Gå til innhold

Bruden vil nekte barn adgang i kirken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo på private arrangement er det faktisk det. Eller mener du du kan trenge deg inn på enhver konsert med å utbasunere "du har ikke lov å nekte meg adgang"?

Anonymkode: fe324...3c4

Kan du vise til en nettside som bekrefter dette? 

Her, i  sognet vi tilhører, er det ikke mulig, og ingen har fått innvilget et ønske om lukket vielse.  Mulig at det er vanlig andre steder, og at kirken her er litt spesiell, men jeg har aldri hørt at noen har fått det andre steder heller.

Anonymkode: fae78...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så mye annet som kan forstyrre en seremoni enn barn. Hva med hosteanfall hos gamle bestemor på 80 år, som er så dårlig til beins at hun ikke akkurat kan forlate lokalet? Hva om noen har glemt å skru tlf på lydløs og tlf ringer? 

Uansett hva som skjer så har faktisk alle fokuset på bruden, og de fleste barn over en viss alder klarer å sitte rolig i den tiden sermonien pågår. Og jeg har enda til gode å se foreldre som ikke går ut av kirken under et bryllup eller en begravelse for barnet begynte å gråte. 

Det handler mye om klar kommunikasjonen fra brude paret selv, om hva som forventes av foreldrene om ungene begynner å gråte eller blir utålmodige. De fleste voksne har såpass respekt at de tar med barna vekk fra sermonien. Og om du er en av de som ikke gjør det så vitner det heller mer om dårlig oppdragelse. 

Men uansett alle har fokus på bruden. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Arabella skrev:

Hvor har du dette fra at barn i bryllup symboliserer fruktbarhet for brudeparet? 

Kjærligheten personifiseres av en liten amor / eros / cupido med piler som setter hjertene i brann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun høres ut som en kjerring. Og veldig barnslig og dramatisk, med tanke på at hun ble så sur fordi dere ble hjemme med sykt barn i bursdagen hennes. Hadde ikke brydd meg om svigers eller hun ble fornærmet, hvis dere heller vil gjøre noe annet den dagen så gjør det. Er svigerforeldrene like dramatiske og furtete som datteren?

Skjønner jo at ikke alle vil ha barn i bryllupet, både vielsen og festen, men da kan man jaggu ikke bli fornærmet om folk ikke kan komme fordi de ikke får skaffet barnevakt for de minste. Håper dere har forklart dette.

Jaja, det må vel komme fra et sted :P

Hvis hun er sånn mot forloveden så varer vel ikke det ekteskapet så veldig lenge uansett. Men så vet jeg ikke noe om dem, bortsett fra at hun høres veldig dramaqueen ut og veldig selvsentrert.

 

Anonymkode: 0040e...502

Dramaqueen er mellomnavnet. Faktisk så oppfører de fleste barna i familien bedre enn henne. Hun tolker alt i verste mening og har ett voldsomt temperament. Alle påfunnene hennes er mange og listen er lang. Så jeg tar frem kun noen få eksempler.

I min manns familie er de tre brødre. To biologiske og en adoptert. Jeg og mannen ble invitert, men ikke adoptivbroren. Men han ble kjempeglad for å slippe. 

Når jeg får alenestund, hører jeg ofte på musikk med headsett. Det gjorde jeg den gangen jeg trodde jeg var alene på kjøkkenet og stod med ryggen til døren da hun kom inn. Hun hadde visst stått og pratet til meg i fem minutter uten at jeg var klar over det, før hun løp ut i sinne og slamret døren. Da når man ikke til henne når hun først er sint. Kort tid senere kom svogeren inn på kjøkkenet og spurte hvorfor jeg var ufin mot henne. Jeg trodde døren smalt pga gjennomtrekk og hadde ikke fått med meg at hun var på kjøkkenet. 

Jeg har verdens fineste og snilleste svigerforeldre og er veldig glad i dem. De er gamle og blitt veldig skrøpelige, og blir veldig stresset når hun får disse raserianfallene. Derfor strekker vi oss langt for å blidgjøre prinsessen/bruden. 

Jeg har vært sammen med mannen min noen år før hun kom inn i bildet. Og jeg hadde fått mange fine gaver i jul og bursdager av svigermor som hun har strikket til meg. Prinsessen har forlangt at hun skulle få like mye som jeg hadde fått for ellers var det forskjellsbehandling. Jeg ga heller tilbake gavene enn at svigermor skulle slite og stresse med å strikke til henne. Da var prinsessa fornøyd. 

