Gå til innhold

Bruden vil nekte barn adgang i kirken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kirken kan vel ikke nekte barn inngang? Spesielt å ha vakter...

På festen derimot så kan jeg forstå at de vil ha barnefri. 

Barn kan være masete, skrike og utålmodig i kirken. Men jeg ville heller skrevet "ps: Barn er velkommen, men vi håper på forståelse for at vi ikke vil ha forstyrrelser/høyt støynivå under vielsen". Da kan foreldre med rolige barn ta de med, og foreldre med "skrikerunger" forstå at de bør bli hjemme  .

Om barn forstyrrer er det høflig av foreldre å ta de med ut eller ta de med bakerst før å tegne el. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, visp skrev:

Jeg prøvde ikke å forstå, lo bare godt av navne-valget. Gikk jeg glipp av en dypere betydning?

Slik jeg oppfattet innlegget, var det oppgitthet over en mor som ikke holdt styr på gutten, og til overmål skrøt av ham etterpå. Mindre begavet med andre ord. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

Slik jeg oppfattet innlegget, var det oppgitthet over en mor som ikke holdt styr på gutten, og til overmål skrøt av ham etterpå. Mindre begavet med andre ord. 

Jada, jeg skjønte innlegget hennes. Jeg fetet ut navnet hun valgte på ungen for å vise at det var det jeg lo så godt av! :)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nekte noen adgang til kirken blir bare sært. Det er jo et offentlig rom hvor alle er velkomne. At en bridezilla som vil ha et «perfekt» bryllup skal overprøve dette blir bare egosentrisk. 

Selv syntes jeg heller ikke det gjør noe med barn som løper ned midtgangen og leker og koser seg (selv om jeg selvsagt hadde tatt med barnet ut i steden dersom det hadde vært mitt barn, siden ikke alle er av samme oppfatning. Har selv sittet utenfor kirker i sur vind med leie barn i det som kjennes ut som en evighet selv, men heller det enn at de skal bråke og kjede seg i kirka) 

Anonymkode: e62c6...2cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, visp skrev:

Jeg prøvde ikke å forstå, lo bare godt av navne-valget. Gikk jeg glipp av en dypere betydning?

Det var ikke noe dypere betydning ut over at moren lot dette barnet herje og forstyrre hele begravelsen, for å etterpå fremstille det som utelukkende positivt. For absolutt alle andre var barnet et ekstremt forstyrrende og ødeleggende element i en ellers vakker sermoni.

Jeg tenker man har hodet godt planta opp i egen ræv, når man klarer å bruke det tragiske dødsfallet og begravelsen til en 47-åring til å handle om din egen unge.

Navnet er forresten oppdiktet, men ikke langt fra sannheten! 😛

Hele denne historien blir litt OT, men kan brukes som et eksempel på at veldig, veldig mange foreldre ikke har vett til å ta ut ungene om de blir forstyrrende. Eller værre, faktisk ikke forstå at kriking og masing og bråking er forstyrrende og ikke "søtt" for alle andre. Mange i tråden her skriver at "de med bråkebarn kan jo bare ta dem ut". Men jeg (og flere andre i tråden) har til gode å se det bli gjort i praksis.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Takk for at du fikk med deg poenget mitt. 

Bruden har involvert mange barn i bryllupsplanleggingen. Særlig de nærmeste i familien har trodd og håpet at de får være med og oppleve vielsen.  Så brudgommens nevøer og nieser får ikke vært med. De fleste er i skolealder så de vet når de skal sitte stille.

Selv etter at invitasjonen er mottatt, har bruden fortsatt å oppdatere barna om bryllupet. De fikk til og med vært med på kjoleprøving og kakesmaking.

Mannen min vil helst at vi gjør heller noe annet den dagen, men det skaper bare problemer for oss og svigerforeldrene. 

Anonymkode: ea315...a14

Dere burde holde dere unna bryllupet. 
Fokuser på barna og gjør noe gøy den dagen i stede. Dere burde ikke være med på flere bryllups ting, er jo ganske slemt mot barna når hun driver på sånt. 😒
Uansett har dere ikke noe godt forhold, så dere trenger ikke være der bare fordi svigers synes det er greit. 
Dere kan unnskylde det til svigers med at barna uansett ikke er ønsket, så da vil dere at barna skal ha en fin dag. 

Ikke vær redd for å si nei, er jo ingenting galt i det når barna ikke er ønsket og dere ikke har et godt forhold. 
Høflighet mot en som oppfører seg som henne er unødvendig, hold det familiært høflig. 
Selv har jeg sagt nei til et bryllup trass pres fra familien, er en lignende bridzilla som krever en del og ikke liker meg heler. 
Hørt flere droppet ut av det bryllupet i ettertid. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo mer jeg leser her jo mer oppfatter jeg det som denne bruden er veldig egoistisk. Hun har latt barna få være med på store deler av planleggingen? Da skaper det forventninger og ungene gleder seg til å bli invitert i bryllupet. De tror de kommer til å bli invitert i bryllupet. Det bruden gjør er å utnytte dem, for og deretter såre dem. 

Jeg husker en samtale vi hadde før bryllupet med presten. Ordene han sa var viktig..ikke strev etter det perfekte, det er ikke alltid ting blir akkurat slik som du har forventet på forhånd. Dere blir gift uansett. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ingen planer om å skape scene. Men vi vet også at bruden blir blodig fornærmet om vi ikke dukker opp i kirken. Dessverre har vi ikke fått ordnet med barnevakt enda og vi har ringt rundt. 

Det tok 2,5år før vi ble tilgitt, da vi måtte melde avbud til bursdagen hennes grunnet syk barn. Vi var ikke velkomne i hennes hjem. Er det familieselskap, kom hun ikke hvis vi dukket opp osv. 

