Gå til innhold

Hvem drepte Birgitte Tengs ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvilken retning de kom kjørende, men godt poeng! Sikkert lettere å se sporene i oppoverbakke. Jeg vet ikke hvor bratt den bakken er heller. 

Ble googlende litt og kom over denne artikkelen:  https://www.tv2.no/a/10034603/

Der kommer ikke TV2 i kontakt med disse betjentene. Kanskje naturlig de ikke vil uttale seg. De bidro ikke i denne serien heller mener jeg å huske. Det også synes jeg er litt rart så mange år etterpå. Ser historien gjengis litt forskjellige av journalister fra forskjellige aviser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forier skrev (40 minutter siden):

 Når man ser på bildene så ser man jo noen traktorveier inn på jordet der, og der ser ut som høye grushauger der. Jeg er fra en annen del av landet og kjenner ikke området. 
Er det så lett at det kan ha stått en bil parkert bak en av disse, akkurat ikke synlig fra veien? 

Birgitte har mest sannsynligvis haiket i en bil fra sentrum der. Så enten kan det ha skjedd noe i bilen. Den stanset der og hun ble dradd ut og til siden av veien. Så ble bilen flyttet, da bak en grushaug. Birgitte blir så dradd videre og inn denne porten og ut i skogen buskaset. 
Som ett sammentreff kommer politiet akkurat da. Vet ikke om dette stemmer tidsmessig. Hun var vel sist sett litt etter midnatt, politiet oppgir tidspunkt til 04 på natten. 

Kan og være at noe av det samme som over skjedde, men gjerningspersonen dro tilbake til åstedet senere for å forsikre seg om at BT var død. Da ville nok gjerningspersonen gått inn til åstedet og det er da ikke noen bil der. Tilfeldighetene gjør at politiet kommer forbi på dette tidspunktet. 

 

 

Hvis jeg husker rett, så er det ingen gatelys på Gamle Sundveg. Dermed er det temmelig mørkt der, og da kan man jo lure på hvorfor Birgitte gikk der alene i mørket.  

Det er godt mulig politibetjentene ikke så en parkert bil på en av sidevegene i mørket. På den annen side, dersom de kom rundt 04:00, så er det - slik jeg ser det - mer sannsynlig at drapsmannen kom tilbake til åstedet. Og da parkerte han neppe bilen på Gamle Sundveg. Da er det mer sannsynlig at bilen ble parkert på Sundvegen litt lenger oppe (hvor det er gatelys), og at drapsmannen gikk fram til åstedet. Derfor så ikke politiet bilen til drapsmannen. Men kan det finnes vitner som så en parkert bil på Sundvegen rundt den tiden - ca. rundt 04:00?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppfriske enkelte momenter i den forbindelse. Nå har det gått en tid siden jeg leste bøkene og så serien, men følgende gikk vel fram der( uten at jeg kan si akkurat hvor): Politibilen med betjentene som var på stedet kl 04 om  natten, kom også bak en bil som var bak den noen mener å ha sett, at noen som lignet Birgitte sto og snakket med noen i.
Hvordan kunne de vite at de var bak der, og hvem var vitne til det? Legger til det faktum, at hverken føreren av bilen eller hun som lignet Birgitte meldte seg noen gang.
Historien var videre, at politipatruljen etter det(?), kjørte til en bensinstasjon på Avaldsnes, for å løse en krangel med en kunde der. Har ikke tidspunkt, men det er vel ca 12-15 min kjøretur fra Kopervik til de bensinstasjonene, en Shell og en Esso som ltvers overfor hverandre på hver sin side av veien. Er det forresten kjent på hvilket tidspunkt de var der?

Senere på natten, fikk de altså et "innfall" om å ta en svipp inn på gamle sundsvei. Det var nok ikke uvanlig at slike patruljer gjorde det. Så ha vi altså historien, der de så blod/spor, sjekket med små lommelykter, lette etter større lykter og forsøkte kalle opp sentralen for å høre om de hadde, eller kunne komme med(husker ikke) større lykter. Fikk de ikke svar? Trodde det alltid noen vakter som kunne svare. De forsøkte også sette bilen på tvers av veien, for å kunne lyse inn på stedet med billyktene(!). Alt det strevet, men gikk akkurat ett skritt for lite inn til å oppdage Birgitte, gav opp og drog derfra uten å gjøre mer. Det virker rart.
Var der ikke noe om at Birgitte hadde skader som minnet om påkjørsel?
Veldig mye tilsier hvertfall at Birgitte kjørte seg til gamle sundsvei. Dels pga at bilen hun snakket med noen i, aldri meldte seg, dels fordi jeg er ganske sikker på hun ville blitt observert av noen, om hun gikk fra det stedet. Uansett hvilken vei.
Om den/de i denne bilen gjorde ugjerningen, eller hadde satt henne av på gamle sundsvei, og senere aldri meldt seg, fordi vedkommende viste at det ville blitt å sannsynligvis få skylda, er da et spørsmål. Hvem andre kunne vært der? En grunn til at Birgitte ville bli satt av der og gå et stykke på Gamle sundsvei, kan være at hun ikke ville vise foreldrene at hun hadde haiket, noe jeg forsto hun hadde strengt forbud mot.

Anonymkode: 9c943...b6b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Var der ikke noe om at Birgitte hadde skader som minnet om påkjørsel?

Anonymkode: 9c943...b6b

 

Det har blitt spekulert i akkurat dette, men jeg mener å huske at rettsmedisineren konkluderte med at hun ikke ble påkjørt. (Video)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt, avposringer og svar til dette.

