Gå til innhold

Gåten Orderud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet du brenner for å få dem frikjent, og leser alt om saken. Så du burde vite at Anne orderud paust faktisk trodde det var per som stod bak attentatførsøkene. Noe faren også trodde.

Det kom frem i hennes dagbok.

Anonymkode: 22b23...8ab

Ja da har vi det jo svart på hvitt, det skal litt til å tro at et familiemedlem er istand til noe sånt, så om hun trodde det kan det ikke være tvil om at hun hadde grunn til det.

12 hours ago, miss spjåk said:

dette motsier linken du selv la ut på forrige side: https://www.dagbladet.no/nyheter/folte-seg-truet/65712670- På møtet knyttet Kristian attentatene mot Anne Orderud Paust direkte opp mot gårdstvisten.

Jeg har også linket en artikkel fra dagbøkene til Anne der hun selv skriver at hun knytter mye opp til gårdstvisten. Og at hun er redd noe skal skje foreldrene. Dagboknotatene kan du finne et langt utdrag av bak i tråden. Vi to diskuterte også en artikkel der KO er sitert på at han nevne overfor politiet hvordan han tenker at Per var den eneste som hadde noe å tjene på attentatene, men i samme setning sier, nei det kan jo ikke være per. Husker du ikke? 

Du virker å overse endel og ha litt skylapper, jeg har forstått du tror du er uskyldige men tror du må være mer åpen. For du virker ekstremt ensidig. Liker ikke å henge meg på de som spekulerer i involverte eller familiemedlemmer her inne, men nå begynner jeg å lure litt. 

Jeg har bare sett NRK-dokumentaren før, så det var første gang jeg hørte om gårdstvisten. Interessant å lese dette:

"Kristian ønsker å selge 15 dekar grunn til industri- og boligformål. Tomta er verdsatt til nesten én million kroner. Kristian ønsker at pengene skal gå direkte til Pers søster Anne i stedet for til seg selv. Dette for å forhindre at Per skal arve halvparten etter Kristians egen død."

Her er motivet, helt enkelt. Man dreper ikke noen uten motiv, og dette er det sterkeste motivet jeg kan se i hele saken. Selvsagt sammen med at Per hadde forfalsket kontrakten, og at  kontrakten ikke kom til å holde i en ny omgang i retten. Syns forøvrig det var veldig merkelig at de ikke oppdaget forfalskningen før, når faktisk KO sa at han ikke hadde skrevet under....?

Anonymkode: 20fbd...3fd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener NRK-dokumentaren var første gang jeg leste om gårdstvisten altså.

Anonymkode: 20fbd...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja da har vi det jo svart på hvitt, det skal litt til å tro at et familiemedlem er istand til noe sånt, så om hun trodde det kan det ikke være tvil om at hun hadde grunn til det.

Jeg har bare sett NRK-dokumentaren før, så det var første gang jeg hørte om gårdstvisten. Interessant å lese dette:

"Kristian ønsker å selge 15 dekar grunn til industri- og boligformål. Tomta er verdsatt til nesten én million kroner. Kristian ønsker at pengene skal gå direkte til Pers søster Anne i stedet for til seg selv. Dette for å forhindre at Per skal arve halvparten etter Kristians egen død."

Her er motivet, helt enkelt. Man dreper ikke noen uten motiv, og dette er det sterkeste motivet jeg kan se i hele saken. Selvsagt sammen med at Per hadde forfalsket kontrakten, og at  kontrakten ikke kom til å holde i en ny omgang i retten. Syns forøvrig det var veldig merkelig at de ikke oppdaget forfalskningen før, når faktisk KO sa at han ikke hadde skrevet under....?

Anonymkode: 20fbd...3fd

Men det kan være at en eller flere personer som ikke er dømt i saken hadde sterke motiv.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det kan være at en eller flere personer som ikke er dømt i saken hadde sterke motiv.

Anonymkode: d551b...45b

STERKE motiv når de er liksom person x og y som vi aldri har hørt om? Sterke motiver har gjerne de som er nær ofrene, ikke de som er så perifere personer at man har vanskelig for å engang forestille seg dem.

Anonymkode: 20fbd...3fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 5.24, miss spjåk skrev:

dette motsier linken du selv la ut på forrige side: https://www.dagbladet.no/nyheter/folte-seg-truet/65712670- På møtet knyttet Kristian attentatene mot Anne Orderud Paust direkte opp mot gårdstvisten.

Jeg har også linket en artikkel fra dagbøkene til Anne der hun selv skriver at hun knytter mye opp til gårdstvisten. Og at hun er redd noe skal skje foreldrene. Dagboknotatene kan du finne et langt utdrag av bak i tråden. Vi to diskuterte også en artikkel der KO er sitert på at han nevne overfor politiet hvordan han tenker at Per var den eneste som hadde noe å tjene på attentatene, men i samme setning sier, nei det kan jo ikke være per. Husker du ikke? 

