Gå til innhold

Januar-Februar 2019


Puffin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er nå 14+3.. Kjenner jeg blir så redd nå når de fleste symptomer har gitt seg, det er noen uker siden jeg var til jordmor og 2 uker til neste gang. Blir liksom så redd det ikke er noe liv😳 Har hørt av flere at det er veldig vanlig i denne perioden mellom de verste symptomene og man kjenner liv, men er det flere som føler det slik??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Monta skrev:

Jeg er nå 14+3.. Kjenner jeg blir så redd nå når de fleste symptomer har gitt seg, det er noen uker siden jeg var til jordmor og 2 uker til neste gang. Blir liksom så redd det ikke er noe liv😳 Har hørt av flere at det er veldig vanlig i denne perioden mellom de verste symptomene og man kjenner liv, men er det flere som føler det slik??

Jeg føler meg veldig normal, 15+0 i dag. Eneste symptomet er at det går tregere i tarmen. Har til og med masse energi. Prøver bare å nyte det, selv om det innimellom skremmer meg litt. Dette skal gå bra😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15+1 idag. Og vet ikke om jeg skal tørre å skrive det,men føler meg underlig normal 😁 eneste redselen jeg får av det er at det ikke skal vare og kvalmen kommer tilbake😱 fremdeles rundt en mnd igjen til OUL så må bare håpe og tro alt er bra med mini i magen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i fantastisk fin form, 13+1. Det kjennes så deilig ut. Har flere ganger tenkt det samme som dere, blitt litt engstelig. Men kjenner allikevel at kroppen forandrer seg en del, selv om det ikke er vondt noe sted. 

Endret av Juni15
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige dere er! Håper jeg kommer dit snart jeg også. Her er jeg straks 9 uker, knasker kvalmestillende og er generelt rimelig grønn i ansiktet hele tiden :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sånn bobb bobb haha. Mindre kvalm da! Men kjenner at energien ikke er der den har pleid å være😅på en måte føler jeg meg lettere til sins, at ting føler litt lettere nå! (Men Gud forby om jeg skal finne på å nyse når jeg ligger på sofaen for da føles det ut som om jeg blir knivstikki 😂)

Uke 14+3 nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting om foreldrepenger , om jeg har regnet riktig, hvis man velger 80% utbetalt, så blir man jo trekt 20% av inntekten. Men det er etter skatt da? 

Feks 24000 før skatt. Skatter 27%, som tilsier 17520. Så er det 20% av disse man mister igjen da? Så da at man havner på 14061 kr utbetalt? Har veldig lyst til 80% men bah tviler det går 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2018 den 18.58, LineG skrev:

Jeg lurer på en ting om foreldrepenger , om jeg har regnet riktig, hvis man velger 80% utbetalt, så blir man jo trekt 20% av inntekten. Men det er etter skatt da? 

Feks 24000 før skatt. Skatter 27%, som tilsier 17520. Så er det 20% av disse man mister igjen da? Så da at man havner på 14061 kr utbetalt? Har veldig lyst til 80% men bah tviler det går 

Ganske sikker på at du får 80% av lønnen før skatt. 

På denne linken kan du regne ut differansen: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1679-foreldrepengerkalkulator

Stort sett lønner det seg heller å ta 100% og ta ut 10uker ulønnet permisjon :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Juni15 skrev:

Ganske sikker på at du får 80% av lønnen før skatt. 

På denne linken kan du regne ut differansen: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1679-foreldrepengerkalkulator

Stort sett lønner det seg heller å ta 100% og ta ut 10uker ulønnet permisjon :) 

Det fikk jeg anbefalt av ei venninne også, men jeg leste noe om at hvis du gjorde det sånn så kan man miste no rett til sykepenger i ettertid eller noe? Flere som har lest det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har fått vite kjønnet enda? I hvilken uke fikk dere vite?:) har ikke ultralyd før helt i slutten av august, og tiden går saaakte.. 

hva har dere kjøpt inn av utstyr? Vi kikker stadig men har enda ikke kjøpt noe. Er i uke 14, gravid med første :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Monta skrev:

Det fikk jeg anbefalt av ei venninne også, men jeg leste noe om at hvis du gjorde det sånn så kan man miste no rett til sykepenger i ettertid eller noe? Flere som har lest det?

Ja, det stemmer delvis. Når man har hatt ulønnet permisjon, må man jobbe 4 uker for å opparbeide retten til egenmelding/sykt barn fri. I disse ukene er man nødt til å ha sykemelding fra lege for å få sykepenger. Mange løser dette ved å først ta ulønnet permisjon og deretter 4 uker ferie (hvis man uansett skal forlenge permisjonen med ferie). Da har man rett til sykepengene med en gang man går ut i jobb etter ferie :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Anonym922 skrev:

Er det noen som har fått vite kjønnet enda? I hvilken uke fikk dere vite?:) har ikke ultralyd før helt i slutten av august, og tiden går saaakte.. 

hva har dere kjøpt inn av utstyr? Vi kikker stadig men har enda ikke kjøpt noe. Er i uke 14, gravid med første :)

Har ikke fått vite kjønn enda, tror vi venter på OUL i slutten av august 😊 er også i uke 14.

