Gå til innhold

Bruden vil nekte barn adgang i kirken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om vielse her! Bruker du å spise middag i kirka? 

Anonymkode: 7f213...f19

Ikke gidd å være så kverulerende. Innlegget var mer enn klart nok.

Anonymkode: 9ccc9...630

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker flere ting her; 

Forstålig at barna som er blitt involvert før bryllupet er skuffet for at de ikke får være med i kirken, men sånn er det. Forklar hvordan det er på barnas nivå, og det går nok veldig bra! Evt film sekvenser så de kan få se i etterkant.

Når det er sagt; synes det er merkelig å ikke ha egne tantebarn i bryllupet! Tantebarna mine er utrolig viktige for meg og de ville vært en helt selvfølgelig del av feiringen. Med tilpasninger etter alder osv. Noen kan være med i kirken og kanskje litt før maten, andre tom middag og andre igjen hele kvelden. Hos oss er de små en like selvfølgelig del av fam som de større og største! Heldigvis. 

Det siste; har dere snakket orntlig med svogeren din om hva dere mener om denne damen, TS? Det er jo utrolig trist utgangspunkt, at dere bare «venter» på at dere kan kutte kontakten! Hva er prøvd for å kunne leve videre med noe kontakt? Hun høres jo ut som en veldig vanskelig dame, men jeg ville i alle fall vært veldig åpen på hva dere føler. Jeg har selv kuttet kontakt med nær familie og vet at det nesten alltid er gode grunner til det! Men jeg lever også med baksiden av det, alle som blir involvert, hvilke konsekvenser det får. Håper i alle fall svogeren din vet hva som skjer når han nå velger å binde seg til denne damen. 

Anonymkode: 11ff8...a6f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2018 den 19.14, tussi84 skrev:

Dagens barn skal vissr skjermes for alt.. 

Min mening er at det er bra å inkludere barn fra de er små så de kan lære om livets begivenheter. Så fort et barn har begynt å forstå hva døden er, ta det gjerne med i en begravelse om en slektning av barnet hadde gått bort  Men la de også se den andre siden av verden, nemlig kjærligheten og gleden. Selvfølgelig skal ikke barn oppleve masse fulle mennesker rundt seg, men det er også viktig å vise dem at voksne tar gjerne noen glass vin til maten utenat de blir fulle, noe som kalles sunn til moderat bruk av alkohol.  I et bryllup vil det da foregå på den måten at barnet ser og opplever at de voksne tar seg litt alkohol til maten, men at barnet drar hjem før selve festen begynner. Et bryllup er en familie begivenhet først og fremst.

Nei de kommer ikke til å sitte stille ved bordet i 3 timer. De spiser og så går de og leker. Det er ikke så vanskelig å organisere en barnevakt til å passe på at de minste barna ikke flyr rundt. Det kan være en leke krok i lokale, eller et eget rom med leker etc. Problemet med dagens barn er riktignok at de ikke er vant til å leke på egenhånd. Mange flyr etter foreldrene så fort de er hjemme fra skole eller bhg, og foreldrene må aktivisere de hele tiden. Foreldrene sier aldri nei, og barnet utvikler heller ikke noe selvstendighet til å leke på egenhånd. Og på den måten er barnet avhenging av mamma eller pappa. Det er ikke barnets skyld, men foreldrene. Og barn må fra tidlig alder forstå og lære at alt ikke er moro her i verden. De har godt av å lære å kjede seg av og til. De har gått av å lære at man av og til må sitte stille. 

Dagens foreldre er også redde for å ta i barna sine og gi barnet konsekvenser virker det som. Barnet skal snakkes til, og ikke tas i. Det skal behandles som porselen. Så er det så rart at dagens unger får nesten et sjokk når de blir voksne? Er det rart at enkelte barn ikke klarer å oppføre seg?

 

Man tar ikke med mennesker i bryllup som ikke er invitert. Selv om de er under 18. Det er det samme som om jeg skulle ta med en vennine (som er 40) og bare "Mia har aldri vært i bryllup og vil gjerne se kjærligjeten". Det er brudeparet som inviterer til fest. Dermed bestemmer de hvem som er deres gjester, hva man skal spise til middag, kleskode, spilleliste, antall taler, kleine leker, fravær av kleine leker, om det er mulig å sigge, hvor mange enheter alkohol som serveres (inkludert 0) og så videre. 