Du virker å overse endel og ha litt skylapper, jeg har forstått du tror du er uskyldige men tror du må være mer åpen. For du virker ekstremt ensidig. Liker ikke å henge meg på de som spekulerer i involverte eller familiemedlemmer her inne, men nå begynner jeg å lure litt. 

Hei og takk for dine svar! :)  Jeg forstår godt at du får inntrykk av at jeg overser ting og at jeg har skylapper og at du tror at jeg tror at  PO og VO er uskyldige.
-Det at jeg har problem bl.a. med å huske alt jeg har lest, kan forårsake et inntrykk av å overse ting og å ha skylapper. 
-Jeg har flere ganger tenkt på å slutte med å skrive her, grunnet at jeg har slike problemer med hukommelsen m.m., samt at jeg er elendig til å diskutere sammenlignet med deg og andre her på KG og @grds og mange andre på vgd som virkelig er gode til å diskutere.
-Jeg hverken tror eller vet at PO og VO er uskyldige, og jeg er ikke i familie eller relasjon verken med de eller med noen av deres venner. Men jeg er opptatt av muligheten for at PO og VO ikke visste noe om drapsplanleggingen og muligheten for at de ikke hadde noe med hverken attentatene eller trippeldrapet å gjøre. 

Tydeligvis hadde jo både AOP, MO og KO sagt noe helt annet i politiavhør (link i innlegget under), enn det som kommer frem i de artiklene du nevner. Jeg skulle gjerne lest rapporten dersom den er offentliggjort, og jeg skulle gjerne også visst hvilke av uttalelsene angående dette fra AOP, MO og KO som kom først og sist. Og om de endret oppfatning, og hva som var årsak til at de endret oppfatning. 

På 16.1.2019 den 22.58, AnonymBruker skrev:

PO sa at det gjorde godt å få lese en rapport fra politiavhørene som ble gjort med AOP og MO og KO etter de to attentatforsøkene sommeren 1998. Ingen av dem trodde at PO hadde noe med det å gjørehttps://www.nrk.no/norge/--skjonte-alvoret-1.522796

I en annen artikkel som jeg ikke finner akkurat nå, uttalte AOP at hun ikke trodde at PO hadde noe med attentatene å gjøre.

Anonymkode: d551b...45b

 

Anonymkode: d551b...45b

 

Hei @grds :) Du nevnte her dette med fasttelefon. Jeg er sikker på at hvis det er kun 1 telefonlinje, så kan man ikke ringe med den andre telefonen når røret på den første telefonen er lagt av. Noen husstander hadde to telefonlinjer, men det var sjeldent å ha. (Jeg tror det het noe med ISDN-telefon når man hadde to telefonlinjer. Og jeg tror at en del av de som hadde det, hadde det for å kunne bruke internett samtidig som andre i boligen brukte telefonen).

Anonymkode: d551b...45b

 

På 18.1.2019 den 16.24, AnonymBruker skrev:

STERKE motiv når de er liksom person x og y som vi aldri har hørt om? Sterke motiver har gjerne de som er nær ofrene, ikke de som er så perifere personer at man har vanskelig for å engang forestille seg dem.

Anonymkode: 20fbd...3fd

Jeg har ikke vanskelig for å se for meg sterke motiv hos en/flere person(er) som ikke er blant de dømte.

Anonymkode: d551b...45b

 

Her står det at nærmeste nabo til kårboligen der trippeldrapet fant sted, hadde fest drapsnatta, og at han skal vitne i retten. Han hadde tidligere forklart at han ikke så eller hørte noe spesielt. https://www.dagbladet.no/nyheter/venner-og-fiender-rundt-orderud-gard/65706681

Dette stemmer ikke i følge en annen artikkel der det sto at festen var kvelden før eller kvelden etter. (Jeg finner ikke denne nå)

---

Noen av Kristins uttalelser (i følge en medfange), som jeg ikke har lest før: https://www.dagbladet.no/nyheter/sprakk-pa-bryllupsfest/65718739

Anonymkode: d551b...45b

 

To artikler som var nye for meg

https://www.dagbladet.no/nyheter/stottet-per-kristians-oppror-mot-faren/65542096

-Påskeaften 1999 ble P og V bedt om å ta med seg en stor bag ned til SK. KK skal ha vært svært oppsatt på at hun trengte den kjempetunge bagen.
 -I følge VO skal KK ha stjålet fra moren og skal ha truet henne med våpen https://www.dagbladet.no/nyheter/plaget-av-angst/65708948

 

Anonymkode: d551b...45b

 

En tredje mulighet er at gjerningspersonen(e) i lengre tid har oppholdt seg i skogholtet bak åstedet, og observert bevegelser inne i kårboligen før de har slått til. Men ingen naboene rundt skogholtet har lagt merke til fremmede personer eller biler, bortsett fra en større amerikansk bilhttps://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ddlROj/spanet-paa-boligen

