Gå til innhold

Gåten Orderud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Delgado skrev:

Denne «gale» og «femte» mannen er...

Har du svar på spørsmålet?: "Vil dette si at media heller ikke har fått vite det navnet som AOP nevnte i avhør? Hva er det som så spesielt med akkurat dette avhøret, ettersom avhøret ble unntatt offentlighet og  hemmeligstemplet?"

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, lowIQmoderneGaming skrev:

Er vel ikke noe spesielt med det annet enn at det er fra et avhør med en avdød person og omtale av en person som tydeligvis er sjekket ut av saken.

Takk for svar! 😊  Ettersom avhøret ble unntatt offentlighet og hemmeligstemplet, så må det vel være noe mer enn det som er årsaken?

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyvedøren med kulehullet fra kårboligen. Sandberg sa at det er bemerkelsesverdig at dette ikke er dokumentert i politiets åstedsmateriale. Hullet måler litt over ni millimeter, som passer med kaliber 38 ammunisjon. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yAG8E/knytter-to-nye-doedsfall-til-orderud-saken

Vises ikke den delen av døren på noen av etterforskernes bilder og videoer fra  åstedet?
Hullet er forresten på en del av skyvedøren som er skjult når skyvedøren er skjøvet til side.

Anonymkode: d551b...45b

 

På 20.1.2019 den 22.38, lowIQmoderneGaming skrev:

nei hvorfor det? Og hvor er kildene dine på det? Hvilken rett har offentligheten til innsyn i et avhør av en avdød person og dagbokskriveriene hennes, og hvilken rett har man til å kaste mistenkelighet over personer som er sjekket ut av saken?

Takk for svar! 😊 Jeg har dessverre ikke kilder. Jeg bare leste det i et innlegg. Jeg har ikke svar på det du spør om.

Anonymkode: d551b...45b

 

Jeg husker ikke helt, men sto det noe om at det skuddet kan ha vært skutt fra trappeoppgangen, og at det traff en skyvedør som er i den gangen som er mellom tv-stua og foreldrenes soverom?https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/astedet

Det stemmer ikke med dette bildet (i spoiler under og bilde nr 8 i linken over), for her er det en vanlig dør. Jeg husker nok feil fra det jeg leste. Men her står det: "Døren befant seg mellom tv-stuen og foreldrenes soverom." https://www.abcnyheter.no/nyheter/2009/03/20/85712/fant-ukjent-kulehull

Spoiler

5d6c55ff2c2b3cc3e45f914f22af6efa.jpg?t%5

 

Anonymkode: d551b...45b

 

Hullet er ca. 35 cm over gulvet. Vinkelen på hullet gjør at skuddet ikke kan ha vært avfyrt fra trappen, men at personen at snublet eller kastet seg inn i rommet, sier Sandberg
https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1296545.ece

Anonymkode: d551b...45b

 

Her er det beskrevet på en helt annen måte: "Sandberg mener at et prosjektilet er avfyrt i kårboligens underetasje, der Anne Orderud Paust lå og sov."https://www.aftenposten.no/norge/i/WqO0g/Orderud-drapene-Fant-ukjent-hull-i-skyvedor

Hva er riktig?

Anonymkode: d551b...45b

 

Plasseringen av kulehullet kan tyde på at Orderud Paust flyktet opp trappa og at de som drepte henne og foreldrene tok seg inn hovedinngangen. Kulehullet er i en skyvedør mellom stua og forværelset til Marie og Kristians soverom. Selv om kulehullet bare er 10 centimeter over gulvet, viser Sandbergs undersøkelser med laser at prosjektilets bane er stigende. Det må ifølge ham bety at skuddet er avfyrt helt nede ved gulvet.https://www.rb.no/lokale-nyheter/her-er-sandbergs-orderud-nyheter/s/1-95-4209973

Anonymkode: d551b...45b

 

På bilde nr 5 her kan man se det soveromsvinduet som sto i luftestilling, på nært hold, i tillegg til andre bilder i artikkelen.  https://www.rb.no/lokale-nyheter/sandbergs-funn-politiets-bilder/g/1-95-4210325

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mange løse tråder i denne saken.  Indisiene som visstnok tilsammen skal utgjøre et bevis på at PO og VO er skylidige i medvirkning i drap på Pers foreldre er etter min mening lite vederheftige.

