Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hva drikker du til maten da? Kanskje du drikker ekstra mye fordi maten er sterk? 

Anonymkode: 70593...54b

Jeg drikker bare vann og ikke spesielt mye mer enn ellers. 

Anonymkode: 28157...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

drue skrev (2 timer siden):

Hvor aktiv er du? 1254 kcal er ganske lite mat. De matlogg-appene har en tendens til å foreslå litt lavt inntak. 

Det varierer veldig, men på vinteren er jeg ganske stillesittende på jobb, på sommeren er det en del mer bevegelse. Har fortsatt minimum 10 000 skritt hver dag på vinteren, på sommeren kan jeg ha godt over 20 000 så det er veldig sesongbasert der.

Etter jobb går jeg jo tur/rusler med hunden 2-3 ganger, hvorav en er litt lengre/med høyere puls, men de 2 andre er bare rusling. Prøver også å legge inn styrketrening 2-3 ganger i uken nå. 😅

Anonymkode: 8799b...573

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det varierer veldig, men på vinteren er jeg ganske stillesittende på jobb, på sommeren er det en del mer bevegelse. Har fortsatt minimum 10 000 skritt hver dag på vinteren, på sommeren kan jeg ha godt over 20 000 så det er veldig sesongbasert der.

Etter jobb går jeg jo tur/rusler med hunden 2-3 ganger, hvorav en er litt lengre/med høyere puls, men de 2 andre er bare rusling. Prøver også å legge inn styrketrening 2-3 ganger i uken nå. 😅

Anonymkode: 8799b...573

Jeg ville spist mer enn 1200-1300 kcal med det aktivitetsnivået. Spesielt hvis du vil få noe ut av styrketreningen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

drue skrev (9 timer siden):

Jeg ville spist mer enn 1200-1300 kcal med det aktivitetsnivået. Spesielt hvis du vil få noe ut av styrketreningen. 

Hvor mye ville du anbefalt? Syns det er så vanskelig for kan jo iiiingenting om det her 🤔 I går havnet jeg på 1379 totalt og syns det var helt greit til tross for tur med hunden og liten treningsøkt

Anonymkode: 8799b...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 13.16):

Slenger meg på - ikke veid meg siden mars 2023, men ligger antakelig på +/- 80 kg - må få kjøpt meg vekt så jeg kan kontrollere. 😅

I dag: rundt 80 kilo, 157cm - BMI sier overvektig, men jeg bruker både M, S og noen ganger XS i klær og føler meg overhode ikke overvektig? 🫣 Ser jo på bilder at fjeset er rundere, armene er større/slappere, lårene er kraftigere enn tidligere... Ja. Vil uansett ned i vekt, 80 kilo på en 157cm kropp ER jo ikke bra.

Har lastet ned og kjøpt abonnement på Lifesum i håp om å få en oversikt over hvor mye jeg faktisk spiser kontra hvor mye jeg må ligge på for å gå i underskudd og begynne å gå ned i vekt igjen. Lifesum sier at jeg burde ha et dagsinntak på 1254 kcal, har 531kcal igjen for i dag. Vet ikke om det er "mye" eller "lite" jeg har igjen å spise, som sagt 0 erfaring her 😅 

Det er litt bittert, tidligere veide jeg 55 kilo "naturlig"/uten å gjøre noe spesielt for det - men DA følte jeg meg "stor" og mislikte kroppen min. Nå når jeg veier rundt 80 kilo føler jeg meg ikke så stor, men vet jeg er det i forhold til høyden min. Misliker kroppen min fortsatt, men ikke like mye. Rart hvordan hodet fungerer 😂

Anonymkode: 8799b...573

Heldige du som ikke legger på deg på magen. Jeg er 158 høy, ca. 10 kg lettere enn deg, og bruker buksestr. 46 😱  Da jeg var 54 kg brukte jeg str. 42.

Da jeg var 20 år yngre brukte jeg str. M da jeg var 60-61 kg. Så hurra for overgangsalderen 🙄

(Mitt brukernavn i slanketråden er Optimist1) 
 

 

Anonymkode: abafd...68b

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 10.30):

Gratulerer! 🎉 :D  Luksus at du ikke er glad i søtsaker da! Og sterk mat sier de jo skal øke forbrenningen:P

Må skryte litt jeg også: fra høst til april-ish i -23 gikk jeg ned 9kg, antidepressiva + isjas hadde satt sine spor:P Så har jeg egentlig bare fokusert på å holde vekta og det har jeg klart:) Så nå begynner jeg igjen og vil ned en 8-9kg til, mistet 1,5kg så langt :yvonne:

Anonymkode: 7c6b5...f81

Så utrolig bra jobba! 😊 wow! Det å holde vekta er det vanskeligste! 

Anonymkode: a8a4a...aba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

drue skrev (På 11.1.2024 den 22.48):

Jeg ville spist mer enn 1200-1300 kcal med det aktivitetsnivået. Spesielt hvis du vil få noe ut av styrketreningen. 

