Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 timer siden, The Kitten skrev:

Mulig det har blitt nevnt før, men er det noen som vet om en ekspert på anoreksi kalles inn som vitne?

Hørte også at lene fossen skulle vitne ( fra forsvaret). Skulle ikke forundre meg om Linnea Myhre også blir innkalt. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hørte også at lene fossen skulle vitne ( fra forsvaret). Skulle ikke forundre meg om Linnea Myhre også blir innkalt. 

Herregud. Kanskje en ide å innkalle folk som er eksperter noe noe annet enn seg selv. 

Anonymkode: af65c...d63

• Liker 29
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finn Skårderud er innkalt som ekspertvitne.

Anonymkode: 2f04d...a73

Så bra!

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Kanskje en ide å innkalle folk som er eksperter noe noe annet enn seg selv. 

Det sier noe om at forsvaret ikke har noen god sak. 

Påtålemyndighetene har vel også innkalt eksperter som går i moren disfavør. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, SoftKitty skrev:

Må si jeg ble litt oppgitt over hvor dårlig en del av vitnene husket, er det så vanlig å ikke tenke ekstra godt over en slik situasjon etter den skjer, spesielt om man vet det blir straffesak? Kan man glemme ting man har fortalt i politiavhør liksom? Mulig bare rart for meg da jeg har ok hukommelse men ja. Bra de har politiavhørene.

Les litt om vitnepsykologi. Dette er helt normalt, og den menneskelige hukommelse er egentlig ganske ubrukelige greier, strafferettslig sett. I denne saken ser vi at de to som husker best, så lenge etterpå, er de som tidlig var bevisst at de hadde vært på et åsted, og tatt notater i henhold til dette. Disse to, som kan fortelle fritt basert på egne ntoater fremstår også som bedre vitner enn de som bare bekrefter avhøret. Og derfor er det kjempeviktig at saken får gå nå, synd den ble utsatt i fjor. 

Artikkelen handler om falske minner, og eksperimentet i siste del sier en del om dette med vitner.

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/den-forraederske-hukommelsen-1.13512390

Anonymkode: 73f0b...a9c

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
På 4.3.2018 den 16.04, Carol80 skrev:

Jeg har fortalt folk jeg kjenner om ting som har kommet frem rundt denne saken, særlig ift mor. De fleste er oppsatt på å skylde på barnevernet, skolen som ikke tok tak i mobbing og en deadbeat dad. Jeg tenker at bevisene og vitneutsagn vil tale for seg selv. Det er en grunn for tiltale og en grunn til at den kom såpass raskt etter A sin død.

Men når man ser hvor lett det er å gå under radaren, hvor alt og alle svikter, så hjelper det nada at du 'får rett'! En slik omsorgssvikt vil kunne skje igjen! Hvor sitter neste 'Angelica'? 

Anonymkode: 9fa89...852

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les litt om vitnepsykologi. Dette er helt normalt, og den menneskelige hukommelse er egentlig ganske ubrukelige greier, strafferettslig sett. I denne saken ser vi at de to som husker best, så lenge etterpå, er de som tidlig var bevisst at de hadde vært på et åsted, og tatt notater i henhold til dette. Disse to, som kan fortelle fritt basert på egne ntoater fremstår også som bedre vitner enn de som bare bekrefter avhøret. Og derfor er det kjempeviktig at saken får gå nå, synd den ble utsatt i fjor. 

Artikkelen handler om falske minner, og eksperimentet i siste del sier en del om dette med vitner.

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/den-forraederske-hukommelsen-1.13512390

Anonymkode: 73f0b...a9c

Jeg har forståelse for at for eksempel ambulansepersonell, som ser ulike medisinske problemstillinger hver dag, ikke nødvendigvis husker alle detaljer (så lenge etterpå). Selv om dette trolig var en graverende situasjon også for ambulansepersonell så er jo dette en yrkesgruppe som ser mye kaotisk og krevende i sin normale arbeidsdag. 
Det er jo bedre å si at man ikke husker enn at man sier noe man ikke er sikker på. 

At helsesøster husker mye (i tillegg til at hun skrev det ned) er kanskje at hun ellers ikke ser slike settinger. Det er kanskje også derfor mer naturlig at hun skriver det ned, i og med at hun trolig opplever det som en helt enestående situasjon. 

Det jeg mener å si er at det for noen gjerne er lettere å huske ting som er helt utenfor normalen. 

