Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Gjest Rosendahl

Har begynt på min rosa heklede duk. Fant endelig et mønster som jeg liker. Viktig at det blir verken for kjedelig eller utfordrende å hekle. 🤓 

 Trenger nok mange flere nøster for å få anstendig lengde på den. Da blir det ulike fargeparti men blås.

Mønsteret er forresten hentet herfra: https://ninashekleverden.com/2016/03/13/heklet-paskeduk-i-viftemonster/

36B5B5A9-E2CD-44FE-8C8A-2F531994F53E.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diamant20 skrev (12 timer siden):

Jepp, men jeg gidder ikke å gjøre det så ofte som evt må til for å holde genseren fin.

Jeg forstår. Noe jeg leste i "nuppetråden", kan bety at det ikke er lurt å bruke nuppefjerner:

"

  Hunter7 skrev (På 14.3.2021 den 13.28):

Det mest skånsomme er å fjerne nuppene når de har blitt til små kuler, og da ved å forsiktig dra de ut fra tøyet. Ved å klippe/skjære de av, eller dra de raskt ut, innfører man nye bruddpunkter. 

Så nuppefjerner virker egentlig mot sin hensikt? Da er det kanskje håp for noen av plaggene mine likevel, om jeg begynner å fjerne nuppene mer skånsomt😃"

Anonymkode: bad80...226

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosendahl skrev (21 minutter siden):

Har begynt på min rosa heklede duk. Fant endelig et mønster som jeg liker. Viktig at det blir verken for kjedelig eller utfordrende å hekle. 🤓 

 Trenger nok mange flere nøster for å få anstendig lengde på den. Da blir det ulike fargeparti men blås.

Mønsteret er forresten hentet herfra: https://ninashekleverden.com/2016/03/13/heklet-paskeduk-i-viftemonster/

36B5B5A9-E2CD-44FE-8C8A-2F531994F53E.jpeg

Vakkert! :hjerter_rundt: Takk for link til oppskrift! :) 

Anonymkode: bad80...226

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenke meg å besøke en garnfabrikk med fabrikkutsalg av garn :hjerter: Har noen av dere besøkt et slikt fabrikkutsalg? Hvordan var det?

På Hillesvåg ullvarefabrikk har de en guidet vandring der besøkende kan være med på en guidet vandring gjennom fabrikken og oppleve ullens reise fra råvare til ferdig produkt. Reisen ender i en godteriaktig ull- og garnbutikk, og besøkende lar seg begeistre av det varme fargespillet i bedriftens ullvarerhttps://ull.no/om/

De har butikk i tilknytning til fabrikken i Hillesvåg.

Det høres fristende ut :) 

Anonymkode: bad80...226

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg kunne tenke meg å besøke en garnfabrikk med fabrikkutsalg av garn :hjerter: Har noen av dere besøkt et slikt fabrikkutsalg? Hvordan var det?

På Hillesvåg ullvarefabrikk har de en guidet vandring der besøkende kan være med på en guidet vandring gjennom fabrikken og oppleve ullens reise fra råvare til ferdig produkt. Reisen ender i en godteriaktig ull- og garnbutikk, og besøkende lar seg begeistre av det varme fargespillet i bedriftens ullvarerhttps://ull.no/om/

De har butikk i tilknytning til fabrikken i Hillesvåg.

Det høres fristende ut :) 

Anonymkode: bad80...226

Jeg har vært på fabrikken og utsalget både på Hillesvåg og Rauma, og begge kan varmt anbefales. Guidet tur må bestilles i forkant, men det er ikke nødvendig for å få en god følelse av å være der. På Hillesvåg går du forbi maskinene inne i butikken (men får ikke gå bort og se), så der får du sett mere av selve produksjonen enn på Rauma (med mindre du har omvisning). De har også selvsagt inne alle farger i alle garn, mange modeller og andre ting. Butikkene begge plasser er åpne, så det er bare å stikke innom om noen bor i nærheten! 

Anonymkode: d0707...608

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kunne tenke meg å besøke en garnfabrikk med fabrikkutsalg av garn :hjerter: Har noen av dere besøkt et slikt fabrikkutsalg? Hvordan var det?