Dere lurer sikker hvorfor hun får holde på, men det er ene alene av hensyn til svigerforeldrene. Det gjelder alle i familien. Det blir trist den dagen svigerforeldrene dør, men det blir deilig den dagen vi ikke lenger trenger å behandle prinsessa med silkehansker. 

 

Anonymkode: ea315...a14

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Morganaut skrev:

Kjærligheten personifiseres av en liten amor / eros / cupido med piler som setter hjertene i brann.

Dette vet jeg, men det var ikke det jeg spurte om. Les spørsmålet mitt omigjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arabella skrev:

Dette vet jeg, men det var ikke det jeg spurte om. Les spørsmålet mitt omigjen.

Dermed er det logisk at det må være barn i bryllupet for å utvise den tilbørlige respekt for Eros / Cupido / Amor. I og med at de er hans jordiske hylster. I et bryllup er det ikke visdommen (personifisert av oldinger) man feirer, men kjærligheten.

Endret av Morganaut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Morganaut skrev:

Dermed er det logisk at det må være barn i bryllupet for å utvise den tilbørlige respekt for Eros / Cupido / Amor. I og med at de er hans jordiske hylster.

Det MÅ ikke være barn i bryllupet om de ikke vil ha det. Tankegangen din virker ikke helt logisk.

Anonymkode: 819b3...e14

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Morganaut skrev:

Dermed er det logisk at det må være barn i bryllupet for å utvise den tilbørlige respekt for Eros / Cupido / Amor. I og med at de er hans jordiske hylster.

Dette var en luftig hypotese, må jeg si. Bråkete barn og voksne som lar dem holde på viser ikke respekt for noen.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dramaqueen er mellomnavnet. Faktisk så oppfører de fleste barna i familien bedre enn henne. Hun tolker alt i verste mening og har ett voldsomt temperament. Alle påfunnene hennes er mange og listen er lang. Så jeg tar frem kun noen få eksempler.

I min manns familie er de tre brødre. To biologiske og en adoptert. Jeg og mannen ble invitert, men ikke adoptivbroren. Men han ble kjempeglad for å slippe. 

Når jeg får alenestund, hører jeg ofte på musikk med headsett. Det gjorde jeg den gangen jeg trodde jeg var alene på kjøkkenet og stod med ryggen til døren da hun kom inn. Hun hadde visst stått og pratet til meg i fem minutter uten at jeg var klar over det, før hun løp ut i sinne og slamret døren. Da når man ikke til henne når hun først er sint. Kort tid senere kom svogeren inn på kjøkkenet og spurte hvorfor jeg var ufin mot henne. Jeg trodde døren smalt pga gjennomtrekk og hadde ikke fått med meg at hun var på kjøkkenet. 

Jeg har verdens fineste og snilleste svigerforeldre og er veldig glad i dem. De er gamle og blitt veldig skrøpelige, og blir veldig stresset når hun får disse raserianfallene. Derfor strekker vi oss langt for å blidgjøre prinsessen/bruden. 

Jeg har vært sammen med mannen min noen år før hun kom inn i bildet. Og jeg hadde fått mange fine gaver i jul og bursdager av svigermor som hun har strikket til meg. Prinsessen har forlangt at hun skulle få like mye som jeg hadde fått for ellers var det forskjellsbehandling. Jeg ga heller tilbake gavene enn at svigermor skulle slite og stresse med å strikke til henne. Da var prinsessa fornøyd. 

Dere lurer sikker hvorfor hun får holde på, men det er ene alene av hensyn til svigerforeldrene. Det gjelder alle i familien. Det blir trist den dagen svigerforeldrene dør, men det blir deilig den dagen vi ikke lenger trenger å behandle prinsessa med silkehansker. 

 

Anonymkode: ea315...a14

Oida.. 😳 Hun må da ha sett at du sto med øreklokker på ørene da du var på kjøkkenet? Hun sto altså å jabbet i fem minutter uten å skjønne at du ikke hørte henne?? Hallo i luken 😂

Dette med gaver ol sier det seg selv at du har fått flere gaver enn henne da du har vært sammen med mannen din i flere år. Hun krever å få like mange gaver som du har fått over en lengre periode.. wtf!?! Er hun mentalt tilbakestående? 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicecar
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dramaqueen er mellomnavnet. Faktisk så oppfører de fleste barna i familien bedre enn henne. Hun tolker alt i verste mening og har ett voldsomt temperament. Alle påfunnene hennes er mange og listen er lang. Så jeg tar frem kun noen få eksempler.

I min manns familie er de tre brødre. To biologiske og en adoptert. Jeg og mannen ble invitert, men ikke adoptivbroren. Men han ble kjempeglad for å slippe. 