Anonymkode: 4319d...7a6

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Pipaluk skrev:

Det sier noe om at forsvaret ikke har noen god sak. 

Påtålemyndighetene har vel også innkalt eksperter som går i moren disfavør. 

Det har du nok rett i. Høres like desp ut som de som ble innkalt som karaktervitner i Øygard-saken for å fortelle hvilken kjernekar han var. Det hjalp ikke nevneverdig. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kunne far etterlate Angelica i mors varetekt. Jeg skjønner ikke. Han stolte jo ikke på mor. Han et den ene tilregnelige personen her. Eller antagelig ikke. 

Ønsker ikke å spekulere i fars motiver og gjøren og laden, men jeg skjønner det bare ikke. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Himmel og hav da, jeg forstår da til fulle hvor grusom denne saken er. Er det slik at når man forsøker å peke på at vi kanskje bør holde oss til fakta så er vi på morens side? Det kan jeg garantere deg at jeg ikke er! 

Vi vet faktisk ikke om moren med vilje lot datteren fryse. Vi vet at hun lot datteren sulte seg til døde! Det var moren og kun moren som kunne sørget for at datteren fikk hjelp og det gjorde hun ikke! 

Anonymkode: 35098...0c5

Nei, vi vet ikke om hun lot datteren fryse med vilje, men vi vet at hun lot datteren fryse. Hvorfor er det mindre ille, enn om hun har gjort det med vilje? Det er like grusomt uansett hvorfor. Vi vet hun lot datteren bli nedkjølt, så mye at hun fikk skader av det. Punktum. 

Anonymkode: c66e7...29e

• Liker 18
Gjest Margo
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske mediene var litt flinkere til å gjøre tematiske oversikter over ting i saken.  Når jeg ikke finner det så kan man jo lage det selv. Derav flere av mine lister fra i dag og i går. 

Siden vi ikke får bildene som blir vist i retten kunne de blitt beskrevet litt bedre slik at det blir enklere å gjøre seg opp et bilde.  

Her kommer altså ulike beskrivelser av hytta - først og fremst basert på Budstikkas liverapporter fra fredag og i dag.

Ambulansesjåføren 19:43 Ambulanse ankommer Beitostølen. Avdøde ligger med dyne og teppe rundt seg. Ble løftet ned på gulvet.  Fant en lap med matoppskrift og en mobiltelefon i senga.  Beskrev et lite kjøkken, en liten stue. To rom, det ene fylt av ting, det andre et soverom.  Så juletre med mange gaver under og to bager ved spisebordet.

Ambulansearbeideren sier det ikke var så varmt (politiavhør)

Brannmann: Sier det var normal temperatur. Husker ikke bager

Luftambulanselegen: 20:20 Luftambulanse lander Beitostølen Sier det er rotete, lå gaver under juletre. 

Kvinnelig fastlege: Ser kroppen under teppe på stuegulvet. Mor sitter i sofa. Syntes det var kaldt, rotete og uorden. Så julegaver, juletre, noen kakebokser og plastposer med kakesmuler, sto musefeller på gulvet. Julegavene hadde merkelapper. Ferdigpakkede bager som sto under/ved et bord. Det manglet puter i sofaen. Sofaputene var bundet sammen med tau i en stol. Så en telefon. Fastlegen kom 21.30. Ville ikke stile spørsmål pga det fikk mor til å gråte. Etter spørsmål – ingen formening om hvor mor sov.

Helsesøster: Kom 2130. Det lå en dundyne uten sengetøy utenfor hytta. Kaldt inne. Rim på alle vinduene. Stusselig inne i hytta med klær, papir og poser med knuste julekaker overalt.

Politbetjent Tina Thorsrud fra Innlandet politidistrikt: Får telefon 20:53. Ankommer ca 21.38. (ankom etter kriseteam og brannmann)  Hytta bar preg av rot og generell uorden. Kommenterte at det ikke hadde vært lek ute i snøen. Det var lys og varmt i annekset og en opptråkket sti ned til annekset.  Sa at bagene inneholdt klær, medisinsk utstyr, og en innpakket pakke.  

Bilder som vises frem i retten:
Køyeseng. Avdøde brukt den underste, den andre var fylt med rot. Det andre soverommet viste to puter som var bundet sammen og plassert på en stol.  Dyne som lå utenfor hytta.  

Totalt 14 stk hadde vært innom hytta da den ble avsperret. 1. januar briefingmøte på Fagernes med Kripos.

