AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1781 Skrevet 5. mars 2018 Akkurat nå, Vampyrina skrev: Men hvorfor sitter ikke mor i varetekt? Er det noen jus-folk her? Hun har jo hatt mulighet til å påvirke vitner i 2 år 🙄😳 Det skal veldig sterke grunner til for å holde folk i varetekt generelt, og spesielt dersom det ikke er fare for bevisforspillelse eller fare for gjentakelse for alvorlige lovbrudd. Jeg leste et sted at tingretten kom til at det ikke forelå særlig fare for påvirkning av vitner. Jeg vet ikke hvordan de eksakt vurderer det, men det skal være ganske sterke indikasjoner på det, så vidt jeg har lært. Og i mitt hode så tenker jeg at det gjerne kanskje kan være fordi de aller fleste ikke vil være naturlig for mor å oppsøke, og dersom hun gjør det så vil de selv reagere? For eksempel om hun plutselig skulle oppsøke den ene ambulansesjåføren. Anonymkode: 7fdbe...473 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1782 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det skal veldig sterke grunner til for å holde folk i varetekt generelt, og spesielt dersom det ikke er fare for bevisforspillelse eller fare for gjentakelse for alvorlige lovbrudd. Jeg leste et sted at tingretten kom til at det ikke forelå særlig fare for påvirkning av vitner. Jeg vet ikke hvordan de eksakt vurderer det, men det skal være ganske sterke indikasjoner på det, så vidt jeg har lært. Og i mitt hode så tenker jeg at det gjerne kanskje kan være fordi de aller fleste ikke vil være naturlig for mor å oppsøke, og dersom hun gjør det så vil de selv reagere? For eksempel om hun plutselig skulle oppsøke den ene ambulansesjåføren. Anonymkode: 7fdbe...473 Det må da være overhengende fare for liv og helse hvis mor innser egen situasjon. Anonymkode: e6f50...7f1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1783 Skrevet 5. mars 2018 Det ble i en tidligere- tråd spurt hva moren drev med (Yrke/utdannelse) Fant noe om det nå: På spørsmål fra dommeren påpekte hun at hun var 50 prosent ufør som følge av det tiltalen omfatter.https://www.tv2.no/nyheter/9080867/ I samme artikkel står det også at moren til tiltalte besøkte dem 4 ganger - det er altså all kontakt med omverdenen fra september. Anonymkode: 817fa...7b6 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1784 Skrevet 5. mars 2018 15 minutter siden, Mitral skrev: Moren må jo få hjelp. Det sier seg jo selv at alt det som hittil har kommet frem om tiden før jenta døde ikke tilsier at hun var/er ved sine fulle fem og trenger hjelp. All den tiden etter dødsfallet gjør jo neppe dama friskere... Ikke det at det rettferdiggjør noe som helst av det som har skjedd. Men jeg håper virkelig hun får hjelp. Moren er i strafferettslig forstand (og i alminnelig psykologisk/psykiatrisk forstand) så absolutt ved sine fulle fem. Uten sammenligning for øvrig, det samme mente retten at ABB var. Hjelp? Mulig. Hva slags, i så fall? Anonymkode: c9f27...32b 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1785 Skrevet 5. mars 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg lurer på etter dagen i dag: Det ble fremvist et foto som mor hadde tatt av jenta ved 19-tiden 30.12.15, altså 1 døgn før mor ringte etter ambulanse. Fotoet ble bare beskrevet som at det var et foto av jenta med en pute i fanget. Og at man klart så at jenta var i live på det tidspunktet. Men hvorfor er det ingen som kan skrive om hvordan hun så ut ellers på det fotoet? Smilte hun? Så hun veldig syk ut? Var bildet tatt mens hun var i senga på hytten? Hadde hun vanlige klær på seg? Osv. Fikk ikke pressen lov til å beskrive dette fotoet? Noen som vet? Anonymkode: a75d1...baf Det er nok dette bildet det er snakk om. https://www.nrk.no/ho/aktor_-_-moren-slettet-bilde-av-angelica-1.13485133 Et bilde moren slettet som ble gjenopprettet av politiet. Det er nok et bilde som er representativt for tilstanden. Anonymkode: c6795...eca 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1786 Skrevet 5. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Moren er i strafferettslig forstand (og i alminnelig psykologisk/psykiatrisk forstand) så absolutt ved sine fulle fem. Uten sammenligning for øvrig, det samme mente retten at ABB var. Hjelp? Mulig. Hva slags, i så fall? Anonymkode: c9f27...32b Det kan vel nokså sikkert forandre seg gjennom rettssaken, slik det har gjort med andre? Anonymkode: e6f50...7f1 1
Mitral Skrevet 5. mars 2018 #1788 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Moren er i strafferettslig forstand (og i alminnelig psykologisk/psykiatrisk forstand) så absolutt ved sine fulle fem. Uten sammenligning for øvrig, det samme mente retten at ABB var. Hjelp? Mulig. Hva slags, i så fall? Anonymkode: c9f27...32b Etter å ha lest "Da lommedalen mistet en av sine" synes jeg ikke hun virker helt ved sine fulle fem hverken før eller etter dødsfallet. I strafferettslig forstand er hun jo helt klart det. 12
