Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kjenner innimellom på hvor lite samfunnet er tilrettelagt for gode valg. Var på livredningsprøve i dag, hvor en av deltakerne kommenterer etterpå at "nå er det fortjent med sjokolade", og jeg tenker ja, det er det. Det er så innbakt i kulturen vår, vi skal kose oss, vi fortjener en belønning.

Skal handle på vei hjem, er sliten og interessert i noe lettvint middag. Praktisk talt rett inn døra, ligger bakervarer på rekke og rad og dufter søtt og fristende. Grandiosa på tilbud, 30 %, jeg tenker at det kunne smakt godt. Har heldigvis fornuften med meg - plukker med litt salat og plommene jeg kom dit for å kjøpe. På slutten av handleturen må man selvsagt alltid mellom godtehyllene, og sjokolade står også stablet opp ved kassa. Er det rart man mislykkes, liksom?

Jada, vi har ansvar for våre egne valg og sånn der, men fedme er blitt et samfunnsproblem, og dårlig kosthold koster oss mye i helsehjelp. Det koster også mennesker mye i redusert livskvalitet. Et samfunnsproblem løses ikke på individnivå - når skal politikere ta grep?

Anonymkode: 9098b...b96

Ja, det er fristende, helt enig. Jeg pleier å spise litt, en banan eller en brødskive, før jeg skal på butikken. Det gjør det lettere for meg å ta bedre valg. 

Anonymkode: b5902...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har begynt å veie maten nå. Telle kalorier tett og slett og registrere i Lifesum. Jeg kjenner jeg trenger å ha full kontroll en periode nå. Gå ned noen kg og finne motivasjonen igjen. Har hatt fire gode dager nå. Fått fått en times tur hver dag og holdt meg til 1800 kalorier. Går ca 15.000 skritt hver dag. Deilig å kjenne på ny motivasjon. Søtsuget roer seg.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, det er fristende, helt enig. Jeg pleier å spise litt, en banan eller en brødskive, før jeg skal på butikken. Det gjør det lettere for meg å ta bedre valg. 

Anonymkode: b5902...e4f

Jeg handler som regel på vei fra jobb, synes det er mest praktisk. Det hjelper på at jeg spiser solid lunsj, så som regel er jeg ikke altfor sulten. For meg er det mest når jeg er sliten eller har en litt dårlig dag, at det er vanskelig å ta gode valg. Det gikk veldig bra i dag da, men det gjør ikke alltid det.

Anonymkode: 9098b...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg mistenkte, så hadde vekten gått opp igjen grunnet jobbreisen jeg var på. Jeg har også funnet ut at jeg lurer meg selv til å tro at jeg spiser mindre enn jeg faktisk gjør. Jeg logger maten nå en periode for å få et realistisk bilde. Eks på jobbreisen. Jeg var flink 3 av 4 ganger i løpet av en dag. Men spiste dessert til middagen. Og det var en heftig dessert med mye kalorier. Så selvom jeg unngikk fristelsene resten av dagen, så kan jeg faktisk ikke «unne meg» den desserten. Går ikke ned i vekt av det! Men jammen er det vanskelig…!! 

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva som skjer med kroppen for tiden. Før kunne jeg lett gå ned noen kilo når vekten hadde krypt litt opp. Nå ligger jeg på rundt 1000kcal daglig og går såvidt ned, noen dager litt opp. Spist mellom 900 og 1100 daglig de siste to ukene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PM75 skrev (På 1.9.2023 den 8.34):

Som jeg mistenkte, så hadde vekten gått opp igjen grunnet jobbreisen jeg var på. Jeg har også funnet ut at jeg lurer meg selv til å tro at jeg spiser mindre enn jeg faktisk gjør. Jeg logger maten nå en periode for å få et realistisk bilde. Eks på jobbreisen. Jeg var flink 3 av 4 ganger i løpet av en dag. Men spiste dessert til middagen. Og det var en heftig dessert med mye kalorier. Så selvom jeg unngikk fristelsene resten av dagen, så kan jeg faktisk ikke «unne meg» den desserten. Går ikke ned i vekt av det! Men jammen er det vanskelig…!! 

Jeg er også på endel jobbreiser, og ofte er menyen "satt". Altså tre retter smækk-smækk værsågod. Kun frokosten jeg kan styre selv. 

Jeg syns det er vanskelig å kutte noe uten at det blir lagt merke til og kommentert av kollegaer. Ekstremt irriterende. Liker du ikke potet du da??? Desserten var jo kjempegod, likte du den ikke? Hater å bli sett på som sær, så jeg bare ler det bort og kommer med halvsannheter....og skryter uhemmet av det jeg faktisk spiser.

For spiser gjør jeg altså, alt av grønnsaker og protein, men lar ofte en god del av karbohydratene og sausen bli igjen. Dropper dessert. 

Alternativet er full faste resten av uken, og det gidder jeg heller ikke... 