Kripos Audun Kolstad, Geir Hansen og krimtekniker Dag Einar Aas.

Om hytta:Kommenterer matrester av det som er antatt er pinnekjøtt i en kasserolle på kjøkkenet. Inne i stekeovnen er det en stekeplate med to fat, kledd i aluminium. Under folien ligger det rester etter stekte rotgrønnsaker. Disse bærer preg av å ha stått der en relativt god stund, da de er innskrumpet og tørket. I stuen er det to puter som mangler fra sofaen. Det ligger eplebiter på bordet i stua.  Det ligger håndskrevne notater på bordet i stua. Beskrivelse av puter festet til stol som han antok var for å bruke med vaskefat som står ved siden av. Sier det er svært rotete.
Om det som skulle vært avdødes soverom: På kommoden står det en flaske Farris, en flaske rødbrus eller saft, en halv sitron som det er skvist ut saft fra og en digitalvekt som skal ha vært defekt. På gulvet ble det funnet to varmeflasker. Det ble funnet ytterligere en varmeflaske i senga til avdøde:
Delvis nedsødd dyne foran utgangsdøren. Når den brettes ut er det inntørkede klumper med avføring.  Mener bare EN seng i hytta som var i bruk.  Kripos-teknikeren viste også til at termostaten på varmeovnene på hytta var stilt inn på 23 grader, men at temperaturmålerne på hytta viste cirka 7 grader første nyttårsdag. Da hadde hytta vært ubebodd siden kvelden dagen før. Kripos’ egne målinger viste at det var 8,5 grader inne på soverommet til avdøde 1. januar.
Om annekset: Køyeseng som ser ut som har vært i bruk. Ark med lister.  Det ble funnet mat, klær og medisiner tilhørende den tiltalte kvinnen (46) i annekset.

Anonymkode: 817fa...7b6

I følge behandlende personell på hytten sa mor at hun pakket mens hun ventet på ambulansen, siden ambulansen tok så lang tid. Kripos sier at det ble funnet to ferdigpakkede bager i annekset - jeg går ut fra at bagene ble funnet i annekset avdøde oppholdt seg i, MEN, tiltaltes ting befant seg vel i hytten ved siden av annekset (der hun skal ha oppholdt seg - det er ikke spekulasjoner moderator, det står i avhørene at de mistenker at mor oppholdt seg i en annen hytte enn avdøde) så det jeg lurer på da - gikk tiltalte ut av annekset og bort til egen hytte for å pakke? Gikk hun ut av annekset og inn til egen hytte for å pakke mens hun snakket med amk? 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kunne far etterlate Angelica i mors varetekt. Jeg skjønner ikke. Han stolte jo ikke på mor. Han et den ene tilregnelige personen her. Eller antagelig ikke. 

Ønsker ikke å spekulere i fars motiver og gjøren og laden, men jeg skjønner det bare ikke. 

Han hadde vel ikke så mange rettigheter når de bodde i forskjellige land. Ettersom jeg forsto så var han selv dømt for vold, så han var heller ikke så bra farsmateriale. 

Moren hadde også familie som kunne stille opp for datteren. Så helt alene om omsorgen var hun ikke.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det livedekning i dag også? Finner det ikke på buddtikka. 

Anonymkode: aa08e...cab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uten at jeg skal si så veldig sikkert om dette; men psykisk helsevern er vel bare aktuelt dersom man blir ansett for å ikke være strafferettslig tilregnelig? Og siden mor er ansett tilregnelig så blir det jo enten vanlig soning dersom hun blir kjent skyldig, ellers måtte hun da gått fri (om hun skulle slippe å sone pga personlighetsforstyrrelse).

Anonymkode: 7fdbe...473

Man slipper ikke å sone pga personlighetsforstyrrelse. Det er et svært høyt antall straffedømte som har personlighetsforstyrrelser. Spesielt mange av de kvinnelige innsatte har det. Mange med borderline. (Jeg har jobbet i fengsel i 15 år.) 

Anonymkode: c58c9...8ff

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det livedekning i dag også? Finner det ikke på buddtikka. 

Anonymkode: aa08e...cab

De skrev  i går at de er tilbake i morgen kl 9. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finner det heller ikke, håper de setter det inn etter hvert.

Anonymkode: 11015...c25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Link til sending idag? Noen som vet hva helsesøster heter?

Anonymkode: 63996...966

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Link til sending idag? Noen som vet hva helsesøster heter?

Anonymkode: 63996...966

Har lagt inn link over her.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...