Gå til innhold

Hvem drepte Birgitte Tengs ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, trioving skrev:

Kan noen summere for de som ikke har abb?

Det er tre artikler.

Artikkel #1: Forfatter Bjørn Olav Jahr tror etterforskningen hadde vært avsluttet dersom politiet ikke jobbet med et konkret spor. Han tror politiet er på sporet av Birgittes drapsmann. (Link)

Artikkel #2: Haugesunds Avis har intervjuet flere personer i Kopervik om saken. (Link)

Artikkel #3: Journalist John Arne Bauge i Haugesunds Avis har fulgt saken siden 1995. Han oppsummerer saken, og kommer med synspunkter på dagens arbeid - bl.a. nye analyser. (Link)

 

Jeg er abonnent, og har en kopi av artiklene i PDF-format om noen skulle ønske det. Send meg en PM.  🙂 

 

Haugesunds-Avis-05-05-2020.jpg

Endret av NordicViking
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Øystein Helgevold var medforsvarer sammen med Arvid Sjødin under den første rettssaken mot fetteren i 1997. Han har skrevet en lang kronikk om saken i Haugesunds Avis. Han mener det er mulig å oppklare saken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Birgittes fetter ville prøve saken på nytt - fikk nei av retten. Agder lagmannsrett nekter gjenåpning av dommen fra 1998.  (VG)

Begjæringen om å gjenåpne saken ble fremsatt i april i år, men ble avvist av en enstemmig rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NordicViking skrev:

Birgittes fetter ville prøve saken på nytt - fikk nei av retten. Agder lagmannsrett nekter gjenåpning av dommen fra 1998.  (VG)

Begjæringen om å gjenåpne saken ble fremsatt i april i år, men ble avvist av en enstemmig rett.

Dette handler vel om at det ikke finnes lovhjemmel til å gjenoppta en sivilrettslig dom.

Anonymkode: 95228...7fe

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til opplysning sendes 1 episode av true crime serien "hvem drepte Birgitte" på ny nå i kveld 

Anonymkode: 18b7f...b4a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 12.10.2019 den 13.14, NordicViking skrev:

Vi vet ikke med sikkerhet at Birgitte ble kjørt med bil ut av Kopervik og til stedet der hun ble funnet, men det er en av flere mulige teorier:

I debattprogrammet "Lønning direkte" fra januar 1996, sier Finsdal at "vi VET at Birgitte forlot Kopervik med bil". Har opptak av debatten, og merket meg spesielt den uttalelsen.
-------------------------------------------------------------------------

Holder på å lese ferdig Per Asle Rustad sin bok nå, og der står det ( side 241):
"Et av Grete Strømmes grep var å engasjere det rettsmedisinske instituttet Axiom i England. Patologene der er blant Europas fremste eksperter, og de har undersøkt skadene på Birgitte for å finne ut om de voldsomme hodeskadene skyldes en stein.
- De konkluderer med at det mest sannsynlig er bakenden på en Maglite lommelykt eller en hammer som har forårsaket skadene"
 

Anonymkode: 9c943...b6b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Rustad sin bok ( s 260) omtales en "Stein Eriksen". En som virker å være et sant monster, og visstnok i live enda.
Er de samme som "Dalstrøm" i Jahrs bok? Han som de oppsøkte i tv serien?

Stusset litt da jeg så navnet Stein Eriksen, fordi det var en  i området som het akkurat det, og som var involvert i en drapsak langt tilbake. Kan ikke være han da, for det tilfellet skjedde i 1976, og den ekte Stein Eriksen døde av overdose for en del år siden.
Er vel bare en tilfeldighet at man har diktet opp samme navn, vet ikke. 

Anonymkode: 9c943...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2020 den 13.23, AnonymBruker skrev:

Er de samme som "Dalstrøm" i Jahrs bok?

Det er det nok ikke nei, for Dalstrøm ble nevnt litt senere, og begge samtidig. Men kan ikke huske å ha hørt om denne Stein Eriksen før.

Det er Dalstrøm, Han som kom inn i leilighet på Brekke og etterpå omlakkerte bilen, og så han østlendingen som hadde positiv DNA første gang. Andre kjenner jeg ikke til. Jaja fetteren også da,  ting i Rustad sin bok har fått meg til å utelukke han mindre.

Anonymkode: 9c943...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det nok ikke nei, for Dalstrøm ble nevnt litt senere, og begge samtidig. Men kan ikke huske å ha hørt om denne Stein Eriksen før.

Det er Dalstrøm, Han som kom inn i leilighet på Brekke og etterpå omlakkerte bilen, og så han østlendingen som hadde positiv DNA første gang. Andre kjenner jeg ikke til. Jaja fetteren også da,  ting i Rustad sin bok har fått meg til å utelukke han mindre.

Anonymkode: 9c943...b6b

Rustad tror ingenting på at fetteren gjorde det, det har vi fra diverse uttalelser for øvrig, men i motsetning til Jahr har Rustad valgt å ikke ta stilling til hva han selv tror i boken. I tillegg intervjues Ståle Finsal, og vi får et bedre innblikk i hvorfor de gikk etter fetteren, som gir en bedre forståelse for dette enn hva Jahrs bok gjør, hvor Finsal og co latterliggjøres til dels basert på etterpåklokskap. Men når det er sagt har nok Jahr rett i sin konklusjon når vi ser på saken i dag, jeg ser på det som utenkelig at fetteren var drapsmannen, og politiet selv som jobber med saken nå (cold case) har jo slått fast at fetteren ikke er på deres mistenkt-liste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2020 den 20.22, NordicViking skrev:

Må innrømme at jeg er skeptisk til såkalte klarsynte, men denne lille biten kunne jo passe på 'Oslomannen'.

