Gjest supernova_87 Skrevet 5. mars 2018 #1861 Skrevet 5. mars 2018 1 time siden, Vampyrina skrev: Finnes det god nok behandling for mennesker med alvorlige personlighetsforstyrrelser på generell basis? Det finnes behandling, med varierende utfall, men en del av personlighetsforstyrrelsene har et slikt symptombilde at å oppsøke behandling er uvanlig. Man anser ikke selv at man har et problem. Emosjonelt ustabil og unnvikende pf er gjerne de som oppsøker/får hjelp da de har symptom som går på lidelse, og de trenger hjelp til å tåle livet. For livet er vondt og man kan ha en opplevelse av at "det er noe galt med meg". Mens f.eks narsissistisk, dyssosial og histrionisk pf i større grad mener det er noe galt med omverdenen. Og en opplevelse av at man ikke trenger behandling da "det er andre det er noe galt med". Noen med histrionisk pf kunne blitt bedre av riktig behandling, men en forutsetning er at de opplever at de har behov for denne behandlingen selv. Og ønsker å endre seg eller takle ting på en annen måte. Innsikt i at f.eks relasjoner til andre, arbeidssituasjon eller lignende er skadelidende som følge av deres problemer.
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 Populært innlegg #1862 Skrevet 5. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at enten er moren uskyldig eller så er hun syk. Jeg forstår ikke hva man oppnår med at hun skal sone i fengsel. Anonymkode: 9fa3f...7cb Jeg tenker dette utsagnet viser hvor høyt vi setter mødre. Om det var en far som hadde tatt jenta si ut av skolen, nektet å samarbeide med helsevesenet vel vitende om at hun var syk, isolert henne, og hun hadde endt opp død, med en gransking som viste at far mest sannsynlig lyver om barnets død.. hadde du da også ment at det tjente ingenting å straffe eller rettsforfølge far..? Jeg er både kvinne og mor, og jeg mener virkelig at mødre i mange tilfeller blir uskyldiggjort og forsvart nettopp fordi de er mødre. Anonymkode: b9fc4...9dc 56
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1863 Skrevet 5. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er fordi hun er strafferettslig tilregnelig og må derfor, dersom hun blir kjent skyldig, stå til rette for det hun har gjort -uansett om hun velger å innse det eller ei. Samfunnet har en plikt til å signalisere at vi ikke aksepterer dette, og rettferdighet overfor avdøde tilsier det samme. Anonymkode: 7fdbe...473 Så vi vil signalere at syke mødre ikke får opptre slik ved å fengsle henne? Tviler på at dette blir en aha opplevelse for særlig mange syke mødre. At dette gir noe rettferdighet for datteren kan jeg ikke se. Anonymkode: 9fa3f...7cb 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1864 Skrevet 5. mars 2018 Jeg har et slankt barn på 13 år, som jeg må minne på/passe på at spiser (ikke pga spiseforstyrrelser, men fordi h*n ikke kjenner seg sulten). Dersom h*n er syk og går ned 1-2 kilo ser jeg dette UMIDDELBART. Jeg beklager, men det er virkelig HELT umulig at mor ikke har fått med seg datterens voldsomme vektnedgang og alvorligheten av denne. At hun da ikke har satt himmel og jord i bevegelse for å få hjelp til sin datter er uforståelig, det er rett og slett ingenting som minner om omsorg. At et sykt barn sover alene på en hytte og moren på en annen - i mine øyne er dette alene omsorgssvikt. Et sykt barn trenger å bli ivaretatt, ikke overlatt til seg selv. Å lese i dag at jenta kan ha frosset ihjel gjør at det knyter seg i meg. Jeg ser noen spekulerer i at mor kan ha satt ned temperaturene etterpå, men det ble funnet blod i magen (?) til Angelica som kan være forenelig med å ha frosset ihjel. De fant ingen tegn til ved i hytta. Hva jeg tenker om mor som menneske skal jeg ikke skrive. Det er mange tanker man gjør seg som bare blir spekulasjoner, men til de som sier at hun ville vært tiltalt for drap dersom påtalemyndigheten hadde trodd dette: Det medfører ikke alltid riktighet. Dersom man mener dette, men man tror det vil være vanskelig å bevise utover enhver rimelig tvil, så kan man i en del tilfeller gå ned på graden i tiltalen. Sviket mot Angelica er så omfattende og totalt at det ikke finnes ord. Rettsaken