AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #4261 Del Skrevet 31. oktober 2019 https://www.nrk.no/rogaland/politiet-fortsetter-a-etterforske-drapet-pa-birgitte-tengs-1.14764262 Anonymkode: ccb8a...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #4262 Del Skrevet 31. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.nrk.no/rogaland/politiet-fortsetter-a-etterforske-drapet-pa-birgitte-tengs-1.14764262 Anonymkode: ccb8a...ad3 https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Xg3jMb/ingen-nye-birgitte-svar-foer-tidligst-neste-aar Anonymkode: ccb8a...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NordicViking Skrevet 13. november 2019 #4263 Del Skrevet 13. november 2019 På 31.10.2019 den 11.45, AnonymBruker skrev: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Xg3jMb/ingen-nye-birgitte-svar-foer-tidligst-neste-aar Anonymkode: ccb8a...ad3 Jeg synes denne kommentaren var litt interessant: "En rekke enkeltspørsmål har vært gjenstand for spekulasjoner i media, skriver politiet i pressemeldingen. Dette går blant annet på mulige gjerningsmenn. – Vi ønsker ikke å bidra til ytterligere spekulasjoner med å gi våre vurderinger av de ulike teoriene som er lansert. Generelt er det utfordrende å trekke sikre konklusjoner om enkeltspørsmål i en så gammel sak fordi det er begrensede muligheter for å innhente ny informasjon nå, sier Berge." .... Fordi det er begrensede muligheter for å innhente ny informasjon nå.......... Kan vi tolke det dithen at "spekulasjoner i media" angående politiets angivelige fokus på en bestemt person er riktige, og at det er vanskelig å innhente ny informasjon fordi denne personen....... er død? Ikke godt å si. Vi får bare smøre oss med tålmodighet og vente til politiet ønsker å dele mer informasjon med oss. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #4264 Del Skrevet 15. november 2019 Jeg er helt forferdet over politiet i denne saken. Jeg sitter her helt paff, og skjønner ikke hvordan det er mulig. De drev jo med sabotasje! Og fetteren skulle tas uansett hva?? Det spilte ingen rolle at drapsmannen gikk løs, så lenge fetteren ble tatt! Altså jeg har ikke ord. Hvorfor har ikke dette fått konsekvenser?! Prøver som forsvant i posten?? Hva faen. Bevismateriale som ble tuklet med i politiets varetekt?! Listen er så ufattelig lang i denne saken. Jeg skjønner ikke hvorfor de fikk holde på på dette viset, og ingen grep inn! Politiet burde selv vært etterforsket i denne saken. Anonymkode: b2d0a...d79 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrodeF Skrevet 15. november 2019 #4265 Del Skrevet 15. november 2019 Alle vet hvem som er morderen, iallfall med mer enn 50 % sannsynlighet. Der er også konklusjonen til rettsvesenet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 15. november 2019 #4266 Del Skrevet 15. november 2019 4 minutter siden, FrodeF skrev: Alle vet hvem som er morderen, iallfall med mer enn 50 % sannsynlighet. Der er også konklusjonen til rettsvesenet. Jeg vet ikke, hvem er det? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #4267 Del Skrevet 15. november 2019 6 minutter siden, FrodeF skrev: Alle vet hvem som er morderen, iallfall med mer enn 50 % sannsynlighet. Der er også konklusjonen til rettsvesenet. Er det den frikjente du sikter til... Skam deg Anonymkode: 18b7f...b4a 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 15. november 2019 #4268 Del Skrevet 15. november 2019 (endret) 44 minutter siden, FrodeF skrev: Alle vet hvem som er morderen, iallfall med mer enn 50 % sannsynlighet. Der er også konklusjonen til rettsvesenet. Det var konklusjonen til tre idioter, verken mer eller mindre. Endret 15. november 2019 av Djækklåsst 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PerSpelemann Skrevet 30. desember 2019 #4269 Del Skrevet 30. desember 2019 Da får vi håpe på en oppklaring av dette drapsmysteriet i 2020. Personlig tror jeg at man nå har DNA match med en avdød person, og derfor bruker tida til å prøve å finne en kobling mellom denne personen og området/Birgitte drapsnatten. Dette kan nok dessverre bli krevende, og resultatet kan da bli at man velger å ikke gå ut med hvem man har funnet DNA match med siden det er en viss sannsynlighet for at personen kan være uskyldig og man ikke vil sette en avdød i dårlig lys. Ser at mange prøver å koble Birgitte og Tina saken, men etter nå å ha lest boka om sistnevnte sak har jeg mindre tro på en kobling mellom disse. Dette da det i Tina saken ble foretatt en kalkulert og gjennomtenkte