Gå til innhold

Tempe-tråden


bondekone

Anbefalte innlegg

Vet at man ikke skal tempe etter man har testet positiv, men jeg har fortsatt og hadde tenkt å tempe et par uker i graviditeten. Jeg har hatt verk i kroppen den siste uka og følt meg syk, så kan hende at den tempen som er en del høyere har vært det om jeg har har vært syk? Jeg kjenner jeg er redd for at jeg kommer til å miste igjen nå... Noen som vet noe om dette?  Jeg målte tempen på nytt i sted og da var den enda litt lavere, 36,77.... Den er fortsatt en god del høyere enn før eggløsning da..

C36EEF2B-B5F4-413E-8ADA-4F3494C15A11.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Katteelskeren

Hei,

Forventet mens skal enten komme i morgen eller på mandag, så neste måned starter jeg skikkelig. Tok likevel tempen i dag og fikk resultatet 36.66. Er dette i følge dere lavt eller høyt når det er 1-2 dager før antatt mensen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Katteelskeren skrev:

Hei,

Forventet mens skal enten komme i morgen eller på mandag, så neste måned starter jeg skikkelig. Tok likevel tempen i dag og fikk resultatet 36.66. Er dette i følge dere lavt eller høyt når det er 1-2 dager før antatt mensen? 

For min del er dette normal temp før mens, men det er ikke særlig poeng å sammenligne enkelttemperaturer mot andre (eller deg selv for den saks skyld). Det er endringene i temperatur som er relevant, ikke den spesifikke verdien. 

 

------------

-Josefine

Anonymkode: 77adb...78e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil være med her! Kanskje noen kan hjelpe meg å tyde denne månedens graf. Har i det siste hatt relativt stabile sykluser på 26-32 dager. Tempet før jeg fikk første barn, men dette er første syklusen jeg temper ordentlig etter jeg fikk tilbake TR etter fødsel. Trodde jeg hadde EL på dag 15 med EL-smerter, riktig type utflod og ømme bryst i tiden etter. Men tempen viser det ikke. Venter TR fra torsdag og framover, alt ettersom. Har en på 20 mnd, så tempen har ikke alltid vært tatt til samme tid, men vært innenfor en-to timer. 

7BC077D4-B682-4FFF-9536-3471E2C37989.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ligget på ca 36,20 fra jeg begynte å tempe og helt frem til dag 26. De to målingene som er veldig forhøyet er pga av hva jeg gjorde (på toalettet en time før måling og glemte å tempe den andre dagen). Så ble det tre dager uten målinger siden jeg var bortreist. I går og i dag har den vært på rett over 36,50. Er det det som er vanlig, at tempen er forhøyet dagene før mensen (venter egentlig mensen i dag, syklusdag 31?)

28AB0E9E-0C8A-4580-85DE-C654CBC3EC00.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Atziri skrev:

Vil være med her! Kanskje noen kan hjelpe meg å tyde denne månedens graf. Har i det siste hatt relativt stabile sykluser på 26-32 dager. Tempet før jeg fikk første barn, men dette er første syklusen jeg temper ordentlig etter jeg fikk tilbake TR etter fødsel. Trodde jeg hadde EL på dag 15 med EL-smerter, riktig type utflod og ømme bryst i tiden etter. Men tempen viser det ikke. Venter TR fra torsdag og framover, alt ettersom. Har en på 20 mnd, så tempen har ikke alltid vært tatt til samme tid, men vært innenfor en-to timer. 

7BC077D4-B682-4FFF-9536-3471E2C37989.png

Syns den kurven din er litt vanskelig. Du har jo sånn sett forhøyet temp dag 16,17 og 18, (=el) og ser man bort fra de fallene du har, er det jo en kurve, frem til dag 22...

16 minutter siden, Patriotpaula skrev:

Jeg har ligget på ca 36,20 fra jeg begynte å tempe og helt frem til dag 26. De to målingene som er veldig forhøyet er pga av hva jeg gjorde (på toalettet en time før måling og glemte å tempe den andre dagen). Så ble det tre dager uten målinger siden jeg var bortreist. I går og i dag har den vært på rett over 36,50. Er det det som er vanlig, at tempen er forhøyet dagene før mensen (venter egentlig mensen i dag, syklusdag 31?)

