Gå til innhold

Bruden vil nekte barn adgang i kirken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke når det er et privat arragement.

Anonymkode: 1c38a...1c9

Og det har ts fått bekreftet at det ikke er.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Siden jeg opprettet tråden, ringte jeg den aktuelle kirken for å høre om de tillater private vielser. Det gjør dem ikke. 

Anonymkode: ea315...a14

 

Anonymkode: fae78...985

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke når det er et privat arragement.

Anonymkode: 1c38a...1c9

Det er ingenting som heter privat arrangement i en kirke! Du leiet ikke bygget og betaler leie. Du har ikke anledning å vise bort folk fra ei kirke, om du har aldri så mye et bryllup på gang. 

Anonymkode: f679f...55a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting som heter privat arrangement i en kirke! Du leiet ikke bygget og betaler leie. Du har ikke anledning å vise bort folk fra ei kirke, om du har aldri så mye et bryllup på gang. 

Anonymkode: f679f...55a

Men det er jo dette der er snakk om! Et bryllup er et privat arragement, da kan de selv velge hvem som skal være der eller ikke.

Dette har vi tidligere gått over i diskusjonen. Gå tilbake og les!

Anonymkode: 1c38a...1c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2018 den 21.16, Maleficenta skrev:

Hvorfor ikke? Jeg har sett kirker ha det. Er kjempesmart. Da blir de distrahert og sutrer og bråker ikke fordi det er kjedelig.

Små barn har ikne tidsperspektiv. Å sitte stille en gudstjeneste føles som ååååår og dag for et barn. Jeg husker det selv fra da jeg var liten. Jeg var en ganske rolig unge men tror jeg spurte moren min hvert 5 min om de ikke var ferdige snart

Det er derfor man pleier å ta med seg barna på søndagsskole under prekenen... Ungene får tilrettelagt på sitt eget nivå. Kirkefagsutdanninger underviser i sånt som hvordan inkludere på ulike måter og få til gudstjenestelivet sitt.

Barn er velkomne. Ingen skal hindre deres adgang til Jesus, har Jesus selv sagt. Jesus er tilstede i et bryllup, åndelig sett, og man skal ikke hindres i å komme og lytte til kjærlighetens budskap om ekteskapsinngåelse...

For at ungene skal oppleve seg velkommen har kirkene en krok med tegnesaker og de tar som sagt de mistse barna med til et annet rom til "søndagsskole." Presten sier at barna er velkomne til søndagsskole og de barna som vil kan bli med voksne til et annet rom. De som ikke vil, kan bli hos foreldrene. Det er ingen tvang men et tilbud.

Denne bruden vil tydeligvis ha sin store dag på sin måte, og alt skal dreie seg om henne. Det virker som Jesu budskap og menighetsfelleskap er underordnet...  Det er jo et fint utgangspunkt for å velge å inngå ekteskap ved å avlegge løfter til Gud i en kirke... :roll:

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting som heter privat arrangement i en kirke! Du leiet ikke bygget og betaler leie. Du har ikke anledning å vise bort folk fra ei kirke, om du har aldri så mye et bryllup på gang. 

Anonymkode: f679f...55a

Men man trenger ikke ta med seg noen bare for å provosere heller. Det er grenser for å være tonedøv og demonstrere ved å ta med noen man vet blir ugglesett, til et bryllup. Særlig når bruden sier fra at hun ønsker en barnefri vielse, er det mye som skal til for å velge å ikke respektere dette. Maktkamp i familien kan man bedrive på andre arenaer enn under en sakramental handling.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det vært meg ville jeg sagt bruden var psycho, men ikke dratt med uønskede barn bare for å ha med ungene.

Som sagt før i tråden ville jeg arkivert det under "bridezilla." Hun må få gjøre som hun vil. Den eneste som kan nekte henne å si at barn ikke skal komme er faktisk- tro det eller ei- Kirken. Presten. Det er han/hun som TS må henvende seg til om sine problemer med å komme pga manglende barnevakt og at barn ikke tillates å komme. Så får presten ta en runde med bruden.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva i all verden mener du med det siste? Hvorfor skal man være fysisk mot barn, og hva er det de ikke lærer når man ikke er det? Er partneren din fysisk mot deg når dere er uenige? Er sjefen din fysisk mot deg når det er noe du skal lære? 