Naboen i tiden før drapene merket seg at ukjente biler kjørte ned til Fjellethttps://www.nrk.no/norge/bare-hverandres-alibi-1.522631

Anonymkode: d551b...45b

 

Hvorfor benektet JCP og LG at de kjente hverandre? https://www.dagbladet.no/nyheter/venner-og-fiender-rundt-orderud-gard/65706681

Anonymkode: d551b...45b

 

På 16.11.2018 den 21.16, Harleqin skrev:

Nei, dette var natten etterpå, altså natt til søndag. Hvis jeg ikke har misforstått veldig. Det sto riktignok det i linken du henviste til, men jeg mener at dette har blitt korrigert til natten etter drapene.

Hei :) Har du eller andre link til en artikkel der det står om at nærmeste nabo til kårboligen hadde den festen natt til søndag?

Anonymkode: d551b...45b

 

På bilde nr 6 her, er det en dør til høyre for trappeoppgangen. Man ser også den taklampen som lyste. Går denne døren inn til en stue? På tegningen over kårboligen ser man at det er flere vinduer i dette rommet, og da kunne også dette vært en potensiell fluktrute ut mot terassen på forsiden av huset.

Spoiler

6663828c9d908e8e42dccc33028a4255.jpg?t%5

 https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/astedet

 

Anonymkode: d551b...45b

 

I denne artikkelen finnes det også et bilde av den lille bygningen (vedskjul?) som er noen meter bak kårboligen https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WE7vQ/snart-tilbake-paa-orderud-gaard

Spoiler

cfa7d7c4-f395-4de2-b215-fa300ceca29d?fit

 

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/13/2019 at 4:08 PM, lowIQmoderneGaming said:

Er ikke motivet jeg tenker på, men det at det er vanskelig at han skulle vært helt uten innsikt i at kona planlegger og utfører drap på foreldrene hans 500 meter lenger ned i veien en natt han og hun går til sengs sammen, og at han da i etterkant ikke skulle koble trippeltdrapet med et eller annet merkelig hans mistenkte kone og hennes søster skulle ha gjort fram mot drapet, og at han selv da ikke skulle være veldig interessert i å finne ut om hun kunne ha noe med dette å gjøre

Om hun er god på å spille sin rolle kan han være overbevist om at det ikke er henne, han kan tro på alle forklaringer og all logikk hun kommer med. Men det er godt mulig at han visste om planene, men ikke var involvert istedet. Men man skal ikke undervurdere hvor lettlurte mennesker er når det gjelder mennesker som står dem nær, spesielt i tilfeller der man vil fremstå som en tåpe om man tar feil om den man burde kjenne og der man burde visst og tenkt mer kritisk. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/16/2019 at 2:40 AM, AnonymBruker said:

-Når og hvorfor ble vådeskuddet avfyrt på Orderud gård?
-Hva med vitneutsagn om hva KK og/eller LG angivelig skal ha sagt om våpen, drap og spørsmål etter torpedoer i løpet av de siste månedene i 1998? Er dette da i så fall oppdiktet, og noen har fått vitnene til å si disse tingene?
-Hvorfor skaffet KK våpen den 22.12.98 i Molde, og hva skulle hun med de våpnene, dersom ingen allerede da hadde planlagt drap? Hadde hun eventuelt en annen "kunde" som hun skulle hente våpen for, og kan det ha vært slik at hverken KK eller denne "kunden" på det tidspunktet visste hva våpnene skulle brukes til? 

Min teori:

1. Vådeskuddet skjer omtrent som VO beskriver det, men KK kan ha avfyrt skuddet i sinne/med vilje

2. Det er vel en kjent sak at disse vitnene sier så mye rart, men jeg tror at de har tilbakedatert forklaringene til høst, vinter 98/99. Vitnene unngår å si hele sannheten i frykt for represalier

3. Både KK og LG kjøpte og solgte forskjellige ting hele tiden. LG kjøpte sin "Lillegutt" og dynamitten i god tid før han møtte PO/VO for første gang... "Kjekt å ha" sa LG. KK og LG traff hverandre da KK hadde noen zippo-lightere til salgs og LG ville kjøpe. Dette utstyret ble tatt i bruk når det passet seg, eller det ble solgt videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

På bilde nr 6 her, er det en dør til høyre for trappeoppgangen. Man ser også den taklampen som lyste. Går denne døren inn til en stue? På tegningen over kårboligen ser man at det er flere vinduer i dette rommet, og da kunne også dette vært en potensiell fluktrute ut mot terassen på forsiden av huset. 

Bra funn!

Jaktfalk på VGD har en teori om at AOP ikke fikk sove, var på kjøkkenet for å lage seg kaffe eller lignende da innbruddet begynte. Da burde lampe på kjøkkenet ha stått på. Men hvis det var i TV-stua så blir det jo litt mer usikkert. Gjerningspersoner kan jo ha skrudd av/på lys for å forvirre da selvfølgelig.