forflytting av kroppen til et skjulested 3 mil unna drapsåstedet, mens drapet av Birgitte bar preg av ren affekt. Jeg ser heller ikke for meg at den kanskje hovedmistenkte i Tina saken skal ha tatt turen opp til Kopervik en lørdag kveld. Han er i boka til Frafjord kalt Arne Arntzen, men lokalavisa Lister24.no gikk ut med hans virkelige navn etter han ble drept i Vanse i 2013 og det er Arthur Arnie Arneberg. Arneberg drev eget coaching firma i Stavanger, og pendla mellom leiligheta på idylliske Granholmen og en stor villa på Oslo vest. Jeg ser ikke for meg at han skulle tatt turen til Kopervik en fredag kveld noen år tidligere, og da kjørt en gammel Opel. Interessant hvis noen i forumet kjente til Arneberg og om han hadde noen tilknytning til Karmøy enten privat eller via bedriften sin? I boka om Tina saken er det også nevnt en kar som fikk kallenavnet «Plommemannen» eller «Guds politimann». Han sitter for tida oppe på psykiatrisk ved Stavanger Universitetssykehus, men på 90-tallet brukte han sin erfaring som bilmekaniker til å manipulere dørlåsen på sin Opel slik at passasjeren ikke fikk åpna dørlåsen når han begikk overgrep. Men jeg har aldri heller hørt at denne personen hadde noen tilknytning til Karmøy eller noen lokal kjennskap til øya. Vi får som sagt bare vente å se om det kommer noen ny info ila året. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 30. desember 2019 #4270 Del Skrevet 30. desember 2019 1 time siden, PerSpelemann skrev: Da får vi håpe på en oppklaring av dette drapsmysteriet i 2020. Personlig tror jeg at man nå har DNA match med en avdød person, og derfor bruker tida til å prøve å finne en kobling mellom denne personen og området/Birgitte drapsnatten. Dette kan nok dessverre bli krevende, og resultatet kan da bli at man velger å ikke gå ut med hvem man har funnet DNA match med siden det er en viss sannsynlighet for at personen kan være uskyldig og man ikke vil sette en avdød i dårlig lys. Ser at mange prøver å koble Birgitte og Tina saken, men etter nå å ha lest boka om sistnevnte sak har jeg mindre tro på en kobling mellom disse. Dette da det i Tina saken ble foretatt en kalkulert og gjennomtenkte forflytting av kroppen til et skjulested 3 mil unna drapsåstedet, mens drapet av Birgitte bar preg av ren affekt. Jeg ser heller ikke for meg at den kanskje hovedmistenkte i Tina saken skal ha tatt turen opp til Kopervik en lørdag kveld. Han er i boka til Frafjord kalt Arne Arntzen, men lokalavisa Lister24.no gikk ut med hans virkelige navn etter han ble drept i Vanse i 2013 og det er Arthur Arnie Arneberg. Arneberg drev eget coaching firma i Stavanger, og pendla mellom leiligheta på idylliske Granholmen og en stor villa på Oslo vest. Jeg ser ikke for meg at han skulle tatt turen til Kopervik en fredag kveld noen år tidligere, og da kjørt en gammel Opel. Interessant hvis noen i forumet kjente til Arneberg og om han hadde noen tilknytning til Karmøy enten privat eller via bedriften sin? I boka om Tina saken er det også nevnt en kar som fikk kallenavnet «Plommemannen» eller «Guds politimann». Han sitter for tida oppe på psykiatrisk ved Stavanger Universitetssykehus, men på 90-tallet brukte han sin erfaring som bilmekaniker til å manipulere dørlåsen på sin Opel slik at passasjeren ikke fikk åpna dørlåsen når han begikk overgrep. Men jeg har aldri heller hørt at denne personen hadde noen tilknytning til Karmøy eller noen lokal kjennskap til øya. Vi får som sagt bare vente å se om det kommer noen ny info ila året. Om det var Arneberg, så er det nok som du sier nokså utelukket at det er en kobling til Birgitte-saken, men det er vel ingen som har hevdet at han kan ha drept Birgitte. Det var derimot minst en annen person som har vært blant de mest aktuelle i Jahrs bok om Birgitte-saken, som også var i Stavanger da Tina ble drept, derav den mulige koblingen. Men tror det er lite sannsynlig. Arneberg virker som en veldig aktuell person i Tina-saken, for øvrig. Det er noe med kombinasjonen av å oppsøke en ung kvinne, slå henne ned/drepe henne i affekt, skjønne at man har et behov for at liket blir flyttet siden man selv bor like ved, og oppi det hele være så kynisk kalkulerende at man frakter liket flere mil unna og dumper det i en kum. Så utrolig spesielt, at politiet på sedvanlig vis gikk for den «enkle» løsningen og prøvde å presse kjæresten til å tilstå, og selv uten noen tilståelse anbefalte å tiltale ham er smått absurd. Viser at politiet er desperate i vanskelige saker, viktigere at de man tror muligens kan være skyldig dømmes i stedet for at rett person straffes. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DutchVanDeLind Skrevet 24. januar 2020 #4271 Del Skrevet 24. januar 2020 På 10.10.2019 den 12.40, AnonymBruker skrev: Ok. Leser hva dere skriver, og tar notis av det. Kanskje dere har rett. Har også hørt før da, at han aldri besøkte og aldri snakket med foreldrene etterpå. Kanskje han var redd ja, kanskje syns de var dømmende og turde ikke face dem. Javel, det kan være. Nå kjenner jeg ikke fetteren, og har aldri sett og hørt om han ellers. Men han virket tross alt ellers å være en rimelig oppegående 18 åring. Hvorfor han skulle være så til de grader vegringsfull mot å face de foreldrene, hvis han sa sannheten og er uskyldig, forekommer meg likevel noe besynderlig. En uskyldig ville i de aller fleste tilfeller kunnet møte dem med åpne øyne og bedyre sin uskyld direkte til dem. Det har han aldri gjort har jeg forstått. Igjen, hvorfor pokker ikke? Det hadde jo og burde jo være en forholdsvis enkel sak om det er sånn at han er helt uskyldig. Han kan jo enda gjøre det, men gjør altså ikke det. Og det er rart syns jeg jo. Det hadde vært en fordel for oss alle om han møtte dem, og sa det til dem rett i øynene. Det skal en uskyldig greit kunne gjøre! Anonymkode: 9c943...b6b Det der med at han unngikk å møte de etter drapet er imidlertid ikke sant. I alle fall ikke om man får tro faren til Birgitte når han er med i Podcasten Uløst. Når de snakket om øyeblikket der fetteren fikk en nervøs reaksjon i begravelsen, der han begynte å skjelve, sa faren til Birgitte at det samme skjedde når fetteren var hjemme på besøk hos de. Nå er det en stund siden jeg leste ”Hvem Drepte Birgitte” men der mener jeg på at det var i en setting der han var på besøk hos foreldrene sammen med noen kamerater. Så nei, det stemmer ikke at han unngikk å ”face” foreldrene, som du skriver. Ifølge farens egen fortellinger i podcasten skal han ha snakket med han på telefon og i tillegg hatt besøk av han i ettertid av drapet. Jeg skjønner veldig godt at faren til Birgitte har det helt forferdelig og jeg synes virkelig synd på han. Jeg tror imidlertid de fleste kan være enig i at han ikke er mottaklig for ting som taler for fetteren. Han er så bestemt på at det er han at han ikke er objektiv. Det er for eksempel kjent for allmennheten nå hvordan den tillåtelsen kom frem. Fetteren hadde fulle restriksjoner med brev og besøksforbud i flere uker. Han var alene i varetekt uten kontakt med familie og venner. Han nektet lenge for å ha gjort det, men ble gang på gang fortalt at han rett og slett fortrengt drapet. At de hadde bevis. At han måtte tilstå. Når han først får beskjed om å skrive en fortelling om hvordan han tror drapet skjedde var det teoretisk. Der var det flere feil. Når de senere begynte å få en version som passet med bevisene måtte han Endre beskrivelsen til der han selv var drapsmannen. Birgittes far mener bestemt at tilståelsen ikke ble presset frem. Fetteren ”fikk ta pauser og lufteturer som alle andre”. Nei, det er å lukke øynene for virkeligheten som kom frem etterpå. Han hadde fortsatt kunnat si at han trodde det var fetteren etter at notatene kring avhørene ble kjent. Det er imidlertid å lyve for seg selv å si at tilståelsen ikke ble presset frem. Fetteren kan fortsatt være skyldig (Jeg tror det ikke) men å nekte for at avhørene den gangen var konkret hjernevask og manipulering er å være ignorant. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #4272 Del Skrevet 26. januar 2020 Burde ikke dna fra fetteren da vært på B? Og hva med sine egne klær? Ville ikke de væet tilsølt? Håper det kommer svar snart. Anonymkode: 48a71...158 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NordicViking Skrevet 26. januar 2020 #4273 Del Skrevet 26. januar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Burde ikke dna fra fetteren da vært på B? Og hva med sine egne klær? Ville ikke de væet tilsølt? Anonymkode: 48a71...158 Det ville sannsynligvis ha vært blod på fetterens jakke, bukse og sko dersom han hadde drept Birgitte. Det ble aldri funnet klær eller sko med blod på. Ifølge politiets første teori skal fetteren ha syklet tilbake til Kopervik etter drapet. Da burde man vel også funnet blod på sykkelen hans? Så vidt jeg kan huske, så fant man aldri blod. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NordicViking Skrevet 31. mars 2020 #4274 Del Skrevet 31. mars 2020 I et brev til Borgarting lagmannsrett skriver politietterforskerne som etterforsker Birgitte Tengs-drapet på Karmøy i 1995, at de mener de kan oppklare saken. Brevet er sendt i november til lagmannsretten i forbindelse med at politiet ønsket å utsette behandlingen av en erstatningssak som fetteren til Birgitte Tengs og hans far hadde anlagt mot staten. I brevet skriver etterforskerne at den klart mest fremtredende og viktigste årsaken til at saken bør utsettes er hensynet til den pågående etterforskningen. (ABC Nyheter) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristina S. Skrevet 31. mars 2020 #4275 Del Skrevet 31. mars 2020 Dette lover jo bra, både at påtalemyndighetene mener at det kan la seg gjøre å oppklare saken og at de fremdeles påpeker at fetteren ikke har status som siktet eller mistenkt. Etterforskningen har jammen trukket ut i tid, men de får vel bare ta den tiden som de trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forier Skrevet 31. mars 2020 #4276 Del Skrevet 31. mars 2020 Hører ikke så mye fra denne etterforskningen, men det lille som drypper frem virker lovende. Er spennende om de greier å løse denne saken. De involverte fortjener en avslutning. Jeg gremmer meg egentlig litt over å si at dette er spennende, for det er jo en ekte sak, en tragisk en på mange måter. Men det er vel litt av baksiden av true crime sjangeren. Tror det er svært mange som kunne tenkt seg å fått en svar på dette og en avslutning. Etter denne serien har jeg forstått saken mye bedre, var selv bare guttungen i 1995 og det er jo helt grufult. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #4277 Del Skrevet 6. april 2020 Michael Winger har sett på denne saken, her er det han sier (skeptikere kan hoppe over, så slipper vi å få en lang diskusjon om hvorvidt klarsyn eksisterer osv.): Han mener at det ikke er fetteren, men en annen mann som var omtrent 22 år gammel på den tiden og som var forelsket i Birgitte. Langt hår, mørkt muligens farget, gikk i sorte klær og hadde blek hud. Høy, tynn, men sterk. Han mener han noen ganger også hadde en rød stripe i håret. Han bodde i nærheten, og plukket henne opp i bilen, han prøvde seg på henne, men hun strittet imot og så endte det med drap. Han har ikke hatt kjæreste før, og er en stille person som naboene liker. Ingen mistenker han. Han har nerveproblemer, psykiske problemer og røyker muligens hasj for å roe seg ned. Fikk mareritt etter det han gjorde, får det ikke ut av hodet. Han tror vedkommende kommer til å ta selvmord ved å ruse seg ihjel, eller tilstå for han får ikke fred. Han tror ikke at han har drept før eller etterpå. Han skal ha gått tilbake til åstedet for å forsikre seg om at hun var død samme kvelden. Winger understreker at man ikke kan se på det en klarsynt får inn som sannhet, det er bare èn mening om saken. Det han er opptatt av er ikke å peke ut skyldige, men å gi indikasjoner på hvor man kan lete etter spor. I denne saken er det jo vanskelig å finne noen bevis etter så lang tid, med mindre de får noe ut av DNAet, så det han sier vil antagelig ikke ha noen verdi etterforskningsmessig. Men det er jo interessant å se om det stemmer med andre ting i saken. Anonymkode: bb6c2...a91 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NordicViking Skrevet 9. april 2020 #4278 Del Skrevet 9. april 2020 På 6.4.2020 den 19.41, AnonymBruker skrev: Michael Winger har sett på denne saken, her er det han sier (skeptikere kan hoppe over, så slipper vi å få en lang diskusjon om hvorvidt klarsyn eksisterer osv.): Han har nerveproblemer, psykiske problemer og røyker muligens hasj for å roe seg ned. Fikk mareritt etter det han gjorde, får det ikke ut av hodet. Han tror vedkommende kommer til å ta selvmord ved å ruse seg ihjel, eller tilstå for han får ikke fred. Han tror ikke at han har drept før eller etterpå. Han skal ha gått tilbake til åstedet for å forsikre seg om at hun var død samme kvelden. Anonymkode: bb6c2...a91 Må innrømme at jeg er skeptisk til såkalte klarsynte, men denne lille biten kunne jo passe på 'Oslomannen'. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #4279 Del Skrevet 5. mai 2020 To sider om saken i dagens Haugesuns avis. Alle som har aID abo skal kunne lese det nå tror jeg. https://www.h-avis.no/tror-politiet-er-pa-sporet-av-birgittes-drapsmann/s/5-62-977858 Anonymkode: 9c943...b6b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trioving Skrevet 5. mai 2020 #4280 Del Skrevet 5. mai 2020 Kan noen summere for de som ikke har abb? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå