Gå til innhold

Hvem drepte Birgitte Tengs ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper politiet snart går ut med noe  nytt. Slik jeg har forstått det så dukket det opp nytt DNA spor etter nye analyser.....

Anonymkode: c9558...bbd

Det har vært hevdet i media at politiet har gjort undersøkelser rundt en av moduskandidatene (som for øvrig er død). Dersom vi antar at dette stemmer, hvordan ville politiet da gå fram? Det ville sannsynligvis bli gjort flere DNA-analyser for å bekrefte eller avkrefte at denne moduskandidaten er koblet til drapet/åstedet. Politiet ville sannsynligvis kartlegge alle denne moduskandidatens bevegelser både før og etter drapet. Nye avhør ville bli gjort. Etc. Dersom ting peker mot en bestemt moduskandidat, så må politiet være 100% siker i sin sak. Slikt vil ta tid. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen tenker kanskje at "men dette skjedde jo for mange år siden, og politiet etterforsker sannsynligvis helt annerledes nå" eller noe sånn. 

Men det finnes saker fra LAANGT nyere tid også, hvor etterforskerne presterer å ødelegge alvorlige saker:   

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/qABaw/den-perfekte-drapsmann

Anonymkode: ec214...1bb

Mulig det er flere saker i artikkelen (bak betalingsmur), men saken det settes fokus på er 20 år gammel.

Anonymkode: 95228...7fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og om femten eller tjue år, så kommer forskjellige nettaviser til å skrive om Sånn etterforsker politiet saker i 2020. 

Anonymkode: ec214...1bb

Hva mener du? Du lenket til en sak som er nesten like gammel som Birgitte-saken, og omtaler den som en sak fra langt nyere tid. Og så kommer du med dette tøvet etterpå.

Anonymkode: 95228...7fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 28.1.2021 den 23.13):

Noen som vet noe mer om de nyere undersøkelsene?

Har vært stilt rundt dette lenge nå ser det ut til. Vet ikke om det etterforskes fremdeles?
 

Anonymkode: 9c943...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2021 den 0.17):

Har vært stilt rundt dette lenge nå ser det ut til. Vet ikke om det etterforskes fremdeles?
 

Anonymkode: 9c943...b6b

Ja, ble helt stilt.

Anonymkode: 3c7f7...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hovedoppslag på VG nå:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/41LPea/fetteren-til-birgitte-tengs-klager-inn-norge-til-fn

Saken er fremdeles under etterforskning står det. Men når pokkern får vi vite noe om DNA analysene?

Anonymkode: 9c943...b6b

De er sikkert ekstremt forsiktige for å unngå å skape rykter. Vi vet at en sannsynlig mistenkt er død, og man kan sikkert ikke bare gå ut med det helt uten videre at "dette er gjerningsmannen" om man har DNA-treff på ham. Leder for Cold Case-gruppen uttalte seg ellers i Therese-serien, og påpekte hvor varsomme man er når det gjelder å etterforske gamle saker, fordi de man etterforsker fint kan være uskyldige alle sammen. Har man sikkert DNA-treff på et hår på åstedet burde man på et eller annet tidspunkt gå ut med det, selv om man sikkert kan konstruere teorier hvor det i seg selv ikke nødvendigvis er et vanntett bevis for drap. Tidligere DNA-analyser av hårene viste jo treff på den aktuelle mannen, men man konkluderte med at det ikke var sikkert nok til å kunne si det var et vanntett bevis (i følge Per Asle Rustads bok).

Endret av Djækklåsst
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Svær lang VG + artikkel om saken i dag. Har vel ikke lov å kopiere og legge det inn her.

Får ikke fra meg det med politiene som var der om natten. Der syns jeg mye skurrer altså.

Anonymkode: 9c943...b6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Svær lang VG + artikkel om saken i dag. Har vel ikke lov å kopiere og legge det inn her.

Får ikke fra meg det med politiene som var der om natten. Der syns jeg mye skurrer altså.

Anonymkode: 9c943...b6b

Kan du si litt om det, for oss som ikke har abonnement?

Anonymkode: a0647...d04

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Svær lang VG + artikkel om saken i dag. Har vel ikke lov å kopiere og legge det inn her.

Får ikke fra meg det med politiene som var der om natten. Der syns jeg mye skurrer altså.