Har tittet en del på utstyr på nett, og er veldig nær ved å kjøpe bedside crib, må bare finne ut om den er høy nok for senga vår. Skal hjem til foreldrene mine denne uken for å se om det er noe som vi kan arve. I neste uke kommer svigers med en babykurv (fra nyfødt til ca 2 måneder) som alle barn i familien til samboer har brukt de siste 80 årene 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym922 skrev:

Er det noen som har fått vite kjønnet enda? I hvilken uke fikk dere vite?:) har ikke ultralyd før helt i slutten av august, og tiden går saaakte.. 

hva har dere kjøpt inn av utstyr? Vi kikker stadig men har enda ikke kjøpt noe. Er i uke 14, gravid med første :)

Enig at tiden går sakte! 

Eneste vi har kjøpt så langt er en kommode 😅 som vi uansett trenger 😂 ellers har jeg tatt to babypakker, en fra nameit og en fra skoringen. Så har sånn sett ikke kjøpt noe spesifikt til bolla enda. Er akuratt kommer til uke 15 :) skal på UL i morgen da, og har et håp å få vite kjønn da (så lenge samboer kan være med) hvis ikke blir det ikke å vite før 16 August! Har på nedtelling på mobilen for å si det sånn😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Juni15 skrev:

Har ikke fått vite kjønn enda, tror vi venter på OUL i slutten av august 😊 er også i uke 14.

Har tittet en del på utstyr på nett, og er veldig nær ved å kjøpe bedside crib, må bare finne ut om den er høy nok for senga vår. Skal hjem til foreldrene mine denne uken for å se om det er noe som vi kan arve. I neste uke kommer svigers med en babykurv (fra nyfødt til ca 2 måneder) som alle barn i familien til samboer har brukt de siste 80 årene 😍

Å det er så koselig med gammelt utstyr med masse historie i😍 Vi var innom svigerfar i går og hentet en spisestol som mannen brukte for 40 år siden. Etter da har den gått på rundgang i slekta og den er i utrolig god stand fortsatt, men vi lakker den nok på nytt så den blir litt mer moderne😉 kan vippes ned og da er ratt på ene siden og en slags pult på andre siden. Ellers skal vi pusse opp mors gamle seng, nyfødt - 6 mnd ca. Så har vi en kurv jeg lå i de første månedene, som farmor lagde. Også har arvet et praktisk stellebord😉  Shoppinglysten er sterk om dagen må jeg si, men får vente til etter OUL 14.08.

@LineG lykke til på UL i morgen, spennende😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Juni15 skrev:

Ja, det stemmer delvis. Når man har hatt ulønnet permisjon, må man jobbe 4 uker for å opparbeide retten til egenmelding/sykt barn fri. I disse ukene er man nødt til å ha sykemelding fra lege for å få sykepenger. Mange løser dette ved å først ta ulønnet permisjon og deretter 4 uker ferie (hvis man uansett skal forlenge permisjonen med ferie). Da har man rett til sykepengene med en gang man går ut i jobb etter ferie :) 

Du får heller ikke sykemelding/sykepenger de første 4 ukene. Jeg har nettopp vært gjennom det med permisjon pga studier. Pluss at jeg må vente 8 uker på å bruke egenmelding. Tror man får tilbake retten til egenmelding etter 4 uker når det er permisjon pga fødsel. Men med studier var det hvertfall 8 uker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tuppelene Ja, det er superkos med gamle ting 😍 men lurer veldig i forhold til den gamle babykurven og madrass. Det anbefales jo å alltid bytte madrass for hvert barn, men er usikker på om jeg får tak i en madrass i samme størrelse. Har du tenkt på dette?

2 timer siden, Pupsilure skrev:

Du får heller ikke sykemelding/sykepenger de første 4 ukene. Jeg har nettopp vært gjennom det med permisjon pga studier. Pluss at jeg må vente 8 uker på å bruke egenmelding. Tror man får tilbake retten til egenmelding etter 4 uker når det er permisjon pga fødsel. Men med studier var det hvertfall 8 uker. :)

Takk for oppklaring, da hadde jeg misforstått litt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Juni15 skrev:

@tuppelene Ja, det er superkos med gamle ting 😍 men lurer veldig i forhold til den gamle babykurven og madrass. Det anbefales jo å alltid bytte madrass for hvert barn, men er usikker på om jeg får tak i en madrass i samme størrelse. Har du tenkt på dette?

Nei, så langt har jeg ikke tenkt enda.. må nok Google litt ang madrasser. Er nok ikke noe standard mål på denne eller din kurv tenker jeg.... men mye kan jo fikses så det passer🤞🏻 Håper jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tuppelene skrev:

 

@LineG lykke til på UL i morgen, spennende😊

Takk for det! Like nervepinende hver gang før man skal på det si😅 lov å håpe at man kan se kjønnet i morgen ? 🙈🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...