Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg holder ikke på å gå ned i vekt, men jobber stadig med å få til en sunnere livsstil. Min største utfordring på veien er at når jeg er sliten, stressa eller nedfor, har jeg lett for å ta dårlige valg, som fører meg inn i en negativ spiral. Det har også generelt sett lett for å balle på seg når jeg først skeier ut.

Hva er dine beste tips for å klare å ta de gode valgene for egen helse?

Anonymkode: 9098b...b96

Jeg føler med deg! Jeg er akkurat slik som deg..! Jeg forsøker også å legge om til en sunnere livsstil - ikke nødvendigvis vektnedgang. Noe som har hjulpet for min del er å ikke fokusere så alt for mye på hva jeg skal holde meg unna, men heller hva jeg burde spise/gjøre mer av. Føler jeg blir helt tullete av å tenke "nå må jeg holde meg unna godteriet", men at det går bedre å tenke at "i dag skal jeg spise en stor gulrot, en appelsin og en tomat, i tillegg til det andre" (eller noe i den duren). 

Når det blir snakk om å holde seg unna noe er jeg så svak som jeg kan få blitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Veide 81,9 i januar, på torsdag var jeg 76,2. Har altså holdt på i ca. 4-5 måneder og gått ned 5,7 kilo. Er jo stolt at jeg har holdt ut, men samtidig skulle jeg ønske det gikk mye fortere 😅 Er egentlig drit lei av å passe på kostholdet, passe på at jeg er i aktivitet, passe på at jeg veier meg ukentlig. Eneste jeg merker ordentlig forskjell på er kondisjonen, jeg peser meg ikke i hjel i de oppoverbakkene jeg peste meg opp i fjor for eksempel - men særdeles lite "gevinst" utover det.

En dag kan jeg føle meg så fin og merker stor forskjell, mens dagen etter føler jeg meg dritt og merker ingen forskjell. Ja, med andre ord er motivasjonen litt så som så om dagen 😮‍💨

Anonymkode: 8799b...573

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuttery skrev (1 time siden):

En ting som har hjulpet litt for meg rundt dette med metthetsfølelsen er å spise fiber i forkant av måltid. F.eks å spise oppkuttet kålrot mens jeg lager middag. Slik jeg har forstått det er det noe som krever litt av kroppen å bryte ned, slik at resten av maten man spiser etterpå "bremses" litt i systemet og ikke blir tatt opp/kjørt igjennom tarmen så fort.

Ingen vidunderkur, men jeg har merket at det hjelper å døyve sulten/holde meg mett lenger. Det er ingenting som er verre enn å være sulten støtt.

Tusen takk, @Nuttery :blomst: Jeg klarer å spise sunne alternativer før middag og ellers sånn en tredjedel av gangene. Noen ganger hjelper det hvis jeg husker å drikke vann eller cola zero eller noe annet som fyller magen litt. Problemet mitt er at jeg ofte får en sånn "fuck it"-tanke der jeg bare gir blaffen, og putter i meg det enkle som er i nærheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 Veide 81,9 i januar, på torsdag var jeg 76,2. Har altså holdt på i ca. 4-5 måneder og gått ned 5,7 kilo. Er jo stolt at jeg har holdt ut, men samtidig skulle jeg ønske det gikk mye fortere 😅 Er egentlig drit lei av å passe på kostholdet, passe på at jeg er i aktivitet, passe på at jeg veier meg ukentlig. Eneste jeg merker ordentlig forskjell på er kondisjonen, jeg peser meg ikke i hjel i de oppoverbakkene jeg peste meg opp i fjor for eksempel - men særdeles lite "gevinst" utover det.