er mot mor, og selv om ingen dom er falt er det vle få som nå er i tvil om at det var riktig å ta ut tiltale. Som flere dog har nevnt - dette skulle aldri kunne skje. Et eller annet sted skulle det sikkerhetsnettet vært, det mennesket som fulgte opp saken lengre enn "jaja, den er ikke på mitt bord lengre". Barn er prisgitt sine omsorgspersoner, hvem disse enn er, og noen ganger har dessverre disse ikke vilje eller evne til å ta seg av barnet. Å dø ensom, utsultet og forfrosset i en alder av 13 skulle være en umulighet. Måtte alle følge denne saken og lære av den, til beste for alle barn som vokser opp i en vanskelig situasjon. Anonymkode: f2ff6...12b 34
Gjest chisandra Skrevet 5. mars 2018 #1865 Skrevet 5. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så vi vil signalere at syke mødre ikke får opptre slik ved å fengsle henne? Tviler på at dette blir en aha opplevelse for særlig mange syke mødre. At dette gir noe rettferdighet for datteren kan jeg ikke se. Anonymkode: 9fa3f...7cb Hun er vurdert frisk av psykiatere.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1866 Skrevet 5. mars 2018 (endret) En voksen person trenger ikke «prøve» å holde et underernært sykt barn varm. Det er noe vedlommende burde være fullstendig kapabel til. Og slik jeg har forstått det (om jeg ikke har misforstått..) så var temperaturen den 31 (på selve dødsdagen, ifølge mor) - 8,5 grader. Det var kaldt NÅR personalet kom. Altså INNEN barnet døde (ifølge mors vitnemål) Anonymkode: b9fc4...9dc Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 6. mars 2018 av Yvonne 10
Eira. Skrevet 5. mars 2018 #1867 Skrevet 5. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at enten er moren uskyldig eller så er hun syk. Jeg forstår ikke hva man oppnår med at hun skal sone i fengsel. Anonymkode: 9fa3f...7cb Håper ikke du har satt deg skikkelig inn i saken, og fremdeles mener det du mener. Dersom du faktisk har satt deg inn i saken, og fremdeles mener hun ikke bør sone for det hun har gjort: Hva skal da til for deg for at noen foreldere kan bli dømt for mishandling/omsorgssvikt? Dette er et så soleklart, grusomt eksempel på en foreldre som har sviktet totalt. Da er det faktisk direkte skremmende at du, og flere, mener at tiltalte ikke bør stå til ansvar for det hun har gjort. 22
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1868 Skrevet 5. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så vi vil signalere at syke mødre ikke får opptre slik ved å fengsle henne? Tviler på at dette blir en aha opplevelse for særlig mange syke mødre. At dette gir noe rettferdighet for datteren kan jeg ikke se. Anonymkode: 9fa3f...7cb Ja så lenge hun er strafferettslig tilregnelig så skal hun selvsagt ikke ha frikort fordi hun har en personlighetsforstyrrelse. Det blir jo litt det samme som å si at psykopater som går rundt og voldtar og dreper ikke skal sone fordi de ikke ser problemet med det de har gjort. Det har jo blitt stilt spørsmålstegn ved ABB for eksempel, men det var jo aldri snakk om at han ikke burde straffes ettersom han (til slutt) ble ansett som strafferettslig tilregnelig. Anonymkode: 7fdbe...473 16
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1869 Skrevet 5. mars 2018 " I fem uker fra slutten av 2014 og ut februar var 13-åringen innlagt på Vestre Viken sykehus i Drammen hvor hun ble handlet for spiseforstyrrelser. Moren bodde da sammen med henne på sykehus. I etterkant av sykehusoppholdet ble familien fulgt opp og måltidene de inntok ble overvåket av andre helt til jentas vekt var tilbake på et forsvarlig nivå. " https://www.vg.no/nyheter/innenriks/doedsfallet-i-valdres/dette-vet-vi-om-valdres-saken-etterforskningen-barnevernet-mobbeanklagene-og-helsevesenet/a/23591994/ Dette er fra en artikkel i 2016, men dette hadde ikke jeg lest før. Anonymkode: fad9c...735 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1870 Skrevet 5. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En voksen person trenger ikke «prøve» å holde et underernært sykt barn varm. Det er noe vedlommende burde være fullstendig kapabel til. Og slik jeg har forstått det (om jeg ikke har misforstått..) så var temperaturen den 31 (på selve dødsdagen, ifølge mor) - 8,5 grader. Det var kaldt NÅR personalet kom. Altså INNEN barnet døde (ifølge mors vitnemål) Anonymkode: b9fc4...9dc Jeg er enig i at hun ikke gjorde hva hun burde ha gjort, for all del. Jeg ville bare ytre min mening om at vi ikke vet at mor med vilje lot datteren bli kraftig nedkjølt. At hun handlet hårreisende er det ingen tvil om, hun skulle sørget for innleggelse av datteren for lenge siden! Jeg fatter ikke at en mor kan sitte og se på at datteren sulter i hjel, eller oppholde seg i annekset mens datteren sulter i hjel i hovedhytta! Anonymkode: 35098...0c5 8
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1871 Skrevet 5. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så vi vil signalere at syke mødre ikke får opptre slik ved å fengsle henne? Tviler på at dette blir en aha opplevelse for særlig mange syke mødre. At dette gir noe rettferdighet for datteren kan jeg ikke se. Anonymkode: 9fa3f...7cb «Syke mødre»..? Altså, all slags sykdom fratar deg ikke ansvar. Hvor langt skal vi strekke den retorikken da? ABB hadde også personlighetsforstyrrelser. skal han da slippe straff ..? Det handler ikke om å gi en død person «rettferdighet», men siviliserte samfunn må faktisk ha lover, regler og rammer. Hvis ikke har du anarki. Om lovene ikke etterfølges får dette konsekvenser. Det er hva rettssystemet vårt er tuftet på. Sammen med aspektet av at de som begår kriminelle handlinger som skader andre borgere må isoleres for å beskytte resterende av borgerne. Om du mener vi skal drite i å ha et rettssystem med konsekvenser så er det altså anarki du bekker inn i. Men da må du også belage deg på at kvinner som moren til A ikke får en rettferdig rettsak men heller lynsjes av mobben. Så jo; såklart hun skal stilles til ansvar. Anonymkode: b9fc4...9dc 16
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1872 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i at hun ikke gjorde hva hun burde ha gjort, for all del. Jeg ville bare ytre min mening om at vi ikke vet at mor med vilje lot datteren bli kraftig nedkjølt. At hun handlet hårreisende er det ingen tvil om, hun skulle sørget for innleggelse av datteren for lenge siden! Jeg fatter ikke at en mor kan sitte og se på at datteren sulter i hjel, eller oppholde seg i annekset mens datteren sulter i hjel i hovedhytta! Anonymkode: 35098...0c5 Det er jo det som er problemet her, det virker for groteskt. Men slike saker finnes, derav uttrykket «du ser det ikke før du tror det» Anonymkode: 59d11...41f 8
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1873 Skrevet 5. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: " I fem uker fra slutten av 2014 og ut februar var 13-åringen innlagt på Vestre Viken sykehus i Drammen hvor hun ble handlet for spiseforstyrrelser. Moren bodde da sammen med henne på sykehus. I etterkant av sykehusoppholdet ble familien fulgt opp og måltidene de inntok ble overvåket av andre helt til jentas vekt var tilbake på et forsvarlig nivå. " https://www.vg.no/nyheter/innenriks/doedsfallet-i-valdres/dette-vet-vi-om-valdres-saken-etterforskningen-barnevernet-mobbeanklagene-og-helsevesenet/a/23591994/ Dette er fra en artikkel i 2016, men dette hadde ikke jeg lest før. Anonymkode: fad9c...735 Fra samme artikkel: "Moren i 40-årene er siktet for grov omsorgssvikt med døden til følge og for å ha unnlatt å hjelpe datteren. Hun nekter straffskyld. 6. januar ble kvinnen fremstilt for varetektsfengsling i fire uker i Gjøvik tingrett. Politiets begjæring ble avslått, men tingretten gir politiet medhold i at moren kan mistenkes for å ha brutt sin «handle- og aktivitetsplikt». Retten underbygger dette med et stort antall tekstmeldinger som viser at moren var klar over datterens helsetilstand." Anonymkode: fad9c...735 13
Libertas Skrevet 5. mars 2018 #1874 Skrevet 5. mars 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at enten er moren uskyldig eller så er hun syk. Jeg forstår ikke hva man oppnår med at hun skal sone i fengsel. Anonymkode: 9fa3f...7cb Hva er det du ikke forstår? Er jo kommet frem mange kritikkverdige saker underveis i retten. 8