Anonymkode: 0d7f1...f80

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man tar ikke med mennesker i bryllup som ikke er invitert. Selv om de er under 18. Det er det samme som om jeg skulle ta med en vennine (som er 40) og bare "Mia har aldri vært i bryllup og vil gjerne se kjærligjeten". Det er brudeparet som inviterer til fest. Dermed bestemmer de hvem som er deres gjester, hva man skal spise til middag, kleskode, spilleliste, antall taler, kleine leker, fravær av kleine leker, om det er mulig å sigge, hvor mange enheter alkohol som serveres (inkludert 0) og så videre. 

Anonymkode: 0d7f1...f80

Men må de ha så teite regler? Må de være så ego?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2018 den 19.14, tussi84 skrev:

Dagens barn skal vissr skjermes for alt.. 

Min mening er at det er bra å inkludere barn fra de er små så de kan lære om livets begivenheter. Så fort et barn har begynt å forstå hva døden er, ta det gjerne med i en begravelse om en slektning av barnet hadde gått bort  Men la de også se den andre siden av verden, nemlig kjærligheten og gleden. Selvfølgelig skal ikke barn oppleve masse fulle mennesker rundt seg, men det er også viktig å vise dem at voksne tar gjerne noen glass vin til maten utenat de blir fulle, noe som kalles sunn til moderat bruk av alkohol.  I et bryllup vil det da foregå på den måten at barnet ser og opplever at de voksne tar seg litt alkohol til maten, men at barnet drar hjem før selve festen begynner. Et bryllup er en familie begivenhet først og fremst.

Nei de kommer ikke til å sitte stille ved bordet i 3 timer. De spiser og så går de og leker. Det er ikke så vanskelig å organisere en barnevakt til å passe på at de minste barna ikke flyr rundt. Det kan være en leke krok i lokale, eller et eget rom med leker etc. Problemet med dagens barn er riktignok at de ikke er vant til å leke på egenhånd. Mange flyr etter foreldrene så fort de er hjemme fra skole eller bhg, og foreldrene må aktivisere de hele tiden. Foreldrene sier aldri nei, og barnet utvikler heller ikke noe selvstendighet til å leke på egenhånd. Og på den måten er barnet avhenging av mamma eller pappa. Det er ikke barnets skyld, men foreldrene. Og barn må fra tidlig alder forstå og lære at alt ikke er moro her i verden. De har godt av å lære å kjede seg av og til. De har gått av å lære at man av og til må sitte stille. 

Dagens foreldre er også redde for å ta i barna sine og gi barnet konsekvenser virker det som. Barnet skal snakkes til, og ikke tas i. Det skal behandles som porselen. Så er det så rart at dagens unger får nesten et sjokk når de blir voksne? Er det rart at enkelte barn ikke klarer å oppføre seg?

 

Hva i all verden mener du med det siste? Hvorfor skal man være fysisk mot barn, og hva er det de ikke lærer når man ikke er det? Er partneren din fysisk mot deg når dere er uenige? Er sjefen din fysisk mot deg når det er noe du skal lære? 

Anonymkode: 11ff8...a6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men må de ha så teite regler? Må de være så ego?

Tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok de ikke vil ha små barn der som kan bli urolige og bråke, men hvorfor vil de ikje ha tenåringer der?? :klo: Utrolig sært.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2018 den 10.53, Maleficenta skrev:

Vil heller sammenligne det med at en venninne er med på utdrikningslag men ikke får komme i bryllupet

Men da er det hvertfall helg OK for det er jo det beste. Utdrikningslag=kjempegøy, kos, fantastisk. Bryllup=plikt. 

Anonymkode: 0d7f1...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man tar ikke med mennesker i bryllup som ikke er invitert. Selv om de er under 18. Det er det samme som om jeg skulle ta med en vennine (som er 40) og bare "Mia har aldri vært i bryllup og vil gjerne se kjærligjeten". Det er brudeparet som inviterer til fest. 

Med forbehold om lukkede vielser, som jeg forstår er en mulighet i enkelte tilfeller, er kirkelige vielser i Norge åpne for offentligheten.  Det vil si at hvem som helst kan stikke innom for å overvære vielsen.