Bordet med vådeskuddet: 

Kripos våpenekspert uttalte etter undersøkelse av bordet at Kristins forklaring av vådeskuddet ikke var teknisk mulig.  Senere ble det vridd til  at det nettopp VAR Kristins forklaring som var korrekt.  Så på en video at bordplaten kunne løftes av- har politiet snudd på platen for å få det hele til å passe  . og dessuten et bord kan flyttes ved rengjøring ..Dette bordet hadde POVO fått av noen bekjente av Kristin.

Bilsporet ved Fjellet.

 Fetteren til  Per rapporterte umiddelbart etter likfunnene  bilsporet han hadde observert ved Fjellet.  Politiet klarte aldri å undersøke dette.  Fjellet ble ansett som base for morderne av politiet. Hvordan kan det være mulig ?  

Trusseltelefon til Kristian Orderud.  Jeg er ikke sikker om dette skjedde iforbindelse med terrorforsøkene eller rett før drapene.  Ifølge Anne O Paust var det 25 politimenn som jobbet med terrorforsøkene , så at politiet ikke klarte å sikre telefonloggen enten trusseltelefonen kom etter terrorforsøk eller før drap er totalt uforståelig.

Skissen over rommene i kårboligen. Ifølge KK hadde VO laget en skisse over rommene i kårbygningen 23.12.98.  Ifølge indisierekken kunne ikke Kristin ha noen anelse om innsiden av kårbygning hun skal aldri ha vært der inne - men klarte etter noen forsøk å tegne en noenlunde skisse over rommene.  Min første tanke var ; Men SK - hennes far og lojale støttespiller -  har ifølge seg selv vært der flere ganger.   Når jeg senere i et av rettsreferatene leser at hun uttaler;  Jeg har bare vært i kårbygningen en gang - nei to. To ganger har jeg vært der.   Hva betyr det ? Har hun vært der på befaring med politiet ?  I tilfelle hvorfor `?

Men det mest opprørende er selvfølgelig politimannen som står foran kårbygning 5 1/2 time etter at likene er funnet og allerede nærmest har oppklart saken.

Anonymkode: 791a5...601

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

i et av rettsreferatene leser at hun uttaler;  Jeg har bare vært i kårbygningen en gang - nei to. To ganger har jeg vært der.

Har du link til rettsreferat/artikkel der dette står?

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som hun har justert forklaringene sine i samarbeide med politiet og LG.  De fikk tom. gå tur i skogen sammen...

I denne saken er det jo ingen bevis - kun indisier.  Jeg synes denne indisierekka til aktoratet lekker som en sil. Pluss at politiet ikke var interessert i bilsporene ved FJellet - og hvem som hadde truet KO.

Anonymkode: 791a5...601

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angående det manglende prosjektilet i forbindelse med skuddet i den skyvedøren: Jeg leste et sted at prosjektilet kan ha stått fast inni veggen ved skyvedøren (altså inni/bak der hvor skyvedøren skyves inn), og at prosjektilet derfor ikke var synlig. Men jeg finner ikke det jeg leste om det.

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du link til rettsreferat/artikkel der dette står?

Anonymkode: d551b...45b

Nei, dessverre.  Jeg har pløyd igjennom hele VGD og sitter igjen med mange tanker .  Flust med linker der.  Men jeg mener bestemt teksten var fra et rettsreferat.  Det er noen som har god oversikt over materiale så kanskje noen kan finne fram til det. 

Anonymkode: 791a5...601

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dessverre.  Jeg har pløyd igjennom hele VGD og sitter igjen med mange tanker .  Flust med linker der.  Men jeg mener bestemt teksten var fra et rettsreferat.  Det er noen som har god oversikt over materiale så kanskje noen kan finne fram til det. 