Den døra går inn i en stue ja. Men ganske sikker på at det ikke er noe verandadør ut fra den stua.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor benektet JCP og LG at de kjente hverandre? https://www.dagbladet.no/nyheter/venner-og-fiender-rundt-orderud-gard/65706681

Iflg. youtube-brukeren Veronica Orderud:

"En av Per Paust sønner er rusmisbruker og kriminell. Både Kristin og Lars ble spurt i avhør og i retten om de kjente ham, men nektet. Per Paust egen bror har imidlertid i avhør fortalt at han var med nevøen inn i leiligheten til Lars G hvor nevøen lekte med en revolver..., dette skal ha skjedd etter at det angivelige våpenbyttet skal ha funnet sted. Per Paust bror har også i avhør fortalt at han flere ganger så Kristin i Risør sammen med nevøen. Denne sønnen skal i følge flere vitner ha hatet Anne grunnet arv, og er av flere nevnt som 180 mannen, da han brukte samme språk og stygge benevninger om henne til familie og venner. Denne mannen er fortsatt kriminell, og lengre oppe i det kriminelle hierarkiet enn Kristin og Lars G var. Mange er livredd for ham. Det hører med til historien at da jeg ringte Per Paust sønner ifm at Anne ønsket å bli gravlagt i Risør sammen med ektemannen, nektet de. Svaret var at det «var et familiegravsted». Anne var ikke familie for dem. Det var Per Paust søsken som til slutt fikk ordnet opp i dette slik at Anne ble gravlagt med ektemannen, dette kommer også frem i avhør."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 1.27, grds skrev:

Bra funn!

Jaktfalk på VGD har en teori om at AOP ikke fikk sove, var på kjøkkenet for å lage seg kaffe eller lignende da innbruddet begynte. Da burde lampe på kjøkkenet ha stått på. Men hvis det var i TV-stua så blir det jo litt mer usikkert. Gjerningspersoner kan jo ha skrudd av/på lys for å forvirre da selvfølgelig.

Den døra går inn i en stue ja. Men ganske sikker på at det ikke er noe verandadør ut fra den stua.

Takk for dine svar! 😊 
Jeg er enig i det du skriver. Ja, det stemmer at det ikke er verandadør på den stuen. 

Det hadde vært interessant å vite hvor lysbryteren til denne taklampen er. Jeg har hele tiden gått ut fra at det er en gjerningsperson som slo på den lampen, ettersom MO og KO alltid slo av alle lamper før de la seg. Men det kan jo hende at AOP hadde andre vaner og at det var hun som hadde latt det taklyset stå på da hun gikk og la seg. Eventuelt kan AOP ha slått på det  taklyset etter at hun kom opp trappen. Eventuelt kan gjerningsperson ha slått på taklyset for å ha bedre oversikt?

Det du skrev om amerikansk bil her er veldig interessant! "Uansett hvor lite troverdig ORK kanskje er, er det uansett interessant at ORK også forteller om en Chevrolet Van ".

 Det hadde vært interessant å vite om det vitnet som så en større  amerikansk bil i nærheten av kårboligen så en bil som stemmer med ORK's beskrivelse i den linken som du postet
 "Men ingen naboene rundt skogholtet har lagt merke til fremmede personer eller biler, bortsett fra en større amerikansk bilhttps://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ddlROj/spanet-paa-boligen "

Det at ORK forklarer seg forskjellig her https://www.dagbladet.no/nyheter/tor-ikke-rope-drapsmennene/65713436 og her https://www.dagbladet.no/nyheter/tor-ikke-rope-drapsmennene/65713436  både om gjerningspersoner og motiv (først sa han at motivet var hevn, senere sa han at motivet var arv) lurer jeg på om kan skyldes at noen har truet han.

"En eller to personer fra Oslos underverden og det jugoslaviske miljøet står bak trippeldrapene på Orderud gård" 11.05.2001

"Ole Robert Kirkemo peker ut Per Orderud som hovedmannen bak trippeldrapet - og hevder at bakgrunnen for drapene er arv. " 27.02.2002

Anonymkode: d551b...45b

 

På 18.1.2019 den 23.30, grds skrev:

Min teori:

1. Vådeskuddet skjer omtrent som VO beskriver det, men KK kan ha avfyrt skuddet i sinne/med vilje

2. Det er vel en kjent sak at disse vitnene sier så mye rart, men jeg tror at de har tilbakedatert forklaringene til høst, vinter 98/99. Vitnene unngår å si hele sannheten i frykt for represalier

3. Både KK og LG kjøpte og solgte forskjellige ting hele tiden. LG kjøpte sin "Lillegutt" og dynamitten i god tid før han møtte PO/VO for første gang... "Kjekt å ha" sa LG. KK og LG traff hverandre da KK hadde noen zippo-lightere til salgs og LG ville kjøpe. Dette utstyret ble tatt i bruk når det passet seg, eller det ble solgt videre.