Anonymkode: 11ff8...a6f

Det jeg mener er at om ikke prat fungerer så kan feks foreldrene holde fast barnet en liten stund om ingenting annet fungerer. Ikke sånn at barnet får vondt da. Man skal ikke slå, sparke osv. Og man kan gjerne sende ungen på rommet resten av kvelden, ta fra barnet ting som leker, slå av internett for større barn, får ikke lov å se på TV i en gitt periode osv. 

Om man blir nødt til å holde barnet fast eller gi barnet konsekvenser så forklarer enn til barnet når det har roet seg hvorfor han eller henne ble holdt, ble tatt fra leketøyet etc. 

Det nytter ikke med alle barn å bare prate. En del barn har 0 respekt for foreldrene og må irettesette på andre måter enn prat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er dette så rart da? Bare man er borti barnet så kommer jo folk her inne hylende med barnevern og folk er livredd for å miste barna sine eller gjøre noe ulovlig siden all form for fysisk straff (som funker veldig bra med de som ikke tar til seg noe av verbal tilsnakking og "skammekrok") er helt ulovlig.

Anonymkode: 4ba87...118

Er ikke rart. Men det å holde fast barnet uten at det får vondt, er feks ikke vold. Vold er slå, sparke, klype, lugge, riste, gi ris osv. I tillegg kommer all verbal vold som å feks true. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gidd å være så kverulerende. Innlegget var mer enn klart nok.

Anonymkode: 9ccc9...630

Nope. Ts skrev om vielse. Dere skriver om middag og alkohol. God dag mann økseskaft. 

Anonymkode: 7f213...f19

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man tar ikke med mennesker i bryllup som ikke er invitert. Selv om de er under 18. Det er det samme som om jeg skulle ta med en vennine (som er 40) og bare "Mia har aldri vært i bryllup og vil gjerne se kjærligjeten". Det er brudeparet som inviterer til fest. Dermed bestemmer de hvem som er deres gjester, hva man skal spise til middag, kleskode, spilleliste, antall taler, kleine leker, fravær av kleine leker, om det er mulig å sigge, hvor mange enheter alkohol som serveres (inkludert 0) og så videre. 

Anonymkode: 0d7f1...f80

Jeg er organist og har spilt i utallige vielser. I absolutt alle vielser har jeg opplevd åpen kirke. Så lenge det ikke er plassmangel når brud og brudgom tilhører veldig store familier. Så det er ikke noe problem for noen å ta med en 40 år gammel venninne i kirka. Det er heller ikke vanlig at man inviterer til kirka, de aller fleste invitasjoner gjelder middag og/eller kaffe. Der jeg bor har vi en kirke som er stor turistattraksjon. I nesten hver eneste vielse på sommeren er det en del utenlandske turister som overværer vielsen. Det eneste er at kirkevergen henger opp skilt på engelsk om at de som overværer vielsen må ta hensyn. 

Anonymkode: 7f213...f19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tøytigern skrev:

Det er derfor man pleier å ta med seg barna på søndagsskole under prekenen... Ungene får tilrettelagt på sitt eget nivå. Kirkefagsutdanninger underviser i sånt som hvordan inkludere på ulike måter og få til gudstjenestelivet sitt.

Barn er velkomne. Ingen skal hindre deres adgang til Jesus, har Jesus selv sagt. Jesus er tilstede i et bryllup, åndelig sett, og man skal ikke hindres i å komme og lytte til kjærlighetens budskap om ekteskapsinngåelse...

For at ungene skal oppleve seg velkommen har kirkene en krok med tegnesaker og de tar som sagt de mistse barna med til et annet rom til "søndagsskole." Presten sier at barna er velkomne til søndagsskole og de barna som vil kan bli med voksne til et annet rom. De som ikke vil, kan bli hos foreldrene. Det er ingen tvang men et tilbud.