28AB0E9E-0C8A-4580-85DE-C654CBC3EC00.png

Nei, tempen blir ikke forhøyet før mens, men rett etter EL. På meg synker tempen gradvis frem til mens kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Atziri skrev:

Vil være med her! Kanskje noen kan hjelpe meg å tyde denne månedens graf. Har i det siste hatt relativt stabile sykluser på 26-32 dager. Tempet før jeg fikk første barn, men dette er første syklusen jeg temper ordentlig etter jeg fikk tilbake TR etter fødsel. Trodde jeg hadde EL på dag 15 med EL-smerter, riktig type utflod og ømme bryst i tiden etter. Men tempen viser det ikke. Venter TR fra torsdag og framover, alt ettersom. Har en på 20 mnd, så tempen har ikke alltid vært tatt til samme tid, men vært innenfor en-to timer. 

7BC077D4-B682-4FFF-9536-3471E2C37989.png

Jeg klarer ikke å se tydelige tegn på eggløsning på denne grafen. Dersom du akkurat har fått tilbake mens etter fødsel, er det ikke sikkert du er helt i normal syklus enda. Jeg ville fortsatt å tempe så godt som mulig, men hvis du har mye nattevåk med den på 20mnd kan det jo blir litt ustabile målinger.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Patriotpaula skrev:

Jeg har ligget på ca 36,20 fra jeg begynte å tempe og helt frem til dag 26. De to målingene som er veldig forhøyet er pga av hva jeg gjorde (på toalettet en time før måling og glemte å tempe den andre dagen). Så ble det tre dager uten målinger siden jeg var bortreist. I går og i dag har den vært på rett over 36,50. Er det det som er vanlig, at tempen er forhøyet dagene før mensen (venter egentlig mensen i dag, syklusdag 31?)

28AB0E9E-0C8A-4580-85DE-C654CBC3EC00.png

Om temperaturen fortsetter å holde seg høy ville jeg tenkte at eggløsning har vært  en eller annen gang etter dag 24, men vanskelig å si nøyaktig når det mangler så flere målinger og en del av de som er er tatt utenfor vanlig tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, bondekone skrev:

Nei, tempen blir ikke forhøyet før mens, men rett etter EL. På meg synker tempen gradvis frem til mens kommer.

Men jeg har ikke EL, så mulig kroppen er litt forvirret? 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, prøverpåny skrev:

Om temperaturen fortsetter å holde seg høy ville jeg tenkte at eggløsning har vært  en eller annen gang etter dag 24, men vanskelig å si nøyaktig når det mangler så flere målinger og en del av de som er er tatt utenfor vanlig tidsrom.

Men jeg har ikke EL, så kanskje kroppen er litt forvirret? Reagerer på at tempen er såpass høy sammenlignet med tidligere målinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, prøverpåny skrev:

Hvis du ikke har EL, vil det jo heller ikke vises i chart..? Kan jeg spørre hvorfor du temper da? 😊

Jeg skal begynne på letrozol når jeg får TR, med mål om å få EL. To sykluser tidligere fikk jeg aldri positiv ELtest og denne syklusen fikk jeg også bare negative tester, samt ingen utslag på charten. Men nå skal jeg altså begynne med letrozol 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan jo være du får EL nå, er jo det som ofte er når ting er litt ustabilt, en runde får du EL, mens neste gjør du ikke. Godt mulig du altså fikk EL nå. Hadde du noem andre tegn på EL? Utflod osv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, bondekone skrev:

Men det kan jo være du får EL nå, er jo det som ofte er når ting er litt ustabilt, en runde får du EL, mens neste gjør du ikke. Godt mulig du altså fikk EL nå. Hadde du noem andre tegn på EL? Utflod osv?

Umulig å si. Utfloden varierer sånn gjennom syklusen, ikke noe system i det. Murring har jeg av og på gjennom hele syklusen, så det er heller ikke til å stole på 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Patriotpaula skrev:

Umulig å si. Utfloden varierer sånn gjennom syklusen, ikke noe system i det. Murring har jeg av og på gjennom hele syklusen, så det er heller ikke til å stole på 🤷‍♀️

Om tempen fortsatt holder seg høy, ville jeg iallefall tenkt at EL har vært 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, bondekone skrev:

Om tempen fortsatt holder seg høy, ville jeg iallefall tenkt at EL har vært 😊

Det ville jo vært naturlig å tenke 😊 men synes det er rart at kroppen skal få EL etter over tre uker uti syklusen, når tidligere sykluser har ligget på 28-28-31-31 dager 🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Patriotpaula skrev:

Jeg har ligget på ca 36,20 fra jeg begynte å tempe og helt frem til dag 26. De to målingene som er veldig forhøyet er pga av hva jeg gjorde (på toalettet en time før måling og glemte å tempe den andre dagen). Så ble det tre dager uten målinger siden jeg var bortreist. I går og i dag har den vært på rett over 36,50. Er det det som er vanlig, at tempen er forhøyet dagene før mensen (venter egentlig mensen i dag, syklusdag 31?)

