagskostholdet mitt er ok, tror jeg, selv om jeg av og til kan spise for mye. Jeg er vegetarianer, men ikke en spesielt sunn en 😄

Jeg har en stillesittende jobb, men trener flere ganger i uken. Jeg trener Core, Pilates, Yoga og løping på tredemølle på SATS, og så er jeg glad i å løpe ute og skal løpe halvmaraton om 2 uker. Mye av grunnen til at jeg vil gå ned, er at jeg savner den lette følelsen jeg hadde når jeg var på mitt letteste og løp. Det kjentes som å fly! Nå kjenner jeg meg ofte tung når jeg løper, og det er så kjipt. 

Forresten, hvis noen tror at løpere blir slanke, så gjelder det ikke alle ;) Jeg spiser bare mer jo mer jeg trener, og som vi alle vet, er kosthold mye viktigere enn trening når det kommer til vektnedgang. 

Ser frem til å snakke med dere her inne og følge dere fremover mot en lettere hverdag! Heia oss 💪

 

Endret av Harlekin
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til Harlekin! :blomst:
Vi er mange som har slitt med vekta hele/store deler av livet, og det er jo trist å ha det sånn... men det ER visstnok mulig å snu og få en bedre livsstil der man ikke tenker på kropp, mat osv. hele tiden, men samtidig har det bra med seg selv. Så vi får gå den veien sammen :klem2: Og ikke minst - lykke til med snarlig halvmaraton! Noe som høres uoppnåelig ut for noen av oss, så virkelig tøft gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...