Anonymkode: 791a5...601

Takk for svar! 😊 Du tar opp veldig viktige detaljer i det  innlegget over! 🌹

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra egenrapporten i forbindelse med den turen som LG og KK var på sammen med to politifolk: På vei til Drammen kretsfengsel og KK, skal LG  ha vært opptatt av hvorvidt man kunne dømmes for medvirkning til drap, uten at noen ble dømt for selve handlingen. Da Kripos-etterforskeren bekreftet dette, ble LG urolig. Han sa at han vil ikke sitte igjen med svarteper. Han sa at det var urimelig dersom PO og VO går fri, mens han og KK blir dømt. (Ikke sitat) https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zLg8rr/trippeldrapet-kristin-snakket-sant-om-drapsplaner

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.  Om noen vet hvor rettsreferatene ligger kan man jo søke på noen av ordene.  F.eks. "to ganger"

Anonymkode: 791a5...601

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-KK spurte LG om han kunne si det samme som henne om lille julaften, sånn at hun slipper ut, hun som hadde unge. Og så skulle jeg få en liten straff, forklarer LG. Han skal deretter ha nikket til KK, sa LG i vitnestolen. Han var fremdeles forelsket i KK på den tiden, og han visste ikke at KK  hadde en annen kjæreste. (Ikke sitat)  https://www.dagbladet.no/nyheter/kristin-ville-samordne-forklaringer/65711194

Anonymkode: d551b...45b

 

Telefonbeskjeden om at "Anne er henrettet": Et ektepar ble oppringt to ganger i timene før trippeldrapet ble kjent, også for politiet, 23. mai 1999. Mannen som skal ha blitt oppringt, har samme navn som en person AOP jobbet sammen med i utlandet, før hun giftet seg med diplomaten PP.
 (Ikke sitat)  https://www.dagbladet.no/nyheter/kristin-kirkemo-avhores-pa-nytt/66522754

Anonymkode: d551b...45b

 

På 21.1.2019 den 1.35, AnonymBruker skrev:

Telefonbeskjeden om at "Anne er henrettet": Et ektepar ble oppringt to ganger i timene før trippeldrapet ble kjent, også for politiet, 23. mai 1999. Mannen som skal ha blitt oppringt, har samme navn som en person AOP jobbet sammen med i utlandet, før hun giftet seg med diplomaten PP.
 (Ikke sitat)  https://www.dagbladet.no/nyheter/kristin-kirkemo-avhores-pa-nytt/66522754

Anonymkode: d551b...45b

Mannen ringte til politiet angående disse to telefonsamtalene, men at han følte at tjenestemannen som tok telefonen, virket lite interessert. Mannen hørte aldri mer fra politiet, og opplysningen om henvendelsen fins ikke i saksdokumentene!

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sa at han vil ikke sitte igjen med svarteper. Han sa at det var urimelig dersom PO og VO går fri, mens han og KK blir dømt.

Men hvor mye tror du LG egentlig visste ?  Jeg tror han var så blind i sin forelskelse at han gjorde som KK sa .  Etterhvert kan også han ha fått noen hint om trusler.  Men hans opptreden i retten da han peker på POVO kan være ektefølt.  Jeg tror han var forvirret og at dette skrivet hvor han benekter våpenbytte med Per er et tegn på at han har opparbeidet et sinne etter å ha innsett at han har blitt brukt.  Han har nok fått noen "passende reaksjoner" fra noen han fryktet og trakk dette.

Men er det noen som har hørt noe fra den tidligere mannen`?/kjæresten til KK.  Forsvant han ut i løse luften etter å ha avsonet sin dom ?  Virker jo som en machomann.  De pleier ikke like at barna deres blir involvert med barnevern fordi moren flyr fra blomst til blomst i sus og rus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

KK spurte LG om han kunne si det samme som henne om lille julaften, sånn at hun slipper ut, hun som hadde unge. Og så skulle jeg få en liten straff, forklarer LG. Han skal deretter ha nikket til KK, sa LG i vitnestolen. Han var fremdeles forelsket i KK på den tiden, og han visste ikke at KK  hadde en annen kjæreste.