Takk for svar! 😊 Det du skriver, høres logisk ut 😊

 

Anonymkode: d551b...45b

 

På 19.1.2019 den 1.30, grds skrev:

Jeg begynner nesten å tro at den er bygd i etterkant, eller så er den utrolig godt skjult på noen av bildene

Takk for svar! 😊 Jeg vet ikke. På et av bildene som var postet på vgd (jeg husker ikke hvem som postet bildelinkene), mot øst, vises den bygningen godt når man forstørrer bildet. Men fotografiet er fra etter at kårboligen ble malt rød. 

"Noen skråfoto av Fjellet og området rundt, dato ukjent

Mot nord

Mot øst

Mot sør

Mot vest " (hentet fra vgd) 

Anonymkode: d551b...45b

 

På 19.1.2019 den 2.08, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 😊 Jeg vet ikke. På et av bildene som var postet på vgd (jeg husker ikke hvem som postet bildelinkene), mot øst, vises den bygningen godt når man forstørrer bildet. Men fotografiet er fra etter at kårboligen ble malt rød. 

"Noen skråfoto av Fjellet og området rundt, dato ukjent

Mot nord

Mot øst

Mot sør

Mot vest " (hentet fra vgd) 

Anonymkode: d551b...45b

Nå ser jeg at det var du som postet de bildelinkene her @grds 

 

Anonymkode: d551b...45b

 

Kart over fluktmuligheter og våpensøk. Det står at fra Fjellet går det flere stikkveier til Lystadmoen, og at politiets hovedteori er at gjerningsmennene brukte en av disse stiene for å komme seg vekk fra åstedet. Fotturen tar 20 min. fra Fjellet til Lystadmoen. Videre står det at
"en annen mulighet er at gjerningsmennene brukte bil vekk fra Fjellet via Orderudveien. Det ligger store jorder rundt kårboligen og Fjellet, men til tross for at disse var nypløyde denne vårdagen er det ikke funnet spor som kan tyde på at fluktruten til gjerningsmennene var til fots"  https://www.vg.no/nyheter/innenriks/orderud/aastedet/oversiktskart.html

Anonymkode: d551b...45b

 

Nede til venstre bak trestammene, er det en bygning man ser der? Kan det evt være det vedskjulet? https://www.rb.no/lokale-nyheter/sandberg-vil-ha-nye-avhor-etter-dna-funn/s/1-95-4732679

No_name_2935800a.jpg?chk=9066A8

Anonymkode: d551b...45b

 

Her er også den amerikanske bilen nevnt (men kun med denne setningen) "Hvor ble det av den store amerikanske vanen som dro fra gården tidlig samme morgen???." https://forum.hegnar.no/archive/thread/2098290/view

Har noen av dere flere opplysninger om den vitneobservasjonen av en en større amerikansk bil i nærheten av kårboligen? Her, i den linken som jeg postet tidligere, står det dessverre ikke noen detaljer om hverken farge på bilen eller klokkeslett for observasjonen.  https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ddlROj/spanet-paa-boligen

-----

Andre biler sett av vitner nær kårboligen:

Vitner har sett biler rundt boligen til ekteparet i det aktuelle tidsrommet. Hvorfor har dere ikke etterlyst noen kjøretøyer?

- Vi har fått interessante observasjoner på biler i området, men vi mangler en skikkelig beskrivelse av bilene. Vi må være helt sikre før vi går ut med en etterlysning" https://www.dagbladet.no/nyheter/haper-vi-har-svaret/65524316

Ble de bilene etterlyst?

------------

"Veronica og Per la merke til to mystiske biler foran kårboligen like før drapene fant sted." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oRR5a7/saa-mystiske-biler

De mystiske bilene var en rød personbil og en grønn sportsbil. Veronica forklarte seg om bilene i avhør, men etter dette var ikke politiet lenger interessert i disse observasjonene forklarte Veronica.

Det hadde vært interessant å vite om de andre vitnene som så biler nært kårboligen har de samme beskrivelsene av bilene.

----------

Og hva med dette? "...hadde hørt om at det hadde vært tyver i området som ranet eldre mennesker. I den forbindelse hadde vi hørt snakk om en liste med navn som politiet hadde funnet. Der sto Kristian og Maries navn ogsåhttps://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oRR5a7/saa-mystiske-biler

Er dette bekreftet fra politiet?