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1789 Skrevet 5. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Moren er i strafferettslig forstand (og i alminnelig psykologisk/psykiatrisk forstand) så absolutt ved sine fulle fem. Uten sammenligning for øvrig, det samme mente retten at ABB var. Hjelp? Mulig. Hva slags, i så fall? Anonymkode: c9f27...32b Kan man ikke få terapi i fengsel, for eksempel? Dersom hun skulle bli dømt. Men hvor fruktbart det er å forsøke å behandle en slik personlighetsforstyrrelse er jo en annen sak. Anonymkode: 7fdbe...473 6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1790 Skrevet 5. mars 2018 Om temperaturer: Kripos-teknikeren viste også til at termostaten på varmeovnene på hytta var stilt inn på 23 grader, men at temperaturmålerne på hytta viste cirka 7 grader første nyttårsdag. Da hadde hytta vært ubebodd siden kvelden dagen før. Kripos’ egne målinger viste at det var 8,5 grader inne på soverommet til avdøde 1. januar. Vi finner ingen lager av ved inne i hovedhytta som kunne ha hjulpet med å holde varmen, sier han.https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/J13X44/valdres-saken-kripos-mener-mye-tyder-paa-at-mor-og-datter-ikke-sov-i-samme-hytte Anonymkode: 817fa...7b6 8
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1791 Skrevet 5. mars 2018 5 minutter siden, Vampyrina skrev: Utdrag fra budstikka Det er trist å se at folk bare stod og så på uten å sende bekymringsmelding.. Anonymkode: 63ba9...b6e 10
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1792 Skrevet 5. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er trist å se at folk bare stod og så på uten å sende bekymringsmelding.. Anonymkode: 63ba9...b6e Ja det er grusomt! Det er derfor jeg personlig mener dette burde være en vekker for oss alle. Anonymkode: b9fc4...9dc 14
Vampyrina Skrevet 5. mars 2018 #1793 Skrevet 5. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er trist å se at folk bare stod og så på uten å sende bekymringsmelding.. Anonymkode: 63ba9...b6e Nettopp. Samtidig så tenker jeg at mor har hatt en enorm makt over lokalsamfunnet 12
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1794 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja det er grusomt! Det er derfor jeg personlig mener dette burde være en vekker for oss alle. Anonymkode: b9fc4...9dc Ja, man skulle nesten tro at folk hadde lært etter Christoffer-saken. Men nei.. Ufattelig trist sak dette her. Alle SÅ jo at barnet ikke hadde det noe godt. Anonymkode: 63ba9...b6e 9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1795 Skrevet 5. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan man ikke få terapi i fengsel, for eksempel? Dersom hun skulle bli dømt. Men hvor fruktbart det er å forsøke å behandle en slik personlighetsforstyrrelse er jo en annen sak. Anonymkode: 7fdbe...473 Jo, så absolutt. Anonymkode: c9f27...32b 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1796 Skrevet 5. mars 2018 Akkurat nå, Vampyrina skrev: Nettopp. Samtidig så tenker jeg at mor har hatt en enorm makt over lokalsamfunnet Man er likevel pliktig til å melde ifra dersom man er bekymret for et barn. Anonymkode: 63ba9...b6e 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1797 Skrevet 5. mars 2018 8 minutter siden, Mitral skrev: Etter å ha lest "Da lommedalen mistet en av sine" synes jeg ikke hun virker helt ved sine fulle fem hverken før eller etter dødsfallet. I strafferettslig forstand er hun jo helt klart det. Ja, det er jo dette som er vanskelig med (alvorlige og maligne) personlighetsforstyrrelser (gitt at den diagnosen stemmer, da, men det er det vel mye som tyder på). Anonymkode: c9f27...32b 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1798 Skrevet 5. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om temperaturer: Kripos-teknikeren viste også til at termostaten på varmeovnene på hytta var stilt inn på 23 grader, men at temperaturmålerne på hytta viste cirka 7 grader første nyttårsdag. Da hadde hytta vært ubebodd siden kvelden dagen før. Kripos’ egne målinger viste at det var 8,5 grader inne på soverommet til avdøde 1. januar. Vi finner ingen lager av ved inne i hovedhytta som kunne ha hjulpet med å holde varmen, sier han.https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/J13X44/valdres-saken-kripos-mener-mye-tyder-paa-at-mor-og-datter-ikke-sov-i-samme-hytte Anonymkode: 817fa...7b6 Takk! Anonymkode: e6f50...7f1 1
Vampyrina Skrevet 5. mars 2018 #1799 Skrevet 5. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man er likevel pliktig til å melde ifra dersom man er bekymret for et barn. Anonymkode: 63ba9...b6e Så klart. Jeg forsvarer det ikke. Jeg har selv varslet barnevernet om en tidligere nabo.... svært ubehagelig, men riktig for barna det gjaldt! 6
Vampyrina Skrevet 5. mars 2018 #1800 Skrevet 5. mars 2018 Finnes det god nok behandling for mennesker med alvorlige personlighetsforstyrrelser på generell basis?
Fremhevede innlegg