Luksusproblem, jeg vet 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NettoppJa skrev (2 timer siden):

Jeg er også på endel jobbreiser, og ofte er menyen "satt". Altså tre retter smækk-smækk værsågod. Kun frokosten jeg kan styre selv. 

Jeg syns det er vanskelig å kutte noe uten at det blir lagt merke til og kommentert av kollegaer. Ekstremt irriterende. Liker du ikke potet du da??? Desserten var jo kjempegod, likte du den ikke? Hater å bli sett på som sær, så jeg bare ler det bort og kommer med halvsannheter....og skryter uhemmet av det jeg faktisk spiser.

For spiser gjør jeg altså, alt av grønnsaker og protein, men lar ofte en god del av karbohydratene og sausen bli igjen. Dropper dessert. 

Alternativet er full faste resten av uken, og det gidder jeg heller ikke... 

Luksusproblem, jeg vet 😄

Jeg skjønner deg godt, det er faktisk ganske så vanskelig med kosthold på jobbreiser! Jeg skulle ønske ingen kommenterte, det hadde gjort det enklere. Og at det var mer koldtbord og likende hvor vi kan forsyne oss selv. 
 

Ja, det er et luksusproblem :) Men i slankesammenheng en utfordring! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warum skrev (16 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt hva som skjer med kroppen for tiden. Før kunne jeg lett gå ned noen kilo når vekten hadde krypt litt opp. Nå ligger jeg på rundt 1000kcal daglig og går såvidt ned, noen dager litt opp. Spist mellom 900 og 1100 daglig de siste to ukene. 

Kanskje du bør spise mer? Eller se på balansen mellom karbohydrater, protein og fett i det du spiser? 

Endret av PM75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PM75 skrev (På 8.9.2023 den 14.36):

Kanskje du bør spise mer? Eller se på balansen mellom karbohydrater, protein og fett i det du spiser? 

Er veldig nøye på nok protein hvertfall. Får også inn en del fett med avokado og nøtter. Karbohydratene ligger ganske langt under det Lifesum anbefaler (men de anbefaler jo 1350kcal daglig, så er vel her jeg har redusert mest fordi jeg prøver å slippe å være så sulten hele tiden, så har tenkt at protein og fett er viktigst). Har jo gradvis spist mindre og mindre fordi vekten ikke går ned, gikk ikke rett på 1000kcal liksom. Merkelige greier. Har vel bare veldig lavt kaloribehov nå etter 35år vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vektnedgangen går egentlig bra, jeg gikk ned 1,5 kg mens jeg var på høstferie, til sammen har jeg gått ned 22 kilo. Jeg spiser greit med mat (masse grønnsaker) og har lenge følt på at jeg har grei kontroll over matinntaket. Men, i løpet av de to siste dagene har dette endret seg. Har skikkelig ulvehunger. Sluker alt jeg kommer over. Føler meg konstant sulten, og jeg fatter ikke hvor det kommer fra. Er det noen flere her som sliter med plutselig ulvehunger?

Anonymkode: 661d7...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vektnedgangen går egentlig bra, jeg gikk ned 1,5 kg mens jeg var på høstferie, til sammen har jeg gått ned 22 kilo. Jeg spiser greit med mat (masse grønnsaker) og har lenge følt på at jeg har grei kontroll over matinntaket. Men, i løpet av de to siste dagene har dette endret seg. Har skikkelig ulvehunger. Sluker alt jeg kommer over. Føler meg konstant sulten, og jeg fatter ikke hvor det kommer fra. Er det noen flere her som sliter med plutselig ulvehunger?

Anonymkode: 661d7...764

Må bare legge til at jeg ikke kun spiser grønnsaker, spiser kjøtt, egg osv. Men spiser mye mye mer grønnsaker enn før 😆

Anonymkode: 661d7...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vektnedgangen går egentlig bra, jeg gikk ned 1,5 kg mens jeg var på høstferie, til sammen har jeg gått ned 22 kilo. Jeg spiser greit med mat (masse grønnsaker) og har lenge følt på at jeg har grei kontroll over matinntaket. Men, i løpet av de to siste dagene har dette endret seg. Har skikkelig ulvehunger. Sluker alt jeg kommer over. Føler meg konstant sulten, og jeg fatter ikke hvor det kommer fra. Er det noen flere her som sliter med plutselig ulvehunger?

Anonymkode: 661d7...764

Jeg har gått ned 18 kilo, og jeg har også noen dager hvor jeg er ekstremt sulten. Da spiser jeg, prøver å holde det "fornuftig", men ikke alltid det funker det heller, hender man ryker på noe ja....

Det pleier å gi seg etter en dag eller tre, så jeg tenker bare det er kroppen som sier fra, jeg.... Men jeg har ikke akkurat vitenskapelig bevis for noe som helst.