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 Populært innlegg #1875 Skrevet 5. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i at hun ikke gjorde hva hun burde ha gjort, for all del. Jeg ville bare ytre min mening om at vi ikke vet at mor med vilje lot datteren bli kraftig nedkjølt. At hun handlet hårreisende er det ingen tvil om, hun skulle sørget for innleggelse av datteren for lenge siden! Jeg fatter ikke at en mor kan sitte og se på at datteren sulter i hjel, eller oppholde seg i annekset mens datteren sulter i hjel i hovedhytta! Anonymkode: 35098...0c5 Det som du og flere må forstå at det spiller liten rolle om det var med vilje eller ikke. Om hun så var så fjern og distré og opptatt med andre ting at hun ikke evnet å opprettholde sitt ansvar som mor; så har hun likevel sviktet !! Jeg husker jeg leste for endel år siden om et nybakt foreldrepar fra Japan. Den nybakte babyen deres døde av sult og tørste, samtidig som foreldrene satt og «gamet» online på en cyberkafe nedi gata. Disse folka gjorde det ikke med vilje, men det er likevel omsorgssvikt og noe som må straffeforfølges. Det er MASSE slike eksempler; barn blir forlatt i bilen og kokes nærmest til døde. Hva med mora som forlot barna sine for å feire jul selv i utlandet med en elsker? Det skjedde her i Norge. Barna hadde knapt mat eller varme. Moren som drepte fire åringen sin HER I NORGE via å drukne henne opp ned i en bøtte, som straff, fordi kjæresten over Internett mente det var helt grei barneoppdragelse. Ingen av disse «MENTE DET». Det var jo «bare uhell». Eller mora i Alvdal saken som forgreip seg på barna sine. Men det var jo «ikke med vilje», hun «var jo full». Når i h**** skal folk skjønne at det er ett fett om det var i ondskap eller i dumskap?! Det er uansett IKKE GREIT! Barnet LIDER og det må såklart gi rettslige sanksjoner og straff! Anonymkode: b9fc4...9dc 57
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1876 Skrevet 5. mars 2018 "Forsvarer Sandland fortalte til pressen at moren har fortalt at datteren fremsto som skjerpet og klar på nyttårsaften. – Hun gledet seg til å spille Geni. Hun hadde et klart hode, men var selvfølgelig undervektig. Mor har jo gjort sitt for å prøve å gjøre maten fetere, for å få vekten opp. Men det var ingen ytre omstendigheter som tilsa at noe slikt dramatisk skulle skje. Det vet man i anoreksi-dødsfall, at det man får en brå død på grunn av væskebalansen."https://www.vg.no/nyheter/innenriks/doedsfallet-i-valdres/moren-hadde-ikke-kontakt-med-helsevesenet-etter-hoestferien/a/23591550/ "Men det var ingen ytre omstendigheter som tilsa at noe slikt dramatisk skulle skje"...Trodde hun selv på det hun sa der? Anonymkode: fad9c...735 21
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1877 Skrevet 5. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: «Syke mødre»..? Altså, all slags sykdom fratar deg ikke ansvar. Hvor langt skal vi strekke den retorikken da? ABB hadde også personlighetsforstyrrelser. skal han da slippe straff ..? Det handler ikke om å gi en død person «rettferdighet», men siviliserte samfunn må faktisk ha lover, regler og rammer. Hvis ikke har du anarki. Om lovene ikke etterfølges får dette konsekvenser. Det er hva rettssystemet vårt er tuftet på. Sammen med aspektet av at de som begår kriminelle handlinger som skader andre borgere må isoleres for å beskytte resterende av borgerne. Om du mener vi skal drite i å ha et rettssystem med konsekvenser så er det altså anarki du bekker inn i. Men da må du også belage deg på at kvinner som moren til A ikke får en rettferdig rettsak men heller lynsjes av mobben. Så jo; såklart hun skal stilles til ansvar. Anonymkode: b9fc4...9dc Jeg synes ikke det var opplagt at ABB var tilregnelig og skulle straffes. Jeg har stor forståelse for de som mente han var utilregnelig. Men nå er ikke det vesentlig da han skal/vil bli stengt ute fra sanfunnet resten av livet uansett. Anonymkode: 9fa3f...7cb 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1878 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det som du og flere må forstå at det spiller liten rolle om det