Denne bruden vil tydeligvis ha sin store dag på sin måte, og alt skal dreie seg om henne. Det virker som Jesu budskap og menighetsfelleskap er underordnet...  Det er jo et fint utgangspunkt for å velge å inngå ekteskap ved å avlegge løfter til Gud i en kirke... :roll:

Nettopp. Og når man ikke bryr seg om Jesu ord forstår jeg ikke hvorfor man skal gifte seg i en kirke. Man kan gifte seg borgerlig i Norge. 

Anonymkode: 7f213...f19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo dette der er snakk om! Et bryllup er et privat arragement, da kan de selv velge hvem som skal være der eller ikke.

Dette har vi tidligere gått over i diskusjonen. Gå tilbake og les!

Anonymkode: 1c38a...1c9

Jeg jobber i kirken og har heller aldri hørt om noe privat arrangement. 

Anonymkode: 7f213...f19

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nope. Ts skrev om vielse. Dere skriver om middag og alkohol. God dag mann økseskaft. 

Anonymkode: 7f213...f19

Det er tydelig at du er så involvert i «krangelen», at du ikke klarer lese innleggene til folk skikkelig, fordi du er mest opptatt av å ta de som ikke passer inn i din svart/hvitt-tolkning av svarene her inne. Poenget i innlegget mitt er til og med poengtert med et avsnitt. Nå kommer jeg ikke til å svare deg mer.

Anonymkode: 9ccc9...630

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2018 den 16.41, AnonymBruker skrev:

Vi skal i bryllup i september og på invitasjonen står det med store bokstaver at barn under 18år ikke er velkommen i kirken og på festen. 

Jeg trodde at det var en misforståelse, men det vil visst bli satt opp folk til å passe på at barn ikke slipper inn i kirken. 

Er ikke det litt sært?

Anonymkode: ea315...a14

Kan noen nekte deg å besøke kirken under bryllupet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Peter007 skrev:

Kan noen nekte deg å besøke kirken under bryllupet? 

I all hovedsak, nei.

Jeg ser at noen påstår det, og jeg skal ikke være bastant å ikke si at det ikke forekommer unntaksvis, men jeg har aldri hørt om det før her inne.  (Jeg har som sagt hørt at det har blitt ytret ønske om lukket vielse, men har aldri hørt at det har blitt innvilget)

Det eneste er, som noen nevner over her, er at noen kan bli avvist på grunn av plasshensyn og brannsikkerhet.
Det har jeg opplevd noen ganger i små kirker på julaften, og det kan sikkert skje i bryllup også.

Jeg ser heller ikke bort i fra at det kan skje at det på forhånd er gitt informasjon om at det er invitert like mange gjester som det er plasser i kirken, og da vil naturlig nok utenforstående bli avvist i døren for å gi plass til brudefølget. 

Men ut over slike unntak, nei, ingen kan nekte deg å besøke kirken under en vielse.

Anonymkode: fae78...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tid og sted??? Skulle ha møtt opp i kirken med en haug med barn!! 

Spøk til side: skjønner ikke poenget til bruden, men det ser jo ikke ut som noen andre gjør heller.....hun får stå der på sin store dag da og skue utover en halvfull kirke,....

Anonymkode: 0f44b...dc0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2018 den 12.43, AnonymBruker skrev:

Kirken er offentlig sted, og hvem som helst kan komme i et bryllupp etc Så det er regelrett ulovlig å nekte inngang. Kan du hilse bruden

Anonymkode: b3a90...882

Når det er lukket vielse, kan man stenge for uvedkommende

Anonymkode: 9434f...a06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nekte unger adgang til kirken høres merkelig ut. Men jeg synes det er betydelig verre å ikke invitere brudgommens og din manns bror. Synes svigerforeldrene dine dette er greit? Det må jo være langt verre konflikter i den familien enn de som måtte oppstå dersom dere ikke kan komme pga manglende barnevakt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det er lukket vielse, kan man stenge for uvedkommende

Anonymkode: 9434f...a06

Ingenting som heter det i Norge. 

Anonymkode: 7f213...f19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...