På Hillesvåg ullvarefabrikk har de en guidet vandring der besøkende kan være med på en guidet vandring gjennom fabrikken og oppleve ullens reise fra råvare til ferdig produkt. Reisen ender i en godteriaktig ull- og garnbutikk, og besøkende lar seg begeistre av det varme fargespillet i bedriftens ullvarerhttps://ull.no/om/

De har butikk i tilknytning til fabrikken i Hillesvåg.

Det høres fristende ut :) 

Anonymkode: bad80...226

Kan varmt anbefale Hillesvåg :hjerter: Har vært dere flere ganger, og da min bestemor jobbet der når jeg var liten ble jeg godt kjent med det flotte garnet :nigo: Idet man åpner døren til butikken får jeg en så god følelse! 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg kunne tenke meg å besøke en garnfabrikk med fabrikkutsalg av garn :hjerter: Har noen av dere besøkt et slikt fabrikkutsalg? Hvordan var det?

På Hillesvåg ullvarefabrikk har de en guidet vandring der besøkende kan være med på en guidet vandring gjennom fabrikken og oppleve ullens reise fra råvare til ferdig produkt. Reisen ender i en godteriaktig ull- og garnbutikk, og besøkende lar seg begeistre av det varme fargespillet i bedriftens ullvarerhttps://ull.no/om/

De har butikk i tilknytning til fabrikken i Hillesvåg.

Det høres fristende ut :) 

Anonymkode: bad80...226

Bor du i nærheten? Hvis ikke så finnes det flere garnfabrikker i Norge som har museum, mulig det er noen som er i rimelig avstand fra der du bor. 

Anonymkode: 19544...4b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin Rosendahl. :jepp:

Det er lenge siden jeg har heklet. Jeg planla å hekle påskepynt i år, men det ble ikke noe av. Får prøve igjen senere i år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et alternativ til garnoppbevaring: et vanlig kjøleskap med lys i, passe lav kjølighet og hele sulamitten
full av oversiktlige garnnøster i skuffer og hyller. En veldig god idè om en har plass og ikke så mange
brusflasker som en trenger å ha avkjølt på sitt arbeidsrom.  :biggrin: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^^Belle^^ skrev (43 minutter siden):

Jeg falt helt pladask for denne nye genseren fra Pickles, og med tilbud på garnpakken måtte jeg bare bestille den. Noen som har prøvd sommerull derfra? (pliiis si at dere er fornøyd :fnise: )

strikkeoppskrift_nordatee_1.jpg

Ja den var fin🤩 du er så rå med pinnene! Hadde jeg bare kunnet strikke altså 😅 Hvilken farge skal du strikke den i? Jeg har ikke noe erfaring med dette garnet spesifikt, men blandingen ull og bomull er mykt og godt😊 Har heklet med den type blanding fra drops og mayflower tidligere. Syntes den seg noe, men kommer an på fastheten. Det siste prosjektet mitt med mayflower seg mindre enn forventet da jeg nok heklet strammere denne gangen. Håper du blir fornøyd med garnet og oppskriften 😀👌🏻

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet rekke opp en runde eller tre på Liguria-luen min. :blink: Patentstrikk var både lett og gøy å strikke, men samtidig så utrolig lett å gjøre en liten feil. Det gav likevel mersmak og jeg har merket meg flere oppskrifter med patentstrikk som jeg skal prøve meg på, men først holder jeg på med Lotte-jakke til meg selv. Jakke på pinne 2,5... det kommer til å ta en liten evighet. :eeeh:

Endret av Arkana
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innsett at mye av det jeg har strikket de siste årene har vært mellomprosjekter og småpell som egentlig ikke gir meg så mye.