En dag kan jeg føle meg så fin og merker stor forskjell, mens dagen etter føler jeg meg dritt og merker ingen forskjell. Ja, med andre ord er motivasjonen litt så som så om dagen 😮‍💨

Anonymkode: 8799b...573

Synes du gjør det veldig bra! Det aller lureste er jo jevn og gradvis nedgang for å oppnå en varig lavere vekt, men jeg er helt enig at det er vanskelig å holde motivasjonen hver dag når alt skal gå så sakte :sukk:For min del er det beste med å ha gått ned (og det kjipeste å miste hvis jeg går mye opp) at jeg er i god form. Jeg elsker å kjenne at jeg har god kondisjon og er sterk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver også å spise sunnere, samtidig som jeg har eksamensperiode og 100 ting jeg skulle ha gjort. Jeg prøver rett og slett å ha fristende mat liggende. Etterpå skal jeg kjøpe lyse baguetter på matbutikken feks, det hadde vært sunnere med grove, men det er de lyse/fine jeg har lyst på. Det er bedre å spise de til frokost enn et knekkebrød og så hive innpå med sjokolade litt senere liksom. 

Anonymkode: d8791...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, Nuttery said:

Jeg føler med deg! Jeg er akkurat slik som deg..! Jeg forsøker også å legge om til en sunnere livsstil - ikke nødvendigvis vektnedgang. Noe som har hjulpet for min del er å ikke fokusere så alt for mye på hva jeg skal holde meg unna, men heller hva jeg burde spise/gjøre mer av. Føler jeg blir helt tullete av å tenke "nå må jeg holde meg unna godteriet", men at det går bedre å tenke at "i dag skal jeg spise en stor gulrot, en appelsin og en tomat, i tillegg til det andre" (eller noe i den duren). 

Når det blir snakk om å holde seg unna noe er jeg så svak som jeg kan få blitt.

Dette fungerer sånn noenlunde for meg, om jeg kombinerer det med "noe sunt først" som en tankegang. Hvis jeg tillater meg selv å spise mye usunt, for så å skulle passe på å få i meg noe sunt også, går jeg faktisk opp i vekt. Spiser jeg skikkelig mat først, er det stort sett plass til mindre søtt.

Jeg har gitt opp å tro jeg kan ha godis liggende hjemme for en senere anledning. Jeg kjøper det jeg skal ha, når jeg skal ha det. Det betyr også at jeg ikke kjøper 200 gram sjokolade og tror jeg klarer å spise halve, og så spare resten til senere. I dag sto jeg på Normal og vurderte å ta med noen godisfavoritter derfra "til en annen anledning" og teste om det faktisk funket. Så slo selvinnsikten inn.

Jeg passer på å ha sunne, fristende alternativer hjemme som jeg kan lage gode, enkle måltider av. Jeg prøver også å ha en del middag liggende ferdig, det er utvilsomt en nøkkel for meg når jeg er sliten etter jobb og lett kunne røket på frossenpizza eller takeout.

Anonymkode: 9098b...b96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En uke er siden forrige oppdatering.

 

Startvekt: 95.5kg

Vekt forrige uke: 90,5kg

Vekt i dag: 90,2kg

Målvekt: 67kg

23.4kg igjen til målet.

Ned 0,3g på 1 uke. Er ikke akkurat den fremgangen jeg håpet på. MEN vi alle vet at vekta den svinger den, og om jeg sammenligner med forrige torsdag isteden for onsdag, så er jeg gått ned 0,7kg 😄 Og om jeg legger inn «siste mnd», da ser grafen veldig fin ut 😄

IMG_9395.thumb.jpeg.9fe00e49e9e6d5b6cfcbfe744950c3fb.jpeg

Vekta den svinger, litt opp og litt ned, litt opp og litt ned 😅 men den totale trenden viser at den går nedover. Fitbit vekta mi viser meg også at fett% går nedover selv om vekta i kg har «gått opp».

Jeg er i gang, jeg er motivert. Skulle jo ønske at det gikk fortere, men dette er en reise til et nytt liv. Vekta den kom ikke på over natten, så jeg kan jo ikke forvente at den smelter av over natten heller 😅

Jeg har fått tilbud om Wegovy hos legen, men gitt bivirkninger ønsker jeg virkelig å klare dette uten, så det er bare å stå på videre.