Hun brukte sin ungdommelige skjønnhet på å manipulere menn.  Det skal hun ha. 😆  Men hvordan kom hun ut av det med barnefaren. ?  Jeg har faktisk ikke lest et eneste ord om ham i forbindelse med denne saken.  Det var jo store ord i dåpen (som barnefarens sjefer påkostet)  til Kristins sønn om evig vennskap (eller troskap)fra disse gudfedrene som styrte mye av kriminaliteten i Oslo på den tida.  Men var barnefaren der ? Eller var det Kristin og/eller sønnen som knyttet disse båndene med dem som Kristins mor kalte mafia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Dressing skrev:

Men hvor mye tror du LG egentlig visste ?  Jeg tror han var så blind i sin forelskelse at han gjorde som KK sa .  Etterhvert kan også han ha fått noen hint om trusler.  Men hans opptreden i retten da han peker på POVO kan være ektefølt.  Jeg tror han var forvirret og at dette skrivet hvor han benekter våpenbytte med Per er et tegn på at han har opparbeidet et sinne etter å ha innsett at han har blitt brukt.  Han har nok fått noen "passende reaksjoner" fra noen han fryktet og trakk dette.

Men er det noen som har hørt noe fra den tidligere mannen`?/kjæresten til KK.  Forsvant han ut i løse luften etter å ha avsonet sin dom ?  Virker jo som en machomann.  De pleier ikke like at barna deres blir involvert med barnevern fordi moren flyr fra blomst til blomst i sus og rus ;)

Takk for svar! 😊 Jeg vet ikke hvor mye LG visste. I følge en av hans forklaringer som han senere trakk, sa han at han aldri hadde levert sitt våpen "Lillegutt" til PO, som du også nevner.

Han har også uttalt at han ønsket å beskytte KK. Jeg vet ikke om KK eventuelt har sagt til LG at VO og PO sto bak drapene eller ikke, eller om LG eventuelt har trodd på henne. 

Det kan godt hende at det var noen som ikke er noen av de dømte som skapte frykt, og som fikk KK og LG til å peke på PO og VO som de skyldige.

-----

ORK endret jo også sine forklaringer:

Det at ORK forklarer seg forskjellig her https://www.dagbladet.no/nyheter/tor-ikke-rope-drapsmennene/65713436 og her https://www.dagbladet.no/nyheter/tor-ikke-rope-drapsmennene/65713436  både om gjerningspersoner og motiv (først sa han at motivet var hevn, senere sa han at motivet var arv) lurer jeg på om kan skyldes at noen har truet han.

"En eller to personer fra Oslos underverden og det jugoslaviske miljøet står bak trippeldrapene på Orderud gård. Motivet var hevn11.05.2001

"ORK peker ut PO som hovedmannen bak trippeldrapet - og hevder at bakgrunnen for drapene er arv.27.02.2002

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Dressing skrev:

Hun brukte sin ungdommelige skjønnhet på å manipulere menn.  Det skal hun ha. 😆  Men hvordan kom hun ut av det med barnefaren. ?  Jeg har faktisk ikke lest et eneste ord om ham i forbindelse med denne saken.  Det var jo store ord i dåpen (som barnefarens sjefer påkostet)  til Kristins sønn om evig vennskap (eller troskap)fra disse gudfedrene som styrte mye av kriminaliteten i Oslo på den tida.  Men var barnefaren der ? Eller var det Kristin og/eller sønnen som knyttet disse båndene med dem som Kristins mor kalte mafia.

Jeg vet ikke noe om detaljene rundt det du skriver om her. Kanskje noen andre her i  tråden har kjennskap til det og kan skrive litt om det?