Når jeg får alenestund, hører jeg ofte på musikk med headsett. Det gjorde jeg den gangen jeg trodde jeg var alene på kjøkkenet og stod med ryggen til døren da hun kom inn. Hun hadde visst stått og pratet til meg i fem minutter uten at jeg var klar over det, før hun løp ut i sinne og slamret døren. Da når man ikke til henne når hun først er sint. Kort tid senere kom svogeren inn på kjøkkenet og spurte hvorfor jeg var ufin mot henne. Jeg trodde døren smalt pga gjennomtrekk og hadde ikke fått med meg at hun var på kjøkkenet. 

Jeg har verdens fineste og snilleste svigerforeldre og er veldig glad i dem. De er gamle og blitt veldig skrøpelige, og blir veldig stresset når hun får disse raserianfallene. Derfor strekker vi oss langt for å blidgjøre prinsessen/bruden. 

Jeg har vært sammen med mannen min noen år før hun kom inn i bildet. Og jeg hadde fått mange fine gaver i jul og bursdager av svigermor som hun har strikket til meg. Prinsessen har forlangt at hun skulle få like mye som jeg hadde fått for ellers var det forskjellsbehandling. Jeg ga heller tilbake gavene enn at svigermor skulle slite og stresse med å strikke til henne. Da var prinsessa fornøyd. 

Dere lurer sikker hvorfor hun får holde på, men det er ene alene av hensyn til svigerforeldrene. Det gjelder alle i familien. Det blir trist den dagen svigerforeldrene dør, men det blir deilig den dagen vi ikke lenger trenger å behandle prinsessa med silkehansker. 

 

Anonymkode: ea315...a14

Du virker jo som et nydelig menneske som velger å utlevere henne på denne måten her inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick
On 7/27/2018 at 4:41 PM, AnonymBruker said:

Vi skal i bryllup i september og på invitasjonen står det med store bokstaver at barn under 18år ikke er velkommen i kirken og på festen. 

Jeg trodde at det var en misforståelse, men det vil visst bli satt opp folk til å passe på at barn ikke slipper inn i kirken. 

Er ikke det litt sært?

Anonymkode: ea315...a14

Det er svært sært, og jeg mener du burde tipse presten om det.

 

Så burde du tipse bruden om følgende bibelsitat: "La de små barn komme til meg, og hindre dem ikke! For Guds rike hører slike til."

 

Er det ett sted man skal ha respekt for Bibelen, så er det i og ved kirka! Ellers får hun finne seg ett annet sted for å gifte seg!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mrs. Random Nick skrev:

Det er svært sært, og jeg mener du burde tipse presten om det.

Så burde du tipse bruden om følgende bibelsitat: "La de små barn komme til meg, og hindre dem ikke! For Guds rike hører slike til."

Er det ett sted man skal ha respekt for Bibelen, så er det i og ved kirka! Ellers får hun finne seg ett annet sted for å gifte seg!

 

Det er riktig at dette står i Bibelen (vet du hvor dette bibelsitatet står, og i hvilken sammenheng?), men det er ikke ensbetydende at barn alltid skal være med i arrangementer for voksne. Kirken har mye å tilby barn og unge, på deres nivå.

Endret av Arabella
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick
9 minutter siden, Arabella said:

Det er riktig at dette står i Bibelen (vet du hvor dette bibelsitatet står, og i hvilken sammenheng?), men det er ikke ensbetydende at barn alltid skal være med i arrangementer for voksne. Kirken har mye å tilby barn og unge, på deres nivå.

Lukas evangelium kap. 18, vers 16.

 

Avsnittet om dette i Bibelen, handler om noen som ville føre barna bort til Jesus for at han kunne røre ved dem, men at disiplene ville nekte dem dette. Det var da Jesus selv sa dette.

 

Jeg er absolutt klar over det du skriver i den siste setningen din, men er sikker på at ingen prest hadde ønsket å nekte barn adgang til kirken. 

Endret av Mrs. Random Nick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mrs. Random Nick
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nope, det er faktisk gratis. 

Anonymkode: 7f213...f19

Bortsett fra dersom man gifter seg et sted der verken bruden, eller brudgommen, har noen tilhørighet til. Det er vel også gjerne derfor at par flest gifter seg der bruden kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, tussi84 skrev:

Det er så synd at mange brudepar har blitt så opptatt av å ha skikkelig fylle fest virker det som. Det er viktigere enn å invitere feks egne barn, søsken, nieser og nivøer og evt søskenbarn. Hvis de skulle være under 18 år. 

Bridezillas ...

 

Jepp. Alle som lager den festen de selv vil og ikke den du og alle barna dine vil ha er brifezillas. Flott. Kjempeflott. 