Vielsen kan bli bevitnet av alle, fra den nysgjerrige nabodama på hjørnet,  den alkoholiserte uteliggeren, og til busslasten med turister som valgte å stikke innom.

Men du har rett, det er brudeparet som inviterer til fest, og festen er privat, selv om vielsen ikke er det. 

Anonymkode: fae78...985

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Snuppah00 skrev:

Greit nok de ikke vil ha små barn der som kan bli urolige og bråke, men hvorfor vil de ikje ha tenåringer der?? :klo: Utrolig sært.

Jeg har lurt på det samme, og jeg har kommet frem til at det kan være at det er en tenåring de ikke vil ha der, muligens på grunn av adferdsproblemer, og i stedet for å ta det opp med den enkeltes foreldre, velger de den enkleste utveien, som er å ekskludere alle, selv om det blir som en form for kollektiv avstraffelse.

Anonymkode: fae78...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/30/2018 at 7:14 PM, tussi84 said:

Dagens barn skal vissr skjermes for alt.. 

Min mening er at det er bra å inkludere barn fra de er små så de kan lære om livets begivenheter. Så fort et barn har begynt å forstå hva døden er, ta det gjerne med i en begravelse om en slektning av barnet hadde gått bort  Men la de også se den andre siden av verden, nemlig kjærligheten og gleden. Selvfølgelig skal ikke barn oppleve masse fulle mennesker rundt seg, men det er også viktig å vise dem at voksne tar gjerne noen glass vin til maten utenat de blir fulle, noe som kalles sunn til moderat bruk av alkohol.  I et bryllup vil det da foregå på den måten at barnet ser og opplever at de voksne tar seg litt alkohol til maten, men at barnet drar hjem før selve festen begynner. Et bryllup er en familie begivenhet først og fremst.

Nei de kommer ikke til å sitte stille ved bordet i 3 timer. De spiser og så går de og leker. Det er ikke så vanskelig å organisere en barnevakt til å passe på at de minste barna ikke flyr rundt. Det kan være en leke krok i lokale, eller et eget rom med leker etc. Problemet med dagens barn er riktignok at de ikke er vant til å leke på egenhånd. Mange flyr etter foreldrene så fort de er hjemme fra skole eller bhg, og foreldrene må aktivisere de hele tiden. Foreldrene sier aldri nei, og barnet utvikler heller ikke noe selvstendighet til å leke på egenhånd. Og på den måten er barnet avhenging av mamma eller pappa. Det er ikke barnets skyld, men foreldrene. Og barn må fra tidlig alder forstå og lære at alt ikke er moro her i verden. De har godt av å lære å kjede seg av og til. De har gått av å lære at man av og til må sitte stille. 

Dagens foreldre er også redde for å ta i barna sine og gi barnet konsekvenser virker det som. Barnet skal snakkes til, og ikke tas i. Det skal behandles som porselen. Så er det så rart at dagens unger får nesten et sjokk når de blir voksne? Er det rart at enkelte barn ikke klarer å oppføre seg?

Men er dette så rart da? Bare man er borti barnet så kommer jo folk her inne hylende med barnevern og folk er livredd for å miste barna sine eller gjøre noe ulovlig siden all form for fysisk straff (som funker veldig bra med de som ikke tar til seg noe av verbal tilsnakking og "skammekrok") er helt ulovlig.

Anonymkode: 4ba87...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker flere ting her; 

Forstålig at barna som er blitt involvert før bryllupet er skuffet for at de ikke får være med i kirken, men sånn er det. Forklar hvordan det er på barnas nivå, og det går nok veldig bra! Evt film sekvenser så de kan få se i etterkant.

Når det er sagt; synes det er merkelig å ikke ha egne tantebarn i bryllupet! Tantebarna mine er utrolig viktige for meg og de ville vært en helt selvfølgelig del av feiringen. Med tilpasninger etter alder osv. Noen kan være med i kirken og kanskje litt før maten, andre tom middag og andre igjen hele kvelden. Hos oss er de små en like selvfølgelig del av fam som de større og største! Heldigvis. 

