Gå til innhold

Januar-Februar 2019


Puffin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Målte nakkefold osv da jeg hadde privat UL i uke 13 med sønnen min. Uten at jeg ba spesifikt om det. Tror de fleste er ganske liberale på det, slik Azumarill skriver over her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Azumarill skrev:

Det varierer litt hva de måler, men tror egentlig de er ganske liberale. Forrige gang jeg var gravid var jeg på ultralyd hos en privat klinikk i uke 12 og der målte de på eget initiativ. Denne gangen fikk jeg DUO-test på Rikshospitalet og var hos fostermedisiner, der kombinerte de blodprøver med ultralyd for å beregne sannsynlighet for avvik.  Som før øvrig viste justert risiko for kromosomavvik som hos en 15 åring :) 

Hmm, kan det være aldersbetinget? Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men gynekologen sa til meg at jeg var så ung så der var ingen grunn til å tro at fosteret ville ha avvik... 😮 

 

32 minutter siden, kaffemor skrev:

Målte nakkefold osv da jeg hadde privat UL i uke 13 med sønnen min. Uten at jeg ba spesifikt om det. Tror de fleste er ganske liberale på det, slik Azumarill skriver over her :) 

Skjønner :) Så merkelig at gynekologen var så bastant... kanskje det bare er området jeg bor i, jeg vet ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Azumarill skrev:

Risiko for kromosomavvik øker med mors alder, ganske brått etter midten av 30-åra. Paradoksalt nok fødes det flest barn med kromosomavvik av yngre mødre, da disse ikke får tilbud om offentlig fosterdiagnostikk.

Synes det er veldig rart at de yngre ikke får tilbudet 😣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Kaiaermeg skrev:

Hmm, kan det være aldersbetinget? Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men gynekologen sa til meg at jeg var så ung så der var ingen grunn til å tro at fosteret ville ha avvik... 😮 

 

Skjønner :) Så merkelig at gynekologen var så bastant... kanskje det bare er området jeg bor i, jeg vet ikke...

Det er vel egentlig ikke lov å ha tidlig UL for å se etter avvik. Er nok derfor hun var så bastant. Men de fleste sjekker det allikavel og er pliktig å viderehenvise dersom de oppdager noe. Tror ikke det har noe med alder å gjøre, jeg var under 30 da jeg fikk førstemann og hun sjekket det allikavel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, kaffemor skrev:

Det er vel egentlig ikke lov å ha tidlig UL for å se etter avvik. Er nok derfor hun var så bastant. Men de fleste sjekker det allikavel og er pliktig å viderehenvise dersom de oppdager noe. Tror ikke det har noe med alder å gjøre, jeg var under 30 da jeg fikk førstemann og hun sjekket det allikavel :) 

Ja, jeg har forstått det som at man må henvise videre dersom man ser noe, men at det ikke er lov å "lete" etter avvik. Hmm. Føler ikke at det har noe med downs syndrom å gjøre, men mer at vi ønsker et friskt barn - som alle andre. Litt ubehagelig å tenke på at vi kanskje ikke får vite det før fødsel, men det er vell kanskje normalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var på tidlig UL med førstemann kikket hun på nakken osv og bare sa at "her ser alt normalt ut". Tenkte ikke noe mer over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Puffin skrev:

Da vi var på tidlig UL med førstemann kikket hun på nakken osv og bare sa at "her ser alt normalt ut". Tenkte ikke noe mer over det.

Hmm, da håper jeg gynekologen min kan gjøre det samme! Vil jo bare vite om det er normal utvikling, og om det er friskt og har det bra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Kaiaermeg skrev:

Skjønner! Tror jeg skal gjøre det samme :) greit å få en bekreftelse på at lille knøttet har klart seg over sommerferien 💕

Ser for meg å ha en UL rundt uke 10-12, og så kanskje en til før ordinær UL, muligens uke 14-15... Er så redd for at det plutselig ikke skal være noe lenger... 