 

Anonymkode: ea315...a14

Hvorfor gidder du opprettholde et slikt vennskap? Hva gir det deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sært, men jeg skjønner at bruden/brudeparet ikke vil ha barn på festen. Skjønner også godt at de ikke vil ha noen som bråker og stjeler oppmerksomheten i kirka (som småbarn lett kan gjøre), men barn som er 10 år kan da fint sitte stille og kose seg. Jeg syns det er sært å sette opp vakthold for å holde barn unna kirka, men det er nå deres dag da

Anonymkode: 31a99...831

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, cherryl skrev:

Tviler på at noen nektes adgang i kirken. Kirken er åpen for alle.

Jepp. Og så var det noe med "la barn komme til meg" og "den som ikke tar imot guds rike som et lite barn, får ikke komme inn i det" eller noe sånt. 

Anonymkode: 7f213...f19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i invitasjonen, så hvorfor får bruden skylda?
Dessuten, deres bryllup, deres valg. Finn deg en barnevakt.

Anonymkode: 9ccc9...630

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Rosatoast skrev:

Ja, har du aldri hørt om "privat begravelse" ? Tror du man gifter seg eller har en begravelse, gratis? Feil. Det koster penger, fordi man leier kirkelokalet og prest. 

Nope, det er faktisk gratis. 

Anonymkode: 7f213...f19

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nope, det er faktisk gratis. 

Anonymkode: 7f213...f19

Kun kirken man sokner til. De fleste gifter seg i byen de vokste opp i, og da må de betale.

Anonymkode: 9ccc9...630

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nope, det er faktisk gratis. 

Anonymkode: 7f213...f19

Det tar du feil. Vielsen er bare gratis om man gifter seg i den kirken man sokner til. Gifter man seg i en annen kirke må man betale for leie av kirken, og er ikke presten de bruker i kirken ledig den dagen så må du betale for leie av prest og. Det var 2900 bare for leie av en annen kirke her.. og 1500 i leie for evt prest. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Jeg tenker at uansett burde hun ha ordlagt seg anerledes. Det høres så fiendtlig ut at barn ikke er velkommen og at de vil ha vakter til å passe på. 

Ville heller sagt at « vårt ønske er et bryllup uten barn både i kirken og på festen  , og håper at dere respekterer dette ønsket.

Jeg ville også lagt til en liten hvorfor, for å dekke enda mer over ugjestfriheten. 

Personlig kunne jeg ikke fått meg til å nekte barn adgang til vielsen. Til festen blir det noe annet, for mange fester har en høy kuvertpris. slekt og kjente inkludert barn blir voldsomt mange. Ungene orker ikke sitte stille så mange timer og det er ofte alkoholservering, og man ønsker jo at gjestene skal være ut i de sene timer, ikke dra hjem for å legge barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, tussi84 skrev:

Det er ikke lov å nekte noen adgang til kirken. 

Jo på private arrangement er det faktisk det. Eller mener du du kan trenge deg inn på enhver konsert med å utbasunere "du har ikke lov å nekte meg adgang"?

Anonymkode: fe324...3c4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor står det at det er bare bruden som nekter barn adgang? Kan vel like godt være brudgom!

Men ja det høres spesielt ut, men så kan det jo være en grunn for det. Kan jo hende de har noen i omkretsen sin som ikke har kontroll på barna sine og de lager mye leven. Jeg selv hadde nok spurt direkte hva de mente og hva grunnen var

Men jeg selv har da en gang vært i en konfirmasjon og der fikk vi beskjed om at barn under 13 år ikke var velkommen, så er mye rart en skal høre og oppleve

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres ut som en kjerring. Og veldig barnslig og dramatisk, med tanke på at hun ble så sur fordi dere ble hjemme med sykt barn i bursdagen hennes. Hadde ikke brydd meg om svigers eller hun ble fornærmet, hvis dere heller vil gjøre noe annet den dagen så gjør det. Er svigerforeldrene like dramatiske og furtete som datteren?

Skjønner jo at ikke alle vil ha barn i bryllupet, både vielsen og festen, men da kan man jaggu ikke bli fornærmet om folk ikke kan komme fordi de ikke får skaffet barnevakt for de minste. Håper dere har forklart dette.

Jaja, det må vel komme fra et sted :P

Hvis hun er sånn mot forloveden så varer vel ikke det ekteskapet så veldig lenge uansett. Men så vet jeg ikke noe om dem, bortsett fra at hun høres veldig dramaqueen ut og veldig selvsentrert.

 

Anonymkode: 0040e...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun høres ut som en kjerring. Og veldig barnslig og dramatisk, med tanke på at hun ble så sur fordi dere ble hjemme med sykt barn i bursdagen hennes. Hadde ikke brydd meg om svigers eller hun ble fornærmet, hvis dere heller vil gjøre noe annet den dagen så gjør det. Er svigerforeldrene like dramatiske og furtete som datteren?

Skjønner jo at ikke alle vil ha barn i bryllupet, både vielsen og festen, men da kan man jaggu ikke bli fornærmet om folk ikke kan komme fordi de ikke får skaffet barnevakt for de minste. Håper dere har forklart dette.

Jaja, det må vel komme fra et sted :P

Hvis hun er sånn mot forloveden så varer vel ikke det ekteskapet så veldig lenge uansett. Men så vet jeg ikke noe om dem, bortsett fra at hun høres veldig dramaqueen ut og veldig selvsentrert.

 

Anonymkode: 0040e...502

Hadde i tillegg bedt dem om å slutte å oppdatere barna og heller si selv at de ikke er invitert for å kverke barnas forventninger. Jeg hadde ikke brydd meg om noe jeg ikke er invitert til.

Anonymkode: 0040e...502

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...