Anonymkode: 9c943...b6b

En liten recap går fint an. Hva handlet artikkelen om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel de skriver bl a. hvertfall at saken fremdeles har høyeste prioritet i sør-vest politidistrikt, at det er DNA analyser det jobbes med,  og at de akkurat nå er best tjent med å holde kortene tett til brystet står det.

Anonymkode: 9c943...b6b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (56 minutter siden):

En liten recap går fint an. Hva handlet artikkelen om?

Den handlet stort sett om det de tar opp i de to siste episodene av Krimpodden. Anbefales. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var bra VG artikkel, men lite nytt annet enn at de fortsatt etterforsker.
VG omtaler det med de to politimennene  som var på patrulje denne natten og som hadde sett blod og slepespor på veien. De hadde stoppet, gått ut av bilen og mot den åpne grinden. De hadde ikke gått langt inn i skogen der da lyktene ikke lyste godt nok. Men de hadde hørt lyder i buskaset rett innenfor. De kunne ha hørt gjerningsmannen skriver VG. 

 

Fra denne serien fikk vi forklart at de hadde dradd og lukket grinden. 
Dagen etter finner denne bonden grinden åpen. Etter fri hukommelse dette. 
 

Jeg stusser og veldig på hele denne episoden med de politimennene. De finner blod og slepespor, åpen grind, det er lyder bak der. Men de drar fra stedet. De kommer heller ikke tilbake med kraftigere lys. De trodde nok det var noen som hadde kjørt på ett dyr. Men det er rart å ikke kalle på noen eller komme tilbake med kraftigere lys. Det er bare en av mange utrolige ting i denne tragiske saken. 

 

Anonymkode: 13c06...006

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg stusser og veldig på hele denne episoden med de politimennene. De finner blod og slepespor, åpen grind, det er lyder bak der. Men de drar fra stedet. De kommer heller ikke tilbake med kraftigere lys. De trodde nok det var noen som hadde kjørt på ett dyr. Men det er rart å ikke kalle på noen eller komme tilbake med kraftigere lys.

Du er ikke alene om å stusse på det. Tror de politifolkene vet mer enn de vil ut med. Vil gå så langt som å antyde at det stinker litt konstruert av historien deres.

Anonymkode: 9c943...b6b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trengs ikke være noe spesielt at de valgte å ikke undersøke, politiet på små tettsteder er ikke så vant til kriminalsaker. 

Det kan være interessant å trekke noen slutninger utifra disse momentene da. Hvis det faktisk var lyder fra Birgitte og drapsmannen så kan man kanskje slutte at de kom dit til fots? Alternativet er vel om en evt bil kunne vært parkert litt utenfor veien slik at politiet ikke så den?

Mener stedet hvor hun ble funnet er omtrent som på kartet her? https://goo.gl/maps/CVKfjW52FHwpCoDZ7

Det var kanskje anderledes der i 1995 enn slik det er på satellittbildene, men det er vel noen sideveier der hvor det er mulig å parkere usett? Uansett om de kom dit til fots, eller med bil parkert ute av syne, det må bety at det er noen med lokalkjennskap til veien? Kan ikke helt se for meg at en ung jente ville gått på den veien om kvelden med noen hun ikke kjente godt fra før?

 

Edit: beste foto som viser åstedet er selvfølgelig på forum kvinneguiden! https://forum.kvinneguiden.no/topic/1215671-hvem-drepte-birgitte-tengs/page/153/?tab=comments#comment-22281606

Edit: bedre bilde: fb574dea-a02c-4e62-a0a3-313ec10185a1?fit

Kan ikke se helt at hvis de kom dit med bil, om den ble parkert på den litte avstikkerveien, at hun kunne bli dratt helt derfra inn over til andre siden av veien, det blir veldig tungvindt? Det var slepespor noen steder på åstedet også?

 

Endret av trioving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

trioving skrev (4 timer siden):

Det trengs ikke være noe spesielt at de valgte å ikke undersøke, politiet på små tettsteder er ikke så vant til kriminalsaker. 

Det kan være interessant å trekke noen slutninger utifra disse momentene da. Hvis det faktisk var lyder fra Birgitte og drapsmannen så kan man kanskje slutte at de kom dit til fots? Alternativet er vel om en evt bil kunne vært parkert litt utenfor veien slik at politiet ikke så den?