Anonymkode: c7119...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har gått ned 18 kilo, og jeg har også noen dager hvor jeg er ekstremt sulten. Da spiser jeg, prøver å holde det "fornuftig", men ikke alltid det funker det heller, hender man ryker på noe ja....

Det pleier å gi seg etter en dag eller tre, så jeg tenker bare det er kroppen som sier fra, jeg.... Men jeg har ikke akkurat vitenskapelig bevis for noe som helst.

Anonymkode: c7119...1e2

Takk for svar! Litt "godt" å se andre opplever det samme, selv om jeg ikke unner noen det selvfølgelig. Er bare så redd for å havne tilbake til den overspisingen jeg drev med før 🙁 Da skal jeg prøve å roe meg litt ned, kan godt hende det er som du sier, at det er kroppen som bare trenger et eller annet 🙏

Anonymkode: 661d7...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.6.2023 den 11.32):

Jeg har helt motsatt opplevelse:) Pepsimax erstatter småspising og søtsaker. Slukker fint tørsten for meg også. Et veldig godt hjelpemiddel for meg både ved vektnedgang og å holde vekten nede.

Anonymkode: bd484...310

Samme her.

Anonymkode: abafd...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som blir utålmodige og synes vektnedgangen går seint? Jeg har gått ned 8 kilo siden 5. august, det går sååååå sakte! Og fortsatt har jeg bmi over 30! 😬

Anonymkode: 10a6f...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Flere som blir utålmodige og synes vektnedgangen går seint? Jeg har gått ned 8 kilo siden 5. august, det går sååååå sakte! Og fortsatt har jeg bmi over 30! 😬

Anonymkode: 10a6f...966

Oi syns du det er sakte? Syns det høres helt utrolig bra ut!! 👏

Jeg har gått ned 10 kg hittil i år (altså siden nyttår), og har også BMI (godt over) 30. Men jeg er veldig fornøyd med mitt resultat! Har forsøkt før å "gå ned raskt", men det har aldri fungert for meg på sikt. Kiloene kommer alltid raskt tilbake på igjen. Så i år er jeg fornøyd med å tikke sakte men sikkert ned i vekt, og tror jeg har funnet løsninger som gjør at dette er en varig nedgang. Jeg bare fortsetter i samme sti, og håper å komme meg ned på idealvekt en vakker dag. Målet er at det skal ta ca. 2-3 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har gått ned litt over 10 kg nå, er såvidt under BMI 30 nå. Har gått jevnt og trutt ned siden slutten av juli. Jeg har sluttet å spise etter middag (bortsett fra litt i helgene og spesielle anledninger), driver en slags time based eating. Av og til har jeg hatt faste på 16-20 timer, men stort sett 12-14 timer. Det har hjulpet meg veldig med å slutte å spise snop om kvelden. Klarer til og med å begrense meg til noen få biter sjokolade i helgene. Har fortsatt lyst til å spise hele plata, men klarer å la være selv om den ligger på bordet åpnet. Jeg spiser som regel frokost, en veldig lett lunsj og en vanlig mengde middag av samme slag som familien. Det fungerer mye bedre for meg enn å måtte ha «egen» mat fordi jeg slanker meg, eller å spise mange små måltider. Før når jeg har prøvd å slanke meg med kaloriregnskap har jeg hatet små måltider av typen 5 mandler til kvelds, det har bare gjort meg mer sulten. Ingen kvelds er bedre enn et lite liksommåltid som jeg nesten blir provosert av å tenke på. Jeg teller oftest ikke kalorier. Er ofte sulten, men tåler/aksepterer det bedre enn før.

Jeg var på jobbreise en uke for en stund siden, det gikk overraskende bra, gikk ikke opp den uken, men slapp å spise ferdigbestilte restaurantmiddager. 
 

Er ganske fornøyd med meg selv for at jeg har klart 10 kg til nå, men er litt skuffet over at jeg i liten grad merker det på klærne. Skal ned en god del kg til, så får håpe det snart merkes. Det blir spennende å se hvordan det går når jeg skal stabilisere vekten, men må nok uansett holde på ingen mat etter middag i hverdagene, ellers er det lett å komme tilbake til gamle uvaner.

Anonymkode: b0410...e29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått en "treningskompis", og det er Meta Quest 3. Til de av dere som ønsker å trene aktivt bør vurdere det. Det er mange eksisterende treningsapper, og det kommer stadig flere.

Har siden jeg fikk det 11. Oktober har jeg trent med det hver dag ca. 60 minutter tilsammen gjennomsnittet. Skal prøve å øke det til 90 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fins det en vektnedgang 2024 tråd? Vil ikke starte ny om det allerede eksisterer en 😃

Anonymkode: 89dcc...518

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Fins det en vektnedgang 2024 tråd? Vil ikke starte ny om det allerede eksisterer en 😃

Anonymkode: 89dcc...518

Kan ikke se at det har kommet en vi som skal ned i vekt før påske-tråd helt enda nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...