Som en del av dette å holde motivasjonen og det mentale oppe, har jeg lagt inn «cheat days». Etter 4 uker da blir det sushi! Jeg gleder meg virkelig til det! 🤩

Endret av Ariana807
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så motløs innimellom! Ting går så innmari sakte. Jeg vet jeg ikke er flink nok med kostholdet, men jeg mister enda mer motivasjon av å begrense meg så innmari i matveien. Tydeligvis må jeg ligge ganske lavt på kaloriinntak for å sakte gå ned i vekt. Jeg har økt aktivitetsnivået betraktelig og jeg merker heldigvis på kroppen at formen kommer seg. Men, fettet på magen og brystene virker å sitte som støpt 😖 Skal legge inn en real spurt inn mot ferien nå og se om jeg kan bli kvitt noen kilo. Jeg trives jo ikke sånn som jeg er nå og ønsker å føle meg fri ifht å kunne bruke klær jeg har lyst til fremover. Nå føler jeg at jeg må velge klær med et snitt jeg egentlig ikke liker, pga magen og brystene. 

Heier på dere alle som jobber mot vektnedgang, både pga. helse og fordi man ønsker å føle seg bedre.

Anonymkode: 69e57...835

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, har hatt dødsfall i familien, så har både ikke energi til å spise strengt, og i tillegg masse besøk til gamle tanter som ikke synes ett kakestykke holder 😵‍💫 Har ikke husket på å veie meg med en gang jeg står opp heller på lenge, men i formiddag (etter frokost) var jeg i det minste ikke mer enn 500 gram over minstemålet. Håper jeg klarer å begynne skikkelig igjen når alt styret er over. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å få bunadspanikk. Det er 2-3 cm for mye rundt midjen min til at jeg får igjen bunaden. Hvor mye er det mulig å slanke bort på en uke? Jeg har alt gått ned 2 kg denne uken ved å faste i tre dager. Jeg vet at kroppen min ikke er like villig til  gi slipp på vekt etter den første uken. 

Hvis jeg ikke klarer å gå ned nå, så vil det bli min første 17. mai etter at jeg konfirmerte meg uten bunad.

Anonymkode: 9f1bc...818

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg begynner å få bunadspanikk. Det er 2-3 cm for mye rundt midjen min til at jeg får igjen bunaden. Hvor mye er det mulig å slanke bort på en uke? Jeg har alt gått ned 2 kg denne uken ved å faste i tre dager. Jeg vet at kroppen min ikke er like villig til  gi slipp på vekt etter den første uken. 

Hvis jeg ikke klarer å gå ned nå, så vil det bli min første 17. mai etter at jeg konfirmerte meg uten bunad.

Anonymkode: 9f1bc...818

Pass på hva du spiser frem mot 17. mai, salt binder vann osv.

Anonymkode: d8791...f26

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg begynner å få bunadspanikk. Det er 2-3 cm for mye rundt midjen min til at jeg får igjen bunaden. Hvor mye er det mulig å slanke bort på en uke? Jeg har alt gått ned 2 kg denne uken ved å faste i tre dager. Jeg vet at kroppen min ikke er like villig til  gi slipp på vekt etter den første uken. 

Hvis jeg ikke klarer å gå ned nå, så vil det bli min første 17. mai etter at jeg konfirmerte meg uten bunad.

Anonymkode: 9f1bc...818

Kommer an på om det er 2-3 cm fett, eller om det er snakk om oppblåsthet og vann i kroppen. Du kan prøve med å redusere litt på salt og karbohydrater, dette binder en del vann i kroppen, men en ekstremdiett den neste uka er ikke å anbefale. Da er det bedre å velge et annet antrekk.

Anonymkode: 9098b...b96

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Pass på hva du spiser frem mot 17. mai, salt binder vann osv.