Hmm. Jeg er også ganske lav og må holde meg til 1200 ca kalorier for å merke noen nedgang, uten aktiv trening. Men selvsagt,  dersom treningen er hard trengs det påfyll av energi. 

Anonymkode: a8a4a...aba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å ikke la vekten gå opp som i fjor. Jeg vet godt hva som var problemet. Stress på jobb og hjemmebane, og sykdom blant flere nære familiemedlemmer gjorde at jeg spiste 🍫, 🍪, ostepop, potetgull, iskrem, for å roe meg ned. Etterhvert som vekta gikk oppover, ble det også noe som gjorde meg nedfor.

-Optimist1

IMG_4042.png

Anonymkode: 8ee53...5fd

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier meg hver morgen, og vet at vekten kan svinge fra dag til dag. 

Vekten har vist nøyaktig det samme mandag-fredag. Jeg har ligget i et ganske greit kaloriunderskudd, så jeg syntes dette var litt rart. Så i dag (lørdag) var vekten 0,4 ned. 

Har dere opplevd det, at vekten viser det samme over tid, for så å plutselig hoppe ned? Vekten min må jo ha gått gradvis ned fra mandag til lørdag, men det vistes ikke på vekten før på lørdag. 

Anonymkode: f4e74...a23

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg veier meg hver morgen, og vet at vekten kan svinge fra dag til dag. 

Vekten har vist nøyaktig det samme mandag-fredag. Jeg har ligget i et ganske greit kaloriunderskudd, så jeg syntes dette var litt rart. Så i dag (lørdag) var vekten 0,4 ned. 

Har dere opplevd det, at vekten viser det samme over tid, for så å plutselig hoppe ned? Vekten min må jo ha gått gradvis ned fra mandag til lørdag, men det vistes ikke på vekten før på lørdag. 

Anonymkode: f4e74...a23

Kan være alt fra syklusen din, stress, dårlig søvn, nedstemthet, salt mat, karbohydratrik mat(selv om du er innafor kalorimessig), om du har trent kan du også holde på vannvekt osv. Er så mye det kan være, og kan til tider være fryktelig frustrerende spør du meg:P Men ja, jeg kan hoppe et helt kilo hit eller dit uten at det er noe annet enn vannvekt.

Anonymkode: 7c6b5...f81

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvn, syklus, væskebalanse osv er ting som spiller inn enormt mye. Vekta og vannet slipper gjerne når man får hvilt tilstrekkelig.

Anonymkode: 2b122...a2c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 8.43):

Jeg veier meg hver morgen, og vet at vekten kan svinge fra dag til dag. 

Vekten har vist nøyaktig det samme mandag-fredag. Jeg har ligget i et ganske greit kaloriunderskudd, så jeg syntes dette var litt rart. Så i dag (lørdag) var vekten 0,4 ned. 

Har dere opplevd det, at vekten viser det samme over tid, for så å plutselig hoppe ned? Vekten min må jo ha gått gradvis ned fra mandag til lørdag, men det vistes ikke på vekten før på lørdag. 

Anonymkode: f4e74...a23

Jeg kan veie noe en dag og 0,5-1 kg ned neste dag, spesielt rundt eggløsning/menstruasjon. Tror mange kvinner glemmer litt hvor påvirket kroppen vår blir av blant annet den syklusen ☺️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 8.43):

Jeg veier meg hver morgen, og vet at vekten kan svinge fra dag til dag. 

Vekten har vist nøyaktig det samme mandag-fredag. Jeg har ligget i et ganske greit kaloriunderskudd, så jeg syntes dette var litt rart. Så i dag (lørdag) var vekten 0,4 ned. 

Har dere opplevd det, at vekten viser det samme over tid, for så å plutselig hoppe ned? Vekten min må jo ha gått gradvis ned fra mandag til lørdag, men det vistes ikke på vekten før på lørdag. 

Anonymkode: f4e74...a23

Og i dag veier jeg 0,4 ned fra i går, så 0,8 ned fra det jeg veide mandag-fredag. Må jo ha gått ned jevnt og trutt hele uken, kan ikke ha gått ned 0,8 fra fredag til søndag. 

Men uansett motiverende at det fungerer, begynte jo virkelig å lure når jeg veide meg i løpet av uken. 

Anonymkode: f4e74...a23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

68,0kg på søndag, 68,7kg på mandag, og 68,0kg i dag på tirsdag :fnise: Var vel bryllupsdag-middagen som var på ferde, hadde den på søndag. Jeg har lyst å se 67-tallet! Men nå har jeg fått gangsperre etter en runde HIIT, og erfaringsmessig holder jeg igjen vannvekt da(har hørt forklaringen om hvorfor men husker ikke:P), så det spørs om jeg får det:\

Anonymkode: 7c6b5...f81

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg tak💪🏻 165 cm og vekta viste 71 kg i dag, 8 kg opp det siste året🙈 Har problem med lavt stoffskifte og dette skaper krøll for meg i det som har vært en livslang kamp mot vekten. Sliter med overspising i perioder, og er emosjonell spiser😬 Skal klare å gå ned 6 kg før sommeren tenkte jeg😄 Tar sjansen på å prøve faste med spisevindu, og mindre porsjoner😎 

Anonymkode: 9f4ed...0d2

  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Savner litt liv i denne tråden her!
 

Jeg går alltid ned mye mer i helgene enn i ukedagene, så det er sykt irriterende med veiing på fredager. Tror det er så enkelt som at jeg sover lenger i helgene og dermed får lengre tid til å tømme systemet før veiing. 

Anonymkode: 5f556...2b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner at jeg jobber litt med meg selv nå, bare det at dette er et issue for meg synes jeg er litt trist. Jeg kjører på med ganske så streng periodisk faste for tiden. Spiser mellom 11:30 og 19:00, men stort sett kun lunsj og middag. Spiser sunne og velkomponerte måltider med MYE grønnsaker, gode protein- og fettkilder. Har holdt på dette i mange uker og har som regel vært like flink i helgene, med unntak av at jeg spiser første måltid for dagen litt tidligere for å spise sammen med resten av familien. Hatt flotte resultater og gått ned jevnt og trutt. 

Denne helgen har jeg "skeiet ut" og sitter her med dårlig samvittighet. Lørdag spiste jeg en grillpølse i lompe på tur med familien og en litt større porsjon pasta enn vanlig med hvitløksbaguett til middag. I dag spiste jeg et lite stykke sitronkake da vi hadde kaffebesøk. Og nå har jeg dårlig samvittighet og føler meg mislykket - livredd for at neste veiing på fredagskal vise oppgang. På bakgrunn av så lite utskeielser?!?

Det plager meg at dette plager meg for det er jo virkelig ikke mye det er snakk om i løpet av en helg... Er det vanlig å få så dårlig samvittighet?

Anonymkode: 1fb73...38a

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kjenner at jeg jobber litt med meg selv nå, bare det at dette er et issue for meg synes jeg er litt trist. Jeg kjører på med ganske så streng periodisk faste for tiden. Spiser mellom 11:30 og 19:00, men stort sett kun lunsj og middag. Spiser sunne og velkomponerte måltider med MYE grønnsaker, gode protein- og fettkilder. Har holdt på dette i mange uker og har som regel vært like flink i helgene, med unntak av at jeg spiser første måltid for dagen litt tidligere for å spise sammen med resten av familien. Hatt flotte resultater og gått ned jevnt og trutt. 

Denne helgen har jeg "skeiet ut" og sitter her med dårlig samvittighet. Lørdag spiste jeg en grillpølse i lompe på tur med familien og en litt større porsjon pasta enn vanlig med hvitløksbaguett til middag. I dag spiste jeg et lite stykke sitronkake da vi hadde kaffebesøk. Og nå har jeg dårlig samvittighet og føler meg mislykket - livredd for at neste veiing på fredagskal vise oppgang. På bakgrunn av så lite utskeielser?!?

Det plager meg at dette plager meg for det er jo virkelig ikke mye det er snakk om i løpet av en helg... Er det vanlig å få så dårlig samvittighet?

Anonymkode: 1fb73...38a

Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å skeie ut en gang i blant❤️ Det handler jo om å endre livsstil, og de aller fleste ønsker jo ikke å kutte ut alt som er litt usunt resten av livet. Om det blir oppgang på fredag er det heller ingen krise. Du kan prøve å trøste deg med at jeg har spist 1,5 sjokoladeplate snart, jeg går så lett på tilbud i butikken🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drue skrev (På 11.1.2024 den 19.59):

Hvor aktiv er du? 1254 kcal er ganske lite mat. De matlogg-appene har en tendens til å foreslå litt lavt inntak. 

Jeg er også liten- hele 152 cm, og for å gå ned må jeg ligge på rundt 1250 kalorier. Det er lite, men med å sette meg godt inn i næringsinnhold gikk jeg ikke sulten. Det er dog vanskelig å være like streng alltid, og vekten kommer jo fort på igjen. Kan glemme å spise de 1800-2000 de sier snittet er, selv om jeg er aktiv. Rundt 1600 er visst min grense for vedlikehold, og det krever en del planlegging og strikse regler for meg selv å holde det i helger/ ferier. 

Anonymkode: 75803...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (49 minutter siden):

Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å skeie ut en gang i blant❤️ Det handler jo om å endre livsstil, og de aller fleste ønsker jo ikke å kutte ut alt som er litt usunt resten av livet. Om det blir oppgang på fredag er det heller ingen krise. Du kan prøve å trøste deg med at jeg har spist 1,5 sjokoladeplate snart, jeg går så lett på tilbud i butikken🙈

Takk, det er nok derfor det plager meg disse små utskeielsene plager meg om du skjønner? Jeg har lagt ned mye jobb og innsats, men så strengt som nå trenger jeg ikke leve resten av livet, jeg må kunne unne meg litt innimellom uten å føle meg så dårlig etterpå?

Anonymkode: 1fb73...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...