Mener stedet hvor hun ble funnet er omtrent som på kartet her? https://goo.gl/maps/CVKfjW52FHwpCoDZ7

Det var kanskje anderledes der i 1995 enn slik det er på satellittbildene, men det er vel noen sideveier der hvor det er mulig å parkere usett? Uansett om de kom dit til fots, eller med bil parkert ute av syne, det må bety at det er noen med lokalkjennskap til veien? Kan ikke helt se for meg at en ung jente ville gått på den veien om kvelden med noen hun ikke kjente godt fra før?

 

Edit: beste foto som viser åstedet er selvfølgelig på forum kvinneguiden! https://forum.kvinneguiden.no/topic/1215671-hvem-drepte-birgitte-tengs/page/153/?tab=comments#comment-22281606

Edit: bedre bilde: fb574dea-a02c-4e62-a0a3-313ec10185a1?fit

Kan ikke se helt at hvis de kom dit med bil, om den ble parkert på den litte avstikkerveien, at hun kunne bli dratt helt derfra inn over til andre siden av veien, det blir veldig tungvindt? Det var slepespor noen steder på åstedet også?

 

 

 

Her er et annet bilde fra samme sted i 1995. Bilen må i så fall ha stått på sideveien litt nedenfor åstedet. Rart at politifolkene ikke så noen annen bil. Hva betyr det? At Birgitte og drapsmannen kanskje kom til fots? Ikke godt å si. Slepesporene er jo der, men politifolkene så vel heller ikke dem.

 

63736244.jpg?imageId=63736244&x=0&y=0&cr

Endret av NordicViking
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanskelig å si, men hva er mulighetene?


Kjører du på en grus vei så vil jeg anta du legger merke til slepespor som vist på bildet. I tillegg var det vel beskrevet en del blod på veien. Så at politiet ser dette når de kjører der er nok fullt mulig tenker jeg. 
Det er og slik jeg har forstått politibetjenten beskrev årsaken til at de stanset. 

Om de stanser vil jeg anta alle politibetjenter ser seg rundt. Så jeg vil anta det ikke står en bil lett synlig fra strekket der med slepesporene. 
Når man ser på bildene så ser man jo noen traktorveier inn på jordet der, og der ser ut som høye grushauger der. Jeg er fra en annen del av landet og kjenner ikke området. 
Er det så lett at det kan ha stått en bil parkert bak en av disse, akkurat ikke synlig fra veien? 

Birgitte har mest sannsynligvis haiket i en bil fra sentrum der. Så enten kan det ha skjedd noe i bilen. Den stanset der og hun ble dradd ut og til siden av veien. Så ble bilen flyttet, da bak en grushaug. Birgitte blir så dradd videre og inn denne porten og ut i skogen buskaset. 
Som ett sammentreff kommer politiet akkurat da. Vet ikke om dette stemmer tidsmessig. Hun var vel sist sett litt etter midnatt, politiet oppgir tidspunkt til 04 på natten. 

Kan og være at noe av det samme som over skjedde, men gjerningspersonen dro tilbake til åstedet senere for å forsikre seg om at BT var død. Da ville nok gjerningspersonen gått inn til åstedet og det er da ikke noen bil der. Tilfeldighetene gjør at politiet kommer forbi på dette tidspunktet. 

Dette er jo sentrale tidspunkt i denne saken. At politiet faktisk var der, mest på slump er så utrolig at det hadde ikke blitt funnet på av en krimforfatter engang. Og det er noe med håndteringen fra politiet som er merkelig. Stoppe å sjekke, lyse i skogen, hører lyder. Men drar og sjekker ikke opp med bedre lys eller følger dette opp. Lite kriminalitet eller ei, selv om de trodde det var ett påkjørt dyr så burde de gjort litt mer. Tenker det er naturlig, men jeg kan vurdere det feil. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forier skrev (15 minutter siden):

Som ett sammentreff kommer politiet akkurat da. Vet ikke om dette stemmer tidsmessig. Hun var vel sist sett litt etter midnatt, politiet oppgir tidspunkt til 04 på natten

 

Vet vi hvilken vei politiet kom kjørende? Kjørte de østover (mot Kopervik) eller kjørte de vestover (mot Kvalavåg) på Gamle Sundveg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...