Anonymkode: d8791...f26

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommer an på om det er 2-3 cm fett, eller om det er snakk om oppblåsthet og vann i kroppen. Du kan prøve med å redusere litt på salt og karbohydrater, dette binder en del vann i kroppen, men en ekstremdiett den neste uka er ikke å anbefale. Da er det bedre å velge et annet antrekk.

Anonymkode: 9098b...b96

Takk for råd, begge to. Det er nok en kombinasjon av fett og vann i kroppen, er jeg redd. Jeg skal passe på å redusere saltinntaket, det hadde jeg ikke tenkt på.

Anonymkode: 9f1bc...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 12.51):

 

Takk for råd, begge to. Det er nok en kombinasjon av fett og vann i kroppen, er jeg redd. Jeg skal passe på å redusere saltinntaket, det hadde jeg ikke tenkt på.

Anonymkode: 9f1bc...818

Jeg har samme utfordring og hadde samme i fjor. Itillegg til å kutte salt så kutt også på karbohydrater i neste uke. Karbohydrater binder også vann. Det blir «falsk» nedgang og du går raskt opp igjen, men jeg klarte å gå ned så bunaden passet i fjor. Den var alt for liten i slutten av april, og to uker senere fikk jeg lukket den.

1. kosthold de siste dagene før 17.mai: unngå salt, unngå mye karbohydrater. Ikke spis pasta 16.mai liksom. 

2. ta på deg sportsbh og holdin strømpebukse. Spesielt sportsbh er helt nødvendig i min bunad når den er trang.

Anonymkode: a70df...1d0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/9/2024 at 9:59 AM, AnonymBruker said:

Jeg begynner å få bunadspanikk. Det er 2-3 cm for mye rundt midjen min til at jeg får igjen bunaden. Hvor mye er det mulig å slanke bort på en uke? Jeg har alt gått ned 2 kg denne uken ved å faste i tre dager. Jeg vet at kroppen min ikke er like villig til  gi slipp på vekt etter den første uken. 

Hvis jeg ikke klarer å gå ned nå, så vil det bli min første 17. mai etter at jeg konfirmerte meg uten bunad.

Anonymkode: 9f1bc...818

Det byr meg litt imot å gi råd som dette, men kjør lavkarbo den kommende uka. Og du må ligge i et ganske stort kaloriunderskudd. Da vil nok en del vann slippe i det minste. 

Anonymkode: a1817...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er jeg litt fortvilet og trenger litt oppmuntring. Det går så sakte å gå ned. Jeg er Anonym173 i den andre vektlogg tråden. 
 

Oppsummert: veide 95kg i januar, gått sakte nedover hele våren. Det går saaaaakte, og jeg har jo mer enn nok å ta av. Jeg er kvinne, 173cm høy, midten av 30-årene, trivselsvekt rundt starten på 60-tallet og har veid 58-64kg helt frem til få år siden.

Aktivitet: Jeg er i mer aktivitet, har startet å jogge 3-4 ganger i uken, og går turer de andre dagene for å få minst 10.000 skritt om dagen (stillesittende jobb). Jogger en runde som er 3,8km, gåturen pleier å være ca 5-6km. Dette går fint, fin årstid og koser meg med både jogging og tur, endelig kommet over knekken for jogging og det føles bra. Løper sammenhengende hele runden. 
 

Mat: kun godteri på lørdag kveld, begrenset mengde. Trenger det for å holde meg hele uken. Spiser ikke is/kjeks/kake/nøtter. Småspiser ikke. Spiser kun lunsj og middag, periodisk faste med spisevindu kl 11-19. Det går fint. Grønnsaker til alle måltider. Knekkebrød til lunsj. Har telt kalorier i app tidligere, men jeg blir litt opphengt i det så nå teller jeg ikke. Men føler jeg har ganske kontroll. Spiser mye kylling, grønnsaker, laks, salat. Jeg er ganske sunn. Liker ikke saus/smør så ikke mye skjulte kalorier. Tror nesten jeg spiser for lite enn for mye kalorier, men det går fint og er ikke sulten. 
 

