Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

skruf skrev (1 time siden):

En farge på hver hånd høres imponerende ut! Har du ene tråden over en finger på høyre hånd?

Jeg bruker å ha bunnfargen over venstre pekefinger, også kaster jeg mønsterfargen med høyre hånd. Ser mange har to eller flere tråder på venstre pekefinger, men det får jeg ikke til 

Jeg strikker vanligvis på den engelske måten (tråden holdes på høyre side og man flikker liksom pekefingeren opp for å kaste tråden rundt pinnen) siden det var slik jeg lærte det, og jeg synes det går raskere og gir et jevnere resultat. Så når jeg strikker med to farger har jeg den ene fargen på høyre hånd og strikker den på engelsk måte og så har jeg den andre fargen på venstre hånd og strikker den på norsk/kontinental måte. :jepp: For meg fungerer det heller ikke å ha flere tråder på venstre pekefinger så da jeg oppdaget dette gjorde det mønsterstrikk mye enklere.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en nesegrus beundrer av folk som kan omtrent ALT.... :jepp: 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosendahl

Og jeg var akkurat fornøyd med lengden på duken og skulle bare lage kant rundt. Og så oppdaget jeg en feil på midten der jeg hadde avsluttet en omgang for tidlig. Så duken ble mye smalere. Så måtte rekke opp to nøsters og mange ukers arbeid. Sånn går no dagan 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å huff, så kjedelig Rosendahl. :sukk:Jeg virkelig hater å rekke opp, men vet med meg selv at jeg kommer til å irritere meg over feilen hver gang jeg bruker det jeg har laget så det er verdt ekstra arbeid, selv om det er skikkelig skikkelig leit arbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har de sendt mitt garn fra lageret og jeg kjenner forventning og glede, som alltid.  :hoppe:  
Jeg har tenkt å lage litt småtteri til småjente; ala vognteppe, sengeteppe og litt til bamse/dukke.
Bare finner på noe, mens jeg sitter og netflix`er. Må bare ha noe i hendene, for jeg slapper så godt av da. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (På 17.6.2021 den 9.20):

Jeg kom plutselig på at jeg fikk lyst til å strikke en genser til faren min som fyller 70 år i begynnelsen av august, så nå har jeg lagt andre prosjekt på is og kommet godt i gang med en genser til far min. En helt enkel genser fra Rauma som heter Simon-genser, raglanfelling og ensfarget. Siden far min er glad i fargen blå så strikker jeg den i ei farge som heter petrol-melert. Strikker den i Vams på pinnenr 6. Aldri strikket med Vams før, men det var veldig godt å strikke  med. Litt tykkere og mjukere enn finull. Tror pappa blir glad :) Han har ikke hatt hjemmestrikka gensere siden han og mor mi skilte seg for over 30 år siden 

328-1.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=200&w=200&s=7d45b2196f9a1931ba778398bb77bd29

Si meg Skruf, er du egentlig meg? 🤣

Jeg strikker også genser til pappa (60-årspresang!), og han har heller ikke hatt hjemmestrikket genser siden han og mamma skilte seg for 20 år siden 🤣 Heldig du som strikker med Vams på p. 6 - jeg strikker Finull på 3,5……. Og pappa er ikke akkurat petite!!! :daane:Og jeg har ikke engang begynt på ermer, er fremdeles på bol! Og så blir det mønster på bærestykket til slutt… 

Håper jeg rekker å bli ferdig til vinteren! Og håper jeg får tid til litt babystrikk til meg selv (eller bebisen da 🤣) i mellom der og 🤣

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sugar&Spice skrev (1 time siden):

Si meg Skruf, er du egentlig meg? 🤣

Jeg strikker også genser til pappa (60-årspresang!), og han har heller ikke hatt hjemmestrikket genser siden han og mamma skilte seg for 20 år siden 🤣 Heldig du som strikker med Vams på p. 6 - jeg strikker Finull på 3,5……. Og pappa er ikke akkurat petite!!! :daane:Og jeg har ikke engang begynt på ermer, er fremdeles på bol! Og så blir det mønster på bærestykket til slutt… 

Håper jeg rekker å bli ferdig til vinteren! Og håper jeg får tid til litt babystrikk til meg selv (eller bebisen da 🤣) i mellom der og 🤣

Tror pappaen din blir glad 😃 hvilken genser strikker du til han?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (13 minutter siden):

Tror pappaen din blir glad 😃 hvilken genser strikker du til han?

Jeg strikker en genser som mamma strikket til han for ca 35 år siden, som nå er utslitt men som han ikke klarer å erstatte med noe annet. Så jeg strikker nøyaktig samme, med samme farger og det som er. Never change a winning team 😅 

 

Har ikke navn på den, men den likner litt på den her: 

https://pin.it/6vXuh8H 
 

elgene på bærestykket går mot hverandre i midten og ingen jeger på den, men ellers ganske lik! 