28AB0E9E-0C8A-4580-85DE-C654CBC3EC00.png

Ser du har fått mange svar allerede, men ville bare skyte inn med at det vil være enklere å lese grafen når du temper til samme tidspunkt. Jeg tempet jo før jeg ble gravid med vår første, og da merket jeg store forskjeller hvis det var bare 1-2 timer i forskjell. Hos meg var tempen høy helt fram til dagen før eller samme dag som jeg fikk TR. Måneden jeg ble gravid fortsatte tempen å stige.

Endret av Atziri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Atziri skrev:

Ser du har fått mange svar allerede, men ville bare skyte inn med at det vil være enklere å lese grafen når du temper til samme tidspunkt. Jeg tempet jo før jeg ble gravid med vår første, og da merket jeg store forskjeller hvis det var bare 1-2 timer i forskjell. Hos meg var tempen høy helt fram til dagen før eller samme dag som jeg fikk TR. Måneden jeg ble gravid fortsatte tempen å stige.

Takk for tips. Har stort sett tempet mellom 04 og 06. Når jeg skal på jobb står jeg opp i femtiden, så da får jeg sette alarmen på da hver dag i neste syklus for å få det mest mulig nøyaktig 👌🏼 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, bondekone skrev:

Syns den kurven din er litt vanskelig. Du har jo sånn sett forhøyet temp dag 16,17 og 18, (=el) og ser man bort fra de fallene du har, er det jo en kurve, frem til dag 22...

Ja, og etter der går det jo bare helt i surr...

52 minutter siden, prøverpåny skrev:

Jeg klarer ikke å se tydelige tegn på eggløsning på denne grafen. Dersom du akkurat har fått tilbake mens etter fødsel, er det ikke sikkert du er helt i normal syklus enda. Jeg ville fortsatt å tempe så godt som mulig, men hvis du har mye nattevåk med den på 20mnd kan det jo blir litt ustabile målinger.. 

Fikk første mens etter fødsel i desember 2017. Så har snart hatt mens i ett år, så den skulle være "normal" i den grad mine sykluser er normale. Har i utgangspunktet lite nattevåk, men var en periode i begynnelsen av denne syklusen at S var litt syk og da var jeg mer våken. Vanligvis våkner jeg litt klokken 05.00-05.30 også sovner jeg og tar tempen når jeg våkner 06.15-06.30. Vet at det ikke er ideelt heller, men virket bedre å tempe til nøyaktig samme tidspunkt (6.15) hver dag i stedet for 5.00 en dag, 5.30 neste, 5.45 osv. For det varierer når lille S og mannen min står opp. 

 

I dag hadde jeg forhøyet temperatur. Kan tyde på at EL var i går (dag 27). Blir i så fall den lengste syklusen jeg har hatt siden jeg fikk mensen tilbake etter fødsel. Fortvilende! 

Endret av Atziri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Atziri skrev:

Ja, og etter der går det jo bare helt i surr...

Fikk første mens etter fødsel i desember 2017. Så har snart hatt mens i ett år, så den skulle være "normal" i den grad mine sykluser er normale. Har i utgangspunktet lite nattevåk, men var en periode i begynnelsen av denne syklusen at S var litt syk og da var jeg mer våken. Vanligvis våkner jeg litt klokken 05.00-05.30 også sovner jeg og tar tempen når jeg våkner 06.15-06.30. Vet at det ikke er ideelt heller, men virket bedre å tempe til nøyaktig samme tidspunkt (6.15) hver dag i stedet for 5.00 en dag, 5.30 neste, 5.45 osv. For det varierer når lille S og mannen min står opp. 

 

I dag hadde jeg forhøyet temperatur. Kan tyde på at EL var i går (dag 27). Blir i så fall den lengste syklusen jeg har hatt siden jeg fikk mensen tilbake etter fødsel. Fortvilende! 

Sånn og forstå, tror øynene mine slo sammen første syklus med temping og mens etter fødsel 😉 Det hender jo innimellom at EL uteblir; når jeg har sånne sykluser er temperaturen som en jojo og syklusen blir ekstra lang.. Regner med at du temper fordi dere prøver igjen, da er det enda kjedeligere når kroppen ikke følger med. Jeg har merket med min temping ar det er bedre om jeg temper første gang jeg våkner og så legger jeg heller til noen desimaler om det er veldig tidlig. Mitt termometer tar vare på siste måling, så er jo mulig å prøve å måle med en gang du våkner og så sove videre, sjekke målingen når du våkner og kontrollmåle på ny for å se om forskjellen er veldig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...