Og dette har fungert frem til nå, gått sakte men nedover. Nå går det oppover!!!? Hvorfor? Er det varmen? Er det kroppen min som absolutt skal tviholde på vekt? Har tatt blodprøver hos legen og stoffskiftet er fint.
 

Dette går for sakte. Jeg har holdt på i 5måneder nå. Noen råd eller trøst?

 

1.januar: 95kg

22.mars: 88,8kg vekt før påske

5. april (0) 89,4kg
12. april (1) 88,1 kg (-1,2kg)
19. april (2)  89 kg (+0,8kg)
26. april (3)  88,1 kg (-0,9kg)


Mai 2023
03. mai (4) 87,5 kg (-0,6kg)
10. mai (5): 86,2 kg (-1,3kg)
16.mai (6) 88,2 kg (+2kg)

Anonymkode: a70df...1d0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er jeg litt fortvilet og trenger litt oppmuntring. Det går så sakte å gå ned. Jeg er Anonym173 i den andre vektlogg tråden. 
 

Oppsummert: veide 95kg i januar, gått sakte nedover hele våren. Det går saaaaakte, og jeg har jo mer enn nok å ta av. Jeg er kvinne, 173cm høy, midten av 30-årene, trivselsvekt rundt starten på 60-tallet og har veid 58-64kg helt frem til få år siden.

Aktivitet: Jeg er i mer aktivitet, har startet å jogge 3-4 ganger i uken, og går turer de andre dagene for å få minst 10.000 skritt om dagen (stillesittende jobb). Jogger en runde som er 3,8km, gåturen pleier å være ca 5-6km. Dette går fint, fin årstid og koser meg med både jogging og tur, endelig kommet over knekken for jogging og det føles bra. Løper sammenhengende hele runden. 
 

Mat: kun godteri på lørdag kveld, begrenset mengde. Trenger det for å holde meg hele uken. Spiser ikke is/kjeks/kake/nøtter. Småspiser ikke. Spiser kun lunsj og middag, periodisk faste med spisevindu kl 11-19. Det går fint. Grønnsaker til alle måltider. Knekkebrød til lunsj. Har telt kalorier i app tidligere, men jeg blir litt opphengt i det så nå teller jeg ikke. Men føler jeg har ganske kontroll. Spiser mye kylling, grønnsaker, laks, salat. Jeg er ganske sunn. Liker ikke saus/smør så ikke mye skjulte kalorier. Tror nesten jeg spiser for lite enn for mye kalorier, men det går fint og er ikke sulten. 
 

Og dette har fungert frem til nå, gått sakte men nedover. Nå går det oppover!!!? Hvorfor? Er det varmen? Er det kroppen min som absolutt skal tviholde på vekt? Har tatt blodprøver hos legen og stoffskiftet er fint.
 

Dette går for sakte. Jeg har holdt på i 5måneder nå. Noen råd eller trøst?

 

 

1.januar: 95kg

22.mars: 88,8kg vekt før påske

5. april (0) 89,4kg
12. april (1) 88,1 kg (-1,2kg)
19. april (2)  89 kg (+0,8kg)
26. april (3)  88,1 kg (-0,9kg)


Mai 2023
03. mai (4) 87,5 kg (-0,6kg)
10. mai (5): 86,2 kg (-1,3kg)
16.mai (6) 88,2 kg (+2kg)

Anonymkode: a70df...1d0

Jeg vet også av erfaring at hvis jeg gir opp, dvs sier ja til et kakestykke på jobb en gang i uken, spiser is med barna en gang i uken, tar vin til middag i helgene/langhelgene; så kommer vekten til å fyyyke rett opp igjen pluss et par kg ekstra. Jeg har jojo slanker i flere år med å gå ned 5kg og opp 8kg. Jeg er innstilt på at dette skal være varig. Jeg kan godt si nei til kake på jobb ved feiringer resten av livet. Bare vekten hadde gått ned. Men hvorfor går den opp nå? Før, da jeg var tynn, ville jeg sagt at det er enkelt og kalorier inn kalorier ut, men dette regnestykket går ikke opp nå. Jeg passer på mat/drikke-kalorier og trener itillegg, så burde jo hvertfall ikke gå opp og helst gått litt raskere ned. 