var med vilje eller ikke. Om hun så var så fjern og distré og opptatt med andre ting at hun ikke evnet å opprettholde sitt ansvar som mor; så har hun likevel sviktet !! Jeg husker jeg leste for endel år siden om et nybakt foreldrepar fra Japan. Den nybakte babyen deres døde av sult og tørste, samtidig som foreldrene satt og «gamet» online på en cyberkafe nedi gata. Disse folka gjorde det ikke med vilje, men det er likevel omsorgssvikt og noe som må straffeforfølges. Det er MASSE slike eksempler; barn blir forlatt i bilen og kokes nærmest til døde. Hva med mora som forlot barna sine for å feire jul selv i utlandet med en elsker? Det skjedde her i Norge. Barna hadde knapt mat eller varme. Moren som drepte fire åringen sin HER I NORGE via å drukne henne opp ned i en bøtte, som straff, fordi kjæresten over Internett mente det var helt grei barneoppdragelse. Ingen av disse «MENTE DET». Det var jo «bare uhell». Eller mora i Alvdal saken som forgreip seg på barna sine. Men det var jo «ikke med vilje», hun «var jo full». Når i h**** skal folk skjønne at det er ett fett om det var i ondskap eller i dumskap?! Det er uansett IKKE GREIT! Barnet LIDER og det må såklart gi rettslige sanksjoner og straff! Anonymkode: b9fc4...9dc Himmel og hav da, jeg forstår da til fulle hvor grusom denne saken er. Er det slik at når man forsøker å peke på at vi kanskje bør holde oss til fakta så er vi på morens side? Det kan jeg garantere deg at jeg ikke er! Vi vet faktisk ikke om moren med vilje lot datteren fryse. Vi vet at hun lot datteren sulte seg til døde! Det var moren og kun moren som kunne sørget for at datteren fikk hjelp og det gjorde hun ikke! Anonymkode: 35098...0c5 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1879 Skrevet 5. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som du og flere må forstå at det spiller liten rolle om det var med vilje eller ikke. Om hun så var så fjern og distré og opptatt med andre ting at hun ikke evnet å opprettholde sitt ansvar som mor; så har hun likevel sviktet !! Jeg husker jeg leste for endel år siden om et nybakt foreldrepar fra Japan. Den nybakte babyen deres døde av sult og tørste, samtidig som foreldrene satt og «gamet» online på en cyberkafe nedi gata. Disse folka gjorde det ikke med vilje, men det er likevel omsorgssvikt og noe som må straffeforfølges. Det er MASSE slike eksempler; barn blir forlatt i bilen og kokes nærmest til døde. Hva med mora som forlot barna sine for å feire jul selv i utlandet med en elsker? Det skjedde her i Norge. Barna hadde knapt mat eller varme. Moren som drepte fire åringen sin HER I NORGE via å drukne henne opp ned i en bøtte, som straff, fordi kjæresten over Internett mente det var helt grei barneoppdragelse. Ingen av disse «MENTE DET». Det var jo «bare uhell». Eller mora i Alvdal saken som forgreip seg på barna sine. Men det var jo «ikke med vilje», hun «var jo full». Når i h**** skal folk skjønne at det er ett fett om det var i ondskap eller i dumskap?! Det er uansett IKKE GREIT! Barnet LIDER og det må såklart gi rettslige sanksjoner og straff! Anonymkode: b9fc4...9dc Den du siterer er jo helt enig i at mor har sviktet? Så vidt jeg har fått med meg i denne tråden her i løpet av det siste så er det svært få som er uenig i at mor har sviktet helt fullstendig og totalt. Uenigheten går på hvorvidt det er belegg for å påstå at mor har gjort det med vilje o.l. Anonymkode: 7fdbe...473 11
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1880 Skrevet 5. mars 2018 Jeg er (nesten) 100% sikker på at jeg leste noe mer om temperaturen i hytta i VG i dag, som kan ha blitt tatt bort (?). Link: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/J13X44/valdres-saken-kripos-mener-mye-tyder-paa-at-mor-og-datter-ikke-sov-i-samme-hytte Jeg husker helt tydelig at jeg leste noe om at målingene av tempen tydet på at det også var 8,5 grader i hytta da A døde, nå står det kun at det var 8,5 grader 1. januar. Fabler jeg nå, eller leste noen andre også det tidligere? Står at artikkelen er sist endret i dag kl. 15.38, vet ikke om det er mulig å se eventuelle endringer? Anonymkode: 6c3e9...998 2
Fremhevede innlegg