Ja, jeg og synst det. Vertfall med tanke på hva vi har gått igjennom. ❤️

Tenker noe i den duren jeg også. Får høre med gyn tror jeg🤔 Super grei og flink gyn, så jeg bare bestiller direkte der. 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Lene25 skrev:

Ja, jeg og synst det. Vertfall med tanke på hva vi har gått igjennom. ❤️

Tenker noe i den duren jeg også. Får høre med gyn tror jeg🤔 Super grei og flink gyn, så jeg bare bestiller direkte der. 👍🏻

Høres bra ut :)  Jeg bestilte UL hos gyn i uke 10 nå, og så 1. svangerskapskontroll i uke 12. Så får jeg tatt alle blodprøver osv i samme slengen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kaiaermeg skrev:

Høres bra ut :)  Jeg bestilte UL hos gyn i uke 10 nå, og så 1. svangerskapskontroll i uke 12. Så får jeg tatt alle blodprøver osv i samme slengen :)

Lurt! Godt med alt som er gjort 🙏🏻☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.7.2018 den 17.18, Kaiaermeg skrev:

Hvor tenker dere å ha deres første svangerskapskontroll? Har lest litt av hvert, noen har den første hos jordmor, andre hos fastlege... vet ikke helt hva som er best? :)

Jeg har første svangerskapskontroll hos lege i morgen, da er jeg 11+0 😊 så har jeg første time hos jordmor 16+2. Tror jeg vil gå til jordmor hver gang etter det, men må se han lege og jordmor først. Aldri vært hos denne fastlegen enda.

Og ser du spør videre hvordan du kommer i kontakt med jordmor. Bare ring til helsestasjon i kommunen du bor i 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Juni15 skrev:

Jeg har første svangerskapskontroll hos lege i morgen, da er jeg 11+0 😊 så har jeg første time hos jordmor 16+2. Tror jeg vil gå til jordmor hver gang etter det, men må se han lege og jordmor først. Aldri vært hos denne fastlegen enda.

Og ser du spør videre hvordan du kommer i kontakt med jordmor. Bare ring til helsestasjon i kommunen du bor i 😊

Hm, ja tror jeg må vurdere etter jeg har vært hos legen min i uke 12. Greit å prøve begge deler :) ei på jobben var veldig fornøyd med jordmoren sin, så er mulig jeg er like heldig :)

Så bra, takk! Da skal jeg gjøre det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er andregangs, har dere fått noe mage enda? Jeg har litt flesk utenpå men sverger at den bittelille livmoren dytter det ut. Ser ut som jeg har lagt på meg 10kg 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Puffin skrev:

Dere som er andregangs, har dere fått noe mage enda? Jeg har litt flesk utenpå men sverger at den bittelille livmoren dytter det ut. Ser ut som jeg har lagt på meg 10kg 😅

Ja... "alle" stirrer på magen min når de går forbi nå😂ser mer 6 mnd på vei ut enn 3 nå pga all lufta og styret i magen! Rart å tenke på at minien ikke er større enn en mandarin med denne magan😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget nettopp dette forumet😬 Jeg har termin 29 januar, men blir mest sannsynlig satt i gang før pga diabetes t1. Går til kontroller hver uke på sykehuset. Skal gå til jordmor, fastlege og gynekolog utenom. Har hatt en ultralyd i uke 9+2. Skal ha neste i uke 19, som føles som evigheter til🙈 Foreløpig føles det litt uvirkelig, men går vell opp for oss når jeg begynner å få mage☺️ Blir spennende å følge med dere videre her inne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Puffin skrev:

Dere som er andregangs, har dere fått noe mage enda? Jeg har litt flesk utenpå men sverger at den bittelille livmoren dytter det ut. Ser ut som jeg har lagt på meg 10kg 😅

Jepp :hoho: Sånn er det om jeg strammer den store sekken av en kjole jeg bruker i dag for å skjule den: 

 

342607E8-7FD6-4C9B-A615-7CD735B86475.jpeg

Ikke spesielt plaget med luft heller og den er stor om morgningen før frokost også, når den ellers pleier å være flat. Fått mage flaut tidlig denne gangen, er bare 7+ 0 i dag :hoho: 

D546CC48-6E8B-46DC-A83C-ADCA6EAA011A.jpeg

Endret av kaffemor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...