Anonymkode: a70df...1d0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nå er jeg litt fortvilet og trenger litt oppmuntring. Det går så sakte å gå ned. Jeg er Anonym173 i den andre vektlogg tråden. 
 

Oppsummert: veide 95kg i januar, gått sakte nedover hele våren. Det går saaaaakte, og jeg har jo mer enn nok å ta av. Jeg er kvinne, 173cm høy, midten av 30-årene, trivselsvekt rundt starten på 60-tallet og har veid 58-64kg helt frem til få år siden.

Aktivitet: Jeg er i mer aktivitet, har startet å jogge 3-4 ganger i uken, og går turer de andre dagene for å få minst 10.000 skritt om dagen (stillesittende jobb). Jogger en runde som er 3,8km, gåturen pleier å være ca 5-6km. Dette går fint, fin årstid og koser meg med både jogging og tur, endelig kommet over knekken for jogging og det føles bra. Løper sammenhengende hele runden. 
 

Mat: kun godteri på lørdag kveld, begrenset mengde. Trenger det for å holde meg hele uken. Spiser ikke is/kjeks/kake/nøtter. Småspiser ikke. Spiser kun lunsj og middag, periodisk faste med spisevindu kl 11-19. Det går fint. Grønnsaker til alle måltider. Knekkebrød til lunsj. Har telt kalorier i app tidligere, men jeg blir litt opphengt i det så nå teller jeg ikke. Men føler jeg har ganske kontroll. Spiser mye kylling, grønnsaker, laks, salat. Jeg er ganske sunn. Liker ikke saus/smør så ikke mye skjulte kalorier. Tror nesten jeg spiser for lite enn for mye kalorier, men det går fint og er ikke sulten. 
 

Og dette har fungert frem til nå, gått sakte men nedover. Nå går det oppover!!!? Hvorfor? Er det varmen? Er det kroppen min som absolutt skal tviholde på vekt? Har tatt blodprøver hos legen og stoffskiftet er fint.
 

Dette går for sakte. Jeg har holdt på i 5måneder nå. Noen råd eller trøst?

 

 

1.januar: 95kg

22.mars: 88,8kg vekt før påske

5. april (0) 89,4kg
12. april (1) 88,1 kg (-1,2kg)
19. april (2)  89 kg (+0,8kg)
26. april (3)  88,1 kg (-0,9kg)


Mai 2023
03. mai (4) 87,5 kg (-0,6kg)
10. mai (5): 86,2 kg (-1,3kg)
16.mai (6) 88,2 kg (+2kg)

Anonymkode: a70df...1d0

Og det som har gjort at jeg har økt og holdt vekt tidligere har vært lunsj på jobb som før var kantine med brød, usunn salat, pasta osv (byttet til knekkebrød med magerost og paprika/agurk nå), og sjokolade litt for mange dager i uken, og litt for stor og god middag flere dager i uken (byttet mot sunnere og mindre mengde nå). Pluss stillesittende jobb og lite skritt før. Så jeg har gjort varige endringer og fortsetter ikke med sjokolade og store pasta lunsjer hver dag nå. 
ts

Anonymkode: a70df...1d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide 86 kg i begynnelsen av året, veier nå litt under 75 kg, og det virker som om det har stagnert der. Er det normalt? Jeg spiser mindre enn jeg forbrenner og er aktiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...