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Telefonbeskjeden om at "Anne er henrettet": Et ektepar ble oppringt to ganger i timene før trippeldrapet ble kjent, også for politiet, 23. mai 1999. Mannen som skal ha blitt oppringt, har samme navn som en person AOP jobbet sammen med i utlandet, før hun giftet seg med diplomaten PP

At heller ikke dette ble gått nøye etter i sømmene, kan vanskelig tolkes på annen måte enn at alt som ikke kunne styrke politiets forutinntatte mening : Gårdstvisten er motivet for trippeldrapet- skal legges bort, glemmes, tilintetgjøres eller om nødvendig få stempelet "Er sjekket ut av saken"

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har også uttalt at han ønsket å beskytte KK. Jeg vet ikke om KK eventuelt har sagt til LG at VO og PO sto bak drapene eller ikke, eller om LG eventuelt har trodd på henne.

Jeg har lest (kanskje Fjøsbonden på VGD) at politiet forsøkte å få KK og LG samkjørte over flere måneders avhør og at det kuliminerte i den tidligere omtalte skogturen hvor KK ber LG om å støtte hennes forklaring "fordi hun er mor" .  Kanskje er det nok for en ennå forholdsvis forelska LG.  ?

 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt hende at det var noen som ikke er noen av de dømte som skapte frykt, og som fikk KK og LG til å peke på PO og VO som de skyldige.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke noe om detaljene rundt det du skriver om her. Kanskje noen andre her i  tråden har kjennskap til det og kan skrive litt om det?

Jeg tenker på Kristins mor ord om at hun måtte regne med å betale noe tilbake til dette miljøet som hun fikk så mye av.  Det er jo barnefarens miljø.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 3.15, AnonymBruker skrev:

 "...hadde hørt om at det hadde vært tyver i området som ranet eldre mennesker. I den forbindelse hadde vi hørt snakk om en liste med navn som politiet hadde funnet. Der sto Kristian og Maries navn ogsåhttps://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oRR5a7/saa-mystiske-biler

Er dette bekreftet fra politiet?

Anonymkode: d551b...45b

En teori som jeg synes er interessant, som JaktFalk79 skrev her : om at målet med innbruddet i kårboligen kan ha vært å stjele penger fra KO og at gjerningspersonen trodde at ingen mennesker var i kårboligen den natten, ettersom gjerningsperson visste at AOP's plan var å reise ned til Risør sammen med KO og MO den fredagen. Gjerningsperson så eventuelt ikke at AOP's bil sto på forsiden av kårboligen, dersom gjerningspersonen kom til kårboligen fra Fjellet. (Les hele innlegget i linken. Jeg gjenfortalte (med egne ord, slik jeg forsto det) kun litt av det som JaktFalk79 skrev).

Jeg trenger å vite litt mer:
Kan den teorien stemme med andre opplysninger i saken? 
Den navnelisten som er nevnt i mitt innlegg den 19. januar, kan kanskje stemme med den teorien?
Har det kommet frem hvor stor kontantbeholdning KO eventuelt oppbevarte i kårboligen?

Var det normalt på den tiden for innbruddstyver å bruke så mye beskyttelsesutstyr for å forhindre at dna-spor/andre spor fra de ble igjen på åstedet? Hvordan var det i de andre ranssakene av eldre mennesker i det området på den tiden; hadde de ranerne tilsvarede beskyttelsesutstyr?

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Var det normalt på den tiden for innbruddstyver å bruke så mye beskyttelsesutstyr for å forhindre at dna-spor/andre spor fra de ble igjen på åstedet? Hvordan var det i de andre ranssakene av eldre mennesker i det området på den tiden; hadde de ranerne tilsvarede beskyttelsesutstyr?

Den teorien har jeg ikke noe tro på. Ingenting ble jo stjålet fra kårboligen. Jeg aner ikke hva som var vanlig for innbruddstyver å bruke på den tiden, men hadde det vært nødvendig å ta med to våpen for å rane et angivelig tomt hus? 

Det som gir mest mening er at AOP var målet og at foreldrene hennes ble med i dragsuget. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...