Kragebein, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Syns vi har det før, at det skal "komme nye opplysninger" da og da..

Skal vi tro på det denne gang? Jo kanskje vi kan tro det litt mer nå, siden faren til fetteren var i møte, og også tror det.
Det er ikke en som tror lett på noe om dette lenger, den faren til fetteren.

Anonymkode: 9c943...b6b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det at politiet "jobber tilnærmet utelukkende med DNA-bevisene i saken nå" tyder i det minste på at de tror at det er noe der som det er verdt å etterforske videre. Så får tiden vise om det gir noe svar. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Sola* skrev (18 minutter siden):

Nrk nå: mann siktet for drapet på Birgitte Tengs. (Mann i 50 årene som også er siktet for drapet på Tina Jørgensen).

VG skriver om saken.  (Link)

Politiet har innkalt til pressekonferanse om de to drapene i Stavanger klokken 12.00 fredag.

Endret av NordicViking
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vel være snakk om ”Kjell Dahlstrøm”? Han var i Stavanger kvelden Tina ble drept og ble vel aldri Sjekket helt opp i Birgitte-saken?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dahlstrøm er et alias på en mann i Boken til Jahr? Er det noen som har et sammendrag om han fra boken? Jeg har ikke hatt mulighet til å lese den.

https://www.nrk.no/rogaland/birgitte-tengs-bok-forte-til-fleire-tips-1.12623121

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1215671-hvem-drepte-birgitte-tengs/?do=findComment&comment=23724167

Endret av trioving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sola* skrev (3 timer siden):

Nrk nå: mann siktet for drapet på Birgitte Tengs. (Mann i 50 årene som også er siktet for drapet på Tina Jørgensen).

Mannen er mistenkt for drapet på Tina, men ikke siktet. Spørs om Tina drapet blir oppklart pga lite bevismateriale og bevis er blitt kastet🙈😬

Endret av Kardinal
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange år siden jeg leste boka, men han som nevnes som Dahlstrøm er det om han galningen som blant anna forgrep seg på psykologen sin? Pluss mange andre ting?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kardinal said:

Mange år siden jeg leste boka, men han som nevnes som Dahlstrøm er det om han galningen som blant anna forgrep seg på psykologen sin? Pluss mange andre ting?

Lurer jeg også på. Husker det var snakk om en som kom til en bekjent blodig og skrikende/hissig på natten BT ble drept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

T-Rex skrev (På 25.8.2018 den 11.03):

Fetteren. Han ble dømt til å betale erstatning, men bevisene holdt ikke til domfellelse i straffesaken.

Nei, saken interesserer meg ikke som "krimgåte", for det er ingen gåte.

Ikke?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (9 minutter siden):

Ikke?

I dag må det i tillegg til glede og lettelse over at rettferdigheten og virkeligheten ser ut til å seire,  være lov å kjenne på skadefryd rettet mot alle som har vært så sikre på sin standpunkt når det gjelder fetteren. All medfølelse og forståelse for at det ble sånn for Birgittes nærmeste. Utover dem: Shame on you - lokalt politi og Kripos inkludert! 

Endret av Marixxx
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anno1 skrev (5 minutter siden):

Lurer jeg også på. Husker det var snakk om en som kom til en bekjent blodig og skrikende/hissig på natten BT ble drept.


Det er ikke ”Dahlstrøm”. Det var ”Rusmissbrukeren”. Han kom Hjem natten hun Ble drept, blodig og snakket usammenhengende. Det er en stund siden Jeg leste boken men Jeg mener på at Jahr skrev at mye tyder på at det Ble ”bekreftet” at mannen vært i slåsskamp den aktuelle natten og at vitner styrket det. 
 

”Dahlstrøm” var fyren fra Skudesnes. Han hadde påvist voldshistorikk mot Jenter tidligere. Han hadde, blandt annet, gått till angrepp mot en jente i et joggespor med en sykkelpumpe. Når han slo henne ned begynte han å spør masse sexrelaterte greier om henne før han fikk panikk og stakk. Han oppsøkte også psykologen sin, i hennes Hjem, og tok kvelertak på henne etter at hun spurt ham om å gå. Han hadde ikke alibi for drapsnatten men Ble ikke ordentlig sjekket opp. Han var også i Stavanger kvelden Tina Ble drept. Derfor regner Jeg med at det er han som er tatt.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marixxx skrev (2 minutter siden):

I dag må det i tillegg til glede og lettelse over at rettferdigheten og virkeligheten ser ut til å seire,  være lov å kjenne på skadefryd rettet mot alle som har vært så sikre på sin standpunkt når det gjelder fetteren. All medfølelse og forståelse for at det ble sånn for Birgittes nærmeste. Utover dem: Shame on you - lokalt politi og Kripos inkludert! 

Helt enig!

Jeg syns det er forkastelig at det fortsatt sitter mennesker og hevder at fetteren er skyldig - på tross av frikjennelse, og på tross av at politiet selv flere ganger har vært i media og sagt at de anser fetteren som 100% uskyldig. 
Jeg tenker med gru på hva det slette politiarbeidet i denne saken har ført til - splittelse i familie, splittelse i lokalsamfunn, mistenkeliggjøring av hverandre i lokalsamfunnet og ikke minst byrden å bære for fetteren - som ble fremstilt som ressurssvak, og måtte rømme landet for å få seg arbeid (han har økonomi-utdannelse om jeg ikke husker feil). 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...