Anonymkode: 0d7f1...f80

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mrs. Random Nick skrev:

Lukas evangelium kap. 18, vers 16.

 

Avsnittet om dette i Bibelen, handler om noen som ville føre barna bort til Jesus for at han kunne røre ved dem, men at disiplene ville nekte dem dette. Det var da Jesus selv sa dette.

 

Jeg er absolutt klar over det du skriver i den siste setningen din, men er sikker på at ingen prest hadde ønsket å nekte barn adgang til kirken. 

Det står også i Matteus' evangelium, kap.19, vers 14.

Men dette er ikke saken her, slik jeg ser det. Hvorfor skal barn tas med på ting de ikke forstår noe av og dermed bare kjeder seg?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sært nei, skjønner godt de ikke vil ha barn i et bryllup. Barn ødelegger med oppførsel og skriking/grining.Også er det jo alkohol til stede. Kjenner til barn som har sniki til seg alkohol og ripet opp biler osv jeg. Barn har ingenting å gjøre i et bryllup.

Anonymkode: 3e942...963

Er det alkohol i kirka? Mener du den alkoholfrie kirkevinen de serverer ved nattverd, som ikke er en del av vielse? 

Anonymkode: 7f213...f19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å nekte noen adgang til kirken blir bare sært. Det er jo et offentlig rom hvor alle er velkomne. At en bridezilla som vil ha et «perfekt» bryllup skal overprøve dette blir bare egosentrisk. 

Selv syntes jeg heller ikke det gjør noe med barn som løper ned midtgangen og leker og koser seg (selv om jeg selvsagt hadde tatt med barnet ut i steden dersom det hadde vært mitt barn, siden ikke alle er av samme oppfatning. Har selv sittet utenfor kirker i sur vind med leie barn i det som kjennes ut som en evighet selv, men heller det enn at de skal bråke og kjede seg i kirka) 

Anonymkode: e62c6...2cc

Massiv Selvmotsigelse eller? 

Anonymkode: 0d7f1...f80

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det alkohol i kirka? Mener du den alkoholfrie kirkevinen de serverer ved nattverd, som ikke er en del av vielse? 

Anonymkode: 7f213...f19

Det er vranglære å servere alkoholfri vin. Jfr. bryllupet i Kana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ser mange snakke om lukkede vielser, men den muligheten eksisterer ikke i alle kirker/sogn i Norge.  (Er det i det hele tatt en mulighet?  Jeg har snakket med flere som har uttrykt ønske om det, men jeg har aldri hørt om noen som har fått det ønsket innvilget)

Anonymkode: fae78...985

Sjefen min hadde en lukket vielse, dørene ble faktisk låst. Dette var ca. tre timer unna Oslo. Mine foreldre (på en annen kant av landet) fikk i sin tid tilbud om det samme da de ville ha en liten vielse. De synes det ble litt spesielt, så de giftet seg heller borgerlig.


Ellers tenker jeg bruden virker meget spesiell. Det er en ting å ha en barnefri fest, men barnefri vielse? Nei.. Har "krydd" av unger de siste vielsene jeg har vært i, men barna har aldri vært et forstyrrende element. Mange har blitt inkludert som brudepiker/brudesvenner og tatt oppgaven med stor seriøsitet. Har selvfølgelig opplevd bråkete barn i andre kirkelige sammenhenger, men foreldrene har i 98 % av tilfellene gått ut av kirkerommet. Personlig synes jeg ikke det gjør så mye med litt "barnelyder" heller. 

Selv gikk jeg i alle bryllup i området fra 4-årsalderen. Satt på galleriet og fulgte med, stille som en østers. Ikke bestandig jeg visste hvem brudeparene var heller. Som så mange andre småjenter var jeg veldig fascinert av bryllup. Tror jeg som niese/nevø ville fått et dårlig forhold til tante i etterkant om det var jeg som ikke fikk komme. Spesielt etter at forventningene har blitt skrudd opp på grunn av kjoleprøving og kakesmaking. Jeg er fortsatt litt "fornærmet" på min fetter som ikke inviterte meg på bryllupsfesten sin for rundt 25 år siden (jeg har mye eldre søskenbarn på en side av familien), for det gjorde alle de andre søskenbarna, og jeg storkoste meg i deres bryllup. 

Når vi en gang gifter oss skal alle barna i omgangskretsen, både nieser/nevøer og barn av venner, være hjertelig velkommen både til vielse og fest. De er jo like mye en del av vår "gjeng" som alle andre vi omgås. 

Anonymkode: 9fadb...4b3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...