Anonymkode: d551b...45b

 

På 19.1.2019 den 1.28, grds skrev:

Iflg. youtube-brukeren Veronica Orderud:

"En av Per Paust sønner er rusmisbruker og kriminell. Både Kristin og Lars ble spurt i avhør og i retten om de kjente ham, men nektet. Per Paust egen bror har imidlertid i avhør fortalt at han var med nevøen inn i leiligheten til Lars G hvor nevøen lekte med en revolver..., dette skal ha skjedd etter at det angivelige våpenbyttet skal ha funnet sted. Per Paust bror har også i avhør fortalt at han flere ganger så Kristin i Risør sammen med nevøen. Denne sønnen skal i følge flere vitner ha hatet Anne grunnet arv, og er av flere nevnt som 180 mannen, da han brukte samme språk og stygge benevninger om henne til familie og venner. Denne mannen er fortsatt kriminell, og lengre oppe i det kriminelle hierarkiet enn Kristin og Lars G var. Mange er livredd for ham. Det hører med til historien at da jeg ringte Per Paust sønner ifm at Anne ønsket å bli gravlagt i Risør sammen med ektemannen, nektet de. Svaret var at det «var et familiegravsted». Anne var ikke familie for dem. Det var Per Paust søsken som til slutt fikk ordnet opp i dette slik at Anne ble gravlagt med ektemannen, dette kommer også frem i avhør."

Takk for svar! 😊 Jeg beklager at jeg ikke husket at det var du som hadde postet de fine og oversiktlige bildelinkene på vgd.

Anonymkode: d551b...45b

 

Våpentyveriet i Fannefjord Pistolklubb:

"- Tyvene kom seg inn i klubbhuset ved å knuse en rute. Deretter har de tatt hele våpenskapet med ammunisjon og utstyr med seg ut gjennom døra og lastet det inn i en større bil, trolig en amerikansk Van eller lignende. Det kunne vi se av bilsporene, sier Nygård" https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zLgEqr/seks-vaapen-ble-stjaalet

Det kan vel ikke være samme bil. Det er sikkert bare et tilfeldig sammentreff.

Anonymkode: d551b...45b

 

Det er mye interessant i innlegg fra grds og Fjøsbonden og flere på vgd! 😊

Her har jeg bare tatt med deler av noen av de siste innleggene, da man ikke får lov til å poste så lange sitat på KG. Jeg anbefaler alle som er interessert i saken å lese hele debatten på vgd, da jeg synes at grds, Fjøsbonden og flere har stor kunnskap om saken og at de har kommet med svært gode betraktninger og teorier m.m. bygget på faktaopplysninger fra mange kilder; bl.a. fra tidlige avisartikler (med linker) om saken.

Fra grds innlegg her "Jeg tror at det var politiet som var mest ivrige på gårdstvist-motivet for attentatene. Det var de som satte 25 mann på å etterforske saken med det motivet som grunnlag, og klarte kanskje på den måten å overbevise AOP om at det var tilfelle".

Fra Fjøsbondens innlegg, om "den gale mannen" her : "Og som vi vet så ble hans navn nevnt av AOP i avhør med politiet. Men avhøret ble unntatt offentlighet og hemmeligstemplet. Slik også mappen på AOP og PP, ble. Så får jo de som vil tro at dette er "helt tilfeldig", bare gjøre det"

Fra Fjøsbondens innlegg  her : "" Politiet mener at Anne Orderud Paust var hovedoffer. Dette bygger på de tidligere attentatforsøkene mot henne, og måten hun ble drept på. "

Fra grds innlegg her : " Tidlig artikkel om at Trippeldrapet på Anne Orderud Paust (47) og hennes to foreldre kan være utført av en leiemorder. Etter det Dagbladet vet, har det versert opplysninger i Oslos underverden om at det skulle være «penger å tjene» på den 47 år gamle kontorsekretæren til forsvarsministeren." I innlegget er det også beskrevet hvordan KK uoppfordret leder politiet til LG.

Fra Fjøsbondens innlegg her : "Ved sin forklaring ofrer hun Lars, men får samtidig inn en fulltreffer mot Per og Veronica."

Anonymkode: d551b...45b

 

For meg høres det mest logisk ut at mye av KK's handlinger og forklaringer i denne saken er i et slags samarbeid med noen som ikke er noen av de tre andre dømte i saken. 

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Våpentyveriet i Fannefjord Pistolklubb:

"- Tyvene kom seg inn i klubbhuset ved å knuse en rute. Deretter har de tatt hele våpenskapet med ammunisjon og utstyr med seg ut gjennom døra og lastet det inn i en større bil, trolig en amerikansk Van eller lignende. Det kunne vi se av bilsporene, sier Nygård" https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zLgEqr/seks-vaapen-ble-stjaalet

Det kan vel ikke være samme bil. Det er sikkert bare et tilfeldig sammentreff.

Anonymkode: d551b...45b

Hei 45b! Mange bra poenger du har!

Jeg tenker at det ikke er samme bil, men at det er lignende typer mennesker/miljø som har kjørt de to bilene. Folks valg av bil hører gjerne sammen med personlighet og syn på forskjellige ting. Amerikansk bil er litt "nisje" og ikke så vanlig. Betyr selvfølgelig ikke at man er kriminell hvis man kjører en am. bil, men man har kanskje noen andre fellestrekk. Det er flust av amerikanske biler i miljøet rundt KK! Jeg er ikke overrasket over funn av den typen bilspor ved pistolklubben...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, grds skrev:

Bra funn!