Det siste; har dere snakket orntlig med svogeren din om hva dere mener om denne damen, TS? Det er jo utrolig trist utgangspunkt, at dere bare «venter» på at dere kan kutte kontakten! Hva er prøvd for å kunne leve videre med noe kontakt? Hun høres jo ut som en veldig vanskelig dame, men jeg ville i alle fall vært veldig åpen på hva dere føler. Jeg har selv kuttet kontakt med nær familie og vet at det nesten alltid er gode grunner til det! Men jeg lever også med baksiden av det, alle som blir involvert, hvilke konsekvenser det får. Håper i alle fall svogeren din vet hva som skjer når han nå velger å binde seg til denne damen. 

Anonymkode: 11ff8...a6f

TS her.

Ang siste punktet ditt. Vi har forsøkt å snakke med broren, men han er aldri alene. 

Adoptivbroren er vel den eneste som har sagt noe krass og direkte til bruden. Han fikk ikke bryllupsinvitasjon en gang. 

Siden jeg opprettet tråden, ringte jeg den aktuelle kirken for å høre om de tillater private vielser. Det gjør dem ikke. Faktisk så  nevnte han at det var flere som hadde spurt om det samme de siste dagene. 

Svigerforeldrene syntes det var sørgelig å ekskludere alle barna i kirken. Men de når ikke inn til bruden. Hun veksler med å være i lykkerus (hvertfall på Instagram) og et monster til daglig. 

Uansett hva vi kommer til å gjøre, vil bruden bli fornærmet. Så vi og flere i familien tenker å ta med barna i kirken uansett hva bruden måtte mene, men vi har bestilt oss en storbytur med adoptivbroren som plan B. 

 

Anonymkode: ea315...a14

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke adoptivbroren invitert fordi han er adoptert??? For en megge. Alle skulle bare latt være å komme i bryllupet i ren protest

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lurt på det samme, og jeg har kommet frem til at det kan være at det er en tenåring de ikke vil ha der, muligens på grunn av adferdsproblemer, og i stedet for å ta det opp med den enkeltes foreldre, velger de den enkleste utveien, som er å ekskludere alle, selv om det blir som en form for kollektiv avstraffelse.

Anonymkode: fae78...985

Det kan også være fordi de ikke vil ha barn der, og bare satt myndighetsgrensa. Når man først vil ha noe bare for voksne (eventuelt, når man vil ha noe uten barn), er 18+ en veldig naturlig grense. Med den grensa slipper man også argumenter som "Det er urettferdig at Lille Mille på 12 år og 8 måneder ikke kan komme, når Store Sturla på 13 år og 1 måned får lov". Enten er du myndig, eller så er du ikke det.

En annen naturlig grense kunne vært 16+ eller "alle over konfirmasjonsalder" (sistnevnte kommer kanskje ann på hvor i landet man er fra).

Det er ikke sikkert brudeparet har spekulert i sette en aldersgrense for å ekskludere X og Y på grunn av ABC. Det kan være så enkelt at de av ulike årsaker kun vil ha voksne mennesker under vielse og fest, og derfor måtte sette en grense og valgte da myndighetsalder.

Hvorfor de ikke vil ha barn under vielsen får vi nok aldri vite. Men jeg stusser veldig på hvorfor de føler det er behov for vakter ved døra. Å måtte organisere dørvakter til sin egen vielse er nok ikke noe noen gidder å gjøre med mindre de føler det er nødvendig, og jeg lurer veldig på hvorfor brudeparet føler det er nødvendig.

Edit:

Jeg skrev innlegget før jeg så siste post fra TS, og det siste avsnittet mitt blir jo fint besvart

Sitat

TS her.

(...)

Så vi og flere i familien tenker å ta med barna i kirken uansett hva bruden måtte mene, men vi har bestilt oss en storbytur med adoptivbroren som plan B.

 

Endret av Alice123
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det høres teit ut men hvis det er det bruden har bestemt så skjønner jeg ikke hvorfor man gidder å gjøre noe nummer ut av det. Enten drar man og godtar avgjørelsen (ikke ta med barn bare på trass), eller så sier man nei og blir hjemme sammen med barna og lar bruden bare bli sur. Hun bestemmer om hun vil ha barn i bryllupet, og TS bestemmer om hun vil dra i et bryllup der barna nektes adgang. Sånn er livet, man får det ikke alltid som man vil ha det.