Jeg holder på med to store prosjekter til mannen nå, og de er moro å holde på med. Har bestemt meg for at når de er ferdige, og jeg har strikket ferdig singleten jeg holder på med til meg selv, så skal jeg kun lage plagg jeg har veldig lyst på fremover. Ikke noe mer "kan sikkert strikke en sokk for å strikke noe", nå vi jeg faktisk starte på drømme-garderoben med selvlagde plagg :) 

Jeg er ganske minimalistisk av meg, men jeg elsker tekstur i plagg. Det er sjeldent jeg finner plagg jeg liker til salgs, så da er det bare å sette i gang å lage sine egne. Har begynt å kikke litt mer på instagram for inspirasjon og har startet å lagre ting jeg liker. Strikking skal bli bare glede igjen, det har lenge vært noe for å holde fingrene i gang, men jeg innser at det tar jo mye tid. Jeg vil ha noe pent igjen for det, ikke bare x antall varme sokker :) 

Skal selvsagt strikke til andre når de spør pent, dette gjelder hva jeg skal lage meg selv. Har ikke prioritert meg selv på lenge, nå er tiden :) 

Anonymkode: a55cc...70f

  • Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjela skrev (53 minutter siden):

Ja den var fin🤩 du er så rå med pinnene! Hadde jeg bare kunnet strikke altså 😅 Hvilken farge skal du strikke den i? Jeg har ikke noe erfaring med dette garnet spesifikt, men blandingen ull og bomull er mykt og godt😊 Har heklet med den type blanding fra drops og mayflower tidligere. Syntes den seg noe, men kommer an på fastheten. Det siste prosjektet mitt med mayflower seg mindre enn forventet da jeg nok heklet strammere denne gangen. Håper du blir fornøyd med garnet og oppskriften 😀👌🏻

Strikking er gøy, men hekling i mitt ❤️ altså. :ler: 

Jeg kjøpte fargen Santorini. Tror den kan klassifiseres som kongeblå. Mamma holder på med denne til meg, som egentlig er noe à la det samme, bare tykkere, i mørkegrønn, så måtte velge noe annet enn grønn, slik jeg vanligvis pleier. Tror det blir en fin vårgenser. :jepp: 

Jeg har bare erfaring med Drops Cotton Merino. Har en strikkegenser i det garnet. Genseren er oversize og stor, og har seget noe enormt. Har forhåpninger om at denne ikke siger så mye. Den ser ihvertfall veldig lett ut. Erfaringsmessig synes jeg det er mye bedre å hekle med bomullsblandinger enn å strikke. Synes fasongen holder seg mye bedre på heklede plagg i bomull enn strikkede.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^^Belle^^ skrev (1 time siden):

Strikking er gøy, men hekling i mitt ❤️ altså. :ler: 

Jeg kjøpte fargen Santorini. Tror den kan klassifiseres som kongeblå. Mamma holder på med denne til meg, som egentlig er noe à la det samme, bare tykkere, i mørkegrønn, så måtte velge noe annet enn grønn, slik jeg vanligvis pleier. Tror det blir en fin vårgenser. :jepp: 

Jeg har bare erfaring med Drops Cotton Merino. Har en strikkegenser i det garnet. Genseren er oversize og stor, og har seget noe enormt. Har forhåpninger om at denne ikke siger så mye. Den ser ihvertfall veldig lett ut. Erfaringsmessig synes jeg det er mye bedre å hekle med bomullsblandinger enn å strikke. Synes fasongen holder seg mye bedre på heklede plagg i bomull enn strikkede.

Godt du ikke har lagt heklenåla på hylla❤ veldig inspirerende alt du lager, og jeg gir meg over produksjonsevnen din! Tror jeg er treg med nåla i forhold 😅 Genseren fra Witre var fin 🤩 Tror den kommer til å kle deg veldig godt 😁 Det er jo supert å ha familiemedlemmer som vil strikke til en! Og vi som driver med håndarbeid setter kanskje ekstra pris på det fordi vi vet hvor lang tid det tar. Jeg har et familiemedlem som strikker blomsterjakka til meg nå og det setter jeg sååå pris på. Gleder meg til å bruke den. Den er så fin 😊

Genseren så veldig nett og fin ut, så satser på at den ikke siger noe nevneverdig. Når det er bomull i miksen blir det ofte litt tyngre også, men veldig behagelig med bomull. Og jo tynnere garnet er, jo bedre kanskje 🤔