Jaktfalk på VGD har en teori om at AOP ikke fikk sove, var på kjøkkenet for å lage seg kaffe eller lignende da innbruddet begynte. Da burde lampe på kjøkkenet ha stått på. Men hvis det var i TV-stua så blir det jo litt mer usikkert. Gjerningspersoner kan jo ha skrudd av/på lys for å forvirre da selvfølgelig.

Den døra går inn i en stue ja. Men ganske sikker på at det ikke er noe verandadør ut fra den stua.

Hei! 😊 

Etter å ha tenkt mer på Jaktfalk sin teori og dine ord, tenker jeg at det kan hende at AOP var i øvre etasje (og kanskje nettopp på kjøkkenet) allerede før gjerningspersonen(e) tok seg inn i kårboligen. Som du skriver, så kan gjerningspersoner ha slått av og på lys.

AOP kan også ha våknet av lyder (som hun ikke vurderte som faretruende, og som hun ikke koblet til mennesker) utenfor kårboligen før glasset i døren ble knust. Vindretningen gikk på tvers over jordet foran kårboligen . Jeg husker ikke hva som har blitt skrevet om hvor sterk vind det var. Hun kan ha hørt lyder (av f.eks kvister som ble knekt) som hun tenkte at vinden laget.

Kanskje er det nettopp det at hun eventuelt allerede var i øvre etasje før innbruddet startet, som er årsak til at hun ikke hadde brukt hverken mobiltelefonen eller noen av de to hustelefonene for å prøve å skaffe hjelp? (Altså at hun ikke tenkte på å finne frem mobiltelefonen før hun gikk opp og at hun ikke tenkte på å benytte hustelefon på sin vei opp, fordi innbruddet ikke hadde begynt ennå, og at hun heller ikke hadde grunn til å tenke at noen skulle bryte seg inn. Og hvis hun da sto skjult på kjøkkenet i det innbruddet skjedde, var det kanskje for sent å prøve å nå den telefonen som var i øvre etasje? Og MO og KO brukte jo å ha hustelefonen på soverommet, og AOP kan ha vurdert det som for risikabelt å gå inn dit for å hente telefonen da hun hørte glasset bli knust).

Dersom gjerningspersoner la av telefonrøret eller koblet fra telefonen, så kan de ha lagt røret på eller koblet til telefonen igjen før de forlot åstedet.

2 timer siden, grds skrev:

Hei 45b! Mange bra poenger du har!

Jeg tenker at det ikke er samme bil, men at det er lignende typer mennesker/miljø som har kjørt de to bilene. Folks valg av bil hører gjerne sammen med personlighet og syn på forskjellige ting. Amerikansk bil er litt "nisje" og ikke så vanlig. Betyr selvfølgelig ikke at man er kriminell hvis man kjører en am. bil, men man har kanskje noen andre fellestrekk. Det er flust av amerikanske biler i miljøet rundt KK! Jeg er ikke overrasket over funn av den typen bilspor ved pistolklubben...

Hei grds og takk for svar! 😊 Det som du skriver høres logisk ut 😊 Du tenker veldig bra 🌹 

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, lowIQmoderneGaming skrev:

Dette er jo tull. Hvilke holdepunkter har han for å hevde det. Altså, dette er jo noe en hver kan tenke før man ser de tekniske bevisene. Det er blitt skutt fra fotendend ved sengen og ut av soverommet, og skuddsalven mot Anne er hovedsaklig også gjort fra døren til gangpartiet mot soverommet. Begge foreldrene er skutt liggende i sengen sin. At anne skulle stått på kjøkkenet helt synlig for gjernigsmennene er helt hinsides de andre funnene i boligen. Og hvis hun da umiddelbart gikk i dekning da hun så noen ta seg inn i boligen, gir det ingen mening at hun da gikk mot soverommet i det foreldrene ble likvidert, da hun vile vært lys våken og ved full visshet om hva som foregikk.

Hun kan ha stått skjult, som JaktFalk79 skrev her :"Ut fra bilder og tegninger ser man maksimalt 20% av gulvarealet på kjøkkenet fra TV-stuen. 80% av kjøkkenet ser man ikke før man står minst i døråpningen, eller helst litt innenfor døråpningen. Det er bare hvis AOP sitter ved kjøkkenbordet hun synes. Min tanke er at AOP står ved kaffetrakteren på benken og venter på kaffe, fullstendig skjult av veggen mot TV-stuen.".

Jeg synes ikke at det høres usannsynlig ut at AOP først holdt seg skjult (evt på kjøkkenet) i det innbruddet skjedde, og at hun deretter gikk eller løpte i panikk inn mot sine foreldres soverom etter at gjerningsperson(er) hadde gått inn på deres soverom.