Anonymkode: 58f6d...da8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Ang siste punktet ditt. Vi har forsøkt å snakke med broren, men han er aldri alene. 

Adoptivbroren er vel den eneste som har sagt noe krass og direkte til bruden. Han fikk ikke bryllupsinvitasjon en gang. 

Siden jeg opprettet tråden, ringte jeg den aktuelle kirken for å høre om de tillater private vielser. Det gjør dem ikke. Faktisk så  nevnte han at det var flere som hadde spurt om det samme de siste dagene. 

Svigerforeldrene syntes det var sørgelig å ekskludere alle barna i kirken. Men de når ikke inn til bruden. Hun veksler med å være i lykkerus (hvertfall på Instagram) og et monster til daglig. 

Uansett hva vi kommer til å gjøre, vil bruden bli fornærmet. Så vi og flere i familien tenker å ta med barna i kirken uansett hva bruden måtte mene, men vi har bestilt oss en storbytur med adoptivbroren som plan B. 

 

Anonymkode: ea315...a14

Her ser man resulatet av å være så j*** ego.

Som jeg sa innledningsvis, et brullyp er spesielt pga gjestene.

Jeg er som sagt gift selv, og en stor den av min tanke med brullypet vårt var at gjestene også skulle kose seg. Ja, det er «brudeparet sin dag». Men enhver «oppegående» og empatisk person vil da også at gjestene skal ha en fin dag. Hvis ikke kan dem jo bare drite i å invitere gjester og heller leie inn statister eller gifte seg med to vitner tilstedet. 

Jeg forstår godt at besteforeldre synes det er sårt/merkelig at barnebarn ikke er invitert i vielsen. Normen er faktisk at tante og onkelbarn er brudepiker/Svenner.

Denne bruden fremstår fullstendig narsissistisk, og har begynt å ødelegge for segselv allerede innen brullypet er igang. 

TS: så bra at svigerforeldrene har «våknet» og at dere har snakket sammen. Er det din mann og bruddommens adoptivbror som ikke har fått invitasjon? Før du «skyter» bruden for det, så husk at bruddommen også har et ansvar! Det er jo hans adiptovbror i såfall, som han ikke har invitert! Kanskje på tide at svigerforeldrene tar tak, og rydder opp mellom sine egne??

Mitt råd er at du ikke lager baluba, men snakk med din mann så får han snakke med sine foreldre og de kan ta opp dette med sin sønn, bruddommen. Kanskje da våkner han også, og setter grenser for sin bridezilla?

Vil han virkelig holde et brullyp hvor store deler av hans egen familie er ekskludert? 

Anonymkode: 6fdf1...3b1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk blir mer og mer egoistisk! Da vi giftet oss, hadde vi masse familie med unger. Den yngste deltakeren var 3 mnd og den eldste 91. Men vi var opptatt av samværet, og feiringen, ikke det mekaniske. Jeg hadde svindyr kjole, men det var også det eneste som var svindyrt. Markblomster i kirka og utafor festlokalet, roser, liljer og mere markblomster inne. Innen klokka 22 på kvelden (sommer i nord under døgnsol) var barna under 15-16 dratt hjem for å sove, og de siste festdeltakerne fikk servert frokost av meg og mannen i 8-tida på morningen, slik tradisjonen er. Bygda til skalkefest på søndags ettermiddag, og da var festen over... Men en masse pynt inspirert fra her og der, og perfeksjon sånn og sånn det brydde vi oss ikke om. Men verdens fineste bryllup er jeg sikker på at vi hadde - og unga sto for mange lattermilde «ice-breaker moments» både i kirka og under middagen! 

Anonymkode: f679f...55a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirken er offentlig sted, og hvem som helst kan komme i et bryllupp etc Så det er regelrett ulovlig å nekte inngang. Kan du hilse bruden

Anonymkode: b3a90...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kirken er offentlig sted, og hvem som helst kan komme i et bryllupp etc Så det er regelrett ulovlig å nekte inngang. Kan du hilse bruden

Anonymkode: b3a90...882

Ikke når det er et privat arragement.

Anonymkode: 1c38a...1c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...