Anonymkode: 2f8a1...764

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg strikker en genser som mamma strikket til han for ca 35 år siden, som nå er utslitt men som han ikke klarer å erstatte med noe annet. Så jeg strikker nøyaktig samme, med samme farger og det som er. Never change a winning team 😅 

 

Har ikke navn på den, men den likner litt på den her: 

https://pin.it/6vXuh8H 
 

elgene på bærestykket går mot hverandre i midten og ingen jeger på den, men ellers ganske lik! 

Anonymkode: 2f8a1...764

Den var fin! Ser for meg mønsteret sånn som du forklarer det :) men herregenser i finull på tynne pinner er litt av en jobb! 

Jeg strikker str L til faren min, den er 110cm i overvidde. Men faren min er lang, så må strikke ekstra lengde på bol og ermer. Har en måned på meg, så tror jeg kommer til å bli ferdig. Ble skikkelig syk i fjor høst, så jobber ikke. Hadde blitt lange dager hadde jeg ikke hatt strikketøy, så er glad jeg lærte meg å strikke før jeg ble syk :) 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare-bare å strikke herregensere nei. Merker nå som jeg strikker genser til datteren min hvor mye raskere det går enn da jeg strikket til mannen (på pinne 2,5 og 3 :blink:).  Mannen min er høy og slank så alle gensere må strikkes M i vidde, men XL i lengde. Da er det litt vanskelig å beregne garnforbruk noen ganger, og det er så kjedelig å sitte igjen med restegarn jeg ikke får brukt til noe annet. Synd ingen jeg kjenner skal ha flere barn, for babytøy er jo så raskt og greit å strikke. :Knegg:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikk garn og mønster til Tuvas lammeullgenser av moren min i sommergave, så nå holder jeg på med den (ferdig med genseren ti faren min). Den strikkes i 1 tråd Rauma lammeull+1 tråd Rauma plum. I ei slags skogsgrønn farge 

image.thumb.jpeg.79e88f13fdbaf2033442159bc8b116a5.jpeg

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg falt helt pladask for denne, så da skal jeg bare mote meg opp til å strikke ferdig en julegave før jeg går løs på den. Tokyogenser fra Rauma, strikket i puno petit. 

360_2-6.jpg

Anonymkode: 555b6...f97

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! 
 

jeg har lagt opp masker på en rundpinne, hvor 4 av maskene i første rad deretter skal strikkes i raglandstrikk (så det blir 4 mindre masker totalt?). Kan det stemme? Hvordan starter jeg med den første masken raglandstrikk, når jeg ikke har noen løkke foran å ta opp? Noen som vet?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin duk Rosendahl. :jepp:

Og fine gensere dere andre har tenkt å strikke.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener anonymLala, kan du linke til oppskriften eller skrive akkurat hva som står?

 

Jeg har strikket forskrekkelig lite så langt i sommer. Det henger sammen med oppussing på kveldstid den siste mnd så når barna er i seng og vi synker ned i sofaen er selv strikking for mye. :ler: Men nå er sommerferien i gang så da satser jeg på mer pinneaktivitet.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Holder på å strikke denne. Angrer litt på at jeg valgte DSA alpakka tweed, makan til røytende garn 😬 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at blandingsgarn røyter mer i alle fall. Har selv en jakke jeg brukte lang tid på å strikke som røyter skikkelig og i tillegg viser det seg at jeg klør veldig av alpakka så jeg er redd den aldri kommer til å bli brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren meg nesten ferdig med hele bolen (strikker ovenfra og ned) også oppdaget jeg at jeg har glemt å bytte fra pinne 4 til 4,5 etter halsen 😣 Fy flate asså! 

Tror ikke jeg orker å rekke opp, strikker bolen ferdig og sjekker om den passer først i såfall. Genseren skal heldigvis være oversized i utgangspunktet, så jeg har målt og tror den vil passe, får bare et annet uttrykk en baggy. 

Men, ermene; bør de også strikkes på pinne 4 siden bolen er det? Blir sikkert merkbar forskjell om jeg strikker de med 4,5 når resten er strikket på pinne 4 (det er raglanøkning og økningen er jo gjort på pinne 4)?

Argh, så irritert jeg ble på meg selv! Får skylde på at hodet henger ikke helt med i varmen….eller jeg var trøtt pga smertestillende jeg tar pga kreft. Hadde i allefall et sløvt øyeblikk der, ikke gjort en sånn tabbe før. Heldigvis bare til meg selv jeg strikker genseren til, hadde det vært en gave så hadde jeg rekket opp og begynt på nytt 

Endret av skruf
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så irriterende. Det er typisk en sånn feil jeg kan finne på å gjøre. Jeg har begynt å streke under pinnebytter i oppskriften for å være sikker på at jeg får det med meg. Håper genseren passer og er fin likevel. :jepp:

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...