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

For meg høres det mest logisk ut at mye av KK's handlinger og forklaringer i denne saken er i et slags samarbeid med noen som ikke er noen av de tre andre dømte i saken. 

Anonymkode: d551b...45b

Jeg er enig. Kroppspråket hennes under forklaringen vedrørende skyldspørsmålet var noe jeg la merke til. Hun virket som en person som ikke hadde et valg i grunn, men som likevel visste at det ikke var en moralsk riktig avgjørelse.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AOP kan ha gått/løpt mot foreldrenes soverom etter at gjerningspersonen(e) gikk inn til foreldrene og før de første skuddene mot foreldrene.

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, megda skrev:

Jeg er enig. Kroppspråket hennes under forklaringen vedrørende skyldspørsmålet var noe jeg la merke til. Hun virket som en person som ikke hadde et valg i grunn, men som likevel visste at det ikke var en moralsk riktig avgjørelse.  

Takk for svar og dine betraktninger og tanker om det! 😊 Det høres sannsynlig ut at det var slik som du skriver.

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet sa at de visste ikke om det var advokatene eller de siktede selv som hadde bestemt at de ikke ville forklare seg mer for politiet. Det gjensto fortsatt en rekke konkrete spørsmål som politiet ønsket å stille de fire.

LG's advokat sa at " Lars Grønnerød motsetter seg nye avhør fordi polititaktikken nå ser ut til å være å file på detaljer for å få fram små avvik. Avvik som igjen kan brukes til å stille spørsmål ved de siktedes troverdighet." https://e24.no/utenriks/har-sagt-alt/1617007

 

Anonymkode: d551b...45b

 

"15-20 vitner har i løpet av trippeldrapssaken fortalt Nes herredsrett om kriminelle forhold de har begått. De fleste av dem vil aldri bli straffeforfulgt." https://www.dagbladet.no/nyheter/masseamnesti-for-vitner/65719780

Nære venner av LG kan ha hatt nært kjennskap til noen i familien Paust. Ei liste over navn og telefonnumre som skal ha vært funnet hjemme hos PP og AOP. På lista finnes flere navn fra LG's omgangskrets. https://www.nrk.no/ostlandssendingen/band-mellom-gronnerod-og-paust_-1.347499

BK sa i retten at både LG og KK en gang før attentatene sommeren 1998 fortalte henne at de kjente to av sønnene til PP gjennom miljøet de vanket i. https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article267529.ece

 

 

 

Anonymkode: d551b...45b

 

"15-20 vitner har i løpet av trippeldrapssaken fortalt Nes herredsrett om kriminelle forhold de har begått. De fleste av dem vil aldri bli straffeforfulgt." https://www.dagbladet.no/nyheter/masseamnesti-for-vitner/65719780

Nære venner av LG kan ha hatt nært kjennskap til noen i familien Paust. Ei liste over navn og telefonnumre som skal ha vært funnet hjemme hos PP og AOP. På lista finnes flere navn fra LG's omgangskrets. https://www.nrk.no/ostlandssendingen/band-mellom-gronnerod-og-paust_-1.347499

BK sa i retten at både LG og KK en gang før attentatene sommeren 1998 fortalte henne at de kjente to av sønnene til PP gjennom miljøet de vanket i. https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article267529.ece

 

 

 

Anonymkode: d551b...45b

 

Fra Fjøsbondens innlegg, om "den gale mannen" her : "Og som vi vet så ble hans navn nevnt av AOP i avhør med politiet. Men avhøret ble unntatt offentlighet og hemmeligstemplet. Slik også mappen på AOP og PP, ble. Så får jo de som vil tro at dette er "helt tilfeldig", bare gjøre det"'

Vil dette si at media heller ikke har fått vite det navnet som AOP nevnte i avhør? Hva er det som så spesielt med akkurat dette avhøret, ettersom avhøret ble unntatt offentlighet og  hemmeligstemplet?

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fra Fjøsbondens innlegg, om "den gale mannen" her : "Og som vi vet så ble hans navn nevnt av AOP i avhør med politiet. Men avhøret ble unntatt offentlighet og hemmeligstemplet. Slik også mappen på AOP og PP, ble. Så får jo de som vil tro at dette er "helt tilfeldig", bare gjøre det"'

Vil dette si at media heller ikke har fått vite det navnet som AOP nevnte i avhør? Hva er det som så spesielt med akkurat dette avhøret, ettersom avhøret ble unntatt offentlighet og  hemmeligstemplet?

Anonymkode: d551b...45b

Denne «gale» og «femte» mannen er Sverrre Kirkemo

Forøvrig er Fjøsbonden på VGD stort sett på bærtur, og deltar kun i debatten for å kunne fremstå som interssant og viktig

Noe han har til felles med Sverre Kirkemo, btw

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...