Jeg er faktisk nokså sikker på at det er Oslo mannen. Stod noe i h-avis, tror det bar en politimann som sa at selv om man finner den skyldige så vil man ikke få alle svar likevel. Oslo mannen er jo død...

Anonymkode: e6e22...515

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er faktisk nokså sikker på at det er Oslo mannen. Stod noe i h-avis, tror det bar en politimann som sa at selv om man finner den skyldige så vil man ikke få alle svar likevel. Oslo mannen er jo død...

Anonymkode: e6e22...515

Mye taler for at det er ham, ja. Kjenner noen som er relativt «tett på», men er visst vanskelig å få ut av politiet om de har fått påvist noe mer eller mindre sikkert DNA fra ham i nye undersøkelser eller ikke. Kan jo i så fall ikke reise sak uansett, men bør etter hvert formidle det om det foreligger noe sånt materiale fra en av de mistenkte i saken. Går mange rykter om Oslo-mannen og at Cold Case har stilt en del spørsmål om/rundt ham i fjor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2020 den 19.10, Djækklåsst skrev:

Mye taler for at det er ham, ja. Kjenner noen som er relativt «tett på», men er visst vanskelig å få ut av politiet om de har fått påvist noe mer eller mindre sikkert DNA fra ham i nye undersøkelser eller ikke. Kan jo i så fall ikke reise sak uansett, men bør etter hvert formidle det om det foreligger noe sånt materiale fra en av de mistenkte i saken. Går mange rykter om Oslo-mannen og at Cold Case har stilt en del spørsmål om/rundt ham i fjor.

TV2 hevder at politiet har gjort nye "henvendelser" rundt en lærling i denne saken. Var vel bare en lærling blant moduskandidatene, om jeg ikke husker helt feil.  (TV2)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, NordicViking skrev:

TV2 hevder at politiet har gjort nye "henvendelser" rundt en lærling i denne saken. Var vel bare en lærling blant moduskandidatene, om jeg ikke husker helt feil.  (TV2)

 

Ja, det var vel «Oslo-mannen»? Men har jo gått over et år, uten at vi har hørt noe mer. Vanskelig i og med at han er død, men har de noe som peker klart mot ham bør de vel gå ut med det før eller senere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Djækklåsst skrev:

Ja, det var vel «Oslo-mannen»? Men har jo gått over et år, uten at vi har hørt noe mer. Vanskelig i og med at han er død, men har de noe som peker klart mot ham bør de vel gå ut med det før eller senere.

Jeg vet ikke hva politiet har som eventuelt peker mot ham. Uansett, han kan ikke siktes og stilles for retten. Før politiet eventuelt går ut og forteller at alt peker mot denne moduskandidaten, så må de være 100% sikre. I tillegg må denne moduskandidatens familie varsles, så det er mange ting å ta hensyn til. Politiet har vel sagt at de vil komme med mer info når tiden er inne, så vi får bare smøre oss med tålmodighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, NordicViking skrev:

Jeg vet ikke hva politiet har som eventuelt peker mot ham. Uansett, han kan ikke siktes og stilles for retten. Før politiet eventuelt går ut og forteller at alt peker mot denne moduskandidaten, så må de være 100% sikre. I tillegg må denne moduskandidatens familie varsles, så det er mange ting å ta hensyn til. Politiet har vel sagt at de vil komme med mer info når tiden er inne, så vi får bare smøre oss med tålmodighet.

Ja, det forutsetter nok at de har DNA-bevis som er sikre nok til å peke ut ham eller noen menn i hans nærmeste familie (y-kromosomielt DNA). I teorien kan det selvsagt være andre forklaringer på et slikt funn, men er det noe sånt vil de fleste slå seg til ro med denne løsningen. Mulig familien i så fall har noe å si, ja. Har de ikke noen slike DNA-funn, så er det vel lite de kan komme med som gir noe godt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken Sumo-pakke må man ha for å se denne dokumentaren?

Anonymkode: 10bef...cb0

Ville valgt «film og serier», vanligvis koster den 129 kr, men ser de har kampanje så den koster 59 kr nå, og noe billigere enn det tilbyr de ikke 😊

Anonymkode: 8d073...744

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville valgt «film og serier», vanligvis koster den 129 kr, men ser de har kampanje så den koster 59 kr nå, og noe billigere enn det tilbyr de ikke 😊

Anonymkode: 8d073...744

men går den under serie? jeg ser de har "underholdning" og "nyheter/dokumentarer" 

Er så redd for å kjøpe en pakke og så er det feil 😬😱

Anonymkode: 10bef...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men går den under serie? jeg ser de har "underholdning" og "nyheter/dokumentarer" 

Er så redd for å kjøpe en pakke og så er det feil 😬😱

Anonymkode: 10bef...cb0

Ja, serien er regna som dokumentar, så du får nok tilgang.

Anonymkode: 8d073...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...