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (20 timer siden):

Godt du ikke har lagt heklenåla på hylla❤ veldig inspirerende alt du lager, og jeg gir meg over produksjonsevnen din! Tror jeg er treg med nåla i forhold 😅 Genseren fra Witre var fin 🤩 Tror den kommer til å kle deg veldig godt 😁 Det er jo supert å ha familiemedlemmer som vil strikke til en! Og vi som driver med håndarbeid setter kanskje ekstra pris på det fordi vi vet hvor lang tid det tar. Jeg har et familiemedlem som strikker blomsterjakka til meg nå og det setter jeg sååå pris på. Gleder meg til å bruke den. Den er så fin 😊

Genseren så veldig nett og fin ut, så satser på at den ikke siger noe nevneverdig. Når det er bomull i miksen blir det ofte litt tyngre også, men veldig behagelig med bomull. Og jo tynnere garnet er, jo bedre kanskje 🤔

Hehe, jeg har vel konkludert med at jeg hekler raskt. Trodde egentlig ikke det, men jeg er stort sett alltid den som er først ferdig i en testergruppe for eksempel. Nå hekler jeg jo bare enten den minste eller nest minste størrelsen også da, det har jo mye å si. Men luksusproblem er det. Har altfor mye hekleklær i skapet. :hoho: 

Å ha en strikkemamma er helt fantastisk! ❤️ 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 9.47):

Jeg har vært på fabrikken og utsalget både på Hillesvåg og Rauma, og begge kan varmt anbefales. Guidet tur må bestilles i forkant, men det er ikke nødvendig for å få en god følelse av å være der. På Hillesvåg går du forbi maskinene inne i butikken (men får ikke gå bort og se), så der får du sett mere av selve produksjonen enn på Rauma (med mindre du har omvisning). De har også selvsagt inne alle farger i alle garn, mange modeller og andre ting. Butikkene begge plasser er åpne, så det er bare å stikke innom om noen bor i nærheten! 

Anonymkode: d0707...608

 

Småkjekset skrev (På 10.4.2021 den 19.57):

Kan varmt anbefale Hillesvåg :hjerter: Har vært dere flere ganger, og da min bestemor jobbet der når jeg var liten ble jeg godt kjent med det flotte garnet :nigo: Idet man åpner døren til butikken får jeg en så god følelse! 

 

AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 23.40):

Bor du i nærheten? Hvis ikke så finnes det flere garnfabrikker i Norge som har museum, mulig det er noen som er i rimelig avstand fra der du bor. 

Anonymkode: 19544...4b3

Takk for informasjon alle sammen! :) Nå fikk jeg enda mer lyst til å reise dit. Jeg har ingen garnfabrikk veldig nært her jeg bor.

Har noen av dere prøvd nålebinding? :) Det hadde vært fint med tips, bilder, linker m.m. fra dere som har prøvd det og fra dere som har lyst til å prøve det, i denne tråden:

nalebinding-728x409.jpg

 

Anonymkode: bad80...226

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (På 15.4.2021 den 10.35):

Fant et alternativ til garnoppbevaring: et vanlig kjøleskap med lys i, passe lav kjølighet og hele sulamitten
full av oversiktlige garnnøster i skuffer og hyller. En veldig god idè om en har plass og ikke så mange
brusflasker som en trenger å ha avkjølt på sitt arbeidsrom.  :biggrin: 

Blir ikke garnet fuktig inne i et kjøleskap som er i bruk (altså står tilkoblet strøm)?

Anonymkode: bad80...226

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noe som skjer her på garnfronten? :) 

Noen skrev noe om at det snart blir tomt for Lettlopi hos leverandøren. Tar det lang tid før de har fått produsert nytt garn og dette garnet kommer på plass i butikkene=

Anonymkode: bad80...226

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere laget noe i Drops Andes eller Drops Puna? Hva lagde dere? Jeg synes at garnet ser så herlig ut og det finnes i mange fine farger :hjerter_rundt:

Anonymkode: bad80...226

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...